Peluche Skrevet 13. mars 2004 #1 Skrevet 13. mars 2004 Vi funderer på å ha bryllupet utenlands, og sette opp to busser som tar alle med herfra, ordne god pris på båten og overnattingen. Det blir sannsynligvis fredag-mandag, slik at det blir en overnatting på båten over, en der vi skal være og en på båten hjem. Det blir mange inviterte og det blir for dyrt å betale reise og overnatting for alle. Vi tror turen og overnatting m/frokost kommer på ca. 500 kroner pr. hode. Flere kommer til å måtte reise fra andre steder i landet, men vi vil prøve å sende ut invitasjonene i god tid slik at de får ordnet seg billige billetter hit etc. Ville dere syntes det var for mye penger...? Vi synes det er vanvittig billig når man tenker på hvor utrolig gøy de får det
Lullu Skrevet 13. mars 2004 #2 Skrevet 13. mars 2004 Hei! Det er nok noen som vil syntes det blir for lenge å dra bort, hvertfall hvis man har evnt. barn. Men jeg vet jo ikke noe om gjestene dine, så det er jo godt mulig mange vil syntes en slik tur er skikkelig morro. Dere må da skrive en skikkelig innbydelse, der dere legger vekt på at selve gaven til brudeparet blir at de blir med, og at dere ikke ønsker noe utenom dette. For 500,- er jo sikkert en sum de allikevel ville kjøpt gave for? Dere har vel planer om å bruke en del penger på bryllupet selv også eller? Slik at evnt. drikkevarer eller frokost eller noe slikt blir inkludert? For dersom alt av drikkevarer skal betales av hver gjest i tillegg til billetten + frokost osv. blir nok dette en dyr affære..... Om jeg personlig hadde fått en slik innbydelse, hadde jeg nok stusset litt. Dette m.t.p. å være borte fra min datter (er kun 9 mnd.) og det å bruke penger på en slik tur fremfor å spare til egen familieferie.
*Lene* Skrevet 13. mars 2004 #3 Skrevet 13. mars 2004 Hei! Jeg har vært på ett utenlandsbryllup! En venninne giftet seg i Danmark! Vi betalte da alle utgifter selv. Reise og opphold! Ble jo dyrt, men så lenge man vet om det lenge i forveien er det jo greit. Pluss at man kan jo da vurdere om man har råd eller ikke! En annen venninne av meg hadde bryllupet sitt i Røros. Ble jo nesten som utlandet da! Kostet faktisk nesten mere der! Det jeg mener er at toleransen for at folk sier nei må være lavere! Selv syns jeg faktisk at det dreier seg om prioritering! Men merk: så lenge man får beskjed om dette i god tid da :-)
Peluche Skrevet 13. mars 2004 Forfatter #4 Skrevet 13. mars 2004 Vi kommer til å ha et "voksenbryllup" vi, og kommer ikke til å legge det opp barnevennlig. Vi ønsker å samle alle til en trivelig helg. Nå er det ingen i våre familier som er så veldig "sarte" når det kommer til dette med unger og jeg tror de som har barn er bare glade for å få en frihelg, faktisk. Selvsagt får de som vil komme, det skulle bare mangle. Men vi syntes 500 kroner for hele helgen, med mat og fri bar (ikke brennevin) i bryllupet og alle sammen til middag var ganske bra vi. Brennevin er forresten ganske billig der vi skal være så det spiller ikke så stor rolle. For reisende fra Oslo vil turen totalt med bra Norwegian-pris komme på ca. 1000-1500 kroner, avhengig av transport til flyplass og hvilken billett man får. Skulle jeg reist til Oslo i bryllup en helg ville turen kostet mye mer, siden bare hotell ville kommet på 7-800 kroner, sannsynligvis, og drikke er mye dyrere. (Syntes det hørtes veldig søkt ut å skrive noe om gaver i innbydelsene. Hadde jeg fått en slik ville jeg ihvertfall stusset litt...) Så jeg synes egentlig det er en veldig god pris jeg da... Sender ut innbydelsene et halvt år i forveien, da har vel folk god tid til å spare?
gummis Skrevet 13. mars 2004 #5 Skrevet 13. mars 2004 Heisann, vi hadde bryllupet vårt i London. Vi sendte invitasjoner 4-5 mnd i forveien (men hadde fortalt tidligere til alle). Og det helt fantastiske var - alle kom. De tok det som en langhelg i London, og selvom det ble dyrt kostet de seg på det. Herlig! For et godt minne
-ida- Skrevet 13. mars 2004 #6 Skrevet 13. mars 2004 Prisen synes jeg er helt ok, det er faktisk kjempebillig. Man regner med å måtte betale litt for å dra i bryllup, men for meg hadde det holdt med fredag til søndag. Om man tenker på barnevakt, jobb og sånn.
Gjest Tex Skrevet 13. mars 2004 #7 Skrevet 13. mars 2004 Høres ut som en fin greie, men jeg ville uansett skrevet at dere ikke ønsker gave i tillegg, eller på annen måte gjort folk oppmerksomme på at dere heller ønsket at de la pengene i å komme til dere. Synd om flere må si nei fordi de tror det er påkrevet med gave i tillegg til inngangsbillett....
Peluche Skrevet 13. mars 2004 Forfatter #8 Skrevet 13. mars 2004 Høres ut som en fin greie, men jeg ville uansett skrevet at dere ikke ønsker gave i tillegg, eller på annen måte gjort folk oppmerksomme på at dere heller ønsket at de la pengene i å komme til dere. Synd om flere må si nei fordi de tror det er påkrevet med gave i tillegg til inngangsbillett.... Det kommer vi helt sikkert ikke til å skrive. Hva om jeg vil ha gaver da?
Peluche Skrevet 13. mars 2004 Forfatter #9 Skrevet 13. mars 2004 Altså..... dette blir ikke en dyrere affære for de vi inviterer enn om vi hadde bedt dem i bryllup her. Billigere, faktisk. Så hvorfor skal jeg skrive det? Jeg innrømmer gjerne at jeg gleder meg til å få gaver, uten at det betyr at jeg forventer så DYRE gaver.....
Arwen Skrevet 13. mars 2004 #10 Skrevet 13. mars 2004 Jeg hadde skrevet det om gaver. Har allerede sagt fra til de som må overnatte i oslo pga. vårt bryllup at hvis det står på penger så vil vi heller at de kommer enn at de kjøper gaver.
Peluche Skrevet 13. mars 2004 Forfatter #11 Skrevet 13. mars 2004 Jeg hadde skrevet det om gaver. Har allerede sagt fra til de som må overnatte i oslo pga. vårt bryllup at hvis det står på penger så vil vi heller at de kommer enn at de kjøper gaver. Nå er de (fleste) som kommer til oss sånn at de kommer til å kjøpe gave uansett om vi skriver det eller ikke. Om vi skriver det må jeg være KJEMPEGLAD for hver eneste gave jeg likevel får, pluss at de som har tatt oss på ordet og ikke kjøpt noe- og de vet jeg kommer til å være i fåtall- kommer til å føle seg utilpass. Derfor skriver jeg ikke noe, men vil heller si til de jeg vet at har nok med å greie reisen at de kan betrakte det som gave. Det er bare noe med hvordan det "er" i våre familier. I andre familier er det andre uuttalte normer, så da kan dere gjøre det annerledes :-)
Gjest MrsL Skrevet 13. mars 2004 #12 Skrevet 13. mars 2004 Jeg tror jeg ville gått for den ideen og ikke skrevet noe om gaver. De som vil gi gave i tillegg til turen kan jo gjøre det, men de trenger ikke å legg masse penger i gaven da. Hvis det er som du sier at det ikke blir noe dyrere for gjestene å dra enn om dere hadde hatt det i Bergen.........ja, hvorfor ikke?
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2004 #13 Skrevet 14. mars 2004 Jeg synes ikke du må skrive noe om det med gaver. Skulle folk reit til en by hvor de selv ikke er fra ville det kostet dem MERE en 500 kroner. Synes det høres kjempe bra ut, ikke dyrt det!!
Gjest Tex Skrevet 14. mars 2004 #14 Skrevet 14. mars 2004 Jeg ville ikk gått i et bryllup der jeg måtte betale for å få være med, i tillegg til gave. Jeg syns det er ufint å invitere folk til bryllupsfest og samtidig kreve inngangspenger. En ting er at man betaler for reisen dit det skal være, alle skjønner at ikke alle bor på samme sted som brudeparet og at de faktisk må velge et sted å holde bryllupet. Hva om jeg vil ha gaver da? Da bør du -etter min mening- velge hva det er du vil ha mest, gaver, eller en opplevelsesgreie. Jeg syns det er egoistisk å velge begge og jeg hadde hatt flau smak i munnen var jeg deg..... Nå kan du bli så sur du vil, dette er bare min dønn ærlige mening. Gifter du deg for å få både gaver og en opplevelse...?
Peluche Skrevet 14. mars 2004 Forfatter #15 Skrevet 14. mars 2004 Jeg ville ikk gått i et bryllup der jeg måtte betale for å få være med, i tillegg til gave. Jeg syns det er ufint å invitere folk til bryllupsfest og samtidig kreve inngangspenger. En ting er at man betaler for reisen dit det skal være, alle skjønner at ikke alle bor på samme sted som brudeparet og at de faktisk må velge et sted å holde bryllupet. Da bør du -etter min mening- velge hva det er du vil ha mest, gaver, eller en opplevelsesgreie. Jeg syns det er egoistisk å velge begge og jeg hadde hatt flau smak i munnen var jeg deg..... Nå kan du bli så sur du vil, dette er bare min dønn ærlige mening. Gifter du deg for å få både gaver og en opplevelse...? Hvem snakker om inngangspenger? Vi ordner med billig reise og overnatting, når alternativet (at de ordner det selv) kommer på minst tre ganger så mye. Det med gavene burde sikkert hatt en sånn etter seg: eller sånn: eller sånn: Jeg gifter meg ikke for å få gaver, selvsagt ikke. Men det blir helt feil for meg å skrive noe sånt i invitasjonen uansett. Og bare for å ha sagt det: utenlandsturen, med reise og opphold, koster folk 500 kr. per pers. Så kan du sammenligne det med hva to døgn på hotell i en norsk storby koster. Skjønner ikke helt tankegangen nemlig, vi gjør det jo BILLIGERE for folk! Synes ikke det vitner om så veldig egoistisk tankegang jeg, men jeg er også dønn ærlig når jeg sier at jeg gleder meg til gavene OGSÅ uten at det er derfor jeg gifter meg. Det tror jeg alle gjør. Jeg gleder meg mest til de gavene jeg vet blir personlige, jeg er faktisk ikke så glad i å få store gaver fordi det gjør meg flau. Jeg kommer ikke til å ha ønskelister med dyre serviser og sånne ting, nettopp av den grunn. Vi har da det meste vi trenger allikevel. Bedre å få en flaske konjakk, eller en pakke bleier! MEN: det var en avsporing. Det kommer ikke til å stå noe sånt i invitasjonen, punktum, og spørsmålet var om prisen var overkommelig. Det forstår jeg at den er, både på andre og etter å ha regnet mer på alternativer, så det jeg lurte på er forsåvidt avklart...
Peluche Skrevet 14. mars 2004 Forfatter #16 Skrevet 14. mars 2004 Regnet ut prisen dersom det hadde vært i år. Pris totalt, inkludert flytog, for to personer fra Oslo blir ca. 3000,- Det er reise og opphold helt fra Oslo. 1500 per pers. Skulle de bodd i Bergen hadde prisen blitt MINST tusen kroner mer, på det billigste hotellet.
Gjest Tex Skrevet 14. mars 2004 #17 Skrevet 14. mars 2004 Vi hadde ikke reist for den prisen. 3000 kroner pluss gave og barnevakt for en helg....? Med mindre du var søsteren min, nei takk.....
Peluche Skrevet 14. mars 2004 Forfatter #18 Skrevet 14. mars 2004 Vi hadde ikke reist for den prisen. 3000 kroner pluss gave og barnevakt for en helg....? Med mindre du var søsteren min, nei takk..... Jeg kan med sikkerhet si at du skal slippe å bekymre deg for å bli invitert!
April Skrevet 14. mars 2004 #19 Skrevet 14. mars 2004 Hadde jeg blitt invitert til et slikt bryllup, så synes jeg prisen på 500kr for opplevelsesturen hadde vært helt greit og jeg hadde tatt med gave i tillegg!! Ville heller ikke nevnt noe om gaver på invitasjonen...
Gjest Tabby Skrevet 14. mars 2004 #20 Skrevet 14. mars 2004 Regnet ut prisen dersom det hadde vært i år. Pris totalt, inkludert flytog, for to personer fra Oslo blir ca. 3000,- Det er reise og opphold helt fra Oslo. 1500 per pers. Skulle de bodd i Bergen hadde prisen blitt MINST tusen kroner mer, på det billigste hotellet. Jeg synes det er alt for mye, som Tex sier, man skal ha barnevakt i hele helgen også, gave og man må ta seg fri fra jobben på fredag og mandag... Ikke sjangs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå