Gå til innhold

Bare kvinner på legesenterene nesten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke så hokuspokus som forskerne skal ha det til. De gidder rett og slett ikke. Det er som gymtimen. Gutta springer til de kollapser, jentene søker om fritak pga pms.

Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656

Og så mye vet du om kvinnekroppen...

Anonym poster: af3040da2890c2290099a98b48805fd1

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Menn som sutrer og klager er så.... maskulint.

Selv er jeg hos legen bare èn gang i året som regel og det er fordi legen insisterer på å sjekke blodtrykket mitt når jeg skal ha ny resept på p-piller... slemme legen. =(

Skrevet (endret)

Det er en kjent sak at kvinner belaster sykelønnsordningene mye mer enn menn, begynner å nærme seg dobbelt så mye:

http://www.vg.no/nyh...?artid=10046685

Så når vi ser på hvor mye kvinner jobber, så tjener de nok ikke så verst sammenlignet med menn likevel, sånn i gjennomsnitt. Mer pensjon får de også, siden de lever lenger. Likelønn, anyone?

Ser at linken har blitt postet før, men kan ta med følgende sitat fra et annet sted:

Sykefravær under graviditet har økt betydelig de siste 15-årene, men økningen i sykefravær har faktisk vært større blant ikke-gravide kvinner.

Endret av Leifern
  • 4 uker senere...
Skrevet

Dytter denne.

Anonym poster: 97606285c5ed75839f2fe9a956e23214

Skrevet

Kvinner må ha prevensjon, vi er mer plaget med underlivet og vi blir gravide. Alt dette slipper menn.

Anonym poster: 7d937c6899fa904ebb45f3c2d31b424d

• Liker 2
Gjest Purple Haze
Skrevet

Dytter denne.

Anonym poster: 97606285c5ed75839f2fe9a956e23214

Hvorfor det?

Synes du det var på tide med litt mer kvinneforakt her inne?

Menn som hater kvinner til de grader som TS, må virkelig lide når han ser at kvinner går til legen. Helst så han vel at vi bare la oss ned for å dø alle sammen.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor det?

Synes du det var på tide med litt mer kvinneforakt her inne?

Menn som hater kvinner til de grader som TS, må virkelig lide når han ser at kvinner går til legen. Helst så han vel at vi bare la oss ned for å dø alle sammen.

Det handler jo for eksempel om at kvinner maser om at de tjener mindre enn menn. Når vi ser her hvor lite kvinner i snitt jobber i forhold til menn så er det til pass for dem at de tjener mindre.

Anonym poster: 61a5e428702edda31aea2d4016fdfa57

• Liker 1
Skrevet

Det handler jo for eksempel om at kvinner maser om at de tjener mindre enn menn. Når vi ser her hvor lite kvinner i snitt jobber i forhold til menn så er det til pass for dem at de tjener mindre.

Anonym poster: 61a5e428702edda31aea2d4016fdfa57

Man får jo lønnene sin etter stilling og stillingsstr. Om man er syk så er ikek trekk i lønnen her i Norge. Så sant du holder deg innenfor ett år.

Kvinner jobber mye i kvinneyrker, som er helse og sosialyrker, disse er dårlig betalt. Og de er tunge, både fysisk og psykisk.

Kvinner er også ofte dobbeltarbeidende med sin egen jobb og jobb hjemme. Selv om menn har blitt flinkere til å hjelpe til hjemme er det fortsatt kvinner som tar den største byrden her.

Alt i alt sliter dette på kroppen og man får belastningsskader og sykdom.

Anonym poster: b8a95ceac8e7b9dcefa935820628a54f

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

I 2011 tok 434 menn og 164 kvinner sitt eget liv. Menn burde åpenbart bli flinkere til å oppsøke lege.

Det hadde helt klart vært en meget klok ting å gjøre.

Jeg trekker frem denne ett år gamle tråden siden dette er ting som diskuteres i tråder nå.

Anonymous poster hash: 97606...214

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på privat legesenter og kan bekrefte at det ikke er så veldig langt fra sannheten. Problemet er ikke at det er så mange kvinner der, men at det er så få menn som søker behandling tidlig. De "friske" kvinnene som TS beskriver kan like gjerne være kvinner med jobbrelaterte belastningsskader siden kvinner er mer utsatt for det.

Anonym poster: 6ffc9ffae53aa48b6f57d5ba76072f1d

Søker behandling tidelig? Hva innebærer det da?

Ta f.eks mitt siste besøk hos legen (jeg er mann):

Jeg hadde fått noen nye føflekker jeg ville undersøke pluss at jeg har veldig mye føflekker på kroppen og har kun fått dem sett på av en fastlege en gang før for mange år siden.

Så jeg ringer til legekontoret hvor jeg har fastlege 8 ganger uten å få svar på telefonen!

Jeg må dermed gi opp og ringe og må istedenfor ta meg fri fra jobben (og miste de pengene) for å møte opp der personlig for å bestille time.

Jeg får da ikke noe time før 3 uker senere!

etter 15-20 minutter hos legen 3 uker senere sier hun at tiden er brukt opp og jeg må bestille en ny dobbelttime hvis vi skal få sett noe mer på det (jeg orker ikke dette på nytt ass) og jeg spør hva jeg skal gjøre. Etter litt betenkning henviser hun til en hudlege for noen føflekker som hun mener må ses nærmere på.

Hudlegen har ingen nettside eller e-post og tar ikke telefonen så igjenn må jeg ta meg fri fra jobben for å bestille time personlig.

Jeg får ikke noe time der før 2,5 måneder senere og de tar henvisningspapirene mine.

Når jeg da endelig har time så har jeg glemmt den og får et gebyr for å ikke å ha møtt opp i posten.

Så jeg drar senere tilbake tid og ber om en ny time, men det kan jeg visst ikke få for da må jeg ha en ny henvisning fra fastlegen.

Nå har jeg gitt opp hele håpløsheten.

Hva mener du jeg skal gjøre for å komme til behandling tidsnokk?

Anonymous poster hash: 4d3e1...5fd

Skrevet

Søker behandling tidelig? Hva innebærer det da?

Ta f.eks mitt siste besøk hos legen (jeg er mann):

Jeg hadde fått noen nye føflekker jeg ville undersøke pluss at jeg har veldig mye føflekker på kroppen og har kun fått dem sett på av en fastlege en gang før for mange år siden.

Så jeg ringer til legekontoret hvor jeg har fastlege 8 ganger uten å få svar på telefonen!

Jeg må dermed gi opp og ringe og må istedenfor ta meg fri fra jobben (og miste de pengene) for å møte opp der personlig for å bestille time.

Jeg får da ikke noe time før 3 uker senere!

etter 15-20 minutter hos legen 3 uker senere sier hun at tiden er brukt opp og jeg må bestille en ny dobbelttime hvis vi skal få sett noe mer på det (jeg orker ikke dette på nytt ass) og jeg spør hva jeg skal gjøre. Etter litt betenkning henviser hun til en hudlege for noen føflekker som hun mener må ses nærmere på.

Hudlegen har ingen nettside eller e-post og tar ikke telefonen så igjenn må jeg ta meg fri fra jobben for å bestille time personlig.

Jeg får ikke noe time der før 2,5 måneder senere og de tar henvisningspapirene mine.

Når jeg da endelig har time så har jeg glemmt den og får et gebyr for å ikke å ha møtt opp i posten.

Så jeg drar senere tilbake tid og ber om en ny time, men det kan jeg visst ikke få for da må jeg ha en ny henvisning fra fastlegen.

Nå har jeg gitt opp hele håpløsheten.

Hva mener du jeg skal gjøre for å komme til behandling tidsnokk?

Du kan bytte fastlege til en som faktisk har et kontor som funker, og be om henvisning til en annen hudlege (jeg nekter å tro at hudlegen ikke har et telefonnummer for timebestilling, men jeg skal tro deg allikevel), siden vedkommende er håpløs å få tak i.

Jeg har også vært innom ikke-fungerende legekontor. I dag er jeg ved et kontor med en flink lege som er nøye, og hvor jeg får time relativt raskt. Jeg bestiller også alle mine timer på internett/sms, så da slipper jeg både å snakke i telefonen og å ta meg fri. Jeg trodde tidligere at jeg måtte vente tre uker på en legetime og at det var normalt å ikke få kontakt med legen, det er det altså ikke. Da tyder det på at man har en dårlig lege/legekontor.

Anonymous poster hash: 7b6b4...67e

• Liker 2
Skrevet

For å generalisere på samme måte som deg; Kanskje det er fordi mannfolk er flinkere til å syte å klage at de viser bedre at de har vondter/problemer når de er på legekontorene.

Tilbake til tema; jeg er nok ei av disse irriterende knise jentene som ofte har kommer før deg på både sykehus og legekontor. Jeg er nok ikke alene om å som oftest sjule for omgivelsene at jeg har det vondt, og du ser meg sjelden uten en smil om munnen. Til og med når jeg hadde store blødninger satt jeg og tullet og fniste før jeg besvimte. Et fåtall er nok "hypokondere" og går oftere til legen enn de må, men de fleste er nok der nettopp fordi de trenger det.

Skrevet

Du kan bytte fastlege til en som faktisk har et kontor som funker, og be om henvisning til en annen hudlege (jeg nekter å tro at hudlegen ikke har et telefonnummer for timebestilling, men jeg skal tro deg allikevel), siden vedkommende er håpløs å få tak i.

Jeg har også vært innom ikke-fungerende legekontor. I dag er jeg ved et kontor med en flink lege som er nøye, og hvor jeg får time relativt raskt. Jeg bestiller også alle mine timer på internett/sms, så da slipper jeg både å snakke i telefonen og å ta meg fri. Jeg trodde tidligere at jeg måtte vente tre uker på en legetime og at det var normalt å ikke få kontakt med legen, det er det altså ikke. Da tyder det på at man har en dårlig lege/legekontor.

Anonymous poster hash: 7b6b4...67e

Det er eneste offentlige legekontoret i nærheten.

Og jo hudlegen hadde telefonnummer, men tok ikke av røret når jeg ringte flere ganger. Og de hadde ikke noe hverken nettside eller e-post. Og når jeg endlig fikk bestillt time der ved å møte opp fysisk på kontoret så tok de papirene mine så jeg ikke kunne bruke de noe annet sted.

Og legekontoret til fastlegen min har nettbestilling, men den fungerer ikke for meg da det bare kommer opp at telefonnummeret mitt ikke er registrert. Og jeg prøvde som sagt og ringe dem 8 ganger uten å få svar, og hver gang ringte jeg i mange minutter helt til det automatisk ble lagt på.

Jeg vet ikke hvordan jeg kunne fått time noe tideligere enn 3 uker da de sa det var den tideligste jeg kunne få selv om jeg var helt åpen for alle tidspunkt.

Etter all denne tiden (over 3 måneder med venting pluss to måneder nå i ettertid) så husker jeg ikke lenger hverken hvor de nye føflekkene var eller hvilke føflekker fastlegen pekte ut for nærmere undersøkning.

Jeg har gitt opp systemet.

Skrevet

Et fåtall er nok "hypokondere" og går oftere til legen enn de må, men de fleste er nok der nettopp fordi de trenger det.

Enig i dette.

Og når det kommer til ekte hypokondere så er vel det likelig fordelt mellom menn og kvinner.

Anonymous poster hash: 97606...214

• Liker 1
Gjest Mr. Toad
Skrevet

Kvinner er flinkere til å ta vare på seg selv og helsa si, det er kanskje derfor vi lever lengre.

Dessverre ikke så enkelt. Kvinner tar ikke bedre vare på seg selv, faktisk har de langt på vei arvet usunne vaner menn tradisjonelt har hatt, og gjerne tatt det et steg videre. Spesielt i forhold til tobakk er spesielt norske kvinner langt dårligere enn eksempelvis sin svenske søstre. Dette forholdet forklarer om ikke alt, likevel mye av forskjellen mellom gjennomsnittelig levealder på menn og kvinner som gradvis minsker i Norge.

Biologisk sett er det naturlig at kvinner lever lengst. Kvinner lever lengst også de stedene uten velfungerende helsesystem. Tar vi i tillegg med at menn på det jevne, utfører de farligste oppgavene i de fleste samfunn, så har vi noe av forklaringen på forskjellene. Det eneste unntaket er selvsagt barsel, men dødelighet knyttet til dette i den vestlige verden er ikke et stort problem.

Det var nettopp en artikkel ute om hvordan "friske middelklassekvinner"er de største forbrukerne av helsetjenester, både innen skolemedisin og alternative retninger. Flere medisinere problematiserer at vårt samfunn langt på vei skal diagnostiere og behandle den minste ting. De fleste kjenner til debatten om overdreven bruk av antibiotika. Det er med andre ord ikke bare utelukkende positivt at man skal løpe til sin lege for den minste ting. Da risikerer vi at mennesker med større behov kommer lengre bak i køen.

Kvinner er selvsagt flinkere å søke hjelp enn menn, men problemstillingen er langt mer komplisert enn som så. I følge Pasientforeningen blir menn sendt hjem daglig fra sine behandlere med symptom på ulike sykdommer. Spesielt prostatakreft som tar stadig yngre menn er et slikt eksempel. Så det handler også om at menn må bli tatt alvorlig når de oppsøker hjelp.

Skrevet

Jeg har prøvd systemet som man. Flere ganger. Men systemet har bare vært motvillig så nå har jeg gitt det opp.

Skrevet

Systemet er like elendig for oss kvinner, så akkurat det handler ikke om kjønn. Man bør helst være frisk for å være syk.

Skrevet

Systemet er like elendig for oss kvinner, så akkurat det handler ikke om kjønn. Man bør helst være frisk for å være syk.

Nei man bør helst være NAVer for å være syk. De har jo all verdens tid til å vandre rundt på legekontor og sitte og sulle bort tiden på venterom. Jeg som arbeider derimot har ikke tid til dette tullet. Jeg kan ikke ta meg fri masser av timer i arbeidstida for å undersøke en enkel ting.

Å måtte ta til sammen mange timer fri for 15-20 minutters effektiv tid hos legen er rett og slett helt bortenfor enhver rimelighet.

Skrevet

Og det samme gjelder de ekstreme ventetidene. Å måtte vente i måneder for en enkel ting som å undersøke noen føflekker er helt urimelig.

Mens er du forkjøla ja da slipper du rett inn med en gang...

Skrevet

Hvorfor skal man i det hele tatt ta opp tiden til leger med å fylle ut sykemeldinger for forkjølelse og influensa?

Systemet er åpenbart overbelastet ig da er ikke å prioritere bagateller over potensiellt mer allvorlige ting den riktige prioriteringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...