BunnyBlue Skrevet 9. januar 2013 #41 Skrevet 9. januar 2013 Resepten må bare fornyes hvert tredje år, ser ikke hvordan akkurat det skal kunne medføre en så veldig merkverdig økning i antall legebesøk uansett når snittet ligger på 2,6 hvert år. Joda, men bruker man P-sprøyte, må man innom legen for injeksjon månedlig;) Dog ser jeg så absolutt poenget ditt, jeg har lagt merke til den samme tendensen. Hvorvidt kvinner har dårligere helse enn menn, eller om de har lavere terskel for å oppsøke lege, aner jeg ikke. Likevel mener jeg at man ikke kan legge skylden for lang ventetid og kø på pasienter, uten fagkompetanse vet man jo ikke bedre. Derimot burde systemet blitt forbedret, for eksempel ved å avvise hastetimer der det ikke er behov, eller ved å oppfordre til å se det litt an om man bare har litt sår hals. Ser for meg at en egen "hurtiglege" for de som bare skal ha sykemelding også kunne hjulpet på.
pantertante Skrevet 10. januar 2013 #42 Skrevet 10. januar 2013 ...Og menn har ingen tilstander og sykdommer som ofte forekommer i 50-70 alderen som behøver legebesøk? Det har de og det er dumt av dem å ikke oppsøke lege i tide. Personlig kjenner jeg til to som ventet for lenge, tross bønner og mas fra ektefellene. (Prostatakreft.) Mannen min hadde en gang et stygt sår som ikke ville gro. Jeg maste lenge før han endelig fikk ræven i gir og bestilte time. Han fikk kjeft av legen for at han ikke hadde kommet lenge før og det var ganske omfattende greier som måtte til for å få skikk på det som var en bagatell i utgangspunktet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #43 Skrevet 10. januar 2013 De kan være på legekontoret for resept på p-piller, den der jevnlige underlivsprøven som Kreftregisteret maser om bare for å nevne noe som menn ikke trenger bekymre seg med. Hva aldersgruppene 50-59 og 60-69 år angår, så øker forekomsten av endometriose med økende alder. Menn trenger ikke slite med noe av dette. Anonym poster: 835b2342e50ab65e0648d144f15abc73 Hvordan klarer du i heletatt å få fram noe så dumt? Vi får like mye kreft som dere, om ikke mer. Det er bare det at ingen har noen oppfølging eller kontroll over våre kreftlidelser. Flere menn blir tatt av testikkelkreft enn kvinner som får brystkreft. Steike dette er virkelig nautguiden. Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #44 Skrevet 10. januar 2013 Hvordan klarer du i heletatt å få fram noe så dumt? Vi får like mye kreft som dere, om ikke mer. Det er bare det at ingen har noen oppfølging eller kontroll over våre kreftlidelser. Flere menn blir tatt av testikkelkreft enn kvinner som får brystkreft. Steike dette er virkelig nautguiden. Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656 Det er jo helt klart et problem at menns kreft ikke blir oppdaget, samtidig er det jo en kjennsgjerning at kvinner faktisk blir mast på for å undersøke seg. Både for celleforandringer i underlivet og for brystkreft. Og denne tråden handler jo om hvem som går mest til legen, og eventuelt årsaker til dette. Anonym poster: 7b6b4749cef950dfb343f24bbcf8d67e 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #45 Skrevet 10. januar 2013 Hvordan klarer du i heletatt å få fram noe så dumt? Vi får like mye kreft som dere, om ikke mer. Det er bare det at ingen har noen oppfølging eller kontroll over våre kreftlidelser. Flere menn blir tatt av testikkelkreft enn kvinner som får brystkreft. Steike dette er virkelig nautguiden. Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656 Får dere jevnlige påminnelser i posten om å møte opp til undersøkelse? Nei? Du sier det jo selv, at ingen har oppfølging eller kontroll over deres kreftlidelser, ergo er det en viss logikk i at kvinner møter opp til slike kontroller oftere. Du motsier jo deg selv og beviser bare poenget mitt. Anonym poster: 835b2342e50ab65e0648d144f15abc73 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #46 Skrevet 10. januar 2013 Det har de og det er dumt av dem å ikke oppsøke lege i tide. Personlig kjenner jeg til to som ventet for lenge, tross bønner og mas fra ektefellene. (Prostatakreft.) Mannen min hadde en gang et stygt sår som ikke ville gro. Jeg maste lenge før han endelig fikk ræven i gir og bestilte time. Han fikk kjeft av legen for at han ikke hadde kommet lenge før og det var ganske omfattende greier som måtte til for å få skikk på det som var en bagatell i utgangspunktet. Det har de og det er dumt av dem å ikke oppsøke lege i tide. Personlig kjenner jeg til to som ventet for lenge, tross bønner og mas fra ektefellene. (Prostatakreft.) Mannen min hadde en gang et stygt sår som ikke ville gro. Jeg maste lenge før han endelig fikk ræven i gir og bestilte time. Han fikk kjeft av legen for at han ikke hadde kommet lenge før og det var ganske omfattende greier som måtte til for å få skikk på det som var en bagatell i utgangspunktet. Jeg skulle likt å se en lege våge å kjefte på en kvinne sånn. Da hadde det blitt førstesideoppslag i alle store aviser "Legen prøvde drepe meg - oppførte seg truende mot stakkars Emali (44)" Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #47 Skrevet 10. januar 2013 Får dere jevnlige påminnelser i posten om å møte opp til undersøkelse? Nei? Du sier det jo selv, at ingen har oppfølging eller kontroll over deres kreftlidelser, ergo er det en viss logikk i at kvinner møter opp til slike kontroller oftere. Du motsier jo deg selv og beviser bare poenget mitt. Anonym poster: 835b2342e50ab65e0648d144f15abc73 Nei, fordi du sa vi menn slapp å bekymre oss. Poenget mitt var at vi er nedprioritert pga hysteriske kvinner som lager helsekø som burde vært unngått. Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656
Gjest Crazycatlady Skrevet 10. januar 2013 #48 Skrevet 10. januar 2013 Jeg er ikke syk, men det er andre ting man går til legen med. Har vært til legen mye oftere nå for tiden enn før p.g.a p-piller og hudproblemer. At alle som er hos legen må være synlig syke er ganske urealistisk, for det er mye rart man går til lege med. Ja, og på legekontor må man så godt som alltid vente, men tror ikke du kan skylde på kvinner der.Er vel heller de som er syke som bruker ekstra tid da. Bruker flere mer tid enn det som er satt opp så må jo alle andre vente. Sånn kan det jo være alle steder der flere venter for å komme inn til noe/noen. Noen skal alltid bruke lengre tid enn det de har fått.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #49 Skrevet 10. januar 2013 Nei, fordi du sa vi menn slapp å bekymre oss. Poenget mitt var at vi er nedprioritert pga hysteriske kvinner som lager helsekø som burde vært unngått. Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656 Jeg sa dere ikke trengte bekymre dere over en meget spesifikk prøve som kvinner blir innkalt til. Om en kvinne møter opp til en undersøkelse hun har blitt innkalt til er hun ikke hysterisk - hun er fornuftig. Anonym poster: 835b2342e50ab65e0648d144f15abc73 5
Sugerøret Skrevet 10. januar 2013 #50 Skrevet 10. januar 2013 Jøss ,det er jo kvinnehater'n som er tilbake. Slike tulleposter svarer jeg normalt ikke på ,men måtte si hei til kvinnehater'n 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #51 Skrevet 10. januar 2013 Hvordan klarer du i heletatt å få fram noe så dumt? Vi får like mye kreft som dere, om ikke mer. Det er bare det at ingen har noen oppfølging eller kontroll over våre kreftlidelser. Flere menn blir tatt av testikkelkreft enn kvinner som får brystkreft. Steike dette er virkelig nautguiden. Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656 Hvis ingen følger opp eller har noen kontroll over dette - hvordan kan du da vite det? Jeg er ikke uforstående til at dette kan være tilfelle, men vis ingen har kontroll så vet man jo ikke, og da er jo ikke påstanden din særlig holdbar vel? Anonym poster: 5d910e5f3e09deb7120baf2dc1f321eb
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #52 Skrevet 13. januar 2013 Jeg er kvinne, å på mitt fastlege kontor er det gjerne halvt om halvt med menn og kvinner som skal til legen. Å jeg går ikke til legen før jeg er såpass syk at jeg må settes på antibiotika f.eks Samme her. Anonym poster: 97606285c5ed75839f2fe9a956e23214
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #53 Skrevet 13. januar 2013 http://www.ssb.no/emner/03/02/fastlegetj/ http://www.ssb.no/pasient/ Flere kvinner enn menn på sykehus 940 000 kvinner og i underkant av 800 000 menn ble undersøkt eller behandlet ved somatiske sykehus i 2011. Pasientene var enten til poliklinisk konsultasjon, dagbehandling, døgnopphold eller en kombinasjon av disse. I 2011 var det nesten 145 000 flere kvinner enn menn som var på sykehus. Det tilsvarer 18 prosent flere kvinner. Kjønnsforskjellene gjelder for alle omsorgsnivåer, men var størst for dagbehandlinger. En hovedårsak til denne forskjellen er kvinners bruk av sykehustjenester i forbindelse med svangerskap og fødsler. En annen årsak er det faktum at kvinner lever lenger, og at det derfor er mange flere kvinner blant de eldre - som har størst behov for helsehjelp. Anonym poster: a1c3df21f853e732cd747d2b46cec9e6 11
AP-velger Skrevet 13. januar 2013 #54 Skrevet 13. januar 2013 http://www.ssb.no/em.../02/fastlegetj/ http://www.ssb.no/pasient/ Flere kvinner enn menn på sykehus 940 000 kvinner og i underkant av 800 000 menn ble undersøkt eller behandlet ved somatiske sykehus i 2011. Pasientene var enten til poliklinisk konsultasjon, dagbehandling, døgnopphold eller en kombinasjon av disse. I 2011 var det nesten 145 000 flere kvinner enn menn som var på sykehus. Det tilsvarer 18 prosent flere kvinner. Kjønnsforskjellene gjelder for alle omsorgsnivåer, men var størst for dagbehandlinger. En hovedårsak til denne forskjellen er kvinners bruk av sykehustjenester i forbindelse med svangerskap og fødsler. En annen årsak er det faktum at kvinner lever lenger, og at det derfor er mange flere kvinner blant de eldre - som har størst behov for helsehjelp. Anonym poster: a1c3df21f853e732cd747d2b46cec9e6 Sjakk matt? 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #55 Skrevet 13. januar 2013 Kvinner har nærmere 60 prosent høyere sykefravær enn menn, og de siste 30 årene har forskjellen bare økt. Forskerne har ikke funnet ut hvorfor. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10046685 Anonym poster: f19a623d6e09e63f58ae6a0524eb06bf
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #56 Skrevet 13. januar 2013 Kvinner har nærmere 60 prosent høyere sykefravær enn menn, og de siste 30 årene har forskjellen bare økt. Forskerne har ikke funnet ut hvorfor. http://www.vg.no/nyh...?artid=10046685 Anonym poster: f19a623d6e09e63f58ae6a0524eb06bf Det er ikke så hokuspokus som forskerne skal ha det til. De gidder rett og slett ikke. Det er som gymtimen. Gutta springer til de kollapser, jentene søker om fritak pga pms. Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #57 Skrevet 13. januar 2013 Ja, jeg har gått mye mer til legen enn samboeren min, men det har naturlige (og ikke hysteriske) årsaker. Min samboer har vært hos legen to ganger på de årene vi har vært sammen. Jeg har vært mange ganger pga p-sprøyte (ny hver tredje måned i tre år), celleprøver hvert tredje år som ledd i kreftforebyggende tiltak, oppfølging i forbindelse med graviditet og påfølgende spontanabort med komplikasjoner. I tillegg fikk jeg blodforgiftning pga menstruasjon og lå på sykehus pga dette og måtte i ettertid til jevnlig oppfølging hos lege. Om jeg blir gravid igjen så må jeg på nytt til lege/sykehus selv om jeg ikke er syk. Og med baby er det fortsatt mest vanlig at det er mor som tar med barnet på helsekontroller/legetimer, og det er fortsatt mest vanlig at mødre er førstevalget når foreldrene bestemmer hvem som skal være hjemme med sykt barn. Jeg skulle veldig gjerne byttet bort mine "kvinneproblemer" mot samboerens "manneproblemer" om det hadde vært mulig. Å gå til legen er verken gøy eller gratis. Og til slutt: til ts. Det må være vondt å være så sint og bitter. Kanskje du bør ta deg en tur til legen? Anonym poster: 7bae4f508ed34ef8efa4d9b94b5d99d8 6
LedigNavn Skrevet 13. januar 2013 #58 Skrevet 13. januar 2013 I 2011 tok 434 menn og 164 kvinner sitt eget liv. Menn burde åpenbart bli flinkere til å oppsøke lege. 11
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #59 Skrevet 13. januar 2013 Nei, fordi du sa vi menn slapp å bekymre oss. Poenget mitt var at vi er nedprioritert pga hysteriske kvinner som lager helsekø som burde vært unngått. Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656 Nesten alle medisiner testes ut på menn. Menn og kvinner reagerer ofte forskjellig på medisiner Kvinner og menn har forskjellig symptomer på hjerteinfarkt, vet du hvilke symptomer menn får? Vet du hvilke symptomer kvinner får? Det er menns hjertesykdom det forskes mest på. Det er først nå i det aller siste kvinners hjertesykdom har begynt å bli forsket på. Kvinnesykdommer som leddgikt og fibromyalgi og andre immunsykdommer er lite akseptert i samfunnet vårt. Man snakker ikke høyt om å lide av kvinnesykdommer. Hvor mye tror du fibromyalgiforbundet får i året i støtte? Hva med landsforbundet for hjerte og lungesyke? Celleprøver fra livmorhalsen er en enkel og billig prøve å ta for å finne celleforandringer, derfor frontes denne av kreftregisteret. Prostatakreft og testikkelkreft er det også mye informasjon om, men menn vil ikke sjekkes for dette om det ikke er en reel grunn til det. Det er pinlig må en vite. Men det er ingen grunn for at du ikke skal sjekke deg for dette, testikkelkreft kan du kjenne etter selv. Akkurat som vi gjør med brystkreft frem til vi er 55. Lungekreft og tykktarmskreft er forøvrig de vanligste typene, begge får det i like stor grad. Men her må man være obs på symptomer igjen. Og menn venter til det lengste, derfor dør de også oftere av kreft. Anonym poster: b8a95ceac8e7b9dcefa935820628a54f 4
pantertante Skrevet 13. januar 2013 #60 Skrevet 13. januar 2013 Jeg skulle likt å se en lege våge å kjefte på en kvinne sånn. Da hadde det blitt førstesideoppslag i alle store aviser "Legen prøvde drepe meg - oppførte seg truende mot stakkars Emali (44)" Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656 Mulig du ikke vet hva som kan skje om man ikke får behandling for et sår som ikke vil gro. Det kan føre til koldbrann, som igjen kan medføre at man må amputere. I verste fall kan man dø. Jeg ville nok fått kjeft jeg også, med rette. Det er ikke noe beundringsverdig over menn (eller kvinner) som ikke kommer seg til legen når de har problemer. Noe jeg har inntrykk av at enkelte i denne tråden mener. Som jeg nevnte kjente jeg to som ikke oppsøkte lege i tide og det endte på verst mulige måte. (Prostatakreft.) Om det var du som sa at testikkelkreft tar like mange liv som brystkreft så tenker jeg at du får google litt før du skriver. Prognosene for testikkelkreft er nemlig meget gode. 98% blir friske om de oppsøker lege i tide, før den får spredt seg. Du blander nok prostatakreft og testikkelkreft. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå