Djungelvrål Skrevet 9. januar 2013 #21 Skrevet 9. januar 2013 Og du kan jo spørre deg selv - om menn skulle ringt og oppsøkt lege like hyppig, hvor fort tror du at du kunne fått legetime da? Det ville blittt fem måneders ventetid, minst. Ville du da sagt at menn var flinke til å ta vare på seg selv, eller ville du syntes at menn var egoistiske og stakkarslige? Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656 Har du statistikk som viser at kvinner går oftere til lege enn menn, eller er det bare meningsløst vås du kommer med? 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #22 Skrevet 9. januar 2013 Dette er svært lite politisk korrekt å si men her er noen tall fra SSB: - fedre har nå tatt over minst 40 % i snitt av jobben i hjemmet samt oppdragelse barnepass, likevel har sykemeldinger for gravide og mødre gått rett til værs - kvinner dominerer sykemeldingsstatistikken til tross for at rapporter viser at man har langt mindre fysisk arbeid og slitasjen er lavere, arbeidstimene kortere og tilpassning fra arbeidsgiver bedre - leger opplever i langt større grad at folk nekter å akseptere en litt sliten rygg, at man er litt trøtt, har noe hodepine etc. De ønsker en kur og sykemelder seg gjerne om de ikek får det. Anonym poster: c35eb27bd53593c115f41e82e8074aa9 Jeg tror at menn mye oftere biter i seg småplager som ofte går over igjen av seg selv. Menn har også mye høyere terskel for å oppsøke lege for psykiske problemer, og det er en veldig vanlig grunn til at unge mennesker oppsøker lege. Anonym poster: 6ffc9ffae53aa48b6f57d5ba76072f1d
Djungelvrål Skrevet 9. januar 2013 #23 Skrevet 9. januar 2013 Det å gå til legen for en litt nummen lillefinger så har vært sånn i fem minutter er ikke å ta vare på seg selv. Det er å kreve at andre tar vare på en. Dere lever lenger fordi dere gjør mindre hardt arbeid og har mer fritid. Det ser man jo på gymmen også. Kvinner som knapt tar i på trening. Kvinner som unnskylder at de ikke har six pack med at de er kvinner etc, som om det gjør det noe vanskeligere? Spar meg, dere har en tendens til å klappe dere selv på skuldre å snu et blindt øye til den labre innsatsen dere gjør for andre enn dere selv og deres forsøk på å karre til seg hver en smule fra bløtkaka. Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656 Lenge siden du har fått deg en beta? 2
Eriks Skrevet 9. januar 2013 #24 Skrevet 9. januar 2013 Har du statistikk som viser at kvinner går oftere til lege enn menn, eller er det bare meningsløst vås du kommer med? Jeg får svare for AB14:30: Trodde dette var allmennkunnskap. Tok et kjapt søk, og fant dette: "3 millioner ulike pasienter er registrert med kontakt hos fastlege i statistikken for 2006. Dette utgjør 71 prosent av befolkningen. For kvinner er andelen 78 prosent, og for menn 65 prosent" "Kvinner hadde i gjennomsnitt 2,9 konsultasjoner hos fast-lege i 2006, mot 2,1 for menn." http://www.nav.no/Forsiden/_attachment/805368917?=true&_ts=116a9ace2a0 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #25 Skrevet 9. januar 2013 Tatt i betraktning at menn ikke blir gravide synes ikke jeg den forskjellen er så stor, Eriks. Når noen i tillegg regnes som risikosvangerskap øker tallet enda mer. Jeg for min del har ikke tall på hvor mange undersøkelser jeg har vært på i fjor. Anonym poster: 835b2342e50ab65e0648d144f15abc73 16
Soloppgang Skrevet 9. januar 2013 #26 Skrevet 9. januar 2013 Tror man må til legen for å få resept på p-piller og? I tillegg til at kvinner blir gravide.. 12
Djungelvrål Skrevet 9. januar 2013 #27 Skrevet 9. januar 2013 Jeg får svare for AB14:30: Trodde dette var allmennkunnskap. Tok et kjapt søk, og fant dette: "3 millioner ulike pasienter er registrert med kontakt hos fastlege i statistikken for 2006. Dette utgjør 71 prosent av befolkningen. For kvinner er andelen 78 prosent, og for menn 65 prosent" "Kvinner hadde i gjennomsnitt 2,9 konsultasjoner hos fast-lege i 2006, mot 2,1 for menn." http://www.nav.no/Fo..._ts=116a9ace2a0 Er det allmennkunnskap hos folk flest?? Vel, 0,8 flere konsultasjoner pr år går vel opp i opp med at kvinner blir gravide. Mystery solved. 5
Eriks Skrevet 9. januar 2013 #28 Skrevet 9. januar 2013 Er det allmennkunnskap hos folk flest?? Vel, 0,8 flere konsultasjoner pr år går vel opp i opp med at kvinner blir gravide. Mystery solved. Kvinnene er i overtall mellom 9 og 80 år, dvs. også etter fruktbar alder.
Gjest SpaceBaby Skrevet 9. januar 2013 #29 Skrevet 9. januar 2013 (endret) Er det allmennkunnskap hos folk flest?? Vel, 0,8 flere konsultasjoner pr år går vel opp i opp med at kvinner blir gravide. Mystery solved. Du må også ta høyde for at menn generelt tar flere og større sjanser, ender i større grad opp med å skade seg selv og må derfor i større grad også gå på legevakta (og da mener jeg virkelig må gå på legevakta). Uansett hvordan du vrir og vender på det, koker statistikken ned til at kvinner er hysteriske i større grad enn menn. Endret 9. januar 2013 av SpaceBaby
Eriks Skrevet 9. januar 2013 #30 Skrevet 9. januar 2013 Du må også ta høyde for at menn generelt tar flere og større sjanser, ender i større grad opp med å skade seg selv og må derfor i større grad også gå på legevakta (og da mener jeg virkelig må gå på legevakta). Absolutt, men statistikken du siterer er altså fastlegevisitter. Tror ikke legevakt-visitter telles der.
Gjest SpaceBaby Skrevet 9. januar 2013 #31 Skrevet 9. januar 2013 Absolutt, men statistikken du siterer er altså fastlegevisitter. Tror ikke legevakt-visitter telles der. Greit. I stand corrected (er ikke så nedverdrigende når man sier det på engelsk).
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #32 Skrevet 9. januar 2013 Må si meg enig i litt av det TS sier her. Selv går jeg så sjelden til legen at hva som foregår der kan jeg ikke uttale meg om, og det gjelder mange andre kvinner jeg kjenner også. Men ser jo tendenser på jobben (kontor). Har noen kolleger som stadig flyr til legen, og stadig er borte pga sykdom. Det vil si, er man litt sår i halsen så orker man ikke noe som helst, og har man sovet dårlig en natt så går det jo aldeles ikke an å jobbe. Litt rart, det er ikke akkurat hjernekirurgi vi driver med. Takler man ikke (evt gidder ikke) å jobbe selv om man har en litt ekstra tung dag så lurer jeg virkelig på hva annet som også mangler i holdningene deres. De fleste av disse er kvinner, og flest yngre. Så tydeligvis har yngre kvinner en lavere terskel for hva de selv anser som "for syk til å jobbe". Om de faktisk opplever å føle seg syke, eller om de bare har lettere for å bruke ethvert symptom som anledning til å slippe jobb, hvem vet. De legger i hvert fall ikke skjul på det selv, når de har vært borte. Og hadde de enda vært borte bare én dag pga "sov ikke på natta, hadde mageknip", så var det nå en ting - men nei, bruker man først egenmelding så tar man da selvfølgelig alle tre dagene, ellers er de jo bortkastet .... ååja, er det sånn det funker ja, ok. Dumme meg. Og barns sykdom. Det finnes regler for hvor mange dager man kan være borte pga det, men her er det enkelte som ganger disse med x antall mer etter eget forgodtbefinnende, som den største selvfølge. Sjefen er en utrolig tålmodig og forståelsesfull kar og ser som oftest gjennom fingrene med dette. Vel, ut fra hvordan mødrene bruker egenmeldingene pga egne bagateller så kan man jo bare spekulere i hvor syke ungene deres egentlig er. I tillegg "forskudds-avspaseres" det stadig timer som aldri jobbes inn igjen... Så, hva skal man tenke? En ting er hvordan det er på jobben min - en annen ting er hva det eventuelt sier om resten av befolkningen. Sannsynlighet tilsier at min arbeidsplass ikke er eksepsjonell, men hva vet jeg.. kanskje vi har et mystisk virus i lufta som bare angriper et særdeles selektivt utvalg. Anonym poster: 0c06419e949345a8986e531e7a4cdeeb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #33 Skrevet 9. januar 2013 Du har stavet "Jeg er en arrogant og sjåvinistisk drittsekk uten sympati eller innsikt" feil her.. skulle bare gjøre deg obs på det.. Noen som føler seg truffet skjønner jeg. Du bør heller ta til deg det jeg sier. Alle vil tjene på at vi holder sykekøene lave. Anonym poster: 008f0dc5a71d8f507d2afc7ad2e25656 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #34 Skrevet 9. januar 2013 Tror man må til legen for å få resept på p-piller og? I tillegg til at kvinner blir gravide.. Jeg må i hvertfall til lege hver gang jeg skal få ny resept på både p-piller og allergimedisin, som er 1-3 ganger i året. Da ser jeg selvsagt ikke så innmari syk ut når jeg sitter der. Og man vet at det er mange ganger så mange kvinner som går jevnlig til gynekolog enn menn. Man ser ikke så syk ut da heller. Og for dette får man ikke akkurat hastetime, så det er ikke som om man sniker i køen.. Men jeg skal ta bilde neste gang jeg er hos legen, for der er det som oftest menn. Så kan jeg, i følge ts' logistikk, motbevise hele tråden her. Anonym poster: 540d10a3bc2352e256f51908092ae8b0 3
Amarinda Skrevet 9. januar 2013 #35 Skrevet 9. januar 2013 Uff da, noen som måtte vente for å komme inn til legen? Det tror jeg alle må, uavhengig av kjønn. Det kan vel også hende at noe av kvinnene var der for kontroller, noen for alvorlige skader og andre for resepter? Hvem vet.. For min egen del går jag knapt nok aldri til legen, bortsett fra da jeg var gravid, fordi da måtte jeg... Har alltid sittet og ventet sammen med menn jeg, og jaggu kom de inn før meg. Tror du bør skifte legekontor, TS. 3
Wolfmoon Skrevet 9. januar 2013 #36 Skrevet 9. januar 2013 Så, hva skal man tenke? En ting er hvordan det er på jobben min - en annen ting er hva det eventuelt sier om resten av befolkningen. Sannsynlighet tilsier at min arbeidsplass ikke er eksepsjonell, men hva vet jeg.. kanskje vi har et mystisk virus i lufta som bare angriper et særdeles selektivt utvalg. Anonym poster: 0c06419e949345a8986e531e7a4cdeeb Jeg må si jeg synes dette høres ut som en elendig og konfliktsky ledelse som ikke tar tak i problemene på arbeidsplassen. I kvinner er mer syke? Aner ikke. I min omgangskrets har alle omtrent like stor averesjon mot å gå til legen, så jeg kjenner meg ikke akkurat igjen i beskrivelsene her.. Jeg har forøvrig vært hos legen i år, det var for å få en ny resept.
Wolfmoon Skrevet 9. januar 2013 #37 Skrevet 9. januar 2013 Kvinnene er i overtall mellom 9 og 80 år, dvs. også etter fruktbar alder. Den skjønte jeg ikke. Om aldersgruppen i statistikken er mellom 9 og 80, så er jo også fruktbare kviner med der? Eller var den mer spesifisert enn det? (gidder ike sjekke selv, sitter på mobil) 1
Gjest meh Skrevet 9. januar 2013 #38 Skrevet 9. januar 2013 Vel, 0,8 flere konsultasjoner pr år går vel opp i opp med at kvinner blir gravide. Mystery solved. Hvis du faktisk hadde sjekket linken ville du sett at kvinner også er sterkt overrepresentert i aldersgrupper som 10-19, 40-49, 50-59 og 60-69, hvor svært få blir gravide.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #39 Skrevet 9. januar 2013 Hvis du faktisk hadde sjekket linken ville du sett at kvinner også er sterkt overrepresentert i aldersgrupper som 10-19, 40-49, 50-59 og 60-69, hvor svært få blir gravide. De kan være på legekontoret for resept på p-piller, den der jevnlige underlivsprøven som Kreftregisteret maser om bare for å nevne noe som menn ikke trenger bekymre seg med. Hva aldersgruppene 50-59 og 60-69 år angår, så øker forekomsten av endometriose med økende alder. Menn trenger ikke slite med noe av dette. Anonym poster: 835b2342e50ab65e0648d144f15abc73
Gjest meh Skrevet 9. januar 2013 #40 Skrevet 9. januar 2013 De kan være på legekontoret for resept på p-piller, den der jevnlige underlivsprøven som Kreftregisteret maser om bare for å nevne noe som menn ikke trenger bekymre seg med. Resepten må bare fornyes hvert tredje år, ser ikke hvordan akkurat det skal kunne medføre en så veldig merkverdig økning i antall legebesøk uansett når snittet ligger på 2,6 hvert år. Hva aldersgruppene 50-59 og 60-69 år angår, så øker forekomsten av endometriose med økende alder. ...Og menn har ingen tilstander og sykdommer som ofte forekommer i 50-70 alderen som behøver legebesøk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå