Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Skal snart søke høgskole (sykepleierstudie) og lurte på hvilke på østlandsområdet dere ville anbefale?

Har sett på Høgskolen i Oslo og Akershus (både studieplass Oslo og Kjeller), lovisenberg, diakonhjemmet og HiBu.

Har sett at spesielt høgskolen i Oslo har et litt frynsete rykte i litt eldre tråder, men har det blitt bedre eller er det samme rykte ennå? Med tanke på jobbsøking etterpå og slik. :)

Anonym poster: 822d40bafd4e8d0df888f119424b4da0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde helt klart gått for Lovisenberg eller diakonhjemmet. De har et mye bedre opplegg for studentene. Og i Oslo/Akershus så kan arbeidsgivere være litt mer kresne på hvem arbeidstaker de vil ansette og legger ikke skjul på at skolene har mye å si når de ansetter nyutdannede.

Anonym poster: facc29c9be24e35743e382e162ee682a

• Liker 1
Skrevet

Hva du enn gjør styr laaaaaaangt unna sykepleien på HiBu! Landets desidert dårligste sykepleierutdanning - hvis man kan kalle det dét i det hele tatt. *grøss*

Lovisenberg og Diakonhjemmet er gode utdanningsinstitusjoner. Sykepleien ved HiOA har stort frafall primært pga. dårlig undervisning med nesten bare ren teori og veldig lite praksis.

Bortsett fra de du har nevnt vil jeg tipse om Høgskolen på Gjøvik, som har supert sykepleiestudie - men det blir kanskje for langt unna?

Skrevet

Hva gjør HiBu og hioa dårlig? Hva gjør Lovisenberg og Diakonhjemmet bra? Og Gjøvik?

Er dette bare subjektive meninger, eller er det noen kilder som kan underbygge/bekrefte dette?

Kunne vært interessant å sett litt mer fakta rundt dette, om det er mulig å oppdrive.

Skrevet (endret)

Jeg syns sykepleien på HiBu er kjempebra jeg. Flinke leger og høgskolelektorer i de naturvitenskaplige emnene, og i sykepleiefagene har vi sykepleiere med lang klinisk erfaring fra bla intensivsykepleie, kreftsykepleie og geriatri. Har akkurat åpnet et nytt vitensenter med øvepost og simulering, alt veldig high tech.

Jeg hat ikke gått på noen andre høgskoler, så kan ikke sammenligne. Hører lovisenberg er bra også. Hioa har jeg hørt negative ting om.

Endret av Diafragma
AnonymBruker
Skrevet

HioA er den mest ræva skolen jeg har vært borti. Fy faen (sorry språket) så dårlige forelesere. For å ikke å snakke om at forelesningene er over alt. I dårligere lokaler. (Måtte ha forelesning i en ubrukelig sal i frelsesarmeen en gang. Og andre steder hvor det bare er plassert stoler rundt i et lokale uten pulter/bord. Har også vært misfornøyd med 2/2 praksissteder.

Ellers synes jeg hele læringsopplegget er utrolig dårlig. Vi kan få utdelt en studieoppgave om diabetes som vi har frist til å levere inn 10 september, også har vi forelesning om diabetes 12 september. Hva er greia? Vi får også en haug med forskjellige beskjeder fra de forskjellige veilederne, og alle har forskjellige opplegg og måter å skrive oppgaver på. Dette er veldig forvirrende, da man ett sted lærer èn ting, mens dette er feil i følge en annen veileder. Læringsopplegget er rett og slett tragisk. Alle andre som går her som jeg har snakket med sier det samme.

Kunne forsåvidt skrevet mye mer..

Anonym poster: fba57e026efaca08ac060e3a98b3e7ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Måtte ha forelesning i en ubrukelig sal i frelsesarmeen en gang.

Akkurat det er vel ikke sykepleie på Hioa alene om. Nesten alle jeg kjenner har vært innom Storsalen, og Håndverkeren, uansett om de har studert jus eller politikk, på høyskole eller universitetet, eller hva det måtte være. Tydeligvis dårlig tilgang på større lokaler i sentrum ;)

Men resten hørtes ille ut.

Anonym poster: 8eb1ca2ddb266aa04d6e75e81d727ffc

Skrevet

Hva gjør HiBu og hioa dårlig? Hva gjør Lovisenberg og Diakonhjemmet bra? Og Gjøvik?

Er dette bare subjektive meninger, eller er det noen kilder som kan underbygge/bekrefte dette?

Kunne vært interessant å sett litt mer fakta rundt dette, om det er mulig å oppdrive.

Dette har jeg skrevet om i en annen tråd, men jeg husker ikke helt når (den ligger på karriere et steds). HiBu har et undervisningsopplegg hvor alt primært foregår i grupper; de lager plakater, tegner og diller, og det er veldig lave krav der i forhold til hva andre sykepleierutdanninger har. Elevene som skal ha praksis fra HiBu får i mange tilfeller ikke praksisplass - jeg vet om flere helseinstitusjoner som konsekvent nekter å ta imot sykepleiestudenter fra HiBu, da disse studentene ikke kan på langt nær av hva de skulle ha lært, og er direkte farlige å sette til noe som helst alene. Veilederne deres nekter å godta kritikk, og det er null vilje til å innse at studentene - som følge av at de ikke har fått den utdanningen de skal - er fullstendig ubrukelig i enhver helsesituasjon.

Gjøvik er kjent for sitt gode faglige miljø, samt deres samarbeid med sykehusene i området, hvor elevene får praksis fra flere poster, forelesere utenfra osv. Det er tøft, og det settes store krav til elevene, men de som går ut derfra er generelt veldig dyktige.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Setter pris på alle tilbakemeldinger og erfaringer! Hjelper mye :)

Gjøvik skal jeg se litt nærmere på, og definitivt styre unna HiBu.

Dersom flere vil dele synspunkter er de mer enn velkommen. Setter veldig pris på det!

Anonym poster: 6cffd727ca9b0024f15bd08b8e5ea8c4

AnonymBruker
Skrevet

hioa pilestredet det klages på? men hva med hioa kjeller?

hibu studenten har positiv erfaring med hibu, men noen som kjenner noen som kjenner noen liker ikke hibu. hvem bør man stole på?

Anonym poster: adc5446b6754c22650290cde02b8886d

Skrevet

Statistikken som sier at mange arbeidsgivere ikke under noen omstendighet vil ta inn verken praksisstudenter eller ferdig utdannede sykepleiere fra HiBu burde kanskje være noe man legger litt vekt på når man bestemmer seg for utdanningsinstitusjon..?

HiOA har problemer ved begge stedene - opplegget er tilnærmet helt likt (såvidt meg bekjent), men jeg tror (altså er ikke sikker) at de har noe mer praksis på Kjeller enn i Pilestridet. Det var også sykepleiestudenter ved HiOA (samlet) som hadde høyest strykprosent i medikamentregning av samtlige i hele landet - om det kun er elevene ved HiOA som av en eller annen grunn er pinlig dårlige i matematikk (det er jo ikke akkurat vanlig at 6-erkandidatene i R-matte velger sykepleien, for å si det sånn) eller om det kanskje har en viss sammenheng med undervisning og vektlegging (evt. mangel på sådan) av emnet er jo også kanskje verdt å se litt på.

HiBu har gitt et større budsjett til Drammen for å forsøke å ta tak i noen av problemene de har spesielt ift. sykepleierutdanningen - i stedet for å bedre kompetansen på de som underviser, revidere læringsplaner, -metoder og -mål, samt gå gjennom hva som gjør at utdanningen de tilbyr blir uglesett og latterliggjort ved helseinstitusjoner i hele landet, velger de å bruke masse penger på 'high-tech utstyr', da målet er å få inn flest mulig elever, og man tror at så lenge elevene får fancy equipment, vil alt ellers ordne seg også. Naivitet og ignoranse på høyt nivå, tror jeg det kalles. På skattebetalernes regning, til og med.

Skrevet

Gjøvik får mye skryt her ser jeg. Det eneste som er litt kjedelig er at det også er den strengeste sykepleierutdanningen i Norge (det var i alle fall det), og at det omtrent aldri utdeles en A. Fint med strenge krav, men kjedelig når jeg vet at jeg har gjort det bedre enn en fra Høgskolen i Akershus, men at de fortsatt har bedre karakterer enn meg,

Hilsen hun som skal søke master.

Anonym poster: 24df837bb01aa0366006b273330d67b5

Skrevet

PS: må legge til at det er lett å få jobb da, for arbeidsgivere anser oss har studert på Gjøvik som flinke på generelt grunnlag. Det er bare det med karakterkrav og videreutdanning/master som trekker ned.

Skrevet

Statistikken som sier at mange arbeidsgivere ikke under noen omstendighet vil ta inn verken praksisstudenter eller ferdig utdannede sykepleiere fra HiBu burde kanskje være noe man legger litt vekt på når man bestemmer seg for utdanningsinstitusjon..?

hvilken statistikk er det? har du kilde?

• Liker 1
Skrevet

Gjøvik får mye skryt her ser jeg. Det eneste som er litt kjedelig er at det også er den strengeste sykepleierutdanningen i Norge (det var i alle fall det), og at det omtrent aldri utdeles en A. Fint med strenge krav, men kjedelig når jeg vet at jeg har gjort det bedre enn en fra Høgskolen i Akershus, men at de fortsatt har bedre karakterer enn meg,

Hilsen hun som skal søke master.

PS: må legge til at det er lett å få jobb da, for arbeidsgivere anser oss har studert på Gjøvik som flinke på generelt grunnlag. Det er bare det med karakterkrav og videreutdanning/master som trekker ned.

Nettopp. Alle arbeidsgivere vet at karakterene på Gjøvik henger mye høyere enn andre steder, og dermed vet de at de fra Gjøvik som får gode karakterer virkelig er gode. (:

hvilken statistikk er det? har du kilde?

Tror du virkelig helseinstitusjonene kan gå ut med noe slikt offentlig? Da ville det blitt bråk, kan du tro. Selvsagt har jeg kilder mange steder innad helsevesenet, og de sier alle det samme (:

Skrevet

Tror du virkelig helseinstitusjonene kan gå ut med noe slikt offentlig? Da ville det blitt bråk, kan du tro. Selvsagt har jeg kilder mange steder innad helsevesenet, og de sier alle det samme (:

fulgte ikke med så ble ab på noen av de tidligere postene.

Men nei jeg tror ikke at helseinstutisjonene/foretakene selv kan gå ut med slik informasjon, men fagorganisasjoner, fagpressen og SSB bør vel ha artikler og tall på dette om situasjonen er så makaber som den beskrives her?

Poenget jeg prøver å få frem her, er jo det at det kan være vanskelig å vite hvem man skal tro på, når det ikke refereres til noen kilder. Jobber selv innen helse og sosial sektoren, er vernepleie student, har møtt både hibu og gjøvik studenter i jobb sammenheng(og utenfor), uten å merke noen "forskell" på dem. Får nesten lyst til å spørre fagansvarlig der jeg jobber, om stedet en sykepleier er utdannet har særlig innvirkning på ansettelse av eventuelle sykepleiere. Eller for den saks skyld kanskje TS bør ringe rundt til diverse kommuner/institusjoner/foretak og spørre om det samme?

Skrevet

fulgte ikke med så ble ab på noen av de tidligere postene.

Men nei jeg tror ikke at helseinstutisjonene/foretakene selv kan gå ut med slik informasjon, men fagorganisasjoner, fagpressen og SSB bør vel ha artikler og tall på dette om situasjonen er så makaber som den beskrives her?

Poenget jeg prøver å få frem her, er jo det at det kan være vanskelig å vite hvem man skal tro på, når det ikke refereres til noen kilder. Jobber selv innen helse og sosial sektoren, er vernepleie student, har møtt både hibu og gjøvik studenter i jobb sammenheng(og utenfor), uten å merke noen "forskell" på dem. Får nesten lyst til å spørre fagansvarlig der jeg jobber, om stedet en sykepleier er utdannet har særlig innvirkning på ansettelse av eventuelle sykepleiere. Eller for den saks skyld kanskje TS bør ringe rundt til diverse kommuner/institusjoner/foretak og spørre om det samme?

Tror du de har lov til å si høyt at de ikke vil ansette sykepleiere fra det som fra statlig hold anses som godkjente utdanningsinstitusjoner? Dette er jo også grunnen til at det ikke finnes tall på det, selv om det - slik jeg har forstått - er en 'allmenn sannhet' mange steder. Det er mest synd for de som begynner å studere der, og som faktisk er interesserte og virkelig ønsker å bli sykepleiere, men pga. tidligere erfaringer med HiBu-studenter tør faktisk ikke flere helseinstitusjoner å ta dem imot på praksis engang, fordi veilederne derfra er kjent for at de ikke tar kritikk seriøst, og fordi studentene rett og slett ikke har lært det de skulle kunne på det tidspunktet de blir satt ut i praksis. Ansatte i helseforetak her til lands har verken tid eller kapasitet til å begynne å lære opp praksisstudenter i elementære metoder og fagdisipliner, og det kan neppe være noe moro for studentene heller, når de kommer til et sted og innser at de ikke kan i nærheten av det institusjonen trodde de kunne. Det er klart at det går ut over selvtilliten til dem det gjelder - de har jo bare fulgt planen på skolen og stolt på at skolen var seriøs og hadde et godt opplegg. Og dette 'praksissjokket' vil helt klart føre til at mange mister lysten på å bli i yrket, og så faller de av og begynner med noe annet. Dette gjelder selvsagt ikke bare HiBu, man ser det veldig godt på f.eks. HiOA også - mange faller fra etter praksisperioden og ombestemmer seg halvveis uti studiet.

Hva folk velger å tro får være opp til dem. Jeg har hvertfall forsøkt å komme med mine synspunkter og erfaringer, og bortsett fra det er det ikke mye jeg får gjort med tingenes tilstand, ei heller kan jeg utdype kildene mine av hensyn til dem. Jeg håper uansett at flere velger å bli sykepleiere, vernepleiere, hjelpepleiere osv., da dette er yrker vi virkelig trenger flere av fremover, og som er essensielle for at helsenorge skal fungere, samtidig som jeg ønsker å påpeke at det er vesentlige forskjeller mellom de ulike utdanningsinstitusjonene i Norge, både ift. kvalitet, teori- og metodebruk m.m., og at man bør forhøre seg med flere kilder før man foretar et sånt valg. Det er my two cents.

Skrevet

Det har i lengre tid vært oppe i "Sykepleien" at det må gjøres noe med utdanningen, det er for store forskjeller fra skolene og dermed også på de nyutdannede sykepleierene. Arbeidsgivere har sagt at de ikke ansetter nyutdannede fra visse skoler, for de nyutdannede sykepleierene er rett og slett for dårlig rustet til arbeidslivet.

Når de sier det såpass sterkt, så mener jeg at de burde komme med navn på skolene, for fremtidige studenters skyld. Så folk slipper å begynne på elendige skoler.

Anonym poster: facc29c9be24e35743e382e162ee682a

Skrevet

Hva du enn gjør styr laaaaaaangt unna sykepleien på HiBu! Landets desidert dårligste sykepleierutdanning - hvis man kan kalle det dét i det hele tatt. *grøss*

Nå blir jo HIBU slått delvis sammen med HIVE så vi kan jo håpe at det blir bedre av det, men nei, er nok langt ifra landets dårligeste dessverre. Selv gikk jeg i vestfold og er superfornøyd med det, men kunne aldri tenke meg å ha gått på Hibu når jeg gikk på skolen, selv om det ville vært det naturlige valget i forhold til hvor jeg bodde.

Jeg tror man finner ting å være misfornøyd med på alle skoler hvis man virkelig legger sjela i det. Hvorvidt en potensiell arbeidsgiver foretrekker studenter fra enkelte skoler tror jeg har mer med erfaring med tidligere studenter fra den skolen å gjøre, enn det har med ryktet på utdanningsstedet. Jeg har i allefall aldri hatt problemer med å få meg jobb selv om enkelte her inne forbanner utdanninga på HIVE. Jeg kan jo forsåvidt legge til at de beste av mine kollegaer er utdannet stort sett på Drammen, selv om svært mange jeg jobber med har gått på Gjøvik i de senere årene også.

Personlige egenskaper i yrket slår likevel kvaliteten på utdanning langt ned i søla. Kan man så vil man uansett hvilke ressurser man har tilgjengelig, de bare gjør det lettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...