Gå til innhold

Barn på 1,5 år som våkner og vil opp når hun er stuptrøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har et barn på 1,5 år som sover stort sett sover godt om natten, men våkner alt for tidlig om morgenen. Hun våkkner også alt for tidlig etter formiddagsluren sin.

Om kvelden legger hun seg (sovner) ca 18:30. Vi skifter bleie, tar på pysk, pusser tenner, synger noen sanger mens hun ligger i sengen sin og så gar jeg ut. Av og til protesterer hun litt og da går jeg inn og forteller at mamme er rett utenfor og hun må sove. Står utenfor å hysjer litt hvis hun sutrer, men hun sovner uten noe særlig problem på 10 minutter. Av og til sover hun 11,5 - 12 timer og da våkner hun utvilt. Men ofte våkner hun etter 9-10 timer og da nekter hun å sove mer. Det hjelper ikke å ta henne i dobbeltsenga og det hjelper ikek at jeg legger meg på hennes rom på en madrass på gulvet og stikker en hånd inn i sprinkelsenga. Sier jeg bare at det er natta og hun må sove og røver å gå ute bil det hylgrining. Men hun trenger så sårt å sove mer. Når jeg står opp med henne er hun kjempetrøtt. Gnir seg i øynene, gjesper og er sutrete. Slik er hun ikke når hun har sovet nok. Men hvordan få henne til å sove mer.

Samme problemet er på dagtid. Hun sover en gang for dagen. Hun våkner etter 40 min, av og til etter 30 min. Da er det som om noen har vekket henne midt på natten. Hun er så trøtt at hun knapt vet hvor hun er, men å rugge på vognen eller hyske fungerer ikke. Ikke en hånd å holde i heller. Hun tvinger seg våken til tross for at kroppen hennes er helt utslitt. Når jeg tar henne opp fordi jeg ikke vil la henen ligge å skrike er resten av dagen utrolig slitsom fordi hun er kjempetrøtt. Skal kun bli båret og sitte på fanget og hvis hun ikke får dette i noen sekunder faller verden hennes i grus.

Så hva gjør man med unger som ikke vil sove mer, men som trenger det? Hadde vært greit om hun ikke hadde behov for mer, men det har hun utvilsomt. Vil ikke la henne ligge å skrike, men er snart ingen annen utvei. Det er slitsomt å ha en morgenfugl som er stuptrøtt og sutrete store deler av dagen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Den som har svaret på det....

Vi har ei på straks fire som våkner grytidlig på morgenen, til tross for at hun er kjempetrett.

Skrevet

Min datter på snart to legger seg ca kl 19 og har som oftest sovnet innen 19.45. Hun står gjerne opp før kl 6 om morgenen. Og sånn har det vært lenge. Hun sover en dupp om dagen, som vi nå begrenser til en time. Tror snart vi bare må slutte med dagsovinga og se om det monner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...