AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #1 Skrevet 9. januar 2013 Heisann! Er litt desp på svar nå. Jeg skal ta 3 året påbygg til høsten. Dette året er da livsviktig for meg siden det åpne dørene til det jeg har tenkt til å bli. Jeg har gått Helse og sosialfag 1 året og tok helseservice 2 året. Så jeg lurte på om det er noen som har tatt det, og har erfaring fra det? Positivt og negativt? Er det vanskelig og hardt? Anbefalinger hva jeg kan gjøre for å klare meg gjennom det året? Hjerlig takk for tilbake meldinger!! Anonym poster: e5a634f145976ca2f6067cdd1e06118d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #2 Skrevet 9. januar 2013 Jeg har tatt det, og det var hardt til tider. Jeg gikk fra MK til påbygg, men ble syk og sluttet. Sykdom over flere måneder i kombinasjon med masse lesefag gjorde at jeg hang for langt etter. Deretter tok jeg påbygning på privat skole, på 1 år. Da fordelte jeg fagene slik at jeg fikk 4 eksamener til jul og 5 til høsten. Jeg tok da opp 3 fag i tillegg til de 6 som påbygning krever. Bruker du undomsretten eller tar du det som privatist? Jeg angrer for at jeg tok det som privatist. Ingen krav til obligatorisk oppmøte gjorde at heller jobbet mye. Jeg kom aldri inn i en god rutine mtp. å jobbe med fagene. Så det ble skippertak. Norsken var verst. 10 undervisningstimer i uka, 2 timer 3 dager og 4 timer 1 dag. Det er viktig at du møter opp i hver eneste norsktime, progresjonen går sprengfort! På muntlig eksamen kan de spørre deg om alle epoker de siste tusen åra, og jeg bommet grovt på pugginga. Problemstillingen var noe ala "sarkasmen og ironiens inntog i norsk litteratur på 70-tallet". Historie tar også opp en stor del av timeplanen, og dekker både gamlere og nyere historie. Jeg elsker historie, så fikk 6 på eksamen. Hadde tilfeldigvis sett på history-channel dagen før, og kom i nøyaktig det jeg hadde sett på, kunne alle datoer, navn på folk, osv:p Jeg valgte 3 realfag, for å få spesiell studiekompetanse. Fysikk 1 og realfagsmatte 1 og 2. Hvis du går for generell studiekompetanse får du da 1 mattefag, enten praktisk eller teoretisk. For å gjøre faget/skoleåret enklere for deg selv ville jeg gått for praktisk. Det var tungt å ta den vanskeligste matten, og to ekstra realfag. Naturfag var ikke mange timene, men det var mange forsøk og praktisk læring fordi man får det om man kommer opp i naturfag. Da er det lurt å skrive detaljerte rapporter, de er gode å ha til en eventuell eksamenslesing. Mitt praktiske forsøk på eksamen var å se gjennom et spesielt glass og forklare lysbrytning, lysforskyvning osv. Men her går det også fort i svingene, og så må man ha vært med på så så mange forsøk for å få karakter i faget tror jeg. Det siste er vel kroppsøving. Dette ble kun teoretisk for min del, og jeg tok eksamen. Men du tar det vel kanskje praktisk? Gym er du vel uansett kjent med Programfag må du også ha, men om du tidligere har byttet fag o.l MÅ du sjekke at du får nok undervisningstimer til å oppfylle kravet om studiekompetanse. Jeg manglet 1 time i uka fordi jeg valgte T1 istedet for P1, og måtte ha to programfag for å kompensere. Hvis du er redd for belastningen ville jeg valgt et programfag du kjenner til fra før, eller som du tror du tar veldig lett. Så for å oppsummere vil jeg si at norsk og historie var de tyngste fagene, og det lønner seg å vie disse mye tid på kveldstid og i studietimer. Norskeksamen må du vel ha, men jeg er usikker på om du må ha både norsk og nynorsk skriftlig, samt norsk muntlig. Første gang jeg tok det ble det tungt, men det var fordi jeg ble syk. Andre gang fikk jeg alt fra 2 - 6 i fagene, selv om jeg jobbet mye ved siden av. Jeg skulle ønske jeg brukte ungdomsretten og tok påbygning på en offentlig skole, da hadde nok karakterene vært bedre. Jeg tror du klarer dette veldig bra, det er et tungt år for de fleste, men det er verdt det! Er det noe spesielt du ser pessimistisk på? Anonym poster: 2e8687c6c2704bbd0b7b190e5ec7ea12
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #3 Skrevet 9. januar 2013 Jeg gikk også fra MK til påbygg. Gikk veldig bra. Såklart, det var MYE norsk. men absolutt ikke så hardt som alle skal ha det til. Hadde jeg vært like fokusert og målrettet den gang som jeg er idag, så hadde jeg nok fått bedre karakterer, lå på ca. en 4 i alle fag Anonym poster: f3677d50cbe30d6fce112fc5c49e49e8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #4 Skrevet 9. januar 2013 Jeg gikk fra formgiving til påbygg, det var HARDT! Fordi vi på formgiving hadde veldig mye oppgaver som vi løste på egenhånd og kunne bevege oss fritt på skolen osv, det å gå over til å sitte pal på pulten en hel dag med stoff tørt som mariekjeks var vanskelig. Anonym poster: 79fa5ba6d94b8b49918686a0388bc37c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå