Gå til innhold

Tenker på å søke høyskole, men er usikker på retten min (pga tidligere sykdom)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I tenårene mine (er 22 nå, blir 23 i sommer) ble jeg alvorlig psykisk syk og måtte slutte på videregående (ble også nektet når jeg ville begynne igjen når jeg var innlagt for de mente jeg var for syk). Jeg begynte på nettbasert voksenopplærng senere og har snart gjort ferdig alle fag (er kun matte igjen, som jeg er ferdig med til våren), har til og med bra karakterer, jobber litt ved siden av (praksis via nav). Å ta fagene via den skolen her er som regel for de over 25, men jeg har tatt alle fagene med ungdomsrett, og gikk på denne skolen pga særskilte behov, karakterene mine har også forbedret seg drastisk, og kommer mest sannsynligvis til å ha et høyt snitt når jeg er ferdig. Har virkelig jobbet for at jeg skal kunne gå på den høyskolen jeg vil.

Det som gjør meg trist er at når jeg begynte der sa de at jeg kunne begynne rett på høyskole etter jeg har fått studiekompetansen min, men så kom denne (unnskyld meg) fordømra regelen som gjør ting litt vanskelig, midt oppi når jeg var godt igang med fagene (og trodde jeg var untatt denne regelen men så viste det seg at det likevel skaper trøbbel for meg som jeg har forstått) og jeg vet ikke helt hvor jeg står nå....

Hvis jeg skal dekke denne 23/5 regelen er jeg nødt til å jobbe/ha annen utdanning (ikke høyskole) i minst to år til for å dekke den "5" regelen (etter min beregning, men litt forvirra), jeg fyller forsåvidt 23 i opptaksåret så akkurat det er inget problem uans, men jeg synes det er fryktelig sårt egentlig at jeg etter så mange år med sykdom, og når jeg endelig har planer, og har kommet meg igjennom videregående og jobbet hardt, BARE fordi jeg har lyst til å fortest mulig få søke meg inn på profesjonstudie i psykologi eller annet helsefag, da skal ting skjære seg...(unnskyld min negativitet blir så frustrert av alt dette...). Hvis jeg sender inn alle vitnemålene mine så ser de jo at jeg har fullført videregående, og at karakterene mine til og med er langt bedre enn gjennomsnittet. men pga det er via voksenopplæring, så må jeg utsette det to år? innen da vet jeg ikke om jeg orker å begynne på en lang utdanning engang...er det evt mulig å dokumentere at jeg har hatt forsinket studefremgang pga sykdom og ha måttet gjort studiene mine på denne måten? Og at jeg har tatt de med ungdomsretten min bør vel gjøre en forskjell? Hvis jeg hadde visst alt dette i begynnelsen hadde jeg bare vurdert å ta videregående helsefag eller noe med praksis. Da kunne jeg jo bare fortsatt og fått fagbrev, men nå står jeg altså bom fast og må kanksje belegge meg på å sitte og sture i to år til fordi jeg hadde planer om å begynne høyskole...

har lest man kan søke med dispensasjon, men samtidig så kommer jeg jo til å ha alle fag/eksamener fra videregående, jeg vet ikke om jeg faller under den kategorien? Er det noen som kan litt mer om dette som kan dunke litt vett inn i skallen min? og takk for de somm leste og gir svar, og unnskyld for min frustrasjon som er ganske tydelig i innlegget men yeah, av og til er jeg litt frustrert over ting :P

Anonym poster: 24b31bb32beacfc01c9046a8802552a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må da ikke søke via 23/5-regelen? Hvis du har studiekompetanse, som jeg har forstått at du har, kan du søke på vanlig måte. Null stress.

AnonymBruker
Skrevet

Det var jo det de ska til meg der jeg er på skole, det er ikke vanlig videregående, men primært nettbasert der man har jevnlig prøver/innleveringer. Egentlig er det voksenopplæring så er ment for de over 25. Når jeg spurte de etter denne regelforandringen så sa de at jeg måtte søke etter 23/5 regelen, fordi det er generelt en skole der folk godt oppi åra som ikke har ungdomsrett tar opp igjen fag...Det er nettopp det som egentlig gjør meg forvirra, for nå sitter jeg og surrer på det.

Anonym poster: dc35b2d41eb4c30a8702dd456932b3b7

AnonymBruker
Skrevet

Du må da ikke søke via 23/5-regelen? Hvis du har studiekompetanse, som jeg har forstått at du har, kan du søke på vanlig måte. Null stress.

TS mangler matte.

Anonym poster: b02b7ef75fcbd18922c809649c749e42

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke fag har du tatt?

Ved 23/5 regelen trenger du bare norsk, matte, engelsk, samfunnsfag, historie og naturfag. Ved vanlig studiekompetanse (studiespesialiserende) så er det flere fag. Men da trenger du ikke å være 23 år eller ha jobbet i 5 år.

Anonym poster: 8d81d266531b71d95a5671c2877f3bfd

Skrevet

har lest man kan søke med dispensasjon, men samtidig så kommer jeg jo til å ha alle fag/eksamener fra videregående, jeg vet ikke om jeg faller under den kategorien?

TS mangler matte.

Nei, det står over at hun kommer til å ha alle fag hun trenger.

AnonymBruker
Skrevet

det jeg går på heter "generell studiekompetanse", og jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte mer enn dette får å komme inn på høyskole, til nå...i tillegg til dette har jeg bestått programfag i design og håndverk for lenge siden, men ikke de almenne. Så listevis har jeg : engelsk, norsk, samfunnsfag, historie, naturfag og er ferdig met matte 1p/2p til våren. Første året tok jeg to fag (historie og engelsk), så år nr to tok jeg naturfag, samfunnsfag, norsk, og nå matte.i tillegg til dette design og håndverk programfag vg1. En gang begynte jeg på vanlig videregående men måtte slutte, og en annen gang hadde jeg søkt meg inn på andre år og kom inn men ble nektet å studere.

AnonymBruker
Skrevet

hadde forresten også sidemål (nynorsk), så norsken omfatta jo norsk skriftlig og muntlig, og nynorsk (samme). Vet ikke om det betyr noe, men er ikke så mange lenger etter min forståelse som må ha sidemål.

AnonymBruker
Skrevet

eller senn det har jeg jo faktisk minst 3 år med utdanning som ville dekt 3 av de 5 årene, pluss jeg vet ikke om å være innlagt/under behandling vil anses som "praksis" -_-. Har for tiden også 50% jobb/praksis, og hadde på cafe før i ca et halvt år vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

men hvis det blir for gæli får jeg bare begynne på folkehøyskole, og jobbe et år. eller to...Jeg vil bare få utteling av det jeg gjør, vil ikke føle at det at jeg har vært syk og blitt fratatt muligheten til å studere skal sette meg på sidebenken.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du skal søke deg inn på ordinært opptak må du både ha fag som er godkjent for en studieretning, og nok årstimer (tror det er 90).

Hvor mange år fullførte du design og håndverk?

Anonym poster: 157d3e948e7b41e34399e9b761c8409d

Skrevet

Er det per dags dato du driver med nettbasert undervisning for å få studiekompetanse, eller er undervisningen på den høyskoleutdanningen du vil inn på nettbasert? Og er det lærerne du har nå som mener at du må søke etter 23/5 eller er det ansatte ved den aktuelle høyskolen som har ment dette? Den høyskolen du vil inn på (eller hva det nå er), er det søknad via samordna opptak, eller er det en spesiell greie ala voksenopplæring?

Beklager altså, men nå falt jeg totalt av lasset her..

AnonymBruker
Skrevet

velkommen i klubben. hilsen ts :P Jeg falt av jeg og.

Går på voksenopplæring,som sagt primært nettbasert, der man har timer annenhver uke, og har jevnlig innleveringer/prøver. Er hovedsakelig for de som er over 25, som mangler fag. Men jeg ble tatt opp uans pga særskilte grunner, betaler heller ikke studieavgift pga jeg har brukt ungdomsretten min. På inntaksmøtet sa de hvis jeg fulgte det programmet jeg går på så kunne jeg søke meg inn på høyskole når jeg hadde gjort ferdeig fagene, pga jeg tydeligvis hadde fritak av div ting pga tidligere sykdom etc. (dvs jeg hadde hatt en fullverdig studiekompetanse) Men nå sier de at jeg må søke via 23/5 som alle andre. Noe som irriterer meg siden jeg føler meg litt villedet...

Skrevet

I see. Det hjalp (: Men altså; får du nå helt vanlig, standard generell studiekompetanse, eller får du bare noen basisfag? Ut i fra de fagene du nevner ser jeg bl.a at du ikke har geografi eller kroppsøving (?) - mener voksenopplæring at du får generell studiekompetanse uten å ha hatt disse fagene? I så fall er det helt nytt for meg. Og dersom du ikke skal ha disse fagene, så kan jeg forstå at de snakker om 23/5-regelen, for dersom jeg ikke tar helt feil (og det kan hende, altså), så vil jo det si at du faktisk ikke får generell studiekompetanse nå, i og med at du mangler fag. Dermed må du jo søke opptak på grunnlag av 23/5.

Det kan hende jeg tar feil her altså, bare så det er sagt. Men dersom det er tilfellet slik jeg har forstått det, at du nå ender opp med å oppfylle 23/5-regelen i stedet for at du får en fullverdig generell studiekompetanse, så må det jo også være slik at du også må søke etter den regelen, for da har du jo ikke grunnlag for å søke med studiekompetanse, siden du ikke har den.

Eller? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

I følge samordna opptak, kan du søke på tre forskjellige grunnlag; 3-årig vgs, yrkesfag med svennebrev, eller vgs etter 23/5-regelen. Følgende fag du ha for å ha studiekompetanse, uavhengig av grunnlaget du søker på:

Norsk 393 årstimar Engelsk 140 årstimar Samfunnsfag 84 årstimar Historie 140 årstimar Matematikk 224 årstimar Naturfag 140 årstimar

Søker du på 23/5-regelen eller med svennebrev må du ha minimum disse fagene og timefordelingen.

Søker du derimot på grunnlag av 3-årig vgs, det jeg tror du mener at du ville søke på, må du ha følgende fag og timefordeling på f.eks studiespesialisering:

Norsk 393 timar Engelsk 140 timar Historie 140 timar Samfunnsfag 84 timar Matematikk

224 timar Naturfag

140 timar Kroppsøving 158 timar Fremmedspråk 225 timar Religion og etikk 84 timar Geografi 56 timar Programfag

840 timar

Har du tatt alle disse fagene har du generell studiekompetanse, og kan søke på grunnlag av 3-årig vgs. Du kan også ha tatt fag tilsvarende vg1 og vg2 yrkesfag + påbygning til generell studiekompetanse. Da kommer også faget "fag til fordypning" som erstatning for noen og i tillegg til fagene ovenfor.

Men du kan egentlig ikke søke høyere utdanning etter 23/5-regelen, fordi kravet for å få lov til å ta videregående utdanning etter den regelen i utgangspunktet, er at du må ha 5 års praksis fra skole/jobb/mammaperm eller lignende, FØR du blir tatt opp til studiet på skolen du nå går på. Dvs. at du i utgangspunktet IKKE får lov til å ta fag etter den regelen, og dermed ikke har gjort det. Har skolen sagt til deg at dette gikk bra, og det viser seg at du ikke har noe grunnlag å søke på, da ville jeg blitt sint. Hvis jeg var deg ville jeg ringt en rådgiver ved en offentlig videregående skole i ditt fylke, presentert problemet og fortelle hvilke fag du har tatt, slik at han kan fortelle deg om du oppfyller kriteriene for noen av søkegrunnlagene.

Mtp. 23/5-regelen og 5 års praksis, så teller tidligere skolegang, f.eks 1 år på vgs, i tillegg til 100% omsorg for familie, militær tjeneste, eller jobb. Deltidsstilling opp til 6 mnd regnes som full praksis i 6 mnd, for hver nye deltidsstilling du har. Samme deltidsstilling i 3 år godkjennes kun som 6 mnd praksis.

Har du hatt 100% stilling må du ha jobbet over 6 mnd for å få utelling, og her godkjennes hver mnd som full praksis i 1 mnd. Praksis via NAV teller.

Jeg vet ikke om dette gjorde deg noe klokere, men de fagkravene som står må settes i sammenheng med søkegrunnlaget, altså en av de tre som står helt øverst. Oppfyller du ikke 23/5-regelen må du nok ta mer praksis, ellers kan du fortsette å ta fag til du har fullført 3-årig vgs.

Anonym poster: aa2c63666bbeffcf742611079cfb33da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er tydelig at skolen (som regel så er voksenopplæring lagt opp sånn) at du må bruke 23/5 regelen for å komme inn.

Alt av skolegang og jobb du har gjort etter ungdomsskolen teller. (også hjemme med barn og millitæret, men jeg forsto det sånn at det har du ikke). Skolegangen du har nå teller også for ett år.

Så får du jobbe eller gå på folkehøyskole i et par år til.

Men skolen har helt klart ikke vært klare nok på hva de faktisk kan tilby deg.

Anonym poster: 8d81d266531b71d95a5671c2877f3bfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...