AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #1 Skrevet 8. januar 2013 Det er fælt å si, men kjeder meg på jobben. Kontorjobb, vikariere i en lavere stillingsprosent, men er stort sett ingenting å gjøre. Pliktoppfyllende som jeg er, må jeg sitte og late som jeg jobber, blar i permer osv, for å se opptatt ut. Ganske kvelende, om jeg får si det selv. Når man jobber i 7 timer og det eneste man skal gjøre er å arkivere 3 ark, da sier det seg selv at det blir mye dødtid. Flere som har det slik, og er det 'vanlig' at det er lite å gjøre på jobb? Jeg får også dårlig samvittighet fordi jeg får betalt, men ikke 'gjør noe'. Anonym poster: c105c082cc3e7e191e14a8e763a3fffa
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #2 Skrevet 8. januar 2013 Jeg har samme "problemet".. Har hatt jobben i 5 år, men nå er det på tide med noe nytt, er så lei av å sitte å telle minutter - det går på helsa løs! Anonym poster: 827876f2d0a21a65f6fd22d4fc02dfc7 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #3 Skrevet 8. januar 2013 må man,så må må man! ta med en god bok og gjem den blant arkene som du har over deg mens du sitter og leser! tenk så mange bøker du får lest! Anonym poster: 1b79288b7a580758db9d2b8deecc70f6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #4 Skrevet 8. januar 2013 Jeg kjenner som arbeidsgiver selb blir jeg irritert av innlegget ditt. "Pliktoppfyllende" som du er? hadde du vært det hadde du sørget for å ha noe å gjøre selv evtl. spurt nærmeste sjef om det finnes noe du kan hjelpe til med. makan til arbeidsmoral skal man si! Kjeder du deg i jobben, så er DU selv ansvarlig for å finne motivasjonen og søke hjelp, støtte og motivasjon fra sjefen. Får du ikke det eller klarer du ikke å motivere deg selv, så gjør arbeidsgiveren din og deg selv en tjeneste og BYTT JOBB! finn deg nye utfordringer.... Anonym poster: f4d2b1ba17390a9ccce308328ef0b243 10
Gjest Memories Skrevet 8. januar 2013 #5 Skrevet 8. januar 2013 (endret) Sånn er det på min jobb også. Vi er fem ansatte på jobb i samme område samtidig, og jobber kanskje aktivt i en og en halv time før vi har noen timers pause og deretter jobber en og en halv time igjen. MYE dødtid. Digget det i starten, men nå er det bare utrolig kjedelig. Man kan sitte på et program på pcen å gjøre jobbrelaterte øvelser, men med fire andre å dele den pcen på så hjelper ikke det stort. Endret 8. januar 2013 av Memories
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #6 Skrevet 8. januar 2013 Til deg arbeidsgiver, TS her. Jeg påstår fortsatt at jeg er pliktoppfyllende. På min jobb er det grenser for hva annet jeg kan ta meg til, ja om jeg da ikke tar over jobben for renholderene der, noe som ikke funker. Jeg har gjort mye og mere til, men nå er alle ekstraoppgavene jeg kunne utført ferdige, ergo - inget annet ekstra jeg kan ta ved dødtid. Anonym poster: c105c082cc3e7e191e14a8e763a3fffa 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #7 Skrevet 8. januar 2013 Flere som har det slik, og er det 'vanlig' at det er lite å gjøre på jobb? Jeg får også dårlig samvittighet fordi jeg får betalt, men ikke 'gjør noe'. Anonym poster: c105c082cc3e7e191e14a8e763a3fffa Spør du min kollega, som deler arbeidsoppgaver med meg, vil han si at det er vanlig, men jeg har alltid nok å gjøre. Det har ikke noe med å gjøre at han har dårligere arbeidsmoral enn jeg har, men at han er dårligere på å se hva som kan gjøres. Nå vet ikke jeg hvilke arbeidsoppgaver du har, men du sier du arkiverer 3 ark om dagen, så jeg vet at firmaet har arkiv. Hvordan ser arkivet ut da? Trengs det rydding i gamle saker? Begynner noen saker å bli så store at de med fordel kan deles? Hva med lønn eller regnskap? Er det bilag som kan ryddes i? Kanskje gamle lønnsmapper/personalmapper som kan ryddes/makuleres? Trengs det opprydding i telefonlister, eller adresselister? Kanskje ser du noe som kunne vært organisert på en annen måte, og kan benytte en rolig periode til å få dette gjort? Dette er bare noen tips. Kanskje er alt i orden, og du burde spørre sjefen om du kunne fått noen flere arbeidsoppgaver? Anonym poster: 581d5032c1a96ceaf15cc7dd5421c8f5 3
Guido Skrevet 8. januar 2013 #8 Skrevet 8. januar 2013 Arkivet var det som sysselsatte meg hele tiden de første ukene, men etterhvert ble jeg jo ferdig med det og.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #9 Skrevet 8. januar 2013 Jeg kjenner som arbeidsgiver selb blir jeg irritert av innlegget ditt. "Pliktoppfyllende" som du er? hadde du vært det hadde du sørget for å ha noe å gjøre selv evtl. spurt nærmeste sjef om det finnes noe du kan hjelpe til med. makan til arbeidsmoral skal man si! Kjeder du deg i jobben, så er DU selv ansvarlig for å finne motivasjonen og søke hjelp, støtte og motivasjon fra sjefen. Får du ikke det eller klarer du ikke å motivere deg selv, så gjør arbeidsgiveren din og deg selv en tjeneste og BYTT JOBB! finn deg nye utfordringer.... Anonym poster: f4d2b1ba17390a9ccce308328ef0b243 Da bør du vel kanskje vurdere om du passer som leder. Selvsagt skal ikke arbeidstakere være late og ikke gidde å gjøre jobben sin, men når de gjør den fullt ut og gjerne litt til, som ts skriver at h*n gjør, så er det strengt tatt ikke arbeidstakers ansvar å finne andre oppgaver utover stillingen som h*n innehar. Det er arbeidsgiver som skal gjøre dette. Om du mener at dine arbeidstakere skal gjøre oppgaver som ikke er omfattet av den stillingen de har fordi de har mye dødtid, så får du heller diskutere utvidet ansvarsområde med dem istedet for å opptre som en utydelig leder med skjulte forventninger. Anonym poster: 31d6d429795dea49f60af987ac523277 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #10 Skrevet 8. januar 2013 utydelig og skjulte forventninger? ikke i det hele tatt. det blir jo litt feil å betegne meg som det her utifra 3 setninger jeg skrev. Jeg mener at TS burde ta en prat med sjefen sin framfor å "klage". kanskje sjefen tror at TS er opptatt hele dagen, siden den later som om den er opptatt? kanskje lurt å ha en åpen dialog med sjefen hele tiden og si det slik som det er? Ellers kan det bli oppfattet som at TS "lurer seg unna", og det vil du vel ikke, siden du er pliktoppfyllende osv.? mange ledree er idag overbelastet og klarer ikke å følge opp medarbeiderne sine, så kanskje du burde ta det steget? er sjefen ikke tilstede eller ikke bryr seg så er det jo enda flere grunner til å bytte jobb... Og kjære deg anonym som mener at jeg burde vudere om jeg er en egnet leder, så kan jeg fortelle deg at jeg er en bra leder som får gode tilbakemeldinger både fra ledere over og mine ansatte. Jeg er tydelig og tilstede og følger opp. Jeg stiller høye krav, men det er slik en leder burde være for å utvikle medarbeiderne sine. De har alltid noe å strekke seg etter. Mange ledere burde ha mye mer av de egenskaper og det er desverre altfor mange dårlige ledere der ute. og de bidrar til at det oppstår umotiverte medarbeidere med dårlig arbeidsmoral. Kanskje det kan være et alternativ for ts å sykemelde seg?! er jo mange som gjør det og... men men, det er vel ingen tvil om at en samtale med sjefen er første steget? du svarte desverre ikke om du allerede hadde gjort det. Anonym poster: f4d2b1ba17390a9ccce308328ef0b243 1
lygekryss Skrevet 8. januar 2013 #11 Skrevet 8. januar 2013 Jeg hadde faktisk ikke giddet å sitte i 7 timer for å gjøre en halvtimes arbeid. Når min jobb var gjort, hadde jeg sagt takk for i dag - og reist til jobb #2.
Rosalie Skrevet 9. januar 2013 #12 Skrevet 9. januar 2013 Svaret er vel å først ta en ærlig samtale med leder om jobbsituasjon, og om det ikke hjelper, finne seg ny jobb. Om ikke annet så har du ihvertfall sikret inntekt i jobbsøkeperioden. Jeg kan ikke skjønne at det lønner seg for arbeidsgiver å ha ansatt uten nok arbeidsoppgaver til vedkommende. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #13 Skrevet 9. januar 2013 Har hatt det slik i 2 jobber jeg har hatt og det er utrolig lange dager og mye dogåing. Dessuten er denne plikten av å sitte på kontoret som er værst. Aller helst ville jeg gjort alle ærender som jeg ellers har, men kan ikke forlate plassen for lenge ad gangen. Heller ikke snakke med de andre ansatte, da er jeg liksom "lat". Det er måte på hvor mye rydding man skal gjøre i permene som er også. Anonym poster: da2403907d18f3ce255861b8381b4a9e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #14 Skrevet 9. januar 2013 Jeg har hatt det slik også, heldigvis hadde jeg egen pc og skjerm som ingen kunne se uten at de kom helt bort til meg. Jeg brukte myyye tid, altfor mye tid, på spill på nettet og slikt om vinteren. På min jobb var det fullt kjør om sommeren og ingenting å gjøre om vinteren. Jeg kunne også rydde i arkivet, men ble nektet et år og da gikk det nedoverbakke med meg. Dette koblet sammen med en sykdom som bl.a. kjennetegnes av giddaløshet gjorde at jeg ble sykemeldt et helt år og at jeg nå har sagt opp. Jeg håper nå på en jobb der jeg har jevnt å gjøre hele dagen. Anonym poster: f1ccda0bd530be2d35b2012dc079e0a0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #15 Skrevet 9. januar 2013 Har det likt til tider, og har ikke dårlig samvittighet. Jeg tar med iPad å ser tv eller film, sitter på KG eller titter på finn.no, ebay... Andre dager har jeg over 200 samtaler pr. dag. Rekorden min er på over 400 samtaler på en arbeidsdag, så nei... jeg slapper av når jeg kan, selv om det kan vare i ukeshvis. Anonym poster: 86806e96eb898e84fc64a01411c564cc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #16 Skrevet 9. januar 2013 utydelig og skjulte forventninger? ikke i det hele tatt. det blir jo litt feil å betegne meg som det her utifra 3 setninger jeg skrev. Etter hva du skrev kan det jo tolkes slik, for det er jo egentlig ikke arbeidstakers rolle å finne oppgaver å fylle dagene med. Jeg mener at TS burde ta en prat med sjefen sin framfor å "klage". kanskje sjefen tror at TS er opptatt hele dagen, siden den later som om den er opptatt? kanskje lurt å ha en åpen dialog med sjefen hele tiden og si det slik som det er? Ellers kan det bli oppfattet som at TS "lurer seg unna", og det vil du vel ikke, siden du er pliktoppfyllende osv.? mange ledree er idag overbelastet og klarer ikke å følge opp medarbeiderne sine, så kanskje du burde ta det steget? Joda, optimalt sett er det en toveiskommunikasjon mellom leder og ansatt, men dersom så ikke skjer er det faktisk en lederoppgave å ta initiativet. At lederen er overarbeidet er ikke noe en ansatt kan ta ansvar for, da må man som leder organisere arbeidet sitt bedre for å kunne sette av litt tid til medarbeidersamtaler. Jeg sier ikke at det er lett, for det er det overhodet ikke, men når man har sagt ja til jobben som leder så godtar man også at nettopp vanskelige prioriteringsoppgaver og det å danne seg oversikt over sine ansatte, ressursfordeling og arbeidsfordeling/belastning er noen av sine viktigste oppgaver. Jeg kan hvertfall ikke forstå at det er godt lederskap å ha mye mer arbeidskapasitet i avdelingen/bedriften enn oppgavene faktisk tilsier. Man bør selvsagt ha en liten margin, men når en ansatt i realiteten bare har et par timers arbeids i en 100% stilling, så sier det seg selv at denne marginene blir litt vel stor. er sjefen ikke tilstede eller ikke bryr seg så er det jo enda flere grunner til å bytte jobb... Nettopp, derfor er det så viktig at lederen setter av tid til samtaler med medarbeider og vurderer arbeidsbelastning, motivasjon, evt. utvidet ansvarsområde e.l. Og kjære deg anonym som mener at jeg burde vudere om jeg er en egnet leder, så kan jeg fortelle deg at jeg er en bra leder som får gode tilbakemeldinger både fra ledere over og mine ansatte. Jeg er tydelig og tilstede og følger opp. Jeg stiller høye krav, men det er slik en leder burde være for å utvikle medarbeiderne sine. De har alltid noe å strekke seg etter. Mange ledere burde ha mye mer av de egenskaper og det er desverre altfor mange dårlige ledere der ute. og de bidrar til at det oppstår umotiverte medarbeidere med dårlig arbeidsmoral. Tydelighet og tilstedeværelse er bra, men husk at lederen også har som oppgave å ta initiativet ved endring av stillingsinstruks eller omfang. Kanskje det kan være et alternativ for ts å sykemelde seg?! er jo mange som gjør det og... Anonym poster: f4d2b1ba17390a9ccce308328ef0b243 Syntes det er en dårlig ide, det bidrar til å undergrave sykemeldingsordningene vi har i dag. Det er mange i dag som faktisk er syke, men som blir mistenkeliggjort fordi det finnes noen som misbruker ordningene. Det godtar jeg ikke. Anonym poster: 31d6d429795dea49f60af987ac523277
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 På 8.1.2013 den 20.28, AnonymBruker skrev: Jeg har samme "problemet".. Har hatt jobben i 5 år, men nå er det på tide med noe nytt, er så lei av å sitte å telle minutter - det går på helsa løs! Anonym poster: 827876f2d0a21a65f6fd22d4fc02dfc7 Jeg er helt enig! Anonymkode: 32f34...518
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå