Gå til innhold

Oppskrift på krydderkake?

Catus

Anbefalte innlegg

Hei!

Har snart bursdag, og da må jeg ha med meg en kake på jobb. Ellers blir det rabalder..he he! :roll:

Men jeg vet ikke helt hva slags kake jeg skal bake. Tenkte kanskje på krydderkake (langpanne), det er jo veldig godt.

Er det noen som har oppskrift på en knallgod krydderkake, med eller uten glasur? Jeg tar imot med stor takk! :blomst_opp:

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er en god oppskrift, den er saftig og fin. Den er egentlig ikke for langpanne, men for randform, men dobler du oppskriften går det sikkert fint i langpanne. Ville nok voktet steketiden nøye og testet med kakepinne. Jeg har en som hører til langpanne, den har jeg ikke prøvd selv, men den er sikkert god den også. :)

Krydderkake

100 g margarin

2,5 dl sukker

3 egg

2 dl melk

6 dl hvetemel

2 ts bakepulver

1 ts kanel

1 ts ingefær

1 ts nellik

1 pk sukat

Rør smør og sukker hvitt. Bland sukat i hvetemelet og bland det i røren sammen med de andre ingrediensene (eggene først). Hell i godt smurt randform og stek ved 180 grader i ca 1 time.

Svensk krydderkake

1 egg

7,5 dl kefirmelk

7,5 dl sukker

150 g margarin

3 ss tyttebærsyltetøy

1 ss natron (røres ut i litt vann)

9-10 dl hvetemel

3 ts malt nellik

3 ts malt kanel

rosiner og hakkede mandler

Egg halvpiskes og blandes med kefir.

Tilsett de øvrige ingrediensene, smør til slutt.

Rør deigen godt sammen.

Dryss rosiner og mandler på etter at røren er i langpannen. Hell i smurt stor langpanne.

Stekes ved 200 grader i ca. 40 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gretes krydderkake:

4 kopper kefir

4 kopper sukker

1 pose kanel

6 kopper hvetemel

2 egg

1 kopp smeltet margarin

2 store ts. natron

Alt blandes godt. Stekes midt i ovnen på 180 grader i ca 30 minutter.

Glasur:

300g. melis

100g. smør

1 ss kakao (kommer an på hvor lys/mørk du vil ha den)

2 ts vaniljesukker

3 ss kaffe

Hadde med meg denne kaken på jobb i barnehagen i går, for på fredager er det godtedag for personalet i pausen!! Den slo an den, og har alltid vært min favorittkake, selv om jeg vanligvis ikke er noe kakemenneske...Enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppskrifter! Da tror jeg at jeg skal prøve den svenske krydderkaken, og kanskje med Andrines glasur på toppen (uten rosiner og nøtter da..).

Gleder meg til å prøvebake..da får jeg jo en god unnskyldning til å lage kaka TO ganger..he he. Må jo prøves ut før jeg serverer den.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...