Gå til innhold

Brullupsreisa gikk nesten fløyten pga. vaksiner!

la Flaca

Anbefalte innlegg

Det er mulig det er jeg som er fullstendig ignorant, men jeg ante faktisk ikke at jeg må ta en drøss med vaksiner for å kunne reise til Egypt! Hvorfor opplyser de ikke om slikt hos reisebyråene??? Vi reiser om 10 dager, og i går falt det meg inn å ringe vaksinasjons- og smittevernkontoret her i byen, for sikkerhets skyld. Der fikk jeg klar beskjed: For at det skal være forsvarlig å reise til Egypt (og liknende land) må man vaksineres mot difteri, stivkrampe, kolera, diarè, polio og hepatitt A minimum 14 dager før avreise. Ettersom jeg er gravid kan jeg heller ikke ta noen av disse vaksinene! Ergo kunne vi ikke reise!!! :o

Heldigvis fikk jeg snakke med ei helsesøster som hadde litt mer greie på det, og det viste seg at det ikke var så ille likevel. De har alternativer for gravide, og de fleste av vaksinene kan jeg ta på lik linje med ikke-gravide. Nå er vi ute i seneste laget, og vaksinene får ikke virke så lenge i kroppen som de burde! (frykter også at hele greia koster en liten formue). JEG har ihvertfall lært leksa mi! Fra nå av skal jeg undersøke med tanke på vaksinasjon uansett reisemål, for som de sa på helsestasjonen - reglementet endrer seg hele tiden...

Hvordan er det med dere andre? Tenker dere på vaksinasjon når dere bestiller reiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg dro til Egypt uten å ta en eneste vaksine jeg....

Trodde ikke det var påkrevd til Egypt.

Gikk i alle fall helt fint med meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Det bruker å stå i katalogene hvor du trenger vaksine. Står som regel bak i prislista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi reiste hele familien på 6 stk til Egypt ,det var en hopp på tur. Jeg fikk diare tror det var noe kylling jeg spiste.... domme meg.

vi vaksinerte oss ikke. bare vær forsiktig med hva du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Vi reiste hele familien på 6 stk til Egypt ,det var en hopp på tur. Jeg fikk diare tror det var noe kylling jeg spiste.... domme meg.

vi vaksinerte oss ikke. bare vær forsiktig med hva du spiser.

Vaksiner hjelper ikke nødvendigvis mot magetrøbbel, selv ikke turistdiarevaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ikke ta vaksiner før jeg dro til Egypt for et par år siden. Høres merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle butikksjefene hos oss dro til Cape Town sist uke, og da fikk de beskjed om at de kun trengte to vaksiner (eller tre? husker ikke helt) De som selger vaksiner liker visst å slenge på ett par fordi de tjener så godt på det. :o Dette viste seg faktisk å være tilfelle for vet om flere som nesten ikke fikk lov å ta kun de vaksinene de hadde fått beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Det kommer jo litt an på hvordan du bor, hvordan du reiser og hvor du er også.

Bor du på fine hoteller, kun reiser fly og er på typiske turiststeder i Egypt klarer du deg nok fint uten vaksiner (har selv vært i Egypt uten noen vaksiner) SKal du farte mye rundt og bo på lokale steder uten den beste comforten kan det nok være større smittefare, ergo større behov for vaksiner.

Dette går nok bra! Fint at du fant en fagperson som kunne hjelpe og rådgi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Tunisia, det er jo også i Nord Afrika, tok ingen vaksiner før vi dro, tenkte heller ikke noe spesielt over hva vi spiste. Ingen av oss ble syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...