Gå til innhold

Kjøpt leilighet - nekter å gi ut plantegning med mål

Anbefalte innlegg

Gjest airam90
Skrevet

Hei

Vi har kjøpt vår første leilighet som står ferdig om en måned eller to.

Siden det er januarsalg har vi veldig lyst å være litt smarte og kjøpe ting vi trenger på salg. Feks sofa osv.

Problemet er - de vil ikke gi oss mål av leiligheten!

Vi får jo da ikke vite hvor stor sofa vi kan ha.

Babykommode på badet, om det er plass til det?

Vi vil også ha garderobe i gangen, og vil vite hvor lang den kan være osv.

Har de lov til å nekte å gi oss mål?

Vi har jo kjøpt og betalt for dette!

Er redd de har gjort noe feil og er redd for at vi skal oppdage dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Little princess
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men dette hørtes veldig pussig ut! :klo: Hvem er det som nekter å oppgi målene? Er det utbygger eller er det megler? Hva om du/dere tropper opp på kontoret til den ansvarlige? Da må de jo værtfall snakke med dere..

Gjest airam90
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men dette hørtes veldig pussig ut! :klo: Hvem er det som nekter å oppgi målene? Er det utbygger eller er det megler? Hva om du/dere tropper opp på kontoret til den ansvarlige? Da må de jo værtfall snakke med dere..

Det er samme selskapet både for utbygger og megler. Vi har ringt, sendt mail osv. Og de mener de ikke kan oppgi disse målene til oss.

Altså, vi har bare målene på lengden og bredden på leiligheten.

Vi klarer ikke da å finne ut hvor brei gangen er der vi skal sitte inn garderobe.

Vi klarer ikke finne ut hvor brei stuen er.

Osv.

Vi bor dessverre i et annet fylke enn der vi har kjøpt leilighet.

AnonymBruker
Skrevet

Om dere har fått plantegning i målestokk (viss ikke, be om det), er det jo en enkel sak å måle og regne ut hvor store rommene er. Dette gjorde vi da vi bygde hus i fjor.

Anonym poster: fdf1ff17d5fcdcc425cd1760a624f40f

Gjest Little princess
Skrevet

Det er samme selskapet både for utbygger og megler. Vi har ringt, sendt mail osv. Og de mener de ikke kan oppgi disse målene til oss.

Altså, vi har bare målene på lengden og bredden på leiligheten.

Vi klarer ikke da å finne ut hvor brei gangen er der vi skal sitte inn garderobe.

Vi klarer ikke finne ut hvor brei stuen er.

Osv.

Vi bor dessverre i et annet fylke enn der vi har kjøpt leilighet.

Jeg har aldri hørt om liknende.. Dere har jo kjøpt leiligheten, den er DERES. Hvorfor i alle dager setter da utbygger seg på bakbeina ift dette? Beklager at jeg ikke har noe konstruktivt å komme med til deg, men dette syntes jeg var ekstremt pussig.

Er det lenge til dere tar over da?

Gjest airam90
Skrevet

Er helt enig!! En vi kjenner som er eiendomsmegler ble helt sjokket når vi sa dette.

Han mente vist de ikke ville gi oss tegningene med mål kunne vi trekke oss av kjøpet uten å måtte betale for det.

Vi tar over mars ca. De vil ikke gi oss en liten pekepinn på når det ca blir ferdig. Og vi som må si opp leilighet på 3 måneder oppsigelse og alt. Synd å plutselig stå uten leilighet vist vi sier opp nå om det skulle bli forsinkelser osv.

Gjest airam90
Skrevet

Om dere har fått plantegning i målestokk (viss ikke, be om det), er det jo en enkel sak å måle og regne ut hvor store rommene er. Dette gjorde vi da vi bygde hus i fjor.

Anonym poster: fdf1ff17d5fcdcc425cd1760a624f40f

De har jo tegningene med mål, men de nekter å gi oss dem. De mener vi ikke har rett på å få vite målene men at vi må måle og regne ut selv. Problemet er at vi ikke bor i samme fylke og for oss å måle må vi reise i 5 timer hver vei for å komme dit.

Gjest Little princess
Skrevet

Dette hørtes jo helt horribelt ut! Himmel for en useriøs aktør! Jeg er oppriktig sjokkert og jeg skjønner godt at du er skeptisk til alt dette.. Jeg ser vitterlig ikke problemet, om de har målene hvorfor kan de ikke bare skrive det i en mail og sende det? Snakker om å gjøre seg vanskelig.

Hva om du skriver en krass mail til dem der du opplyser at du har vært i kontakt med advokat -en liten hvit løgn er lov- og opplyser om at om de ikke var mer behjelpelige så ville denne advokaten kontakte dem angående brudd på kontrakt, eller noe slik?

AnonymBruker
Skrevet

De har jo tegningene med mål, men de nekter å gi oss dem. De mener vi ikke har rett på å få vite målene men at vi må måle og regne ut selv. Problemet er at vi ikke bor i samme fylke og for oss å måle må vi reise i 5 timer hver vei for å komme dit.

Det mest sannsynlige svaret er jo at de faktiske målene ikke stemmer med de målsatte skissene. I så fall så ville de være forpliktet til å rette feilene når dere overtar og ser de faktiske målene (totalarealet stemmer, areal for enkeltrom har blitt endret underveis). Selvsagt vil dette også si at selv om dere fikk skissene ville møbler kjøpt utfra disse være i feil størrelse..

Hva med å rett og slett høre med en advokat? Et hus er en dyr investering, og om utbygger er useriøs (altfor mange av dem!) så er en konsultasjon en billig "forsikring".

Anonym poster: a0f32dc9cbbf039feab8b0678e181fbd

• Liker 2
Skrevet

Det utbyggerselskapet hørtes utrolig useriøst ut. Jeg ville rett og slett tatt kontakt med en advokat. Da blir de litt skremt og ting pleier ting å løse seg ganske fort :) Om det ikke er aktuelt ville jeg krevd at noen dere kjenner som bor der dere skal flytte til (om dere kjenner noen) får komme og måle.

Og ikke for å skremme men her ville jeg vært ekstremt forsiktig. Pass på alt av dokumentasjon ol. Redd dere kan få problemer med denne utbyggeren om ikke (og KREV å få vite ca når dere kan flytte inn. Det burde de vite, og regner med at det kanskje står noe i kontrakten deres?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...