Gå til innhold

Spørsmål om flytende kalorier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okei, så man skal vel helst ligge på minst 1200 kalorier om dagen (tror jeg?) for å få i seg nok næring. Men skal dette kun være mat eller innegår også da flytende kalorier? Jeg tenker da for eksempel på alkohol. Skal man ut på byen en dag blir det jo fort 1200 kalorier kun gjennom alkoholen du får i deg, men det er jo ikke mye næring i det. Da må maten komme i tillegg.

Så er det slik at disse flytende kaloriene ikke "telles" når det kommer til å få i seg nok kalorier, men samtidig så legger man på seg av dem?

Håper dere skjønner hva jeg mener.

Anonym poster: bf482f9b3dfe95eaccd0852918ddd102

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Selvfølgelig skal du telle det du drikker også. Alt sammen er energi. Det er en grunn til at det heter ølmage!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Okei, så man skal vel helst ligge på minst 1200 kalorier om dagen (tror jeg?) for å få i seg nok næring. Men skal dette kun være mat eller innegår også da flytende kalorier? Jeg tenker da for eksempel på alkohol. Skal man ut på byen en dag blir det jo fort 1200 kalorier kun gjennom alkoholen du får i deg, men det er jo ikke mye næring i det. Da må maten komme i tillegg.

Så er det slik at disse flytende kaloriene ikke "telles" når det kommer til å få i seg nok kalorier, men samtidig så legger man på seg av dem?

Håper dere skjønner hva jeg mener.

De telles absolutt. Og nettopp fordi de er så næringsfattige, bør man heller prioritere de sunne kaloriene. Heller en avokado enn 3 øl :)

Anonym poster: 5061054d0337e87633e1526234265bb7

• Liker 1
Gjest pellepirat
Skrevet

Dette med flytende kalorier er det veldig mange som ikke tenker på, men de siste årene har det vært mye mer fokus på at det faktisk er mye kalorier i forskjellig drikke så det begynner å bli ganske så kjent.

Som du nevner; en kveld ute på byen kan plutselig gi deg det dobbelte av den energien du trenger og forbrenner på en dag. så med mye drikking av øl,vin,sprit kan man fort legge på seg ute på nattelivet. hvis man ikke er flink å danse det av seg i løpet av kvelden :).

For ikke å snakke om i det daglige også med brus,juice osv. der er det også mye å hente.

AnonymBruker
Skrevet

De kaloriene kroppen trenger skal i utgangspunktet være fra god og sunn mat. Å leve på næringsfattige kalorier vil si at du ikke gir kroppen det den trenger for å fungere bra, litt som å hive glanset julepapir inn i vedovnen.

Å ikke spise for å ha rom til alkoholen bør aldri være et alternativ.

Anonym poster: 8c4ad2301527543ad589afc9d38de3bc

Skrevet (endret)

Okei, så man skal vel helst ligge på minst 1200 kalorier om dagen (tror jeg?) for å få i seg nok næring.

Feil. Normalt sett 1800-2200 avhengig av slikt som høyde, aktivitetsnivå og muskelmasse.

Og ja, dette innebærer også såkalte "flytende kalorier".

Endret av meh
AnonymBruker
Skrevet

Feil. Normalt sett 1800-2200 avhengig av slikt som høyde, aktivitetsnivå og muskelmasse.

Og ja, dette innebærer også såkalte "flytende kalorier".

Jeg tror TS tenker på basalforbrenningen.

Anonym poster: 8c4ad2301527543ad589afc9d38de3bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De telles absolutt. Og nettopp fordi de er så næringsfattige, bør man heller prioritere de sunne kaloriene. Heller en avokado enn 3 øl :)

Anonym poster: 5061054d0337e87633e1526234265bb7

Selvfølgelig skal du telle det du drikker også. Alt sammen er energi. Det er en grunn til at det heter ølmage!

Jeg var litt uklar, det jeg mente var at de kaloriene du får i deg gjennom drikke ikke bør telles med dersom du vil få i deg riktig mengde næring. Spørsmålet mitt blir da om jeg alltid burde spise for 1200 ckal og så kommer det jeg drikker på toppen av det igjen. Som jeg egentlig har fått svar på i denne tråden :)

---

Takk for alle svar. Så dette vil da si at det er så å si umulig å få i seg nok sunn næring og samtidig drikke alkohol uten å gå over 2000 ckal. Jeg pleier å trene på dager jeg drar ut men da er det jo bare 2-300 kalorier forbrent så det hjelper ikke stort. En venn av meg sa også at flytende kalorier ikke er fetende på samme måte som mat, men det høres ikke logisk ut.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...