Gå til innhold

To fulltidsstudier - første semester nå og jeg trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her blir det full utlevering, but here it goes! Jeg går 1.året på sykepleien, og har i fjor(11/12) studert økonomi. Planen var å fullføre økonomistudiene parallelt med sykepleien, men det ble bare med tanken i høst da sykepleien viste seg å være mer krevende enn antatt, og jeg fikk kyssesyken.

Nå er jeg heldigvis rask og pigg igjen, og føler meg klar for å gjennomføre dette. Vi skal ha 8 uker praksis fra slutten av denne mnd og frem til påske og jeg håper jeg får lest en del ved siden av.

På sykepleien er mye obligatorisk, og siden det er der jeg har lyst på de beste karakterene er det disse forelesningene som blir prioritert.

På økonomiutdanningen er det ikke obligatorisk fremmøte på noen ting, men vi har vel 2-4 innleveringer i hvert fag.

Så trenger jeg tips og triks av dere flinke studenter som har lignende erfaring. Hvordan kan jeg motivere meg selv, og bli strukturert nok til at dette skal gå? Jeg får greie karakterer med minimal innsats, og er absolutt ikke vant til å jobbe med fag da ting sitter lett. Er også mester i skippertak, og føler allerede nå at jeg er dømt til å mislykkes. Jeg ser jo at 60 studiepoeng med lesefag ikke er så lett å gjennomføre med to ukers lesing (slik jeg pleier å gjøre det).

Anonym poster: 71366fa1adeb53bcc5ead0094311a94c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å ikke kombinere to så forskjellige studier. Sett økonomien på vent og fullfør dette året med sykepleie om det er sykepleier du vil bli.

Anonym poster: 225d6bc5b4a55b001432c03738f35be4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å ikke kombinere to så forskjellige studier. Sett økonomien på vent og fullfør dette året med sykepleie om det er sykepleier du vil bli.

Kan du begrunne svaret ditt? Det er heller ikke snakk om å bare fullføre dette året med sykepleie, jeg har jo 2,5 år igjen. Og 2år med økonomi. Jeg vet at dette KAN gå, men det krever disiplin og hardt arbeid. Derfor spør jeg om tips og råd her.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dette overhode, og det kan hende jeg tar helt feil. Men om dere skal ut i praksis er det vel mulig å velge et sted der du rekker å gå på noen forelesninger med økonomien etter/før prasksis jobben ?

Skrevet

Det første du bør gjøre er nok å legge vekk tanken på skippertak. Å ta 60stp i semesteret er MYE når det er lesefag, men slettes ikke umulig. Det blir jo helt klart litt tyngre når det ene studiet er et praksisstudie, noe som også tar mye tid, men så lenge du tar høyde for det så bør det ordne seg.

Skaff deg oversikt over pensum, forelesninger og oppgaver slik at du kan lage deg en plan for semesteret. Sett av tid i planen til å gå på forelesningene du rekker (og ser at du kan ha bruk for) til å lese, tid til å skrive osv. og følg den. Vær beinhard med deg selv, hopper du over planen en uke så betyr det at resten av planen ryker, det burde være motivasjon til å lese litt selv om det ikke frister der og da. Selv om du ikke er vant til det, så må du nok belage deg på å starte lesingen tidlig og å lese jevnt utover i semesteret. Underveis kan du bruke en studieteknikk som passer for deg, noen lager mange notater å lese over til repetisjon, selv foretrekker jeg tankekart med hovedtemaene. Du må finne en mer "kompakt" måte å repetere på enn å lese alle bøkene på nytt før eksamen. De to siste ukene, som du vanligvis bruker på skippertak, bør du nok bruke på repetisjon. Jeg har iallefall behov for litt tid til det når det nærmer seg, fordi det er lenge mellom januar og mai/juni.

Håper selvfølgelig at du klarer det siden det er det du ønsker, men det siste rådet mitt til deg er å innse det hvis det blir for tungt. Da bør du prioritere det som er viktigst for deg, som ser ut til å være sykepleien. I en eventuell slik situasjon bør du iallefall stille deg selv spørsmålet om du er villig til å få lave karakterer/risikere stryk i mye for å få tatt 60stp istedenfor 30, eller om det viktigste er å gjennomføre sykepleien så godt du kan, og dermed bare ta 30stp.

Skrevet

To fulltidsstudier samtidig høres som en veldig dårlig ide. Hva vil du jobbe med? Sykepleier eller økonomi? Velg det ene, fullfør ordentlig, etterpå kan du fullføre det andre også - hvis du fortsatt vil.

Enten risikerer du å ikke ha tid til annet enn studier (med mindre du bryr deg ikke om karakter og om å lære noe, men bare å få vitnemål).

AnonymBruker
Skrevet

Kan du begrunne svaret ditt? Det er heller ikke snakk om å bare fullføre dette året med sykepleie, jeg har jo 2,5 år igjen. Og 2år med økonomi. Jeg vet at dette KAN gå, men det krever disiplin og hardt arbeid. Derfor spør jeg om tips og råd her.

Selvfølgelig kan jeg begrunne det. Om du kombinerte to studier som var innom de samme fagområende, for eksmpel studier i økonomi og finans, eller helsefag + sykepleien, ville du kunnet lese stoff som var relevant for begge løp. Belastningen ville reelt sett vært lavere for deg.

Slik det er nå har du to helt forskjellige studieretninger å tenke på og ditt fokus er tydeligvis å gjøre deg ferdig med en bachelor i økonomi og deretter bli sykepleier.

Da fpreslår jeg at du fokuserer fullt ut på sykepleierutdannelsen og heller bygger på med en master etter denne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det samme, studerte medisin og jus samtidig i noen år. Det var medisin som var førsteprioritet og der hadde vi jo masse å lese, mye obligatorisk og lange dager. I noen spesielt travle år på medisin søkte jeg permisjon fra jus. Det jeg gjorde var å lage en detaljert plan med forelesninger/klinikk/praksis og hvor jeg plottet inn lesetid (og trening). Jeg satte av en hel dag fri hver uke, ellers gikk det meste av tiden til studier. Du må sjekke at eventuelle eksamener ikke kræsjer og finne en løsning så tidlig som mulig, jeg var heldig slik sett fordi eksamenene på medisin ikke bare var i slutten av semesteret.

Så mine beste råd er å være klar over hvilket studie som er førsteprioritet og å sette opp detaljerte planer. Skal du få det til, må det meste annet i livet ditt nedprioriteres, men planlegg også tid til f.eks. trening og fritid/sosial omgang, hvis ikke kommer du ikke til å klare det :)

Lykke til!

Anonym poster: c39f74e3403c433607c0d43ef4cd74c5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...