Gå til innhold

Alkohol. Hvor streng er du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor streng er du på alkhol til barna dine? Er det norske lover du følger, eller er det landet du oppholder deg i sine lover du følger?

Hadde du hatt problemer med å kjøpt alkohol til dine barn det året de fyller 18, eller at de drakk uten at du kjøpte bare?

Kunne du kjøpt alkhol til ungen din dagen før 18-årsdagen, eller tillat drikking?

Anonym poster: 2a432490da5269ac1472b0ffb2e3ff2d

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har aldri kjøpt alkohol til mine to, dei er 14 og 16. 14-åringen viser null interesse, og er også i ein gjeng som lever eit nokså roleg liv, så det har ikkje komt på spissen. 16-åringen (som snart er 17) har hatt ei periode der ho testa ut ting, men ting er mykje rolegare no, og bortsett frå eit glas champagne på nyttårsaftan (som vart skjenka henne av fadderen hennar utan at eg visste om det, og eg gadd ikkje hisse meg opp då eg oppdaga det) så har nok ho eit ganske lavt alkoholforbruk.

Dei veit begge kva eg meiner, det vil seie at eg kjem til å følge lova.

Skrevet

Eg har aldri kjøpt alkohol til mine to, dei er 14 og 16. (...)

Dei veit begge kva eg meiner, det vil seie at eg kjem til å følge lova.

Samme her. Er det en ting jeg ønsker å være stivbeint på, er det akkurat dette. Foreløpig er det ingen problemstilling, men barna vet godt hva jeg mener.

Når det gjelder bruk "bak min rygg", så tenker jeg at det må vi nok leve med. Selvsagt er det flott hvis de faktisk venter til de blir 18, og det er det vi oppmuntrer til også, men det kommer vel ikke akkurat som noen overraskelse hvis de prøver noe før den tid, hehe. Men jeg kommer og henter dem på fest, så for deres egen skyld er det greit om de kan stå på beina og slippe og gremmes dagen derpå ;)

Men å skjenke dem/kjøpe får vente til de blir 18. Helt klart standpunkt både hos mannen og meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har NULL toleranse for å kjøpe alkohol til barna. Ja, de kommer sikkert til å smake og drikke før de er gamle nok, men jeg skal ikke være den som kjøper. Har jobbet som nattravn og ser også veldig ofte av de som fikk med seg 3 flasker øl fra mamma fordi hun da viste hva de drakk, ikke holdt seg til disse, men drakk ved siden av også.

Anonym poster: 085f3700f50711d41e30f0fc21a047f3

AnonymBruker
Skrevet

Tre barn, den yngste er nå 17 år. Har aldri kjøpt alkohol til noen av disse. Eldstemann sier derimot at vi er mindre strenge med 17-åringen vår enn vi var da hun har like gammel. Med det mener hun at vi blir mindre hysteriske når vi får vite at hun drikker.

På nyttårsaften sa hun fra på forhånd at hun og en venninne skulle dele en flaske vin "noen" hadde kjøpt til dem. Vi valgte å meddele følgende: vi synes ikke du skal drikke dette, du er bare 17 år, vi vet ikke hvem som har kjøpt det til dere, men vi velger å stole på at dere er i stand til å ta vare på hverandre utover natta.

Vi var edrue foreldre som hentet henne og vennene og kjørte dem hjem utpå natta. Da visste de at vi kom, og var nok derfor forsiktig med å ikke innta for mye. Husarrest og inndraging av drikkevarer virker allefall ikke på 17-åringer! Er bare glad for at vi kan ha en åpen dialog og at de ser vi stoler på dem og stiller opp. Hva mer kan vi gjøre?

Anonym poster: 95e852c7cd138e05dcd945e936412d69

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 16 år gammel, men min mor kunne aldri kjøpt alkohol til meg, og det er jo positivt føler jeg. Har ikke spurt en gang, såpass vet jeg. Jeg drikker jo i helgene av og til, og da skal hun vite hvor jeg er, kan hente meg og vi avtaler "innetid". Men at hun skulle kjøpe alkohol til meg før jeg er 18, er uaktuelt. Har jo venninner som får av foreldrene, men i mine øyne er det feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...