Gå til innhold

Vielse på nett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fantastisk forslag fra biskopen.

Bare å logge inn med altin-kodene sine og ordne det hele, eller?

Og det å "finne på noe sprøtt i fylla" kan fort få en helt annen betydning enn å våkne opp på Kastrup...

http://www.nrk.no/ny...fold/1.10863819

Nå vil man vel fremdeles måtte ha prøvingsattest i orden, så det vil vel ikke være mulig å gifte seg på sparket i fylla. Synes det var et greit forslag jeg.

• Liker 2
Skrevet

Nå vil man vel fremdeles måtte ha prøvingsattest i orden, så det vil vel ikke være mulig å gifte seg på sparket i fylla. Synes det var et greit forslag jeg.

Vil ikke attesten være knyttet opp mot profilen inne på altin, slik at det også går automatisk?

Om man nå først skal gjennomføre dette?

Skrevet

Helt ok dette. En praktisk tilnærming for oss som ikke er opptatt av blonder, kanapèer og dokurver. :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vil ikke attesten være knyttet opp mot profilen inne på altin, slik at det også går automatisk?

Om man nå først skal gjennomføre dette?

Attestene må jo selvsagt knyttes opp med profilene i altinn, men de må jo saksbehandles så de vil man ikke kunne få på sekundet.

Endret av Naria
Skrevet

Attestene må jo selvsagt knyttes opp med profilene i altinn, men de må jo saksbehandles så de vil man ikke kunne få på sekundet.

Enda noe.

Ser at det kan bli litt rare konsekvenser om man kan "gifte seg" via iPhone på puben en sen kveld...

Vet ikke, jeg føler nå at den eventuelle seremonien i etterkant blir både tom og meningsløs om man alt er gift "online".

• Liker 1
Gjest annemor30
Skrevet

Haha,godt jeg aldri er på by`n;) Gifte seg på nettet,har jeg hørt det også! Velkommen til 2013,hva blir det neste???

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser stort sett bare fordeler med dette.

Ekteskap er en en juridisk avtale mellom to personer, hvor staten har laget de grunnleggende rettighetene og pliktene, så sånn sett er ekteskap en slags offentlig tjeneste. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke kan formelt ordnes via alltinn på lik linje med skattekort, selvangivelse, endring av adresse, endring av registrert eier på kjøretøy, innlevering av navneopplysninger/endringer etc (ikke alle disse tjenestene finnes nå, men det kommer nok.)

Anonym poster: 3396f134898ae65b84004a00f7a0de77

• Liker 4
Skrevet

Helt klart ikke noe dumt forslag, men samtidig "fratar" det på en måte oss som ikke ønsker å binde oss til et trossamfunn eller humanistisk organisasjon muligheten til å ha en liten formell markering av vielsen. Synes jeg da.

Men hvis man kan igjen velge om man vil gjøre det på nett eller gå på tinghuset så er det en helt annen sak. På den måten slipper de som ønsker å gifte seg i kirken å gå på tinghuset også. Da ser jeg helt klart kun praktiske fordeler rundt det hele.

Skrevet (endret)
:fnise: Det åpener dører for de som enten vil gjøre narr av ekteskapet eller vil gifte seg hver gang de er på fylla. Siden det ikke er gyldig. Endret av Evilposelos
Gjest 2013 bryllup
Skrevet (endret)

Det jeg ikke forstår er hvorfor man må gjøre noe med måten vielser foregår på i dag, fungerer det ikke greit?

Synes uansett det er litt dumt at alt skal gjøres via internett, om noen år trenger vi ikke å møte folk lenger, alt kan jo gjøres via internett ;)

Endret av 2013 bryllup
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Det jeg ikke forstår er hvorfor man må gjøre noe med måten vielser foregår på i dag, fungerer det ikke greit?

Synes uansett det er litt dumt at alt skal gjøres via internett, om noen år trenger vi ikke å møte folk lenger, alt kan jo gjøres via internett ;)

Ekteskap er en juridisk kontrakt - hvorfor skal ikke denne kunne signeres på samme måte som tilsvarende kontrakter?

Dette vil vel først ogt fremst være et greit alternativ for de som uansett hadde tatt vielsen en tirsdags ettermiddag uten gjester, og andre som ikke har lyst til å gjøre noe særlig ut av selve seremonien. Vet ikke helt hvor du pleier å "møte folk", jeg vet bare at jeg oftere sosialiserer på kafeer eller hjemme hos folk enn lite kontor innerst i rådhuset.

Endret av Pingting
  • Liker 1
Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Ekteskap er en juridisk kontrakt - hvorfor skal ikke denne kunne signeres på samme måte som tilsvarende kontrakter?

Dette vil vel først ogt fremst være et greit alternativ for de som uansett hadde tatt vielsen en tirsdags ettermiddag uten gjester, og andre som ikke har lyst til å gjøre noe særlig ut av selve seremonien. Vet ikke helt hvor du pleier å "møte folk", jeg vet bare at jeg oftere sosialiserer på kafeer eller hjemme hos folk enn lite kontor innerst i rådhuset.

Hehe, jeg dro det vel heller litt langt med at mer og mer er mulig fra internett og snart trenger vi ikke å gå ut dørene for noe lenger. Og det er en overdrivelse og har egentlig ingenting med akkuratt ekteskapsinngåelse på internet å gjøre :)

Vielse på nett synes jeg høres litt rart og nesten for enkelt ut, men jeg kan vel ikke nok om det til å uttale meg hverken for eller mot :)

Skrevet

Vielse på nett synes jeg høres litt rart og nesten for enkelt ut, men jeg kan vel ikke nok om det til å uttale meg hverken for eller mot :)

Enig i denne. Det blir lissom FOR lettvindt syntes jeg... Men det kommer nok det også.

Skrevet

Men dette er vel uansett en mer formalitet at man underskriver på altinn eller hvor det nå skal være på nett. Vi og alle andre kan jo fortsatt gifte oss i kirken eller andre steder. For min del er det dumme at man må velge seg et trossamfunn/organisasjon mot i dag å kunne ha en vielse irl hos staten. Men bryllup blir jo uansett ikke slutt på!

Skrevet

En utskiftning i papirsystem med elektronisk system, men at vielsene bevares etter dagens ordning? Ja takk, spesielt hvis alternativet er statlig tinghusvielse.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...