Gå til innhold

15 - 30 min gåturer hver dag...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil dette ha noe effekt? Hvis man går i ett raskt tempo, 15-30 min hver dag over lengre tid? Vil det ha noe effekt på vekten? på kondisjonen?

Anonym poster: d17f2d495e93dec2e19c8cbca6d58abb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan det ha, så lenge du spiser riktig.

• Liker 1
Skrevet

For meg så høres det lite ut. Særlig med tanke på kondisjon. Men at det vil til en hviss grad ha helseeffekt, tviler jeg ikke på.

Du vil også gå ned i vekt dersom dersom kaloriintaket er høyere ut enn inn.

Alt er jo bedre enn ingenting:-)

Skrevet

Hvis du er ekstremt utrent vil det jo ha en viss effekt. Men kostholdet er det viktigste i forhold til vekten. Det er jo uansett en grei plass å starte. Og all aktivitet er bedre enn ingen aktivitet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å spise bedre,så kostholdet er på vei på plass. og skal trene 2-3 ganger uken. Men jeg går til bussen hver dag 15 min i litt oppoverbakke og nedoverbakke. Og går 20 min hjem igjen, da er det nesten bare oppoverbakke. Jeg er ekstremt dårlig trent og i dårlig form, og jeg er rimelig overvektig. 90 kg og 169 høy så derfor jeg lurer på om dette vil hjelpe meg :)

Vet at kostholdet har alt og si :)

• Liker 1
Skrevet

Alle monner drar :)

Enig i denne, det er bedre at du begynner med 15-30 min, en å kjøre 1 1/2, også sliter du deg fullstendig ut å faller av lasset etter kort tid.

Lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet

Vil dette ha noe effekt? Hvis man går i ett raskt tempo, 15-30 min hver dag over lengre tid? Vil det ha noe effekt på vekten? på kondisjonen?

Hvis du aldri har gått femten minutter om dagen før så er det jo en start. Jeg tror neppe du vil merke så veldig mye verken på vekt eller kondis - til det er det for lite bevegelse. Men kanskje vil du føle deg vel av den friske luften, og den lette starten vil gi økt lystfølelse når det gjelder turgåing, slik at du våger deg ut på lengre og hardere turer etterhvert.

Med ditt utgangspunkt er det en god start, men husk at du må utfordre deg selv til å gå lengre turer allerede om en uke!

Skrevet

All aktivitet er god aktivitet sammenlignet med ingen. Alle må begynen et sted!

• Liker 2
Skrevet

Det har garantert mer effekt enn 0 min gåtur hver dag. Men jeg syns fortsatt 15-30 minutter er veldig lite. Helsedirektoratet anbefaler jo 30 min mosjon hver dag, men personlig syns jeg man burde gå i hvert fall 60 minutter om dagen. Nå har jeg hund så det er kanskje enklere for meg å komme meg ut på tur, men jeg vil anbefale alle, også de uten hund, å komme seg ut på tur i èn times tid om dagen. :) Trenger ikke nødvendigvis å være 1 time i strekk, men flere kortere turer. Gå til jobb/skole, gå en tur i marka, ta en kveldstur med en venninne, eller gå til butikken. Det er en genial, enkel og veldig fin måte å få mosjon på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte å gå 1 time og 20 minutter hver dag i en periode og vekta holdt seg stabilt :)Og jeg spiste sånn høvelig sunt i tillegg og da,over tid hadde jeg nok gått ned men det kom til å ta lang tid.. :(

Gjest aam1972
Skrevet

Jeg synes dette høres veldig bra ut for du får snudd ting mentalt :-)

Du kan si til deg selv at "ja, jeg er en av dem som er i fysisk aktivitet og ikke en sofasliter"

Og når du har definert deg selv som en aktiv person så er det uendelige muligheter til å bli enda bedre etterhvert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok ikke ha all verden å si for kondis eller kaloriforbrenning med mindre du går slik at du blir skikkelig andpusten.

Men dte er på ingen måte verdiløst for det. Du får jo rørt deg (litt er mye bedre enn ingen ting!), det kan være fint for å etablere vaner og å skape en ny, aktiv livsstil, og litt frisk luft hver dag har de fleste godt av :)

Start i det små du, så kan du heller avansere når du føler deg klar for det.

Anonym poster: 65b076accf466d3d155165cd5c23385f

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det har ikke mye effekt. Trust me.

Har gått på golfbanen i hurtig tempo i 6-8 timer hver dag hver sommer med en bag på 20 kg på ryggen. Jeg har fått sterkere lår og en sterk rygg, men der stopper det. Har ikke tatt av noe særlig.

Skal jeg få en slank atletisk kropp må jeg løpe daglig og trene styrke daglig.

Dog vil jeg ikke ta motet helt fra deg heller, TS. Kostholdet er vel så viktig som fysisk aktivitet. Kutt ut å bestille den største kebaben, slutt med kakene, brusen og ølen. Bare med dette alene vil du sakte og sikkert gå ned i vekt.

Endret av Pene sko...
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke mye effekt. Trust me.

Har gått på golfbanen i hurtig tempo i 6-8 timer hver dag hver sommer med en bag på 20 kg på ryggen. Jeg har fått sterkere lår og en sterk rygg, men der stopper det. Har ikke tatt av noe særlig.

Skal jeg få en slank atletisk kropp må jeg løpe daglig og trene styrke daglig.

Dog vil jeg ikke ta motet helt fra deg heller, TS. Kostholdet er vel så viktig som fysisk aktivitet. Kutt ut å bestille den største kebaben, slutt med kakene, brusen og ølen. Bare med dette alene vil du sakte og sikkert gå ned i vekt.

Nå veier hun mer enn deg og hun er i dårlig form så hun vil merke forbedring

Anonym poster: 5c31adb7a4b5e2c716707f4ae0bb2b3c

• Liker 5
Skrevet

Nå veier hun mer enn deg og hun er i dårlig form så hun vil merke forbedring

Anonym poster: 5c31adb7a4b5e2c716707f4ae0bb2b3c

Nå føler jeg meg dum som ikke brukte mer tid på å lese tråden, og i stedet kun svarer på trådtittel.

Men jo, i så tilfelle vil det ha en merkbar effekt. Det er jeg enig i.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dette også vil gi deg smaken på det å gå mye tur?

Kjøp deg et par freshe joggesko, lag deg en gøy spilleliste på mobilen og ha alle jobbsakene dine i ryggsekk, så kan du jo utvide ruta også. Kanskje det finnes en liten omveg du kan ta sånn at turene hjem blir litt lenger? :)

Anonym poster: 0426e3af6a942bd39da0937d41b886f9

AnonymBruker
Skrevet

Går du noe utover dette?

Jeg går ca. 30 minutter hver dag, og tenker ikke over det engang. Det er helt naturlig for meg. I tillegg går jeg av og til turer, og trener på treningssenter. 30 minutter er kun naturlig bevegelse, og kan i mine øyne ikke betraktes som trening, men et slags minimum om du ikke vil dø av hjerteinfarkt i løpet av de neste 5-10 årene...

Hvis du ikke beveger deg nå, vil naturligvis 30 minutter være svært mye bedre. Kan bare tenke meg hvor dårlig helse du må ha. Men alle må starte et sted, og det høres ut som et godt utgangspunkt om du er i dårlig form. Lykke til! :)

Anonym poster: f3557aa6d6885311bf987662ad2e1794

• Liker 1
Gjest Tidssone
Skrevet

20 minutters gange i oppoverbakke har faktisk effekt på kondisen, dersom du presser deg litt.

Lykke til!

Gjest *Maja*
Skrevet

Så lenge du går i kaloriunderskudd så vil du gå ned i vekt. Alle ekstra mosjon skreller av enda litt fler kalorier. Jeg startet selv med powerwalking for noen år siden og jeg ble i merkbar bedre form etter en stund. Men det forutsetter at du gir litt på og går så fort at pulsen går litt opp.

Etterhvert så kan du øke på fart og distansen i powerwalkingen. Fra der er det naturlig og gjerne starte å jogge eller drive med annen kondisjonstrening i tillegg til styrke.

Det viktigste for deg nå er at du fokuserer på å endre livsstilen din. Med rett kosthold vil du gå ned i vekt, og dess lettere du blir i kroppen dess lettere blir det å trene opp fysikken.

Flott at du tar tak i det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...