Gå til innhold

Ny samboer - trygdesvindel? Bør jeg melde fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Situasjonen er slik at min ekssamboer og mor til mitt barn har vær arbeidsledig og 'aleneforsørger' siden bruddet for 2-3 år siden.

Nå er saken slik at hun har samboer på andre året. Jeg vet med sikkerhet at han bor der i så måte at han spiser og sover der hver natt og fungerer som en 'fulltidsstefar' for min sønn. Men, jeg har selvsagt ikke håndfaste bevis på dette.

Da min eks fremdeles profilerer seg som aleneforsørger for NAV så har de sevsagt ikke endret postadressen osv. Denne mannen kan uansett traske til sitt barndomshjem for å hente posten - der han bor på papiret.

Det er mange grunner til at jeg ønsker at det skal bli satt en stopper for denne type svindel - noen egoistiske og andre for mitt barns skyld men la nå ikke det bli temaet.

Spørsmålet blir om det er vits i å tipse NAV om situasjonen når den er så lite håndfast? Jeg mener, hadde man spionert over en viss tid så hadde saken vært klar, men et besøk kan vel bare bortforklares med at man bare er kjærster og sover over innimellom.. Vil NAV ha slike tips eller blir de kun 'kastet i makuleringesken'?

På forhånd takk

Anonym poster: e5d81364a215b874e7ccd5abd8da6130

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Surrehodet
Skrevet

Tips dem du.

Det er til samfunnets beste, og NAV avgjør selv om de kan bevise det du tipser om.

Hvorfor skal de nyte godt av goder de ikke har krav på?

Det er mine og dine skattepenger, og samfunnet er bygd opp slik at det er mulig å "lure"- derfor må vi passe på selv siden ikke alle er ærlige.

Og til dere som mener at det blir et angiversamfunn, gå å lag en egen tråd!

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Tips dem du.

Det er til samfunnets beste, og NAV avgjør selv om de kan bevise det du tipser om.

Hvorfor skal de nyte godt av goder de ikke har krav på?

Det er mine og dine skattepenger, og samfunnet er bygd opp slik at det er mulig å "lure"- derfor må vi passe på selv siden ikke alle er ærlige.

Og til dere som mener at det blir et angiversamfunn, gå å lag en egen tråd!

Takk for svar!

Jeg er enig med deg. Men, da blir mitt neste spørsmål om jeg bør melde fra anonymt eller ikke? Jeg regner med at NAV har taushetsplikt uansett, men jeg tenker da ovenfor NAVselv. Vil jeg tjene troverdighet ved å ikke være en 'AB',eller taper mest på å være en eks? Ser for meg at det kommer inn mange tips fra formådde ekser, vil gjerne ikke havne i den kategorien..

Anonym poster: d26247fdd6ae0a27e500e2d8c865181e

Gjest bambam
Skrevet

Tror ikke nav bryr seg om det er en eks eller anonym som melder fra. De er ute etter å ta de som snylter og du gjør jobben enklere ved å gi dem ett tips :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det flere enn meg som reagerer på at denne tråden forsvinner fra 'vis nytt innhold' så fremt det ikke er et rykende feskt innlegg? Siste innlegget i denne tråden er på et seenere tidspunkt en de siste på første side 'vis nytt innhold'.

Er det vanlig at tråder innunder Forbruker og Økonomi ikke få ligge som de andre under 'Vis nytt innhold'? Er økonimi ansett som så så kjedelig.?

Gjest Surrehodet
Skrevet

Er det flere enn meg som reagerer på at denne tråden forsvinner fra 'vis nytt innhold' så fremt det ikke er et rykende feskt innlegg? Siste innlegget i denne tråden er på et seenere tidspunkt en de siste på første side 'vis nytt innhold'.

Er det vanlig at tråder innunder Forbruker og Økonomi ikke få ligge som de andre under 'Vis nytt innhold'? Er økonimi ansett som så så kjedelig.?

Hmmm. spør på" ris og ros" Kanskje noen kan svare der.

TS

Jeg tror ikke NAV bryr seg så mye om du er anonym, men du kan jo melde som ex og si du vil være anonym om det blir sak. Ville tro at det går an, NAVs interesse er jo at folk melder ifra om svindel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er i samme situasjon som din eks. Hun har vært i kontakt med nav selv, og fått "godkjent" ordningen hun har med samboeren. De bor sammen i den forstand at han stort sett sover hos henne. De har likevel helt separat økonomi, han betaler for egen leilighet, og hun eier sin. Da de har barn på hver sin kant syns de det er mest ryddig på denne måten.

Ut i fra det hun har fortalt meg, har ikke dette hatt noen konsekvenser for henne i forbindelse med nav.

Anonym poster: 8959a28dcf92a803cfc5815980a9a184

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er i samme situasjon som din eks. Hun har vært i kontakt med nav selv, og fått "godkjent" ordningen hun har med samboeren. De bor sammen i den forstand at han stort sett sover hos henne. De har likevel helt separat økonomi, han betaler for egen leilighet, og hun eier sin. Da de har barn på hver sin kant syns de det er mest ryddig på denne måten.

Ut i fra det hun har fortalt meg, har ikke dette hatt noen konsekvenser for henne i forbindelse med nav.

Anonym poster: 8959a28dcf92a803cfc5815980a9a184

Hm, da lurer jeg på vilke faktorer som definerer samboerskap? Man skal vel streng talt ikke få stønad som aleneforsørger om man ikke er alene? En ting er at denne mannen til din venninne har en annen leilighet, men hva med utgifter ifm. mat, strøm, transport, tv-lisens osv?

Men for all del, jeg tviler ikke på din venninne, det er mulig det er annet til historien , for slik jeg hr forstått det så skal vel NAV slå ganske hart ned på slik.. ?

Skrevet

Vet ikke om det er slik lenger, men tidligere så behold man stønaden i 8 måneder etter inngått samboerskap og deretter mistet man det. Sjekk om det fortsatt er slik for da er det vel strengt tatt ikke svindel..

• Liker 3
Skrevet

Om du bør melde ifra eller ikke, vil ikke jeg ta stilling til med tanke på at det er et lite barn med i bilde.

Men når det kommer til om du burde melde ifra som anonym eller ikke, ville jeg nok valgt anonym.

Er nok ikke sikkert at NAV bryr seg om du er en eks eller ikke, men i tilfelle det skulle komme frem at det var dui som meldte ifra, vil du jo risikere å bli lagt i den "negative boksen" av din ekskone.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er slik lenger, men tidligere så behold man stønaden i 8 måneder etter inngått samboerskap og deretter mistet man det. Sjekk om det fortsatt er slik for da er det vel strengt tatt ikke svindel..

Det er jeg klar over, men som sagt har de nå uoffisiellt bodd sammen i over et år, pluss at det ikke kun er overgangsstønad. Slik jeg har forstått det så spiller sivilstatus inn også når det kommer til andre stønader som du får ved arbeidsledighet, sosialstønad, bostønad osv - spesiellt når det er barn i bildet. Men jeg må inrømme at jeg ikke har fullstendig oversikt over alle de ulike ytelsene og kravene rundt det.

AnonymBruker
Skrevet

Om du bør melde ifra eller ikke, vil ikke jeg ta stilling til med tanke på at det er et lite barn med i bilde.

Men når det kommer til om du burde melde ifra som anonym eller ikke, ville jeg nok valgt anonym.

Er nok ikke sikkert at NAV bryr seg om du er en eks eller ikke, men i tilfelle det skulle komme frem at det var dui som meldte ifra, vil du jo risikere å bli lagt i den "negative boksen" av din ekskone.

Ja, du har muligens rett i det. Det kunne bitt et kaos uten like. Da hadde jeg nok måttet vinket forvell til samvær på en stund.

AnonymBruker
Skrevet

I så tilfelle sitter vel så NAV inne med disse opplysningene og kan på bakgrunn av det henlegge saken. Ingen skade skjedd.

• Liker 3
Skrevet

Ja, du må tipse NAV. Så er det opp til NAV selv å gjøre eller ikke gjøre noe. Gjør din plikt, krev din rett, ikke sant? Vel, dette er en del av pliktene dine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan og bør gjøre dette.

Men om du ringer inn så ikke presenter deg ved å oppgi navnet ditt. Du kan nemlig ikke si at du vil være anonym i ettertid ;) Hvis du oppgir navnet ditt så plikter NAV å skrive dette i rapporten, og det kan eksen din få innsyn i.

Har nemlig nylig meldt inn en trygdesvindler selv..

Anonym poster: 7e9eeb6b0d8e32e05cd4c9098cc723a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg borti andre folks ting! Dette er i mellom han og NAV, ingen andre.

MIND YOUR OWN F..... BUSINESS!

Anonym poster: 2269c66e7ba3edfe46c29e95954568bd

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg borti andre folks ting! Dette er i mellom han og NAV, ingen andre.

Nei, snyltere som snylter på skattepengene mine er min business. Så TS bør definitivt rapportere disse tyvene som stjeler skattepengene våre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Anonym poster: 2269c66e7ba3edfe46c29e95954568bd

Du har skjeletter i skapet du også, tipper jeg.

Og nei, du blir ikke kul av å skrive engelsk, heller ikke av å bruke caps lock.

Anonym poster: e565d2bdf85447fbbf917e95bbd27fba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har skjeletter i skapet du også, tipper jeg.

Og nei, du blir ikke kul av å skrive engelsk, heller ikke av å bruke caps lock.

Anonym poster: e565d2bdf85447fbbf917e95bbd27fba

Like! :D

Skrevet

Vil du fortelle eksen din at du melder fra da? Eller smiler du og ser dem rett inn i øya og spør om alt er bare bra?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...