Sign Skrevet 8. januar 2013 #1 Skrevet 8. januar 2013 Hørte på radioen i dag at forskere mener det er unødvendig å trene dersom man ønsker å gå ned i vekt, at folk som trener tror de forbrenner mer kalorier enn de virkelig gjør og at de dermed spiser mer. Det ble sagt at man må trene ca 1 time for å forbrenne 500 kcal og da kunne man heller spise 500 kcal mindre. Et forholdsvis greit regnestykke, men hva med den effekten treningen har utover det å forbrenne kalorier? Gleden av å trene, komme i bedre form, Stramme opp, komme seg ut av godstolen, frisk luft… Er ikke det ting som også burde hensyntas? Hva mener dere? 3
pressplay Skrevet 8. januar 2013 #2 Skrevet 8. januar 2013 Absolutt. På papiret har forskerene rett, men i praksis i dagens samfunn med mange stillesittende yrker/livsstiler er trening viktig av flere grunner. Helt teoretisk sett går man ned i vekt hvis inntaket av kalorier er mindre enn forbruket, men hvor mye man forbruker er veldig individuelt fra person til person sett at personene gjorde akkurat det samme i løpet av dagen. Personlig så opplever jeg at dager der jeg sitter mye i ro har en større tendens til å gjøre meg deprimert og apatisk enn dager med mye aktivitet, både sosialt og fysisk. I tillegg er det å bruke kroppen aktivt sunt for muskler, ledd og skjelett. Mennesket er laget for å være i konstant bevegelse og dagens samfunn er naturstridig mot menneskets natur. Google NEAT ( non exercise activity thermogenesis) om du vil vite mer om det. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #3 Skrevet 8. januar 2013 I tillegg vil forbrenningen gå opp på sikt dersom man bygger muskler, siden muskler forbrenner flere kalorier enn fett. Er selvsagt helt enig i det pressplay sier; trening - og det å holde seg i bevegelse - er bra på mange måter , ikke bare fordi man forbrenner kalorier. Anonym poster: f6496dc310cda8a477d85b35ccd3e58b
Supraspinatus Skrevet 8. januar 2013 #4 Skrevet 8. januar 2013 Trening har mange gode effekter på kroppen og er en viktig del av en sunn livsstil. Og da tenker jeg ikke på den strengt fysiske delen av trening som hvor mye arbeid som utføres eller energi brukes. Det handler mye mer om funksjon, tilpasning, sosial tilstedeværelse osv. Skal man gå ned i vekt er det vesentlig mer å hente på kosthold. Kombinasjonen viser dog større kortsiktige resultater. 1
Gjest *Maja* Skrevet 8. januar 2013 #5 Skrevet 8. januar 2013 Jepp. Det er kaloriunderskudd som skal til for å gå ned i vekt og miste fettprosent. Men du får jo ikke en tonet, stram og definert kropp av det. Det er det treningen gjør; i tillegg til alle helsefordelene. Jeg har alltid vært slank, men etter jeg begynte å trene har jeg fått en mye strammere og diggere kropp. 1
Gjest Tigress Skrevet 8. januar 2013 #6 Skrevet 8. januar 2013 Sjølvsagt har trening god effekt på andre ting enn vekta, men om vektnedgang er viktigast er det like greitt å ta det gjennom kosthaldet.
momo Skrevet 8. januar 2013 #7 Skrevet 8. januar 2013 Den gangen jeg i livet har lettest gått ned i vekt var da jeg hadde ME, og ikke trente noe. Jeg levde da på Fedon kosthold, og telte kalorier. Spiste meg mett da kroppen ikke krevde så mye da jeg ikke var fysisk aktiv. Jeg gikk ned 32 kg på 1 år. Da jeg prøver å tene en del, samtidig som jeg slanker meg, så sliter jeg fordi jeg blir så sulten av å trene. Men jeg er enig i at det aller beste er sefølgelig å trene. Og jeg ser jo selv at kroppen min ser mye bedre ut da jeg trener fast, enn da jeg ikke trener. Men nå som jeg skal gå ned i vekt, så har jeg mest fokus på kostholdet, trener bare lett ved siden av. Så skal jeg heller starte å trene mer da jeg omtrent er i mål. Men dette er bare det som passer meg best. For andre kan det være helt motsatt. 1
Larsern Skrevet 8. januar 2013 #8 Skrevet 8. januar 2013 Synes artikkelen var dårlig presisert av forskerne og veldig lett å misforstå. Den direkte effekten av treningen på forbrenningen er faktisk ganske så beskjeden, altså den energien du yter ved å utføre bevegelser. Den største effekten ved trening er at man vedlikeholder eller øker muskulatur som videre øker forbrenningen generelt, også hvileforbrenningen. Å kutte ned på energiinntak samtidig som at man kutter trening får kroppen til å bryte ned både fett og muskulatur for å få energien den trenger, man blir tynn til slutt, men man vil både se ut og føle seg som et vrak. Kombiner balansert kosthold med trening dersom du vil ha en kropp og helse som holder seg over tid!
Marcia Skrevet 8. januar 2013 #9 Skrevet 8. januar 2013 Jeg skumleste en artikkel om denne artikkelen i Aftenposten i dag. Jeg antar i hvert fall at det dreier seg om det samme arbeidet - en gruppe norske forskere som har gått gjennom en hel rekke studier fra hele verden? Sånn som jeg forsto artikkelen (som sagt skummet jeg bare og kan ha misforstått noe) var noe av greia at mange av forsøkspersonene ikke trente så mye som de trodde eller ga opp hele treninga før forsøket var omme. Så om jeg tenker riktig kunne de ikke skille på om disse gruppene ikke gikk ned i vekt fordi trening ikke funker, eller fordi de faktisk ikke trente så mye som de skulle.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #10 Skrevet 8. januar 2013 noen:"jeg vil trene for å gå ned i vekt" du: men er det ikke andre gleder også? jo,kanskje,men ikke derfor jeg vil trene. Noen syns også at trening er stress og mas og at det ikke passer inn i hverdagen. Nå spørs det hvor mye du vil gå ned,hvor mye du veier, hvor mye mindre du må spise og hvor hardt du må trene,selvfølgelig,men for meg for eksempel har det alltid holdt med å spise mindre. Man kan fint gå ned i vekt uten trening,men trening hjelper på å stramme kroppen Anonym poster: 1babe147857e7bfe4ef56391467adfd3 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #11 Skrevet 8. januar 2013 Sånn på papiret er det vel ett fett om man trener vekk 500kcal eller spiser 500kcal mindre, men for noen av oss er det vanskelig å kutte mye ned på maten, derfor er det mer hensiktsmessig å trene i tillegg. For min egen del kan jeg jo si at når jeg trener jevnlig så minsker lysten på drittmat - noe som også øker sjansen for å klare å gå ned i vekt.. Anonym poster: 27ebb06f36641e7c7b97329410dbefe0
Djungelvrål Skrevet 8. januar 2013 #12 Skrevet 8. januar 2013 Hvis man har mer muskler i kroppen forbrenner man også mer. Selv om man bare sitter i sofaen. For å få muskler å man trene og man er dermed inne i en god sirkel.
Gjest Snoken- Skrevet 8. januar 2013 #13 Skrevet 8. januar 2013 (endret) Grunner til å trene: Høyere IQ Mindre depresjon Lykkeligere Holder sinn og kropp ung Høyere fettforbrenning Mer attraktiv Bedrer motorikken Det blir bare for dumt å si at det er unødvendig å trene. Endret 8. januar 2013 av Snoken-
Gjest Lillesiren Skrevet 8. januar 2013 #14 Skrevet 8. januar 2013 Dersom hovedmålet med å gå ned i vekt er bedre helse, bør trening definitivt være en del av opplegget, da trening har mer og si for helsa enn hva kostholdet har(da tenker jeg sunnhetsmessig og ikke kalorimessig).
Wolfmoon Skrevet 8. januar 2013 #15 Skrevet 8. januar 2013 Nå må man skille på hva forskerne faktisk sa, da. De sa, for vektnedgang er det å se på og gjøre endringer i kostholdet mer effektivt enn trening. Både fordi folk tror de forbrenner mer enn de gjør, og fordi folk tror de må fylle på med næring (proteindrikker ble nevnt) rett etter at man er ferdig med trening og derfor får i seg mer kalorier. Vinningen går altså opp i spinningen. De sa ikke noe om at man ikke kunne, eller ikke burde, trene, men at kostholdet var viktigere for vektnedgang. De sa også at trening var viktigere for å holde vekta etter at man hadde gått ned, enn under vektnedgang, nettopp for å holde muskulatur og forbrenning (altså ved å ha mer muskler forbrant man mer) oppe. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #16 Skrevet 8. januar 2013 Grunner til å trene: Høyere IQ Mindre depresjon Lykkeligere Holder sinn og kropp ung Høyere fettforbrenning Mer attraktiv Bedrer motorikken Det blir bare for dumt å si at det er unødvendig å trene. "For å gå ned i vekt" Høyere fettforbrenning er jo en fordel,men ikke nødvendigvis nødvendig. Anonym poster: 1babe147857e7bfe4ef56391467adfd3
Gjest Snoken- Skrevet 8. januar 2013 #17 Skrevet 8. januar 2013 (endret) "For å gå ned i vekt" Høyere fettforbrenning er jo en fordel,men ikke nødvendigvis nødvendig. Anonym poster: 1babe147857e7bfe4ef56391467adfd3 Sant det, men da dropper du en drøss med gevinster. Derfor vil det være bedre å gå ned i vekt igjennom trening. Edit: Det står faktisk "Unødvending å trene - spis heller mindre" ikke "For å gå ned i vekt" Endret 8. januar 2013 av Snoken-
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #18 Skrevet 8. januar 2013 Sant det, men da dropper du en drøss med gevinster. Derfor vil det være bedre å gå ned i vekt igjennom trening. Edit: Det står faktisk "Unødvending å trene - spis heller mindre" ikke "For å gå ned i vekt" Hva med å lese mer enn bare tittelen? "Hørte på radioen i dag at forskere mener det er unødvendig å trene dersom man ønsker å gå ned i vekt, at folk som trener tror de forbrenner mer kalorier enn de virkelig gjør og at de dermed spiser mer." Tror virkelig ingen starter å trene for å få høyere IQ Anonym poster: 1babe147857e7bfe4ef56391467adfd3 3
Wolfmoon Skrevet 8. januar 2013 #19 Skrevet 8. januar 2013 (endret) Sant det, men da dropper du en drøss med gevinster. Derfor vil det være bedre å gå ned i vekt igjennom trening. Edit: Det står faktisk "Unødvending å trene - spis heller mindre" ikke "For å gå ned i vekt" Det siste er en overskrift, noe som sjelden sier særlig mye om hva en artikkel faktisk inneholder Endret 8. januar 2013 av Wolfmoon
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #20 Skrevet 8. januar 2013 Hva med å lese mer enn bare tittelen? "Hørte på radioen i dag at forskere mener det er unødvendig å trene dersom man ønsker å gå ned i vekt, at folk som trener tror de forbrenner mer kalorier enn de virkelig gjør og at de dermed spiser mer." Tror virkelig ingen starter å trene for å få høyere IQ Anonym poster: 1babe147857e7bfe4ef56391467adfd3 men joda, er jo selvfølgelig mange fysiske fordeler ved å trene. Men av egen erfaring vil jeg si at man ikke trenger å melde seg inn på dyr treningsstudio med 1 års binndingstid for å gå ned et par kg Anonym poster: 1babe147857e7bfe4ef56391467adfd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå