Gå til innhold

Gifte meg! Men hvor & hvordan m amerikaner..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal gjøre dette lett for dere siden det holder med å komplisere det for meg selv :-P

Jeg er norsk med all familie i Norge, han er amerikaner med sin familie der.

Vi skal bo i Norge, men kanskje det er greit m muligheten å flytte til USA engang?

Jeg vil gjerne føde i statene, er det da lurest å gifte seg der før graviditet? Leste at "utlendinger" kan avvises om de ikke er 'amerikanske', men er jeg gift m amerikaner - har det noe å si om vi giftet oss i NO eller US? Noen sier det er bedre om vi giftet oss i USA.. Hvordan er det for ham med norge om vi ikke gifter oss i norge? Om noen har gjort dette og har erfaringer med fødsel der vs her blir jeg også glad. Ikke at vi er rike altså, men tenker på ting utenom penger.

Supert om noen kan hjelpe her, erfaringer mottas med jubel og glede!

Vh, Mia :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med utenlandsk mann (eller kone) her..?

AnonymBruker
Skrevet

Jo, men skjønner ikke helt hva du spør etter, og har i hvert fall ikke noen gode svar? Hvorfor ønsker du forresten å føde i USA? For at barnet skal få amerikansk pass?

Anonym poster: 0a3218c4d743dc31aea8bbe0fdc74158

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kontakter du ikke den amerikanske ambassaden om dette i stedet? Så får du streite svar basert på lover og regler - og ikke masse synsing og misforståelser som det gjerne blir i et forum,,,

Anonym poster: 73d378a98a1547f27547ae155d08b7e2

• Liker 4
Skrevet

Beklager, lurer vel mest nettopp fordi jeg har lest litt rundt på nettet, og bekymrer meg litt - gifter vi oss i USA, vil det sperre noe for ham i Norge, gifter vi oss i Norge, sperrer dette noe for meg? Barn her fordi moren hans er syk og ikke kan reise så langt.

Takktakk :-)

Skrevet

Ville tatt kontakt med ambassaden eller advokat som kan gi deg klare svar.

jeg ble gift i USA med amerikansk mann, men han kan fortsatt ikke bare dra til Norge helt uten videre bare fordi vi er gift.

Anonym poster: 146e15360ebbb554b6ea323e2203dbc2

• Liker 1
Skrevet

I følge USAs system, får du oppholdstillatelse om du gifter deg med en amerikaner. Om det samme gjelder i Norge er jeg usikker på.

Men jeg tror ikke det har noe å si hvor dere gifter dere. Norge, USA, Polen, Italia, Mexico... Så lenge det er en gyldig prest tror jeg ikke sted har så mye å si.

Men om din forlovede ikke kan norsk, vet jeg ikke hvordan det blir med vielsen her i Norge. Kanskje noen prester er fleksibel og kan ta det på engelsk?

Skrevet

Beklager, lurer vel mest nettopp fordi jeg har lest litt rundt på nettet, og bekymrer meg litt - gifter vi oss i USA, vil det sperre noe for ham i Norge, gifter vi oss i Norge, sperrer dette noe for meg? Barn her fordi moren hans er syk og ikke kan reise så langt.

Takktakk :-)

Skrevet

Ups, feil der.. vet at om vi gifter oss i us blir jeg automatisk 'amerikaner', og at det ikke er slik andre veien, så lurte mest på om det er best å gifte seg i Norge for hans del..? Eller om det er litt 'ett fett' å få seg jobb for ham i Norge?

Skrevet

Du blir ikke automatisk amerikaner av å gifte deg i usa.

Du kan få arbeidstillatelse og green card, men det tar lang tid å få, er for tiden i prosessen selv.

Etter 7 år kan du søke om statsborgerskap om du ønsker, men det er overhodet ikke automatisk eller garantert.

Å "importere" en mann til Norge tar også tid, var flere på forumet her for ett par år tilbake som gikk gjennom det selv, og noen av de hadde ventet i flere år.

Om dere vil bo i USA og du ikke har noe imot å vente 6-12 måneder med å få arbeidstillatelse, så kan du dra inn på turistvisum og gifte dere.

I Norge er det ingen slike snarveier med mindre han klarer å skaffe seg arbeid før dere gifter dere eller at han er student i Norge.

Anonym poster: 146e15360ebbb554b6ea323e2203dbc2

• Liker 2
Skrevet

Har en bekjent som ikke kom inn i USA, enda hun hadde vært gift med en amerikaner i Norge i flere år.

Gikk nok på forsørgerbiten-om din tilkommende ikke har arbeid slik at han kan forsørge deg, går du rett i retur på flyplassen. Samme gjelder for ham her-har du ikke høy nok inntekt får han ikke være med deg inn hit.

Anonym poster: 76e28020ec03a3d3ffc818f3a4b7ed56

• Liker 1
Skrevet

Dere kan gifte dere på månen om dere vil, reglene er de samme uansett så lenge dere sender inn vielsespapirer til norske og amerikanske myndigheter.

Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Angående vielse i Norge, jeg var kirketjener i et skotsk/norsk bryllup en gang. De hadde fått med seg en skotsk prest og en norsk (som de kjente fra før) og de hadde vielsen sammen. Mener begge snakket engelsk og at noe kanskje også ble sagt på norsk. Så kjenner dere noen eller får kontakt med en prest som ikke har noe i mot å vie på engelsk så blir ikke språket noe stort problem :)

Skrevet

Jeg er gift med en amerikaner. Her er det vi fant ut i prosessen:

- I teorien kan dere gifte dere hvor som helst så lenge vielsespapirer blir sendt inn til norske og amerikanske myndigheter. I praksis er det en del vanskeligere enn som så fordi du ofte vil støte på problemer med at norske ambassader kun vier norske par, at sjømannskirken kun vier norske par eller par hvor en er norsk og den andre fra landet kirken ligger i etc etc.

- Når det gjelder oppholdstillatelse for deg i USA er det best om du reiser til USA på turistvisum, dere gifter dere der og så søker dere om omgjørelse av turistvisum til oppholdstillatelse med arbeidstillatelse. Dette tar i aller beste fall 6 måneder. Nå du reiser inn på turistvisum har du 90 dager med lovlig opphold. Det aller beste er å gifte dere mellom dag 60 og dag 90 av disse 90 dagene. Fra det øyeblikk du har kommet inn i landet på turistvisum og frem til du har fått oppholdstillatelse (som i beste fall er 6 mndr) kan du ikke forlate landet. Dersom du gjør det, blir hele prosessen nullstilt, og du må søke om familiegjenforening fra Norge og kommer ikke inn i USA før du har fått den oppholdstillatelse. Det tar rundt 10 mndr. Jeg tror en forutsetning for å få omgjort status fra turist til oppholdstillatelse er at mannen din har jobb og stabil inntekt. Dette vet jeg ikke helt sikkert fordi det aldri var noe spørsmål om dette for oss da mannen min hadde dette.

- Når det gjelder opphold for ham i Norge så er det flere muligheter. Det aller aller enkleste vil være for ham å få seg jobb i Norge hvor han tjener mer enn 500 000 i året. Da kommer han til Norge via arbeidsvisum og dere slipper alt styret med familiegjenforening. Det er slik mannen min har opphold i Norge. Dersom dette ikke er mulig, så er alt avhengig av din inntekt. Du må de siste årene ha hatt inntekt på 243 000 og utsikt til å ha den samme inntekten de neste årene også. Dette for at du skulle kunne forsørge mannen din. Dere kan da søke om forlovelsesvisum hvor han får lov til å komme til Norge en periode og hvor dere er nødt til å gifte dere i denne perioden. Når dere er gift kan dere søke om omgjørelse av status fra forlovervisum til familiegjenforening. Jeg tror at mannen din i den perioden han er her på forlovelsesvisum allerede da kan begynne å søke jobber etc. Jeg vet ikke helt hvor lang behandlingstiden er for å få et slikt visum, men det kan nok være en del måneder.

Konklusjonen min er: Dersom dere skal bo i Norge, så er det beste om dere søker om forlovelsesvisum og så gifter dere her i landet. Dersom dere gifter dere i USA, vil dere tilbringe det første året som nygifte i hvert deres land (ja, så lang tid tar saksbehandlingen).

Når det gjelder barn: Det spiller absolutt ingen rolle hvor du får barnet. Et barn med foreldre fra forskjellige land, får automatisk statsborgerskap i begge landene. Dersom du tenkte å føde i USA for at barnet skal bli amerikansk statsborger, så er det bare unødvendig. Så lenge faren er amerikansk, så er barnet også det.

Bare send meg PM dersom du har spørsmål

Skrevet

Konklusjonen min er: Dersom dere skal bo i Norge, så er det beste om dere søker om forlovelsesvisum og så gifter dere her i landet. Dersom dere gifter dere i USA, vil dere tilbringe det første året som nygifte i hvert deres land (ja, så lang tid tar saksbehandlingen).

Det er ikke noe poeng i å søke forlovelsesvisum, det er mer for folk som har vanskeligheter for å få turistvisum eller der det er lang søknadstid på denne. Han kan komme inn på vanlig 90 dagers turistvisum (som han ikke trenger å søke om), og så kan dere gifte dere i løpet av den perioden. Så kan dere søke om familiegjenforening etter det. Da kan han vente her i landet på svaret selv om det tar lengre tid enn 90 dager. UDI har seks mnd behandlingstid nå. Sjekk nettsidene deres for alle krav www.udi.no. Blant annet er det krav om tidligere og fremtidig inntekt, som NewYorkNewYork sier, men også om at du ikke skal ha mottatt sosiale ytelser fra Nav.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke noe poeng i å søke forlovelsesvisum, det er mer for folk som har vanskeligheter for å få turistvisum eller der det er lang søknadstid på denne. Han kan komme inn på vanlig 90 dagers turistvisum (som han ikke trenger å søke om), og så kan dere gifte dere i løpet av den perioden. Så kan dere søke om familiegjenforening etter det. Da kan han vente her i landet på svaret selv om det tar lengre tid enn 90 dager. UDI har seks mnd behandlingstid nå. Sjekk nettsidene deres for alle krav www.udi.no. Blant annet er det krav om tidligere og fremtidig inntekt, som NewYorkNewYork sier, men også om at du ikke skal ha mottatt sosiale ytelser fra Nav.

Du har jo helt rett! Men fordelen med forlovelsesvisum, er at du har rett til å arbeide her mens du er her på slikt visum. Den retten har du jo ikke når du er her som turist.

Skrevet

Du har jo helt rett! Men fordelen med forlovelsesvisum, er at du har rett til å arbeide her mens du er her på slikt visum. Den retten har du jo ikke når du er her som turist.

Men i det øyeblikket du søker om familiegjenforening er du ikke her på forlovelsesvisum lenger, og har dermed ikke lov til å jobbe mens du venter på svar på søknaden....tungvindt system :-P Men, ja, kan jo være en fordel å kunne jobbe de første seks mnd (hvis han får jobb), men da må man jo først vente, i USA, på svar på forlovelsesvisumsøknaden da....

Skrevet

Men i det øyeblikket du søker om familiegjenforening er du ikke her på forlovelsesvisum lenger, og har dermed ikke lov til å jobbe mens du venter på svar på søknaden....tungvindt system :-P Men, ja, kan jo være en fordel å kunne jobbe de første seks mnd (hvis han får jobb), men da må man jo først vente, i USA, på svar på forlovelsesvisumsøknaden da....

Ja. Det hele er en langsom og dyr prosess uansett hvordan man gjør det. Om man da ikke er så heldig å kunne hoppe over det hele ved å få seg en jobb som gjør det mulig å komme inn via jobbvisum...

Skrevet

Ja. Det hele er en langsom og dyr prosess uansett hvordan man gjør det. Om man da ikke er så heldig å kunne hoppe over det hele ved å få seg en jobb som gjør det mulig å komme inn via jobbvisum...

Som regel dessverre, ja. Men man kan være heldig (som vi var)! Hvis politistasjonen behandler søknaden og ikke sender den videre til udi, kan det ta en 2-3-4 uker bare :-)

Skrevet (endret)

Hei alle sammen! Da har jeg snakket med UDI og fikk vite at det betyr ikke noe hvor man gifter seg, samme regler gjelder uansett og man får ikke noen "fordeler" ved at ekteskap er inngått det ene eller andre stedet.

Mange takk for god hjelp :-D

Endret av Supermia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...