AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #1 Skrevet 8. januar 2013 Uff, jeg er så usikker på hvor jeg "står". Altså, jeg har gått Salg og Service gk og vk1, hadde planlagt påbygg etter det men ei venninne overtalte meg til å gå et år på folkehøyskole isteden. Etter det gikk jeg i lære i kontorfaget i to år, fikk bestått fagbrev. Har vært i jobb etter det, har vekslet mellom 50-100% stilling, samtidig som jeg har hatt omsorg for et barn. Jeg er over 25 år, og har jo hørt om denne 23/5 regelen. Jeg har jo mer enn realkompetanse, men må jeg ta påbygg for å få generell studiekompetanse? Har lyst å ta en bachelor på universitetet her jeg bor, men er ikke sikker på om jeg i det hele tatt kommer inn... Anonym poster: 522fa2eba91bfd767234693ed416da1a
humalla Skrevet 8. januar 2013 #2 Skrevet 8. januar 2013 For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du være minst 23 år i søknadsåret, ha alle de 6 obligatoriske studiekompetanse fagene, og minst 5 års heltids praksis/utdanning.. Du må ha karakter i de avsluttende faga i Norsk, engelsk, samfunnsfag, histore, matte og naturfag. Vet hvertfall at norsk ikke er avsluttende før 3-året, trur ikke matte er det heller. Men de andre trur jeg er avsluttende i vg2. Det tryggeste er nesten å ringe samordna opptak å høre. De har peiling på alt. Faga kan du jo ta opp som privatist eller ved en folkehøyskole. Jeg tok opp fag på folkeuniversitetet, og var veldig fornøyd med å ha en lærer til stede, pluss at de hadde kursene både på kveld og dag, så det passa perfekt til oss som er i jobb.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #3 Skrevet 8. januar 2013 For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du være minst 23 år i søknadsåret, ha alle de 6 obligatoriske studiekompetanse fagene, og minst 5 års heltids praksis/utdanning.. Du må ha karakter i de avsluttende faga i Norsk, engelsk, samfunnsfag, histore, matte og naturfag. Vet hvertfall at norsk ikke er avsluttende før 3-året, trur ikke matte er det heller. Men de andre trur jeg er avsluttende i vg2. Det tryggeste er nesten å ringe samordna opptak å høre. De har peiling på alt. Faga kan du jo ta opp som privatist eller ved en folkehøyskole. Jeg tok opp fag på folkeuniversitetet, og var veldig fornøyd med å ha en lærer til stede, pluss at de hadde kursene både på kveld og dag, så det passa perfekt til oss som er i jobb. Med andre ord kan det hende jeg bare må ta norsk og matte? Jeg har vel ikke krav på å få det dekka siden jeg har fullført vgs, så blir nok å ta det som privatist i tilfelle. Tror jammen jeg skal ringe samordna opptak å høre TS Anonym poster: 522fa2eba91bfd767234693ed416da1a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #4 Skrevet 8. januar 2013 Med andre ord kan det hende jeg bare må ta norsk og matte? Jeg har vel ikke krav på å få det dekka siden jeg har fullført vgs, så blir nok å ta det som privatist i tilfelle. Tror jammen jeg skal ringe samordna opptak å høre TS Anonym poster: 522fa2eba91bfd767234693ed416da1a Jeg tror ikke det, slik jeg har forstått det tar du "hele vgs" på 1 år når du går under 23/5-regelen. Dvs VG1 naturfag, VG1 engelsk, 2 mattefag, 10 timer norsk i uka, samfunnsfag og historie.. Kanskje det går an å søke om å få godkjent karakterer fra tidligere avsluttede fag, men historie og samfunnsfag var ikke en del av yrkesfaglige retninger når jeg gikk der. Dvs 2006 - 2008. Anonym poster: 4f193a6d8d8b5b25bceedd72e402eaaf
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #5 Skrevet 8. januar 2013 Jeg tror ikke det, slik jeg har forstått det tar du "hele vgs" på 1 år når du går under 23/5-regelen. Dvs VG1 naturfag, VG1 engelsk, 2 mattefag, 10 timer norsk i uka, samfunnsfag og historie.. Kanskje det går an å søke om å få godkjent karakterer fra tidligere avsluttede fag, men historie og samfunnsfag var ikke en del av yrkesfaglige retninger når jeg gikk der. Dvs 2006 - 2008. Anonym poster: 4f193a6d8d8b5b25bceedd72e402eaaf Var inne på Sonans sine sider og sjekket, og har man gk og vk1, pluss fagbrev trenger man kun 4 fag- norsk, naturfag, historie og matte. Skal ringe og undersøke dette i morgen. Bør nok også finne fram papirene mine fra vgs, for er jo 10 år siden og jeg husker ikke helt hva jeg har og ikke. TS Anonym poster: 522fa2eba91bfd767234693ed416da1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå