AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Hvorfor er de andre ungene eller ungen 8 timer i barnehagen hver dag?? Hvorfor må de gå lengre enn en vanlig arbeidsdag for en voksen? Er det så pes og ha dem hjemme??? Anonym poster: 1133ceba56241af19b1fba93f9c4c299
Gjest Magdalene Skrevet 8. januar 2013 #2 Skrevet 8. januar 2013 (endret) Snakker du for alle? For det er ikke tilfelle her... Storesøster har full plass, og er som regel i bhg fire dager i uken. Da oftest fra 10-15:15. Da spiser hun frokost hjemme, men vil ikke at jeg skal hente henne før frukten (som er en hyggelig greie hvor alle samles rundt bordet og prater om dagen). Synes absolutt ikke det er "pes" å ha henne hjemme, men hun har vennene sine i bhg, og jeg syns ikke det er rett at jeg skal holde henne borte fra vennene sine bare fordi vi har fått en baby. Endret 8. januar 2013 av Magdalene 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #3 Skrevet 8. januar 2013 Er det så pes og ha dem hjemme??? Er det så viktig å spare de pengene?! En tre-fireåring har sitt sosiale liv i barnehagen. Å ta dem ut for å spare noen skarve tusenlapper (som jeg har inntrykk av er en vel så vanlig motivasjon som noe annet..) blir helt feil for meg. Derfor. At dine bekjente har barna der åtte timer om dagen får du spørre dem om, jeg kjenner ikke til det. Anonym poster: ac50a1e33c66e8ecfed4fdf1ed6ea24c 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #4 Skrevet 8. januar 2013 Spare penger?? Er det derfor. Men husk når de begynner på skolen så koster sfo det samme, og tilbudet er under halvparten så bra som barnehagen OG de er der mindre timer også. Likevell må du betale over 2300 for full plass. Så syk holdning da, man må ikke ha ungen 8 timer hver dag fordi det koster penger. Det hadde holdt med maks 5-6 timer vel? Tror du barnet ditt trenger 8 timer sosialisering hver dag??? Anonym poster: 1133ceba56241af19b1fba93f9c4c299
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2013 #5 Skrevet 8. januar 2013 Spare penger?? Er det derfor. Men husk når de begynner på skolen så koster sfo det samme, og tilbudet er under halvparten så bra som barnehagen OG de er der mindre timer også. Likevell må du betale over 2300 for full plass. Så syk holdning da, man må ikke ha ungen 8 timer hver dag fordi det koster penger. Det hadde holdt med maks 5-6 timer vel? Tror du barnet ditt trenger 8 timer sosialisering hver dag??? Anonym poster: 1133ceba56241af19b1fba93f9c4c299 Skal du provoserer bør du vel først lære deg å lese hva de andre svarer deg!? Blir jo helt feil å komme med oppfølging til et innlegg som ikke svarer til det som står der.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #6 Skrevet 8. januar 2013 2,.5 åringen her er i bhg 6-6,5 time om dagen hver dag. Og ja det er fordi det er fryktelig slitsomt å ha henne hjemme hele dagen, sammen med en liten baby! Jeg er skjelden så sliten som etter en helg/ferie hvor begge er hjemme. Hun maser noe vannvittig hele dagen, fordi hun kjeder seg inne alene sammen med oss. Derfor har hun det myyyye bedre i bhg enn hjemme med meg! Dessuten fortjener jo babyen litt alenetid med mamma den også... Men 8 timer hver dag er kansje litt mye når mor er hjemme, men kansje de har noen grunne du ikke vet om??? Mest praktisk slik/sykdo, e.l?? Anonym poster: 99e8b5089661c08c7862cca7546af0fe 1
Moderfavn Skrevet 8. januar 2013 #7 Skrevet 8. januar 2013 Nå går jeg hjemme med toåring, og så har jeg ikke tatt stilling til antall timer for fremtidig bhgplass, eller blitt gravid med nestemann ennå, men jeg har da en mening. Tenker at hvis vi er så heldig å få kolikkbarn, kan jeg ikke tro at det blir morsommere å være hjemme i stedet for i barnehagen. Hva er morsomst? Høre på vræling og se mama tørke gulp og bæsj, eller være ute og leke med jevnaldrene, dra på turer, og generelt kose seg med vennene sine? Jeg er ganske sikker på at de som i den situasjonen velger 8 timer, gjør det fordi de mener det er til barnets beste.
Ciara Skrevet 8. januar 2013 #8 Skrevet 8. januar 2013 Jeg er i permisjon med en baby på tre måneder og har en sønn på 2,5 med fulltidsplass i barnehagen. Han leveres 9.30-10.00 og hentes kl. 15.00. I blant har jeg ham hjemme, men det er utilfredsstillende for alle. Babyen må mates mens jeg leker med storebror, babyen hyler mens jeg skifter bleie på storebror, storebror slår seg vrang og forstyrrer ammingen, plutselig får vi ikke gått ut og lekt (noe eldstemann virkelig behøver) fordi det er noe med babyen, storebror vekker baby. Så nei, sånn kan vi ikke ha det hele tiden. Men det går seg jo til hele tiden, så jeg håper at jeg kan ha eldstemann mer hjemme når babyen vokser til og får mer rutiner. 3
Gjest pysepusen Skrevet 8. januar 2013 #9 Skrevet 8. januar 2013 Toåringen her er i barnehagen 6-6,5 timer om dagen, fire dager i uka. Nå er jeg hjemme fordi jeg er sykmeldt og da klarer jeg rett og slett ikke å ha han hjemme alene for lenge. Han har det bedre i barnehagen, hviner av fryd når han kommer dit og treffer vennene sine og storkoser seg hele dagen. Til høsten når jeg er i permisjon kommer nok jeg til å levere, og hente i den tiden jeg henter nå. Så da blir det vel 10-14.30 eller noe sånn. Så kan vi ta fridager innimellom. Men jeg regner med at jeg kommer til å trenge litt søvn på dagtid med liten baby denne gangen også
Soon Skrevet 8. januar 2013 #10 Skrevet 8. januar 2013 Signerer de fleste oppover her - min 3 åring elsker å være i barnehagen og hadde gått på veggen her hjemme med babyen på 4 mnd og meg. Det er ikke like lett å ta med en liten baby ut f.eks, og sønnen vår er en skikkelig utegutt - ute hele dagen i bhg. Han leveres rundt 10 og hentes rundt 15.
Nilma Skrevet 8. januar 2013 #11 Skrevet 8. januar 2013 Vi har ikke i det hele tatt vurdert noe annet enn at småen, som da blir 2½, skal være i barnehagen som vanlig når han blir storebror om tre måneder. Dels fordi pappaen jobber ett minutt fra barnehagen, sånn at det er veldig praktisk med levering og henting, i motsetning til om en av oss måtte ta to busser, jeg med en baby på slep, for å hente/levere. Dels fordi om mini blir lik storebroren, som sov lite og konstant hang i puppen eller måtte underholdes på annet vis, vil det bli grusomt kjedelig for størstemann i forhold til å være i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #12 Skrevet 8. januar 2013 Når jeg var i permisjon var støstemann i barnehagen helt som normalt. Fordi han trives der med sine venner. Men aller mest fordi jeg ønsket å bruke min tid på minstemann. Hun fortjente min fulle oppmerksomhet, akkurat slik som eldstemann fikk når vi var hjemme. Hun og jeg kunne kose oss på babysang, babysvømming, lange trilleturer og ellers rolig lek på gulvet - alt etter hva vi ville gjøre. DET hadde ikke latt seg gjøre med en treåring i hælene, som hadde tatt mer enn sin del av oppmerksomheten Anonym poster: ca4fde0554e25f3e03eb7b174809438d 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #13 Skrevet 8. januar 2013 Jeg snakker IKKE om dere som har dem rundt 6 timer. Jeg snakker om alle de som har dem over 8 timer. Og det er mødre som er hjemme hele dagen med eller uten ekstra barn. Hvordan klarte folk seg før i tiden før barnehagene kom. Ungene lekte da også, og de hang ikke i buksebeina til mammaen for det. Jeg synes dagens mødre har det altfor godt, der de slipper unna MYE ansvar for lek, oppdragelse og læring hvordan livet er. Det er for mange barn som er for lenge i barnehagene. Det sier jo forskere, pedagoger og psykologer selv også. Vær 8-9 timer selv i en barnehage da, dag ut og dag inn. Prøv hvordan det er, hvordan hodet blir og hvor stresset en blir. Jo me unger får alt levert rett i hendene, jo mindre fantasifulle blir dem, og uselvstendige. De forventer en voksen skal leke med dem hele dagen, men slikt kan man jo ikke. Blir irritert over facebook statuser der skryter at poden er levert i BHG, nå skal kaffen nytes og trening gjøres, shopping og alenetid, alenetid og ME-TIME hele tiden. Så klokka 17 kan de hente ungene..... DET liker jeg ikke. Anonym poster: 1133ceba56241af19b1fba93f9c4c299 3
Moderfavn Skrevet 8. januar 2013 #15 Skrevet 8. januar 2013 Jeg snakker IKKE om dere som har dem rundt 6 timer. Jeg snakker om alle de som har dem over 8 timer. Og det er mødre som er hjemme hele dagen med eller uten ekstra barn. Hvordan klarte folk seg før i tiden før barnehagene kom. Ungene lekte da også, og de hang ikke i buksebeina til mammaen for det. Jeg synes dagens mødre har det altfor godt, der de slipper unna MYE ansvar for lek, oppdragelse og læring hvordan livet er. Det er for mange barn som er for lenge i barnehagene. Det sier jo forskere, pedagoger og psykologer selv også. Vær 8-9 timer selv i en barnehage da, dag ut og dag inn. Prøv hvordan det er, hvordan hodet blir og hvor stresset en blir. Jo me unger får alt levert rett i hendene, jo mindre fantasifulle blir dem, og uselvstendige. De forventer en voksen skal leke med dem hele dagen, men slikt kan man jo ikke. Blir irritert over facebook statuser der skryter at poden er levert i BHG, nå skal kaffen nytes og trening gjøres, shopping og alenetid, alenetid og ME-TIME hele tiden. Så klokka 17 kan de hente ungene..... DET liker jeg ikke. Anonym poster: 1133ceba56241af19b1fba93f9c4c299 Hva med å faktisk konfrontere disse konkrete tilfellene som du har som venner? Spør dem det gjelder direkte om hvorfor de velger som de gjør, heller enn å beklage deg over dem her. Kanskje har de gode grunner. Hvis du ikke spør, får du ikke vite noe, og da fortsetter du bare med å gå rundt å plage deg selv med andres måte å organisere hverdagen på. Det kan umulig være spesielt hyggelig for deg å ha det sånn at du går rundt og plages med andres facebookstatuser heller.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #16 Skrevet 8. januar 2013 Jeg kjenner mange, veldig mange. Er visst vanligere her det da. Anonym poster: 1133ceba56241af19b1fba93f9c4c299
sol87 Skrevet 8. januar 2013 #17 Skrevet 8. januar 2013 Jeg tror vel de fleste som er hjemme hele dagen benytter muligheten til litt ekstra tid med barna sine. Noen velger kanskje å levere dem senere, for å få tid til en rolig frokost, eller de henter dem tidligere? Nå har jeg ikke barn, så det er lett for meg å uttale meg, men jeg ville nok brukt mest mulig tid med ungene om jeg hadde muligheten, hvis ikke helsa mi tilsa noe annet.
Gjest Magdalene Skrevet 8. januar 2013 #18 Skrevet 8. januar 2013 Når jeg var i permisjon var støstemann i barnehagen helt som normalt. Fordi han trives der med sine venner. Men aller mest fordi jeg ønsket å bruke min tid på minstemann. Hun fortjente min fulle oppmerksomhet, akkurat slik som eldstemann fikk når vi var hjemme. Hun og jeg kunne kose oss på babysang, babysvømming, lange trilleturer og ellers rolig lek på gulvet - alt etter hva vi ville gjøre. DET hadde ikke latt seg gjøre med en treåring i hælene, som hadde tatt mer enn sin del av oppmerksomheten Anonym poster: ca4fde0554e25f3e03eb7b174809438d Men skal ikke storesøsknene også få merke godene ved at mor er i perm? (Går ut i fra at han har full plass og fulle dager siden han går som vanlig). Når skal de få tid til å bli kjent med det nye søskenet? I helgen bare? Eller de to timene før leggetid? Det holder da med full oppmerksomhet fire-fem timer om dagen? Her bruker vi permisjonen for å bli kjent med den nye babyen alle mann. Storesøster på tre har mye fri, og vi koser oss med late morgener, og null stress på ettermiddagen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #19 Skrevet 8. januar 2013 Hvordan får de tid når de kommer 7 og hentes 17?? Blir da levert av far slik at mor kan sove utpå. Ikke rart menn blir oppgitt og skiller seg fra sin late kone som har 12 timer barnefri HVER dag. Og igjen jeg snakker om HJEMMEVÆRENDE mødre, uten jobb og uten andre barn her. Anonym poster: 1133ceba56241af19b1fba93f9c4c299
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2013 #20 Skrevet 8. januar 2013 I Sverige får man ikke lov til å ha eldre søsken i barnehagen på fulltid. Her blir man sett VELDIG ned på om man ikke ønsker å ha alle barna hjemme når mor er i permisjon. Argumentene er at folk klarte seg før også uten barnehage, at alle barn har rett til sine foreldre, at det er foreldrene som først og fremst skal ta hand om sine barn, at foreldrene er beste omsorgspersoner. Man får heller ikke lov til å ha barna i barnehagen (eller SFO) hvis man ikke studerer eller jobber. Man må levere inn erklæring på jobbtid+reisetid, så får man ha ungen i barnehagen denne tiden. Barna må også være over ett år. Tro jeg fikk sjokk da jeg begynte i jobb her og hørte om dette! Så anderledes holdning enn Norge! http://goteborg.se/w...EvZ0FBIS9nQSEh/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå