Gå til innhold

Full likestilling i heimen?!


Thomasine

Anbefalte innlegg

Har dere full likestilling i heimen - da fortrinnsvis i barnefamilier?! :klø:

Hva gjør du og hva gjør din "bedre" halvdel?!

Jeg mener alt arbeidet hjemme skal deles 50/50 hvis begge parter er ute fra hjemme i jobb eller skole/studier!

Jeg har visst "oppdratt" gubben bra her hjemme i forhold til mange av våre mannlige venner som er i parforhold.. :oops:

Jeg trodde egentlig at det sto bedre til rundt omkring i hjemmene, jeg... :-?

Dette gjør gubben min, og enda så diskuterer vi...:

Jeg synes han godt kan gjøre mere... :tunge1::tunge1:

* skifter sengetøy

* vasker badene og doene (..jeg må fortelle at det er på tide - men han gjør det iallefall.. :o :wink: )

* støvsuger og mopper over etterpå

* Bringer til skolen

* henter ved

* måker snø/klipper plenen ( dette gjør jeg også... :wink::Nikke: )

* skal lage middag 2 ganger i uka ( fortrinnsvis lørdager og søndager!)

.... husker ikke mere... :klø:

Ja, og hva jeg gjør...?!:

* vasker/henger opp /bretter/legger inn i skapet - klær

* lager middag hver hverdag

* vasker vinduer

* vasker skapdører/karmer/lister i huset!!

* vasker/mopper over gulvene

* vanner planter

* ordner fotoalbumene (..masse jobb, faktisk!! :o )

* planlegger ferier

* Handler inn mat

* Finner ut hva som skal handles

* Henter/bringer oftere enn gubben til skole/bhg! :wink:

Ja, det er nok mere, men kommer ikke på mere nå... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Han gjør alt av vedlikehold av biler og hus, dvs det som er på utsiden av huset. Han lager middag 5-6 ganger i uka, rydder etter seg selv, tar seg av datteren min (fra mitt forrige forhold), og er blid og fornøyd. Han gjør ikke noe særlig med støvsuging og annet husarbeid med mindre jeg ber ham. Men den ordningen synes vi begge er ok.

Jeg gjør resten, kan man si. Jeg kan sette igang husvask og storrengjøring, og da gjør han selvfølgelig sin del. Men stort sett er husarbeid mitt ansvar. Men foreløpig så er jeg hjemmeværende og går skole som privatist, så jeg synes vi har et greit opplegg.

Når vi begge går ut i full jobb blir det nok litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er du heldig du også... :-)

Middag 5-6 ganger i uka... :o :-)

...det vil jeg også få servert!!! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør alt som har med husarbeid å gjøre, handling av mat, og med barn å gjøre.

Han kan rydde, gi minstemann mat, skifte bleie, brette tørre klær og ligge på plass, gå ut med bosset, bade ungene m.m hvis jeg ber han om det.

Ja, jeg vet.....er teit å måtte be han om å gjøre ting, men her har vi allerede prøvd å fordele tingene, noe som ikke funket, fordi han jobber og kommer ofte seint hjem.

Pluss at han ikke vil gjøre tingene etter ungenes leggetid, mens min erfaring er at det er helt umulig å brette f eks klær, rydde stuen, støvsuge og sånne ting mens de er oppe. De river alt ned, griser til med smuler, drar leker overalt osv....

Og han bodde hjemme til han flyttet inn med meg for ca 5 år siden og inntil da så dullet svigermor med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Papsen min pendler, men når han er hjemme (jobber på hjemmekontor) lager han mat, handler, rydder og så videre. Da jeg og broren min var liten, var han til tider "husfar" (jobbet hjemmefra da og), og passet på oss. Til tider virker det som om likestillingen har bikket over litt i heimen hos oss. Selv kunne jeg aldri bodd med en mann som ikke kan lage mat, vaske og ta seg av ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Er jo ikkje gift og slikt, men kan fortelje at heime hos mamma og pappa er jo det forsåvidt likestillt. De gjer like mykje, men mamma gjer meir husarbeid og pappa gjer meir ute.

Mamma er sjukepleiar og jobbar tidlegvakt så ho lagar ikkje middag i vekene, det gjer far min fordi han går nattevakt og står opp i 14 tida.

Pappa har ansvar for gården, at dyra får mat 2 gonga til dagen, ryddar i tunet og er mykje i skogen og ryddar og høgg ved. Mamma vaskar hus, kle og vaskar det som bør vaskast. Dei deler på å handle (handlar aldri i lag) og lagar lørdagsmiddag ilag. Mamma lagar til evt festar med hensyn til mat og dekor, pappa løftar stolar og set slike ting på plass. Mamma baker kaker, (og pappa et dei :ler: )

Mamma kan meir tekniske ting enn pappa faktisk, så ho reparerer pc, videospelar, og innstillingar på tv. Samt sender sms til folk når det trengst.

Pappa reparerer bil, skiftar dekk og held bilen ved like.

Einaste dei kan klage på er meg og rotet mitt. Var nok ei SLAURE som barn.

Eg meinar at dei utfyller kvarandre veldig godt! Likestilling - ja- men kvinner og men har alikevell klare oppgåver den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seleena
Selv kunne jeg aldri bodd med en mann som ikke kan lage mat' date=' vaske og ta seg av ungene.[/quote']

Enig. Eg har ein veldig god far som eg ser opp til. Kjem nok til å velge mann etter hans kunnskaper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss vil jeg påstå det er full likestilling. Han gjør like mye som meg (om ikke mer til tider), og vi kan utføre de samme oppgavene. Jeg lager stort sett alltid middag, men han gjør alltid noe annet mens jeg lager mat.

Så lenge vi begge er i full jobb, ville noe annet være urimelig. Da jeg var hjemme med barn tok jeg meg av det meste av husarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev:

Ups!! Her var det mange røde strømper!

Hva mener du med det?

Hos oss deler vi på alt. Jeg trenger ikke be ham om noen verdens ting. Vi bor her begge to og begge er i full jobb, så da tar begge ansvar selvfølgelig.

At to voksne personer bor under samme tak betyr at begge deler på det som skal gjøres. Hadde en bodd alene hadde han/hun hatt ansvar for alt alene alikavel, så hvorfor skal det ikke være den naturligste sak i verden å dele på oppgavene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Alltid noen som vil provosere.

Jeg må nok alltid mase litt for at ting skal bli gjort, men når det er sagt er jo karen flink til å lage mat, vi deler på å vaske kopper, og hvis jeg vasker oppe, vil jeg at han vasker nede. Men jeg gjør nok fortsatt mer. Kanskje fordi jeg er veldig opptatt av å ha det ryddig, mens han er litt mer avslappet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok litt skjevt fordelt, men vi har ikke så veldig mange årene med fartstid ennå, så jeg er midt i oppdragingsprosessen.....

Men det skal sies til hans forsvar at han ofte jobber veldig mye overtid, og da er det klart at det meste av husarbeidet faller på meg.

Men enkelte ting gjør jeg bare ikke:

Alt med bilene (jeg fyller KUN bensin)

All snømåking og gressklipping

alt av stort ute, som beising, bygging av boder og terrasser osv

(vi har nytt hus)

han støvsuger alltid

han handler stort sett alt vi trenger

han rydder sitt eget tøy (skulle bare mangle)

pluss alt som er på fellesen, som sengetøy, håndklær osv

Gjør alt som trengs inne i et nytt hus, lister, vegger, lage ferdig rom osv...

Så egentlig er det greit....

særlig med tanke på at jeg hatr gått hjemme en stund.

Men nå er jeg i full jobb igjen, så da blir det mer på oss begge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her deles det, selv om min kjære alltids kan gjøre mer han har bedre tid etter at ungen er lagt. Jeg jobber jo kveldstid og har en med meg hele dagen da er det ikke så lett å gjøre noe. men vi gjør omtrent halvparten hver. Jeg gjør nok mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler på det meste. Jeg gjør kanskje LITT mer, men det er rettferdig fordi jeg studerer deltid. Vi har ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det jeg som gjør det meste siden jeg er i svangerskapspermisjon og hjemme hver dag, mens han jobber fullt. prøver å ha middagen klar til han kommer hjem også, men ikke alltid like lett med ei røverjente på 5 mndr i hus:) men det forstår han jo selvsagt!

når jeg begynner i jobb igjen, må han være med litt i husarbeidet, men det blir allikevel jeg som gjør mest, for jeg skal bare jobbe ca 30 %.

men han har faste oppgaver, som å tømme bosset (jeg gjør det jo selvsagt jeg også, om det er fullt), sørge for at det er nok ved, henge opp klær og av og til skifte sengtøy. vi deler egentlig litt på det.

syns det er greit sånn som vi har det nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

min mann har vaska golv 1 gang på 4 år.det var når jeg va på sykehus etter å ha fått pia vår.

middAG LAGER HAN IKKE.setter på en grandiosa til nød.støvsuger ikke.Men tar inn og ut av oppvask maskina innimellom(og har gjort en bragd)kan sette på klær men ikke brette.

men han tar vertfall alt ute...klipper plen måker snø og vasker bil osv

jeg har skjemt han bort,men elsker han over alt på jord uansett.

(hvm har vel sagt at jeg selv er perfekt....det er det ingen av oss som er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mine oppgaver:

INNE:

Tørke støv

Vaske

Støvsuge

Vaske klær, henge opp, brette og legge inn i skaper

Skifte sengetøy

Vaske 2 bad

Lage middag, dekke på og rydde av bordet (7 dager i uken)

Sette inn/ta ut av oppvaskmaskin

Pusse vinduer

Oppussing

UTE:

Snømåking

Plenklipping

Støping

Legge beleggningsstein

Mure

Male huset

UNGENE:

Bringe/hente skole/fritidsaktiviteter

Bli med på arrangementer

etc. etc....

Hans oppgaver:

INGEN!

Jeg skjønner ikke hva det er dere klager for!

Jeg jobber også 60%, min mann er selvstendig og er som oftest ikke hjemme før syv om kvelden og den tiden han har frem til ungene skal legge seg bruker han sammen med de, og så har vi et par timer sammen før vi legger oss.

Men jeg klager ikke. Vi har hatt følge i 13 år (jeg er 30 år), har fått to fantastiske barn og har annet å bruke tiden vår på en å diskutere hvem som gjør mest/minst i huset.

Jeg er enig i det en annen skrev her: Mye rødstrømper her inne :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gjest kl. 12.00, 15.mars:

Hvis du er fornøyd med å gjøre alt hjemme ser det jo ut til at du har truffet den riktige... :wink: :-)

Jeg regner meg ikke egentlig som en rødstrømpe, men kan ikke på noen som helst måte se at han ( da sikter jeg selvfølgelig til min egen gubbe... :wink: ) fortjener/er verdt mere fritid enn meg?! :klø:

Mye hyggeligere å nyte frihet sammen etter at alle har tatt i et tak! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk overrasket over hvor mange som finner seg i å bo med late menn. Det hadde vært helt uakseptabelt for meg å gjøre alt husarbeidet i tillegg til å jobbe fulltid (er den ene hjemmeværende er det derimot en selvfølge at vedkommende gjør det aller meste av husarbeid). Selvsagt deler jeg og samboeren min likt, noe annet ville være utenkelig. Vi bor begge i denne leiligheten, begge spiser maten, begge skitner til og begge skal da holde det rent. Jeg er ingen hushjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...