Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Dersom man bor i en "nynorsk " kommune.. Kan man da kreve bokmål som hovedmål til barnet(eller omvendt), eller er det fremdeles slik at man må ha en hel klasse for at det skal være mulig...
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Du vel sjølvagt nynorsk, dette er det einaste rette! Bokmål lære ein seg uansett. Anonym poster: 1b3a19f095e976033ee9153334df8411 3
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Du vel sjølvagt nynorsk, dette er det einaste rette! Bokmål lære ein seg uansett. Anonym poster: 1b3a19f095e976033ee9153334df8411 He,he... En av de beste grunnene til at jeg vil ha bokmål... Språk er et verktøy, og har liten verdi i seg selv.. Så når man lett lærer seg den ene målformen, og må bruke 10 år for å mestre den andre ser jeg ingen grunn til at mine barn skal bruke energi på nynorsk...
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Om du ynskjer at ungen skal få eit best mogeleg vitnemål frå gymnaset er det galskap å velje vekk nynorsk. Bokmål vil vedkomande få meir enn nok gjennom pressa. Og det er no ein gong slik at ein får to karakterar i både nynorsk og bokmål, og dei tel like mykje.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 He,he... En av de beste grunnene til at jeg vil ha bokmål... Språk er et verktøy, og har liten verdi i seg selv.. Så når man lett lærer seg den ene målformen, og må bruke 10 år for å mestre den andre ser jeg ingen grunn til at mine barn skal bruke energi på nynorsk... Og så får vedkomande 1 eller 2 i sidemål (både som standpunkt- og eksamenskarakter?). For ein kjepphest du har! Men kanskje ynskjer du at borna skal jobba som frisør eller butikkmedarbeidar? Då lyt du berre køyre på!
Gjest SpaceBaby Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Du vel sjølvagt nynorsk, dette er det einaste rette! Bokmål lære ein seg uansett. Nynorsk er litt som navnet "Olga"; Det kler de gamle, men tar seg ikke særlig godt ut på unge mennesker. Så dersom dere vil at ungene deres skal leve i et nynorsk Olga-helvete frem til de blir noen-og-sytti, velg for all del nynorsk som hovedmål. 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Jeg ville også bare vært glad for at barnet fikk nynorsken inn naturlig på skolen. De kan jo uansett bytte til bokmål senere i livet hvis de vil. Anonym poster: 0ed22aa209501ee81922a6baf9bf0430
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Dersom minst ti elevar på same klassetrinn ynskjer undervisning på ei anna målform enn det skulen har vald, kan ein få oppretta ei eiga klasse med undervisning på denne målforma. Du kan uansett velje kva for målform du ynskjer at skal vere bornet sitt hovudmål. Dersom du bur i ei nynorskkommune, der lærarane underviser på nynorsk vil eg likevel råde deg til å velje nynorsk for bornet ditt. Dersom ein elev skal ha undervisning i ei anna målform enn resten av klassa vil dette gje unaudsynlege utfordringar for både lærar og elev. Det er jo ikkje berre i norsk ein brukar språket. Det vil også kunne kome mykje positivt ut av å ha nynorsk, då bornet vil kunne lære seg to målformer og såleis vil auke sjansane for å verte flinkare i språk generelt. Eg har nynorsk som hovudmål, og til og med dei elevane i klassa mi som var svake i norsk greidde seg omlag like godt i sidemål som i hovudmål. Dersom bornet ditt har ei avlorleg liding som gjer at tilpassa opplæringsmateriale berre fins på bokmål, vert det sjølvsagt ei anna sak, men sidan du ikkje skriv noko om det går eg ut i frå at dette ikkje er tilfelle Anonym poster: b9df0f6380dcfd2001149a8357f19a8b 1
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 Og så får vedkomande 1 eller 2 i sidemål (både som standpunkt- og eksamenskarakter?). For ein kjepphest du har! Men kanskje ynskjer du at borna skal jobba som frisør eller butikkmedarbeidar? Då lyt du berre køyre på! Tviler på at de vil få så dårlig karakter, og uansett så vil karakterene de får i alle andre fag bli så mye bedre siden det å lese i seg selv ikke er en utfordring - og demed kompansere for sidemålskarakteren.. Har for øvrig planer om å søke om fritak for sidemål .. Delvis på grunn av dysleksi i familien og med samisk far så kan de heller ha "morsmålsundervisning"
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #10 Skrevet 7. januar 2013 Dersom minst ti elevar på same klassetrinn ynskjer undervisning på ei anna målform enn det skulen har vald, kan ein få oppretta ei eiga klasse med undervisning på denne målforma. Du kan uansett velje kva for målform du ynskjer at skal vere bornet sitt hovudmål. Dersom du bur i ei nynorskkommune, der lærarane underviser på nynorsk vil eg likevel råde deg til å velje nynorsk for bornet ditt. Dersom ein elev skal ha undervisning i ei anna målform enn resten av klassa vil dette gje unaudsynlege utfordringar for både lærar og elev. Det er jo ikkje berre i norsk ein brukar språket. Det vil også kunne kome mykje positivt ut av å ha nynorsk, då bornet vil kunne lære seg to målformer og såleis vil auke sjansane for å verte flinkare i språk generelt. Eg har nynorsk som hovudmål, og til og med dei elevane i klassa mi som var svake i norsk greidde seg omlag like godt i sidemål som i hovudmål. Dersom bornet ditt har ei avlorleg liding som gjer at tilpassa opplæringsmateriale berre fins på bokmål, vert det sjølvsagt ei anna sak, men sidan du ikkje skriv noko om det går eg ut i frå at dette ikkje er tilfelle Anonym poster: b9df0f6380dcfd2001149a8357f19a8b Jeg har vokst opp i en nynorsk kommune, og hadde nynorsk på skolen, selv etter 10 år var dette et språk jeg slet med.. Å lese ditt innlegg er tungt, å lese skolebøkene var også hardt..,men bokmål er og har alltid vært enkelt.. Vi fikk ingen undervisning i dette "språket" . Likevel er det minst 10 ganger enklere både å skrive og lese... Så da føler jeg det er et overgrep mot barn å undervise på nynorsk.. Noe jeg vil spare barna mine for...men.. Har akkurat fått jobb i en kommune som har nynorsk som hovedform:(
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #11 Skrevet 7. januar 2013 Selv om kommunen har nynorsk som hovedform betyr det jo ikke at skolen kun har nynorsk. Ring skolen og hør? Har selv undervist i en klasse for halvparten hadde nynorsk og andre klassen bokmål. Man gjør kun forskjell på målformene i norsken, og litt 50/50 i andre fag. Mye bedre med delte klasser spør du meg. Anonym poster: f2f4e67cd22c9f9796610ab9bb1c30a9
Gjest Vampen Skrevet 7. januar 2013 #12 Skrevet 7. januar 2013 Tviler på at de vil få så dårlig karakter, og uansett så vil karakterene de får i alle andre fag bli så mye bedre siden det å lese i seg selv ikke er en utfordring - og demed kompansere for sidemålskarakteren.. Har for øvrig planer om å søke om fritak for sidemål .. Delvis på grunn av dysleksi i familien og med samisk far så kan de heller ha "morsmålsundervisning" Det er å gjøre dem en bjørnetjeneste. 1
Gjest Vampen Skrevet 7. januar 2013 #13 Skrevet 7. januar 2013 Forresten, jeg tviler på at samisk far er grunnlag for fritak. I dag skal det gis til de som ikke har forutsetning til å klare det, f.eks de med kort botid i Norge eller de som har IOP. Morsmålsundervisning er heller ikke noe man uten videre har krav på.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #14 Skrevet 7. januar 2013 Det er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Vel.. Greier ikke helt å se hvor bjørnetjenesten kommer inn.. Når hadde man sist bruk for sidemål? Eneste gangen: eksamen ? Så å velge bort dette er det samme som å gi bedre tid til viktige fag .,
Gjest Vampen Skrevet 7. januar 2013 #15 Skrevet 7. januar 2013 (endret) Vel.. Greier ikke helt å se hvor bjørnetjenesten kommer inn.. Når hadde man sist bruk for sidemål? Eneste gangen: eksamen ? Så å velge bort dette er det samme som å gi bedre tid til viktige fag ., Som sagt, du får neppe valgt det bort pga samisk far. Og du vet ikke hva slags utdanning/yrke barna dine ønsker senere. Det var en tråd her inne senest i helga, hvor noen som hadde hatt fritak ønsket å ta høyere utdanning hvor det ikke er mulig å få fritak. Det er bedre å holde døra åpen, enn å stenge den. Endret 7. januar 2013 av Vampen
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #16 Skrevet 7. januar 2013 Forresten, jeg tviler på at samisk far er grunnlag for fritak. I dag skal det gis til de som ikke har forutsetning til å klare det, f.eks de med kort botid i Norge eller de som har IOP. Morsmålsundervisning er heller ikke noe man uten videre har krav på. Skolen er nødt til å tilby undervisning i samisk om vi krever det, og det kommer vi til å gjøre.. Selv snakker jeg ikke språket, men far, barn og besteforeldre gjør det i hjemmet.. Men, at barna ikke skal få bruke " ekte" norsk, det sliter jeg litt med..
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #17 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har vokst opp i en nynorsk kommune, og hadde nynorsk på skolen, selv etter 10 år var dette et språk jeg slet med.. Å lese ditt innlegg er tungt, å lese skolebøkene var også hardt..,men bokmål er og har alltid vært enkelt.. Vi fikk ingen undervisning i dette "språket" . Likevel er det minst 10 ganger enklere både å skrive og lese... Så da føler jeg det er et overgrep mot barn å undervise på nynorsk.. Noe jeg vil spare barna mine for...men.. Har akkurat fått jobb i en kommune som har nynorsk som hovedform:( Sjølv om du slit med nynorsk, så betyr ikkje det at andre, som for eksempel dine born, ikkje kan få mykje positivt ut av å lære det. Anonym poster: b9df0f6380dcfd2001149a8357f19a8b
Leanne Skrevet 7. januar 2013 #18 Skrevet 7. januar 2013 Det er mulig å få fritak fra nynorsk grunnet annet morsmål, det hadde jeg. Får kun fritak fra vurdering ikke fra opplæring - dvs barnet får følge undervisning men slipper eksamen i sidemål. Nå gikk jeg i en bokmålsklasse, og var med de timene vi hadde nynorsk men slapp to eksamener. Til opplysning så kan man få fritak fra nynorsk i høyere utdanning også, men det valgte jeg å ikke søke om. Så hadde nynorsk på høyskolen. Om man bor i en nynorsk kommune, så ville jeg valgt å la barna mine ha nynorsk som hovedmål. Det vil nok være lettere å lære når man får det inn fra starten av også 1
Gjest Vampen Skrevet 7. januar 2013 #19 Skrevet 7. januar 2013 Skolen er nødt til å tilby undervisning i samisk om vi krever det, og det kommer vi til å gjøre.. Selv snakker jeg ikke språket, men far, barn og besteforeldre gjør det i hjemmet.. Men, at barna ikke skal få bruke " ekte" norsk, det sliter jeg litt med.. For all del, flott om barna dine lærer samisk, så kjør på. Uten at jeg helt ser hva det har med nynorsk å gjøre, men det er nå så.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #20 Skrevet 7. januar 2013 Som sagt, du får neppe valgt det bort pga samisk far. Og du vet ikke hva slags utdanning/yrke barna dine ønsker senere. Det var en tråd her inne senest i helga, hvor noen som hadde hatt fritak ønsket å ta høyere utdanning hvor det ikke er mulig å få fritak. Det er bedre å holde døra åpen, enn å stenge den. Vel.. Greier ikke å se at jeg stenger noen dør ved å velge bort et kunstig skriftspråk hvor man kan glemme alt av ordbilder og som brukes kun av en brøkdel av befolkningen.. ( ja.. Jeg vet at man nok kan si noe av det samme om samisk, men i nord norge åpner det mange jobbmuligheter, og barna får tilhørighet til begge kulturene.. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå