Gå til innhold

Hva er det eldste klesplagget du har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som du går med relativt ofte? (Gjelder ikke bunad og slikt)

Grunnen til at jeg spør, er at jeg sitter her i en gammel genser som jeg liker å bruke. Jeg så gjennom noen gamle bilder fra videregående i julen, og da så jeg at jeg hadde akkurat den genseren på meg. Dette var i 95/96, men jeg vet at jeg hadde genseren med meg da jeg gikk på folkehøyskole året før (94/95). Genseren er altså nærmere 20 år gammel og jeg har gått en del opp i vekt siden da, så at den i det hele tatt passer, er utrolig. Den er faktisk ikke slitt i det hele tatt. (Merket er forresten Kosinski, hvis noen kjenner til det (jeg kjenner det ikke)).

Er det andre som har like gamle plagg som dere kan fortelle om?

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

Mitt eldste klesplagg er en tykk fleecebukse som jeg har arvet av storebroen min. Den er baggy til meg, så den må jo ha vært gedigen til han da han gikk den- siden han fikk den ti 7 års dagen sin...Dvs i 1991 :ler:

Jeg bruker den buksa hver eneste dag når jeg er hjemme, med untak av når jeg vasker den, men bruker alltid noe under så jeg slipper å vaske den såå ofte.

Den er slitt kan man si, men det er et under at den ikke har falt fra hverandre!

En bukse man kjøper i dag varer garantert ikke i 22 år! Spesielt ikke om man bruker den så mye som jeg gjør med denne..

Gjest Lille-pus
Skrevet

Med alle forbehold om at det skulle befinne seg noe av større 'antikvarisk verdi' i de indre, mørkeste kroker av kleskapet;

En dyp tomatrød,smal, knelang silkekjole med kort ermer ('fet' slke.) I praksis en nøytal coctailkjole.

Kjøpt 1995.

En sort linkjole fra samme årstall.

To sorte drakter fra samme årstall, en designer forretningsdrakt og en coctaildrakt/festlig lag, ikke forretningssammenheng.

Ja, de passer like bra i dag som dengang (noe som er helt utrolig når man tenker på at det er jo et par år siden :fnise:)

Skrevet

Jeg har ei blå og hvit fanakofte som har vært oldemor si, den er hyppig i bruk. Vil anslå at den er ca 60 år gammel, mulig eldre.

Skrevet

Skulle til å si et par sko jeg fikk til min aller første jul, men kan ikke si at jeg bruker de så veldig ofte :fnise:

Da må det bli en blå kjole kjøpt for 5 år siden. Ikke sånn veldig gammel egentlig.

Skrevet (endret)

Jeg har den første frakken til pappa og bruker den stadig. Det er en mørk ullfrakk og den er litt stor og baggy til meg, men den er like fin og fungerer utmerket som høstplagg. Den ble innkjøpt en gang mellom 1960 og 1970. Jeg vet ikke akkurat når.

Slå den ;)

Endret av Suzy
Skrevet (endret)

mormors revepels, det er en sånn avtagbar man kan ha rundt krager på jakker

218565388136730289_e4vNMeTX_b.jpg

Og bunaden min som ble laget på 50-tallet av damene i familien.

Ikke denne, men jeg fant ikke et bilde som ellers var lov her inne.

533428_422290281118972_869817900_n.jpg

Endret av Wonders
Skrevet

Og som du går med relativt ofte? (Gjelder ikke bunad og slikt)

Og bunaden min som ble laget på 50-tallet av damene i familien.

...

Personlig tror jeg ikke jeg går med noe som er eldre enn 5 år, det meste er 1-3 år gammelt. Da jeg er 25 år gammel er de eldre klærne mine enten altfor små eller utdaterte. Men nå har jeg mye fint jeg kommer til å beholde til det faller fra hverandre, så det kommer til å endre seg i fremtiden. Mamma kastet alt fra da hun var yngre (og ga bort alle LP-platene sine!), så jeg har lært noe der, nemlig å ta vare på ting til mine barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En pels etter bestemor. Den er sikkert 70 år gammel. Så komme ei ullkåpe etter samme bestemor. Den har "nyere" snitt og jeg antar den kanskje er rundt 50 år gammel. Og ja jeg bruker de. Selv pelsen, men den er så slitt t det er mest til hjemmebruk.

Anonym poster: 9cf5eca44835ee0072ae0f0279448506

Skrevet

Jeg har en genser fra 85 som søstera mi strikket til meg. Den er i mohair og typisk "pusete" 80-talls stil. Det er lenge siden jeg har brukt den, så jeg har den mest for minnene og kuriositetens skyld. Jeg har også en annen gammel hjemmestrikket genser, men den bruker jeg fortsatt. Genseren ble strikket av en venninne i 93, og den bruker jeg fortsatt inni mellom. Den er tykk og varm, og er god å bruke på kalde dager selv om den er ganske slitt.

AnonymBruker
Skrevet

Pff.. vet ikke.. sikkert noen sokker som er 3-4 år gamle.

Anonym poster: f7d4d5f1f693af293c399f31be318d4f

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg har en kjole som bestemoren min brukte da hun var ung, så den er vel nærmere 60 år gammel. Føttene mine har ikke vokst siden 5klasse så jeg har fortsatt et par vintersko jeg bruker innimellom så de er rundt 20 år gamle :laugh:

Skrevet

Har en gul 2 delt sid silkekjole. Den er mer enn 25 år gammel. Deilig tung silke som bare blir brukt hjemme

AnonymBruker
Skrevet

Lykketrusa mi som er fra jeg var 15ca. Er 25 nå :P

Anonym poster: c49af0ffde44c0d6039f7ea8de04c680

Skrevet

genseren jeg har på meg nå kjøpe jeg på gina tricot i niendeklasse! så den er snart seks år gammel :)

Skrevet (endret)

De absolutt eldste klesplaggene i min garderobe må være mine oilskinjakker som jeg overtok etter pappa. De er sikkert mer enn 30 år gamle. Også har jeg en Van Heusen-skjorte som er 20 år gammel, samt en Fedora-hatt og en stråhatt som også er mer enn 20 år gamle.

Av sko er mine eldste "pensko" 6-7 år gamle. De holder seg svært godt til tross for hyppig bruk. Har ikke engang vært nødt til å få en skomaker til å bytte lærsåler på dem engang.

Endret av Pene sko...
Gjest Lillesiren
Skrevet

Jeg kjøpt en klassisk LBD til skoleavslutningen første året på ungdomsskolen, dvs 12 år siden. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har brukt denne, men brukte den sist denne nyttårsaften. Evig klassiker, sannsynligvis mitt beste kjøp noen gang:)

Og ps! Noen stusser kanskje over at jeg kanskje idag som 25-åring kan bruke samme åletrange kjole som da jeg var 13, men jeg var ekstremt tidlig ute med å få hofter etc :laugh:

Skrevet

Svarte finsko, kjøpt på Økonomisko, tror de er fra ca. 1990. Brukes hver gang jeg trenger svarte finsko, og er like fine som da jeg kjøpte dem.

Har også skistøvler fra 1994, arvet etter min søster.

Skrevet

Jeg har arvet en sommerkjole og en svart coctailkjole fra farmor. De er fra da hun var ung og hun er åtti i år, så omtrent 60 år gammel. Jeg brukte ofte pappas bryllupsvest fra da han og mamma giftet seg i 1981 da jeg bodde hjemme, men den fikk jeg ikke ta med meg da jeg flyttet. At pappas vest fra da han var 25 passet meg som var en jente på 18 år er helt utrolig!

Skrevet

Jeg har noen topper og bluser som bestemor kjøpte på 50-tallet.

Av egne klær, har jeg noe sports-/merkeklær som jeg kjøpte i 1979.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...