Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som greier å lese dagen før eksamen? Jeg er så stressa dagen før at jeg ikke klarer å konsentrere meg om stoffet, og jeg blir bare kjempeforvirret av det jeg leser....

Anonym poster: 647c93e5c07382cf4da9aa52fc93cc3f

Skrevet

Jeg leser ikke dagen før eksamen av prinsipp. Dessuten har alle foreleserne mine rådet meg til å ikke lese dagen før da det nettopp kan føre til forvirring av stoff og ufokus dagen etter.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg får mye ut av å lese dagen og kvelden før, men det er vel individuelt.:)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid vært et skippertaksmenneske, så jeg har nok uten unntak blitt minst én karakter dyktigere dagen/kvelden/natta før eksamen...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig leser jeg dagen før eksamen. Har aldri hendt at jeg ikke har hatt utbytte av det jeg leste på dagen før eksamen, og jeg kan ikke si at jeg har blitt nevneverdig forvirret heller. Er det noe som forvirrer meg den dagen, så er det jo enten fordi jeg ikke har skjønt det fra før (og da får jeg jo muligheten til å lære/forstå det), eller jeg har såpass selvtillit at jeg tenker "drit i det, jeg KAN jo de greiene her fra før, ingen grunn til å bli stressa bare fordi denne teksten er teit" og bare leser videre på noe annet. Har fått en del "åpenbaringer" (plutselig fått ordentlig forståelse for ting jeg bare hadde skjønt sånn halvveis) rett før eksamen tidligere, så det er tydelig at hjernen min jobber bra da :lur:

Ser ikke helt hva annet jeg skulle gjort dagen før eksamen. Rydde og vaske? Nei takk. Se film? Da blir jeg bare sittende og tenke på eksamen uansett. Men jeg prøver å ikke legge meg alt for sent, slik at jeg får en god natts søvn og møter opplagt på eksamen.

Anonym poster: c1b74aae792a638b292f970176743be0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg leser dagen før eksamen. Jeg leser til og med på toalettet før jeg går inn i eksamenslokalet. For meg høres det helt galimatias ut å skulle ta seg fri på en så viktig dag. I likhet med Juliane er det nettopp da jeg spikrer A-ene mine. ;)

Anonym poster: 6d6746a132f6a23c75b2f030b6b2d777

• Liker 2
Skrevet

Leser selvsagt dagen før, noe annet ville vært utenkelig. Har alltid hatt stort utbytte av det jeg har lest da.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er til og med ekstra tidlig ute på eksamensdagen, finner plass og rigger meg til med én gang de åpner dørene, slik at jeg kan se over tankekartet mitt flere ganger (mens jeg helt sikkert mumler litt for meg selv..), forsikre meg om at jeg husker mest mulig (så får jeg ikke akutt panikk når eksamen begynner), og bare roe ned så godt det lar seg gjøre før eksamen.

Leser primært tankekartet dagen før, evt. slår opp noe i bøkene hvis det er noe jeg kommer på/får totalt jernteppe på, samt at jeg ser over forelesningene og notatene derfra.

• Liker 3
Skrevet

Jeg måtte lese dagen før eksamen. Og bruke tiden på å gå gjennom alt en siste gang. Aldri tenkt på det som noe negativt. Fungerte alltid fint for meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste bare 2-4 timer dagen før eksamen, og da så jeg bare over stoffet overfladisk for å forsikre meg om at jeg kunne alt, og pugget aldri noe nytt.

Dette optimaliserte konsentrasjonen på eksamensdagen for meg, jeg fikk en avslappende dag, og hodet var friskt og klart for innsats. Det å lære seg nytt stoff dagen før eksamen hadde vært uaktuelt for min del, og høres ganske tullete ut, som regel har man jo hatt månedsvis å lese på før akkurat denne dagen.

• Liker 2
Skrevet

Pleier ikke å lese noe særlig dagen før eksamen. Nå leser jeg veldig mye ellers i semesteret da, er ikke en skippertak person. Dagen før eksamen leser jeg kanskje bare over tankekartene mine. Ellers prøver jeg å slappe av, la stoffet synke og få det litt på avstand :)

Skrevet

Jeg bruker den siste dagen til å oppsummere alt jeg har lest og krysse av for "dette kan du alt om, mye om, nok, kan litt" osv. Sorterer pensum etter hva jeg kan bruke som hovedstoff og som tilleggstoff. Veldig nyttig for meg og jeg hadde gått på veggene om jeg skulle holdt meg helt borte fra pensum da.

Skrevet

Har nok lært masse dager før eksamener ja!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser sjeldent noe gjennom semesteret, så dagene før eksamen er det som redder meg. Nileser dagen(e) før eksamen! Prøver å lese forelesningsnotateter og powerpointer, ikke bøker. Har faktisk fått A på en skoleeksamen der jeg hadde kjøpt null bøker/kompendier, kun lest på forelesningsark. Konsentrerer meg om å kunne det grunnleggende, og bruke det selvstendig på eksamen, samt se sammenhenger osv.

Å IKKE lese dagen før eksamen hadde jeg aldri hatt samvittighet til. Lærer masse den dagen, hadde garantert fått minst 1 karakter lavere om jeg heller slækk'an foran tv.

Anonym poster: 97b6bed563e3518010f276cb26b3f728

• Liker 2
Skrevet

Klart jeg leser dagen før eksamen! Har lært viktige ting så sent som dagen før, selv om det ofte blir kortere dager. Tullete å kaste bort en lesedag...

• Liker 3
Skrevet (endret)

Selvsagt bør man lese siste dagen før eksamen!! Siste dag før eksamen er den viktigste dagen med tanke på hvordan det går. Unntaket er om man vet at man har så god kontroll på alt at man vet man får A uansett.

At man er usikker på om man i det hele tatt står når man legger seg nest siste dag, men likevel klarer A eller B etter å ha lest seg ihjel siste dag og morgenen før eksamen skjedde mer enn én gang for meg.

Rådet om å ikke lese siste dag er noe av det tåpeligste jeg har hørt.

Endret av Leifern
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ti ganger bedre om jeg leser dagen før og morgenen før eksamen. Har god hukommelse, men glemmer detaljer lett, og studiet jeg går krever at man kan mange detaljer. Problemet de siste semestrene er at jeg blir ekstremt nervøs dagen før eksamen, så jeg får ikke like mye ut av det som jeg gjorde tidligere.

Anonym poster: 151f589bc12a5c44ff4f5011ef0cda95

• Liker 1
Skrevet

Lager alltid oppsummeringsark mens jeg repeterer til eksamen, og den siste dagen bruker jeg på å lese gjennom dem. Har maksimum ett a4-ark med det viktigste stikkordene til de ulike hovedtemaer i faget (vanligvis 2-3-4 emner). Når jeg kan det som står på dem, husker jeg nok til at jeg kommer på det jeg ellers skulle ha bruk for innenfor hvert emne på eksamen. Men siste dagen åpner jeg aldri pensumbøkene for å lese, kun for å slå opp om jeg er usikker på noe.

Skrevet

Jeg pleier sjeldent å lese dagen før eksamen. Dersom man er litt stressa og nervøs og tankefull er det ingen vits å skulle sette seg ned og lære noe nytt. Da er det nesten bedre å lage tankekart, og få kunnskapen i system i stedet. Det man ikke kan dagen før eksamen, kan man sannsynligvis heller ikke lære seg godt nok til å bruke på eksamen uansett.

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg pleier å se over notater og tankekart jeg har laget tidligere i faget, da er jeg sikker på at de fester seg så jeg kan trekke dem fram under eksamen. Bra studieteknikk når man tenker utelukkende visuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...