AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Hei. Har en 14 mnd gammel gutt som ikke er så lett å legge for tiden. Det tar mellom en time og halvannen å få han i seng. Han gråter ikke, men blir helt hyper. Tuller og tøyser, reiser seg opp x antall ganger, før han omsider faller til ro. Når han først faller til ro så sovner han ganske fort. Det vi gjør når han er sånn hyper, er å være helt stille, unngå øyekontakt, og bare konsekvent legge han ned igjen når han reiser seg opp. Holder gjerne en hånd på han hvis han roer seg av det. Altså bare en hånd lett på hodet hans. Begynner å bli slitsomt dette. Når han er i seng ti på halv ni, så får jeg knapt en time til å koble av før jeg må legge meg. I tillegg får jo ikke han nok søvn når han sover nærmere halv ni og står opp halv seks? Ni timer bare..På dagtid sover han en lur midt på dagen. Blir stort sett ca. to timer, fra 10:30 til 12:30. Han har ikke behov for mer. I bhg ble det sånn gradvis da de slet med å legge han til andreluren sin, og siden andreluren ble sen, så slet vi med å legge han (har altså hatt en helt ok periode i mellomtiden). Er det noen tips å få? Hva er best å gjøre? Fortsette sånn som nå? Gå ut av rommet, og bare gå inn og legge han ned hver gang han gråter? Skrikekur er altså ikke greit, så det blir mer at vi da går ut, venter ute til han begynner å gråte, for så å gå inn med en gang og legge han ned, si god natt og gå ut igjen. Men er redd det vil virke mot sin hensikt, at han lærer at mamma eller pappa kommer inn så fort han lager gråtelyder, for det er tross alt ikke aktuelt å la han gråte en stund før vi går inn igjen. Noen råd her? Dette har vart i snart en måned nå. Anonym poster: b505db3796660f655ddf88a341393edb
Sushi Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Det samme skjedde her, og da kuttet vi ned luren til én time. Det fungerte bra! 2
Gjest Marmot Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Jeg ville forsøkt å flytte luren på dagtid, om det går. Slik at den er senere på dagen. Våkner han av seg selv halv seks eller må dere opp så tidlig? Jeg har alltid praktisert at jeg ikke kan tvinge noen til å sove, men jeg gidder heller ikke være på soverommet til et barn som bare tøyser og tuller. Det kan han gjøre alene om han absolutt vil. Jeg har gått ut og kommet inn igjen når han har grått, men har aldri gitt ham noe annet enn fysisk trøst. Når han gråter, går jeg inn, trøster til han er roet seg ned, men snakker ikke med ham. Om han snakker til meg, overhører jeg det, eller sier en gang eller to "Nå er det natta nå." Samme setningen hver gang, aldri noe mer enn det. Men jeg tenker også at barnet mitt SKAL lære at mamma kommer når han gråter. Alltid! Det er på ingen måte noen uvane å skape trygge unger, og det er veldig begrenset hvor lenge det er vits å presse frem tårer når det ikke gir noe særlig resultat uansett. Om du bare trøster og legger, får han jo ingen oppmerksomhet som gir gevinst i form av det han vil ha, for det han vil er å tøyse og tulle. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Flytte luren senere på dagen? Hvordan skulle det hjelpe? Han våkner av seg selv da. Hender han har perioder hvor han sover til seks, maksimalt halv syv, men stort set er det morgen halv seks. Da har han gjerne våknet en gang eller to i løpet av natten også. Er han forresten ikke litt liten til å bare sove en time i løpet av en hel dag, hvor han også er i barnehagen? Vi kan jo i alle fall prøve å gå ut når han ligger der og tuller da. Men skal vi sitte inne i lamme han når han "oppfører" seg og ligger i ro? Da blir det vel nesten som om han straffes ved at jeg går ut, så det blir vel litt feil. Men altså at vi begynner å lære han til å sovne alene på rommet? Hittil har vi jo sittet inne sammen med han til han har sovnet. Anonym poster: fee7448cbe6c43ba7cbe8cd1ff3ecf88
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Altså, han våkner av seg selv klokken halv seks om morgenen. Da er han også ganske trøtt klokken halv elleve. Anonym poster: fee7448cbe6c43ba7cbe8cd1ff3ecf88
Gjest Marmot Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Ved å flytte luren senere, vil det være kortere tid mellom oppvåking og legging. Jeg tipper han er rimelig overtrøtt innen det er leggetid, og det du beskriver ville i hvert fall vært alt for lite søvn for min unge. Han er 2 år og sover fra 19 - 7 og fra 12 - 13.30. Det du beskriver høres veldig ut som sønnen min den perioden han fikk for lite søvn. Han sovnet seint og våknet grytidlig.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Ved å flytte luren senere, vil det være kortere tid mellom oppvåking og legging. Jeg tipper han er rimelig overtrøtt innen det er leggetid, og det du beskriver ville i hvert fall vært alt for lite søvn for min unge. Han er 2 år og sover fra 19 - 7 og fra 12 - 13.30. Det du beskriver høres veldig ut som sønnen min den perioden han fikk for lite søvn. Han sovnet seint og våknet grytidlig. Okei, ja det kan jo være verdt et forsøk. Har bare tenkt at han er nok ikke overtrøtt siden han har vært i godt humør hele ettermiddagen. Men nå har det aldri vistes sånn kjempegodt på han når han er trøtt. Bare et gjesp her og der. Hva om jeg ber bhg om å vente med å legge han til 11:30? Hvis han da sover til klokken 13:30 så vil jo det hjelpe på. Får bare håpe han ikke våkner av støyet ute da. Eneste minuset med det er at da går han glipp av hele utetiden. Eller får muligens en liten halvtime ute..Men det må vel bare være da hvis det er det som skal til. Kan vi i så fall forvente bedring samme dagen han har fått luren senere, eller vil det ta noen dager før det går seg til? Dette var så mye enklere da han var yngre.. Anonym poster: fee7448cbe6c43ba7cbe8cd1ff3ecf88
Gjest Marmot Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Når har de utetid i barnehagen? Jeg skjønner at det der er vanskelig altså. Men som regel er det en kort periode, om ikke lenge vil han sove kortere på dagtid også. Jeg ville prioritert søvn forran utetid, men sønnen min sover i vogn ute i barnehagen, så han får jo frisk luft likevel. Sønnen min er også sjelden synlig trøtt, og han er helt i hundre når han er overtrøtt. Det er ganske vanlig at barn virker mer "kvikke" når de er overtrøtte. Det går nok noen dager før dere merker noen forbedring, jeg ville prøvd i minst to uker før jeg endret noe annet om det ikke funker.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 Når har de utetid i barnehagen? Jeg skjønner at det der er vanskelig altså. Men som regel er det en kort periode, om ikke lenge vil han sove kortere på dagtid også. Jeg ville prioritert søvn forran utetid, men sønnen min sover i vogn ute i barnehagen, så han får jo frisk luft likevel. Sønnen min er også sjelden synlig trøtt, og han er helt i hundre når han er overtrøtt. Det er ganske vanlig at barn virker mer "kvikke" når de er overtrøtte. Det går nok noen dager før dere merker noen forbedring, jeg ville prøvd i minst to uker før jeg endret noe annet om det ikke funker. De har utetid fra klokken 11-11:30 til 13-13:30. Litt avhengig av været. Her sover de også ute, dvs de ligger i et vognskur med døren åpen, så han får jo frisk luft i alle fall. Ja vi får prøve å flytte på luren og se om det hjelper. Hvis ikke får vi prøve å kutte ned til en time soving per dag, men jeg håper vi slipper det, for det virker så lite for en så liten gutt å bare sove en time for dag. Anonym poster: fee7448cbe6c43ba7cbe8cd1ff3ecf88
Redbull Skrevet 7. januar 2013 #10 Skrevet 7. januar 2013 Hvorfor legger dere en hånd på han? Gjør der noe om han "styrer på"? Vi var innom rommet hennes en gang i blant å la henne ned, hun fikk styre på som hin ville så lenge hun var fornøyd. Sovner jo til slutt
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #11 Skrevet 8. januar 2013 Legger ikke en hånd på han i den forstand, men det gjør at han kjenner at vi er der. Type kosing, pjusking. Holder han ikke fast eller noe sånt. Her begynner han fort å gråte når vi går ut av rommet, hvis ikke hadde jeg bare latt han styre på. Anonym poster: fee7448cbe6c43ba7cbe8cd1ff3ecf88
Vera Vinge Skrevet 8. januar 2013 #12 Skrevet 8. januar 2013 Kanskje ikke det mest sentrale spørsmålet, men er det noen spesiell grunn til at dere pleier å sitte inne hos ham til han sovner? Søvneksperter anbefaler jo egentlig at barn bør vennes til å sovne alene, på et eller annet tidspunkt, bl.a. så de ikke blir vant til å måtte ha visse søvn"cues" (vet ikke noe godt norsk ord). De fleste voksne og barn våkner flere ganger hver natt uten å huske det, og en del barn roer seg ikke alene igjen, fordi de forbinder innsovning med at foreldrene er til stede. Det å ha en bamse eller klut blir jo noe annet, og noe som er greit å forbinde med søvn, siden barnet kan sovne fort igjen når det kjenner bamsen ved siden av seg, om det trenger å kjenne den tryggheten. Jeg vet ikke hva det har å si for innsovningen om kvelden, men kanskje litt mindre styr? Vi var opptatt av dette fra sønnen vår begynte å sove i egen seng, men har selvsagt alltid gått inn om han har grått. Men om han har snakket med bamsen sin eller en sjelden gang tullet litt i senga, har vi bare latt ham holde på, så lenge han ikke begynner å gråte. Det har roet seg fort, men tipper det ville blitt ville tilstander om vi hadde gått inn da. Har alltid gått ut med en gang han har roet seg de gangene han har grått om kvelden, med mindre han har vært syk eller fått tenner, hvor vi da unntaksvis har latt han sovne på oss før vi legger ham i senga. Det er sikkert noen som er uenige med meg, men for de fleste barn tviler jeg på at det skaper utrygghet å sovne alene. Og som sagt, sier ekspertene at det kan gi mer sammenhengende søvn om natta også.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #13 Skrevet 8. januar 2013 http://www.youtube.com/watch?v=39EDR61_Vzw Anonym poster: 955aeee77c253ad751f5c641393feae5 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #14 Skrevet 8. januar 2013 Om set ikke går ann å flytte hvilen, hva med å forsøke tidligere legging så han kanskje ikke er så overtrett. Noen må legges kl 18. Husk også god søvnhygiene før leggetid. Demp lyset i GOD tid før, stell gjerne på annet rom en badet om lyset her ikke kan demoes. Skru ned volum(helst av tv) og gjør rolige aktiviteter, prøv å begrense løping og herjete lek i god tid før leggetid. Rolig kveldsmat og lese/se i bok sammen på fanget er koselige og beroligende aktiviteter. Finn gjerne frem kos og tutt om dere bruker det for litt kos før leggetid. Finn ut hva som funker for dere og hva han liker. Forsøk å gjøre tilnermet det samme hver kveld. Dette vil nok ikke ha en umiddelbar effekt men kan virke veldig positivt på sikt da det vil sende søvndyssende signaler til hjernen, fordi melatoninet vil reagere på søvn-"cues" og være med på å tre inn tidligere og gjøre ham mer rolig og trett. Selv er jeg helt avhengig av slik nedroing i en time før jeg skal sove, selv om jeg kommer hjem kl 02 og er trett må jeg ha mitt mønster med nedroing for å klare å sove. Anonym poster: d39fd8cff628f4f6309f47283a8ba807 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #15 Skrevet 8. januar 2013 Takk for godt svar! Grunnen til at vi har sittet sammen med han er fordi..vet ikke helt. Først har han jo blitt ammet, også har jeg tenkt at hvis han først blir flink til å sovne selv uten stimuli, så kan vi deretter flytte oss ut av rommet. Men ser jo nå at jeg har tenkt litt feil. ;-) I dag har han sovet to lurer på en time hver, den siste våknet han klokken kvart på to. I tillegg var det morgen halv syv. I kveld gav jeg han flaske, la han ned og gikk ut. En halvtime tok det! Gikk inn hver gang han gråt, og gikk ut så fort han var rolig. Var aldri hysterisk gråt heller, og det var små intervaller på mellom ett og to minutt av og til hvor han var rolig før han begynte å gråte igjen. Men så tok det da altså bare en halv time før han falt til ro! Vet ikke om det er endring på dagsoving eller om det er endring på leggerutine, men dette gikk i alle fall over all forventning! Så får man bare håpe dette gradvis blir enda bedre. :-) men er fornøyd allerede nå jeg. Ti over halv åtte er mye bedre enn nærmere ti på halv ni. Men hvis han våkner i natt, bør jeg gjøre samme opplegget eller kan jeg stryke på han da? Hva er best? Anonym poster: fee7448cbe6c43ba7cbe8cd1ff3ecf88
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #16 Skrevet 8. januar 2013 Til deg over her: i dag hadde vi det rolig. Droppet barneTV, leste bok, spiste kveldsmat, tegnet, leste litt til, tok et bad og inn på soverommet. :-) takk for tips, skal fortsette med dette. Men hva med når mormor har han på overnatting? Skal hun gjøre som oss, eller er det greit at han sovner i armene hennes? Han sover der to til tre ganger i måneden og er ellers masse på besøk. Anonym poster: fee7448cbe6c43ba7cbe8cd1ff3ecf88
Gjest Marmot Skrevet 8. januar 2013 #17 Skrevet 8. januar 2013 Samme opplegget om natta. Som Vera Vinge skriver, handler det om å ikke skape "uvaner" ifbm. innsovningen. Så fint at det gikk bra i dag!
Armitage Skrevet 8. januar 2013 #18 Skrevet 8. januar 2013 http://www.youtube.com/watch?v=39EDR61_Vzw Anonym poster: 955aeee77c253ad751f5c641393feae5 Herregud. Ikke rart at ungen griner. Hva faen feiler det dama? For å ikke snakke om den som filmer uten å gripe inn?
Gjest Marmot Skrevet 8. januar 2013 #19 Skrevet 8. januar 2013 Og jeg ville bedt mormor holde seg til den nye rutinen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #20 Skrevet 8. januar 2013 Samme opplegget om natta. Som Vera Vinge skriver, handler det om å ikke skape "uvaner" ifbm. innsovningen. Så fint at det gikk bra i dag! Okei! Da får vi gjøre det hvis han våkner i nartt! Herregud. Ikke rart at ungen griner. Hva faen feiler det dama? For å ikke snakke om den som filmer uten å gripe inn? Skjønner ikke hva som feiler AB som postet det der. Det var helt hjerteskjærende å se på, fikk tårer i øynene og ville bare plukke opp det stakkars barnet. Men i og med at det var totalt urelevant for tråden så gadd jeg ikke kommentere det. Og jeg ville bedt mormor holde seg til den nye rutinen. Okei, da prøver vi det! Anonym poster: fee7448cbe6c43ba7cbe8cd1ff3ecf88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå