AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har alltid opplevd baksnakking av en eller annen grad på arbeidsplassene mine, men jeg har holdt meg utenfor. Jeg mener at baksnakking, "sladder" og rykter er en uting, og forsurer bare et arbeidsmiljø. Vet godt at enkelte personer er avhengige av å prate dritt om andre, men at det for det meste er snakk om usikkerhet og ofte lav selvfølelse hos vedkommende. Helt siden jeg begynte i ny jobb for et halvt år siden har jeg gjort det klart for kollegaene mine at jeg ikke gidder å være med på drittslenging, og dette har dessverre gjort at jeg har blitt en outsider. Jeg har likt jobben min (og har egentlig ikke noe alternativ akkurat nå), så jeg har holdt ut. Er alltid blid og hyggelig når folk prater til meg, bare det ikke er negative ting om andre. Jeg vil gjerne at folk skal komme til MEG om det er noe negative ting med meg, istedet for å spre det rundt til andre. Når jeg skriver dette tenker jeg spesielt på en kollega. En kvinne, yngre enn meg, jobbet mye lengre enn meg. Hun har sine feiler og mangler hun også, akkurat som alle. Men hun fokuserer på andres feil og prater kun om ting andre har gjort eller sagt. Har faktisk tatt henne på fersken et par ganger i å prate dritt om meg, og prøvd å overse det. Jeg vegrer meg for å prate med henne om det, for jeg vil gjerne opprettholde det profesjonelle forholdet vårt, vi må kunne kommunisere på en grei måte - og jeg er redd hun ikke greier det om jeg prater med henne om dette. Samtidig har jeg lyst til å la henne vite at oppførselen hennes sårer meg. Blir kanskje ikke såret, men veldig skuffet. Jeg skulle ønske hun kunne være mer voksen, at jeg kunne prate med henne uten å være sikker på at det jeg forteller henne eller gjør kommer videre - nesten uansett hva det er. Det er derfor jeg kjenner litt usikkerhet selv, når jeg er rundt henne. Føler at hun overvåker meg konstant, ser etter feil og mangler på meg, klar til å fortelle alt til den første som vil høre på. Hva skal jeg gjøre med dette? Noen lure idèer? Anonym poster: 64cb7628e7c53adb9cf26a63517a6b1a
Gjest Purple Haze Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Ta det opp med sjefen din. Få henne til å kalle dere inn til en samtale. Dere to, sjefen og verneombud. Krev at det blir skrevet skikkelig referat fra møtet, slik at alt er dokumentert. Om det er mye baksnakking, skitslenging og surt arbeidsmiljø, er det sjefen sin oppgave å sette i gang tiltak for å forbedre dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå