Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg droppet i år ut av 1. vgs grunnet sykdom, og ser at det å skulle ta opp igjen de tre årene for å få studiekompetanse kommer til å bli mildt sagt jævlig og antakelig med elendig resultat. Men studiekompetansen skal jeg ha, gjerne med realfag også, og da jeg er nesten direkte glad i det faglige tenkte jeg å ta hele greia som privatist i stedet. Har foreldre som backer meg opp, vilje og selvdisiplin til å jobbe målbevisst, samt kontakt med flere lærere som er villige til å rekke ut en hjelpende hånd når det trengs.

Men så er det det at jeg ikke har peiling på hva jeg egentlig skal. Har jo god tid, ettersom jeg tenker å ta resten av dette skoleåret som friår og begynne når skolen begynner i august, men vil helst være ute i god tid med planlegging.

Jeg skjønner ikke helt hvilke eksamener som må tas. Må man ha eksamener tilsvarende alle tre årene, eller holder det med de avsluttende? Og hvordan går man frem dersom man vil ta studiekompetansen kjappere enn vanlig, f.eks hele greia på halvannet år? Noen som har erfaringer og innspill til ting jeg må tenke på og lignende? Og... stilles privatisteksamener likt med "vanlige" eksamener med tanke på videre utdanning (gjerne i utlandet)?

På forhånd takk for svar!

Anonym poster: 48e7dfb937c81c86453b971ddc6e1948

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Privatisteksamener stilles likt. Du må bare ta kontakt med en veileder og snakke med de. Vil tro du skal kunne ta det ila 1,5 år for du tar jo bare avsluttende eksamener. Du trenger altså ikke ha et fag i et år, du kan bare lære deg pensumet på et halvt år og avgi eksamen. Du må gjerne melde deg opp i et fag nå for å se hvordan det går. Men ring privatistkontoret og avtal veiledning med de. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til å ta de obligatoriske fagene, må du oppfylle timekravet, som jeg tror er på 90 årstimer. Med andre ord - veldig mange eksamener. Det vil nok være bedre å begynne på skolen igjen, eller jobbe og ta fagene som kreves for å søke seg inn etter 23/5-regelen (men da må du vente til du er 23).

Anonym poster: 7bff3638810dd9f5a2fd790288d579a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...