Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg endelig kjøpt meg smartelefon, og valget falt etter mye om og men på Samsung Galaxy SIII.

Samboeren min har SII, som hjelper ganske mye når jeg skal finne ut av ting, men ikke med alt, siden noe har forandra seg mellom de to modellene.

Så: Først og fremst lurer jeg på dette med meldinger. Jeg kommer da fra å bruke en Nokia med taster, som har vanlig T9-ordbok. Nå foreslår den ord og skriver dem fullt ut før jeg har skrevet alle bokstavene. Må det være sånn? Eller går det an å ha en ordbok som på gamle telefoner der den venter til jeg har trykka på alle tastene i ordet før den foreslår?

Og...hvordan legge til ord som ikke finnes i telefonens ordbok? Som navn. Nå bokstaverer/staver jeg det, men da lager den mellomrom etter hver bokstav, og jeg må gå et hakk tilbake, istedet for å bare trykke et eller annet sted for å legge til ord i ordboka/ordlista. Er det en enkel måte å legge til ord etter hvert som man skriver og telefonen ikke vet hva man ønsker å skrive?

Regner med at alt dette går seg til, men tenkte jeg kanskje kunne få noen råd! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Snoken-
Skrevet (endret)

Angående ord, og ordbok. Så vil ord automatisk bli lagt til når du taster inn ordene, de mest brukte ordene vil også bli foreslått først.

Forslagene vil ikke bli lagt til om du ikke trykker på dem. Forslagene dukker opp, over selve meldingsboken. Du kan trykke på forslagene som dukker opp om det er en av de ordene du vil bruke. Om det riktige orde ikke dukker opp, så er det bare å skrive videre. Så vil det nye ordet bli lagt til automatisk.

Endret av Snoken-
Skrevet

Kan jeg hive meg på her?

På min forrige samsung så kunne jeg skrive inn ord som ikke er i ordboken. Slik er det ikke her, som jeg kan finne.

For eksempel så skrives være med stor v, Være. Jeg får ikke endret den. Må jeg ta av staveforslag, skrive ordet manuelt, for deretter å ta den på igjen? Jeg bruker ikke qwert.

Dette er også veldig tungvint når jeg f.eks. skriver i google eller på fora.

Gjest Snoken-
Skrevet (endret)

Kan jeg hive meg på her?

På min forrige samsung så kunne jeg skrive inn ord som ikke er i ordboken. Slik er det ikke her, som jeg kan finne.

For eksempel så skrives være med stor v, Være. Jeg får ikke endret den. Må jeg ta av staveforslag, skrive ordet manuelt, for deretter å ta den på igjen? Jeg bruker ikke qwert.

Dette er også veldig tungvint når jeg f.eks. skriver i google eller på fora.

Du må slå av "Automatisk stor bokstav". Du går inn på innstillinger så avansert. Her kan du slå av denne funksjonen. Endret av Snoken-
Skrevet

Men dette gjelder vel kun stor bokstav? Ikke at det er manglende mulighet til å stave ord?

AnonymBruker
Skrevet

Last ned swiftkey. Beste tastaturet. Bruker to dager på å venne deg til det, så kan du aldri gå tilbake til noe annet.

Anonym poster: 2d8778c0cbc68e872a0ff47c59f5e509

• Liker 4
Skrevet

Swiftkey er genialt. Burde absoultt prøves :)

Skrevet

Er det gammeldags oppsett eller qwerty? For qwerty er ikke aktuelt å bruke.

Gjest Snoken-
Skrevet

Men dette gjelder vel kun stor bokstav? Ikke at det er manglende mulighet til å stave ord?

Riktig det. Om du vil legge til dine egne ord med T9 tastaturet er dessverre den eneste løsningen å vri telefon til siden for å så taste inn ordet riktig, ellers vil du trenge en app.
AnonymBruker
Skrevet

Er det gammeldags oppsett eller qwerty? For qwerty er ikke aktuelt å bruke.

Qwerty. Du skriver jo med qwerty på datatastaturet så det går bra. Litt uvant på en mobil i begynnelsen, men du blir fort vant til det. Man må tåle forandringer av og til for at det skal bli bedre ;)

Anonym poster: 2d8778c0cbc68e872a0ff47c59f5e509

Skrevet (endret)

Jeg hater qwerty på telefon. fingrene mine passer ikke og jeg skriver feil hele tiden. Jeg vil heller irritere meg over idiotisk mulighet til å skrive inn egne ord i ordboken fremfor å bruke qwerty på telefon.

Snoken: finnes det app for å legge inn ord direkte?

Takk for svar, alle, forresten og sorry, Regnbuen, for kuppet tråd. ;)

Endret av Silfen
Skrevet

No problem, bare smart med flere spørsmål jeg kommer til å trenge svar på! :)

Men hvis jeg skriver et ord fullt ut, uten å trykke på forslagene, og ordet er ferdigskrevet, men ser ut som wgjheuyehz, og ingen av forslagene stemmer heller, vil det da komme inn i ordboka om jeg bokstaverer?

Skrevet

Forresten, jeg bruker også vanlig oppsett, ikke fullstatatur (qwerty). En av grunnene til at det ikke ble Iphone var at jeg kunne velge det.

Hvordan funker swiftkey?

Noen som har noe tips til det over, når ordet er langt og absolutt ikke det jeg vil ha, men jeg har skrevet ferdig? Går det ikke an å gjøre som på vanlig mobil, at man trykker på noe så den foreslår helt til den ikke har flere forslag, og så kan man velge å legge inn ordet selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...