AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Er det greit å nekte å kjøpe noe for andre som går i mot troen eller det man står for? F.eks å kjøpe røyk til en røyker, kjøpe kjøtt til en kjøtteter hvis man er vegetarianer, eller nekte å kjøpe et produkt fra et selvskap man ikke liker, eller andre ting man ikke vil støtte, men innenfor loven. Er noe mer greit å nekte enn andre ting? I såfall, hva da? Bare et spørsmål bare, jeg er ikke i denne situasjonen selv, men ønsker bare å høre hva andre mener. Anonym poster: 713d3a27e331220f8a0d4548c1b043ac
Anglofil Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Selvfølgelig, tenker jeg. Jeg kjøper ikke røyk til noen når jeg er på reiser, da jeg mener røyking er helt idiotisk. Jeg har ikke tenkt til å støtte en industri jeg overhodet ikke ikke ønsker å støtte. Derfor kjøper jeg aldri røyk for min mor - og hun skjønner meg veldig godt. Mvh Yvonne
Gjest Sága Grotesque Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har kjøpt både røyk og kjøtt til en venn enda jeg får brekninger av røyk og er veggis, men dersom dette ikke hadde vært en veldig nær venn som ikke hadde mulighet til å skaffe seg det selv, ville jeg ikke gjort det. Hva dyretestede produkter og lignende angår, er det uaktuelt å støtte den industrien med mindre det er absolutt nødstilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Det kommer an på situasjonen. I enkelte tilfeller går hensynet til den som ber meg om å handle over de moralske hensyn jeg har i min egen situasjon. Med andre ord, jeg kjøper "gjerne" tran og kjøtt til min bestefar, for han er ute av stand til å gå på butikken selv, og han er noen og 90 år nå. Det å presse han til å endre kosthold av miljømessige hensyn er ikke noe jeg ser som moralsk rett. Men jeg kjøper ikke tobakk til min far på taxfree, eller hudpleieprodukter fra firma som jeg ikke vet jeg ser som etiske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå