Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har en mann som truer med å gjøre selvmord når han er deppefull. Er så drita lei av det :( Han MÅ drikke hver fredag og lørdag. Har prøvd å avtale med han at han kun drikker en dag. Men han lover og gidder ikke å holde det. Blir heller forbanna på meg for at jeg skal "bestemme" over han. Og blir slem når han likevel drikker. Dette sliter veldig på meg. Jeg er hjemmeværende med 3 barn. Den minste er 1,5. Hvordan i alle dager skal vi klare oss om han gjør selvmord? Jeg kan jo aldri gå fra han. Må alltid være her og "passe på" at han ikke gjør det. Vil jo ikke at ungene skal bli farløse. Om jeg forlater han og han tar selvmord. Får man barnebidrag da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjansene for at han gjør alvor av truslene er vel ganske små?

Det kan være farlig å generalisere men folk flest som truer sine nærmeste med selvmord gjør dette fordi de ønsker å kontrollere vedkommende.

Det høres ut som om det er en veldig usunt ting på gang i forholdet ditt.

Han ruser seg flere ganger i uka, er slem og så truer med selvmord når du stiller krav?

Våkn opp! Dette skal du ikke finne deg i. Dette skal du ikke utsette barna dine for.

Han har tydeligvis taket på deg siden du tror du aldri kan forlate han fordi du må "passe på".

Barn vil få barnepensjon dersom en av foreldrene faller fra.

Skrevet

Husk også at uansett om han gjør alvor av truslene, så er det ens rett å bestemme om man vil avslutte sitt eget liv. Han bør ikke plage deg med det, uansett.

Er han bekymret, må han snakke med legen sin.

Tar du kontakt med legen hans, blir han sannsynligvis tvangsinnlagt pga truslene.

Men om det er til noe gavn, er lite sannsynlig.

Forholdet ditt høres ikke videre sunt ut.

Snakk med legen din, som et første skritt. Det ender opp med at det er du som trenger hjelp...

Gjest Pterodactylkake
Skrevet

Tror det eneste som vil få han til å ta til vettet, er at du overrasker han med svaret "Ja VÆRSÅGOD!!" neste gang han sier han skal ta selvmord. Da får nok pipa en litt annen lyd, og da vet han at det er ingen sympati å hente på den måten, så vil han forhåpentligvis slutte.

Skrevet

Jeg blir så utrolig forbannet på folk som går rundt og truer med å ta selvmord i hytt og vær. Mitt inntrykk er at de fleste som sier dette ikke mener noe annet med det enn å manipulere andre til å få det som de vil.

Er de derimot syke trenger de hjelp og burde innlegges.

Skrevet

Er du sammen med denne mannen fordi du føler at du må passe på ham eller fordi elsker ham og faktisk vil være sammen med ham?

Han er et voksent menneske som må ta ansvar for seg selv, det er ihvertfall ikke din jobb å gjøre det! Høres ut som han trenger profesjonell hjelp...

Skrevet

Huff. ille når man tyr til selvmordstrusler..

tror du er nødt til å ta en skikkelig prat med han jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ganske mye om tema , de som faktisk snakker om slikt har nok tenkt nøye gjennom det. Og jeg tror ikke du skal se på det som en spøk!!!!!!!!!!! De fleste menn som snakker om slikt gjør faktisk realitet av det. Mitt råd til deg er å be vedkommende be om proff. hjelp ,og prøve å forså hvorfor han eventuelt har slike tanker. SLIKE TING ER IKKE Å TA LETT PÅ!!!! seriøst!!! Prøv å help hvis du kan eller vil, hva har du å tape? Du kan faktis redde noen sitt liv!

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette skal du ikke bære alene..og personlig synes jeg du skal vurdere om det er verdt å utsette deg selv for dette. Jeg har levd i et tilsvarende forhold i 12 år, og på sikt blir du "ødelagt" som menneske. Det er et alt for stor byrde som legges på dine skuldre. Du har tross alt tre barn å ta deg av, isteden for å gi deg støtte i hverdagen og avlastning har du ennå et barn å ta deg av...

Han vil sannsynligvis aldri forandre oppførsel, med mindre han blir "vekket" og forstår at det ikke går ann å oppføre seg slik. Og det minste han kan gjøre er å kutte ned på drikkingen sin.

Jeg gikk endleig fra min samboer..etter 12 år med usikkerhet, redsel, smerte, løgner...og var helt utslitt, vi har også et barn som var 10 år før vi flyttet ut.

En annen sak er at han prøvde å ta selvmord noen månder etter at vi hadde flyttet, ringte meg etter at han hadde tatt tabelettene, jeg gjorde ingenting og en kamerat fikk han på sykehuset. Jeg besøkte han på sykehuset , vi snakket sammen, og jeg tror det var da han skjønte at han måtte klare seg selv, og jeg var endelig fri.

Ønsker deg lykke til hva du enn velger å gjøre.....ingen forhold er like og det som var bra for meg, trenger nødvendigvis ikke være det riktige for deg. :kose:

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Skulle fått disse rådene for lenge siden. Dette hjalp veldig mye for hvordan jeg skal tenke og oppføre meg. Jeg er jo glad i han. Men er redd for at ungene skal bli uten far pga av meg. Men orker ikke å leve sånn. Har prata med han og han har lovet å skjerpe seg. Jeg har fortalt han at jeg ikke godtar sånn oppførsel. Og kommer til å forlate han om det ikke blir bedre. Så får vi se.

Skrevet
Har en mann som truer med å gjøre selvmord når han er deppefull. Er så drita lei av det :( Han MÅ drikke hver fredag og lørdag. Har prøvd å avtale med han at han kun drikker en dag. Men han lover og gidder ikke å holde det. Blir heller forbanna på meg for at jeg skal "bestemme" over han. Og blir slem når han likevel drikker. Dette sliter veldig på meg. Jeg er hjemmeværende med 3 barn. Den minste er 1' date='5. Hvordan i alle dager skal vi klare oss om han gjør selvmord? Jeg kan jo aldri gå fra han. Må alltid være her og "passe på" at han ikke gjør det. Vil jo ikke at ungene skal bli farløse. Om jeg forlater han og han tar selvmord. Får man barnebidrag da?[/quote']

Måtte bare ta med hele innlegget ditt igjen her altså - så kanskje du leser det du selv har skrevet også - for makan altså :o :o :o

For det første - trusler om selvmord er nesten alltid grunnløse og en form vedkommende har og bruker å utøve kontroll med andre på - et usunt og begrensende liv for de det rammer..

OG om han velger å ta sitt liv - er det helt og holdent et valg som ikke bør være ditt ansvar..

Så - du er hjemmeværende med tre barn - du skriver ikke noe om hvor gamle de andre er - men jeg lurer på... Er det bedre for dem å vokse opp i et alkoholisert hjem med trusler om selvmord enn å vokse opp i en trygg og harmonisk hverdag? Skulle penger avgjøre det? Selvsagt får du ikke barnebidrag om han tar sitt eget liv, og heller ikke de fleste forsikringer betaler ut noe i slike tilfeller - selvmord er en egoistisk handling uten take for andre enn egen person - så enkelt er det..

Dersom du velger å la han styre hele din hverdag er det opp til deg, men tro endelig ikke han eller barna noen gang vil takke deg for det.. Beklager!

Livet er ikke alltid en dans på roser - men noen valg kan man ta som kan gjøre det bedre..

Dessuten - innlegget og mentaliteten om at du må bli fordi du ikke kan forsørge barna dine skremmer meg. Er det virkelig mulig å gamble med barns mentale helse på grunn av penger?

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg synes det blir vanskelig å gi deg råd om dette, da jeg bare er meg, jeg har ikke noen faglig kompetanse til å uttale meg på dette området. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en fagperson som kan hjelpe deg med råd.

Skrevet

Svar på det siste spørsmålet ditt; ja, du får barnebidrag, uansett om han dør. Tror det er kr. 1250 per barn per mnd.

Forøvrig - la ikke han styre deg.

Hva er det han tenker? Egentlig må han jo gi f... i deg...og hva du tror om han...

En slik sytete fyr ville jeg mistet respekten for.

De fleste som truer med selvmord, gjør ikke noe ut av det. Ikke de jeg kjenner i alle fall. Det er kun de som ikke sa noe, som er døde i dag.

Å true med selvmord er forresten en fin måte å bli tvangsinnlagt på, har man problemer er det mange ganger eneste måten å komme inn under behandling på. Men om det kan kalles behandling, er usikkert - det går mest på piller og medisinering, lite på annet, selv om det foregår på sykehus.

Siden han har et alk.problem i helgene, bør han kanskje begynne der, og prøve å redusere drikkingen.

Du sier selv at han er slem når han drikker.

Det høres ut som om dere har flere problemer enn du har godt av.

Han er voksen, han kan fint passe på seg selv.

Ta vare på barna, de er det viktigste du har å forholde deg til.

Og deg selv.

Skrevet

Jeg har vokst opp i et sånt hjem og for både din egen og barnas skyld har jeg bare ETT råd, og det er å skille deg fra ham snarest mulig. Slike kan sjelden endres og du har først og fremst et ansvar overfor barna. De får det IKKE bedre av at du lar ham kue deg på den måten. Jeg lyder kanskje krass nå, men har sett altfor godt hvordan slikt kan gå.Og stort sett gjør. Sorry, men...Dette gjelder SÆRLIG hvis han er voldelig også, enten det er fysisk eller psykisk. Begge deler er like ille og kan virke dypt ødeleggende på barna dine.

Skrevet

Dette må du ikke finne deg i!!

Og av hensyn til barna dine (og ikke minst deg selv) bør han få et ultimatum...enten søker han hjelp eller så går du!!

Aller helst burde du og barna holde dere borte fra han til han har fått orden på livet sitt.....for det minste man kan kreve av hverdagen sammen med noen, er å slippe fyll, aggresjon og trusler om selvmord!!!

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Mange av dere kaller han alkoholisert. Jeg spurte i en tidligere tråd om man kan bli alkoholiker av å drikke hver helg. http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...r+helg&start=60

Der var det ingen som ville kalle han alkoholiker. Noen mente han hadde et alkoholproblem. Noe jeg og mener.

Han drikker kun når ungene har lagt seg. Så de får aldri opplevet problemet. Hadde det gått ut over ungene hadde jeg vært ute for lenge siden.

Det er kun når han har drukket han oppfører seg dårlig og truer med selvmord. Og når han er edru kan han ikke skjønne hvordan han kunne oppføre seg sånn. Når han er edru er han verdens snilleste. Og jeg elsker den edru personen. Og han ønsker jeg verken å forlate eller miste ved selvmord. Det er det som gjør det så vanskelig å bryte.

Den berusede personen kan jeg derimot ikke fordra. Og i fylla tror jeg og han er truende til å ta selmord om han bestemmer seg for det.

Nei huff. Dette er kjempevanskelig. :(

Gjest Poirot
Skrevet

Baran dine skal da vel ikke legge seg tidlig resten av livet?

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er ikke kjempevanskelig! be han ta kontakt med en psykolog eller videofilm han mens han er full og vis det til ham når han er edru, så skjønner han litt! :-) :o

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet
Dette er ikke kjempevanskelig! be han ta kontakt med en psykolog eller videofilm han mens han er full og vis det til ham når han er edru, så skjønner han litt! :-)  :o

Jeg gjorde det. Han nekta å se det og sletta det.

Kan en psykolog hjelpe med ting som skjer i fylla?

Har avtalt med han nå at han ikke drikker mer enn 6 flasker og kun en dag i uka. Så får vi se om han greier det. Om ikke må jeg gjøre noe drastisk.

Skrevet

Du verken kan eller bør ta på deg å styre hvor mye han drikker og når. Det løser ikke problemene, men kan forverre dem. Det er HANS problem, og HAN må ta styringen. Og det virker som om han har innsett at han har et problem i og med at han skal trappe ned... (men det kan være han går med på det, for å få fred akkurat nå) Du har vært med på å sette fingeren på problemet - han må ha styringen...

En psykolog kan hjelpe, og det kan være et riktig steg mht til hans drikkemønster. (kan være det er nok...)

Husk, at det han sier når han er full, ALLTID ligger der i bunn, også når han er edru. Men det man sier i fylla, kommer ut litt forvrengt mange ganger. Så han er ikke kun den han er når han er edru - det er ikke det du blir sittende igjen med... om han legger flaska på hylla.

Sannsynligvis vil en psykolog hjelpe han til å ta styringen og rense opp i tankene og følelsene. Det kommer an på han selv og på psykologen, selvsagt... fordi det er mange syn på hvordan man skal angripe et drikkeproblem... og det finnes ikke noen enkle utveier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...