AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Vi vurderer alternativer for etternavne til barnet som er på vei. Har egentlig ikke hatt sansen for bindestreker og andre tegn i navn, men lurer på om det kanskje blir mest ryddig likevel.... Mannens etternavn er et av norges mest vanlige, og mitt er også et norsk, vanlig etternavn. Vil ikke ut med våre ordentlige etternavn, men det vil bli evt noe a la dette: Almås-Hansen. Eller Almås Hansen - men da vil jo Hansen bli det egentlige etternavnet, og Almås mellomnavn. Egentlig bryr jeg meg ikke så mye om akkurat det, er mest opptatt av hva som er mest praktisk og greit. Barnet skal ha et kort, vanlig norsk navn på en stavelse. Heller kanskje mest mot bindestrekalternativet nå, men synes nesten det høres litt jålete/oppstyltet ut, og det er jeg ikke interessert i. Lurer på hva som er mest vanlig å gjøre for tiden? Vil gjerne ha andres meninger om bindestrek eller ikke i etternavn! Mannen min er helt likegyldig til dette, og det er vel kanskje ikke noen stor sak, men... Anonym poster: dc64a1e1ea7f739c968067e9ce62226f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Det må være utrolig tungvint å ha bindestrek i etternavnet. Da må han ofte presentere seg som "Ole Almås-Hansen med bindestrek". I tillegg kommer mange til å stave feil, slik at han havner på feil plass i lister o.l., slik at han blir sortert etter H istedet for A. Sikkert ikke noe stort problem, men det er også en liten ting å tenke på. Jeg hadde helt klart gått for mellomnavn etternavn. Det enkle er ofte det beste. Men jeg tror nok det blir mer og mer vanlig med bindestrek, både blant folk som gifter seg og for nyfødte. En trend som jeg vil anta kommer fordi kvinner ikke vil fjerne sitt etternavn - og det er jo egentlig bra. I likestillingens navn. Anonym poster: 24d29814e6ff3dba9c4344ddd87fbc35 1
Gjest Magdalene Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Uten!! Fryktelig tungvindt med slike bindestreknavn.. Tenk når to stakkarer med bindestreketternavn møtes da.. Linda Hansen-Jensen møter Morten Olsen-Kristiansen. Også får de et lite barn... Som de jo vil skal ha begges etternavn...
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Uten bindestrek. Har selv to etternavn, der det siste er et veldig vanlig -sen-navn, men å skulle ha bindestrek mellom navnene mine hadde blitt veldig rotete. Anonym poster: 7c33c5db4844936435002bcf495792e7
wilmap Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Vi vurderer alternativer for etternavne til barnet som er på vei. Har egentlig ikke hatt sansen for bindestreker og andre tegn i navn, men lurer på om det kanskje blir mest ryddig likevel.... Mannens etternavn er et av norges mest vanlige, og mitt er også et norsk, vanlig etternavn. Vil ikke ut med våre ordentlige etternavn, men det vil bli evt noe a la dette: Almås-Hansen. Eller Almås Hansen - men da vil jo Hansen bli det egentlige etternavnet, og Almås mellomnavn. Egentlig bryr jeg meg ikke så mye om akkurat det, er mest opptatt av hva som er mest praktisk og greit. Barnet skal ha et kort, vanlig norsk navn på en stavelse. Heller kanskje mest mot bindestrekalternativet nå, men synes nesten det høres litt jålete/oppstyltet ut, og det er jeg ikke interessert i. Lurer på hva som er mest vanlig å gjøre for tiden? Vil gjerne ha andres meninger om bindestrek eller ikke i etternavn! Mannen min er helt likegyldig til dette, og det er vel kanskje ikke noen stor sak, men... Anonym poster: dc64a1e1ea7f739c968067e9ce62226f Ville brukt det som mellomnavn, synes det blir så tungvint å ha to etternavn
Gjest chiki Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Det som er mest lettvint er jo "bare" Ole Hansen. Om dere skal ha 2 etternavn er jo det mest lettvint med Almås Hansen, altså uten bindestrekt. Du sier jo at dere ikke bryr dere noe særlig noen av dere. Tenk om dere kaller han Christian Almås-Hansen. Da blir jo han "Christian Almås-Hansen med Ch og en S.". Ingen vet jo om det er Kristian Almås-Hanssen. Slikt opplever jeg stadig vekk selv, og det er litt travelt. Det jeg tenkte på da jenta vår skulle få etternavn var hva jeg så for meg når vi skulle gifte oss etterhvert. Jeg har hele tiden sett for meg å mest sannsynlig ta mannens etternavn. Så da fikk jenta hans navn:) Han har ett fint uvanlig etternavn , mens jeg har to veldig vanlige -sen navn. Jeg tar om en måned bort begge navnene mine når vi blir gift,og skal ta hans:)
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Uten. Tenk om han ender opp med å gifte seg med ei som også har bindestrek. Skal ungene deres igjen da hete f.eks. Lunde-Torsvik-Almås Hansen? Det klarer seg mer enn godt nok med ett etternavn og evt et mellomnavn
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Uten. Når det er bindestrek skal jo begge etternavnene brukes, kan bli tungvint ved evt etternavn skifte ved bryllup senere. Samme med bindestrek i fornavn, utrolig tungvint. Uten kan ungen selv velge senere hva h*n vil bruke. Anonym poster: 81f04e5937d22364baeaab5e177b7219
Gjest imli Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 Heimesnekra bindestreksnamn ser/høyrest sjeldan bra ut. Eg ville valt mellomnamn etternamn i dette tilfellet.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #10 Skrevet 7. januar 2013 Uten bindestrek. Har selv to etternavn, der det siste er et veldig vanlig -sen-navn, men å skulle ha bindestrek mellom navnene mine hadde blitt veldig rotete. Anonym poster: 7c33c5db4844936435002bcf495792e7 Du har ikke to etternavn, helt feil å si. Anonym poster: f1e3ddab233960651c30f2e619469215
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #11 Skrevet 7. januar 2013 Definitivt med bindestrek, da er begge en del av etternavnet. Ellers forsvinner jo ditt navn. Regner med det ikke er snakk om at hans navn skal være mellomnavn? Er forresten merkelig hvordan det "alltid" er mannens etternavn som er spesielt fint eller uvanlig. (Ikke i ditt tilfelle.) Har selv bindestreksetternavn, null problem. Med den logikken som er brukt av flere her, burde jo alle navn som har flere stavemåter ha forsvunnet. For det må jo være enklest mulig. Og at man skal bekymre seg for hvordan det blir når barnet en gang skal gifte seg? Det blir bare for teit. Da vil vel mest sannsynlig de to som skal gifte seg helt fint klare å finne ut selv hvordan de vil gjøre det. Det eneste tilfellet hvor jeg ville ha droppet bindestreksnavn er om det er to navn som absolutt ikke passer sammen, feks kanskje to som begge slutter på -sen.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #12 Skrevet 7. januar 2013 Definitivt med bindestrek, da er begge en del av etternavnet. Ellers forsvinner jo ditt navn. Hvorfor skulle det det? Mine unger har fått mitt mellomnavn med seg, ikke mitt etternavn, da sistnevnte er et av de mest vanlige her til lands.
Gjest loren Skrevet 7. januar 2013 #13 Skrevet 7. januar 2013 Vi valgte uten bindestrek. Begge navnene er uvanlige og må staves, så da tenkte vi at bindestrek oppi alt for å forvirre sorteringa bare ville bli kaos.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #14 Skrevet 8. januar 2013 Synes uten er finest og mest praktisk. Har selv to halvvanlige etternavn, uten bindestrek, og jeg bruker noen ganger begge, ala "Fossnes Vik", og noen ganger bruker jeg " Kari F. Vik". Uten bindestrek kan man jo velge hvordan man vil bruke det. Kjenner også flere som i voksen alder har gått over til bare å bruke det første etternavnet(mellomnavnet) altså morens navn. Uttalemessig synes jeg personligt det kan bli litt rart med bindestrek, hvis det er to navn med ganske lik klang, men det er nok bare meg. Anonym poster: c3a6685a43b14229bd43087b804f84c5 1
Gjest mines Skrevet 8. januar 2013 #16 Skrevet 8. januar 2013 Det kommer jo litt an på hvorvidt man har dobbelt fornanv og evt om man har et langt fornavn - synes nå jeg. Barna våre har korte fornavn og to etternavn med bindestrek. Bruker man etternavn som fornavn, forsvinner ofte dette navnet. Man må heller ta en runde HVORFOR man ønsker å benytte begge navnene. Ønsker med at begge navnene skal brukes i det daglige, er det mest hensiktsmessig å bruke bindestrek.
acna Skrevet 8. januar 2013 #17 Skrevet 8. januar 2013 Vi valgte varianten "Almås Hansen". Tanken er at de med tiden kan velge bort ett av de visst de vil, evt velge å forkorte ett. I tillegg deler de faktisk etternavn med oss som er foreldre i motsetning til hvis vi hadde laget ett nytt etternavn ved å bruke bindestrek. Vi satte sen-navnet til sist istedetfor deres sjeldne mellomnavn, i tilfelle de i fremtiden ikke vil skille seg for mye ut/bli identifisert pga navnet. (Da jeg var yngre var jeg fast bestemt på å ha det sjeldneste navnet til sist for å føre det videre, men jeg ombestemte meg da jeg fikk en jobb hvor jeg ville foretrukket å ha ett navn som feks kari hansen)
kaprifolen Skrevet 8. januar 2013 #18 Skrevet 8. januar 2013 Vi har valgt uten. Da gir du barnet større frihet til å bruke ett/begge/ta ektefelles i tillegg etc. Blir en hetende Almås-Hansen og vil ta navnet til ektefelle Bergstrøm, så må man enten hete Almås-Hansen Bergstrøm, eller bare Bergstrøm. Uten bindestrek han han/hun hete Hansen Bergstrøm, Almås Bergstrøm o.l.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2013 #19 Skrevet 8. januar 2013 Vi har valgt uten. Da gir du barnet større frihet til å bruke ett/begge/ta ektefelles i tillegg etc. Blir en hetende Almås-Hansen og vil ta navnet til ektefelle Bergstrøm, så må man enten hete Almås-Hansen Bergstrøm, eller bare Bergstrøm. Uten bindestrek han han/hun hete Hansen Bergstrøm, Almås Bergstrøm o.l. Det kan man jo uansett. Det er ingenting som tilsier at man ikke kan kutte ett av navnene om man har lyst til det.
kaprifolen Skrevet 9. januar 2013 #20 Skrevet 9. januar 2013 Det kan man jo uansett. Det er ingenting som tilsier at man ikke kan kutte ett av navnene om man har lyst til det. Bindestrek-navn er å regne som ett navn, og kan ikke deles opp og kombineres med annet navn sånn uten videre. Dette i følge navneloven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå