AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Hva skyldes de enorme humørsvingningene hos chichuaer. Den ene dagen kan de være kosete, den andre kan de bite når du kommer på besøk. Og hvorfor i alle dager bjeffer de så innihelvetes mye på forbipasserende? Hva faen er vitsen? Anonym poster: dab54f99c08a926ce5d378894144007b 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Høres ut som rosablogger eieren deres. Anonym poster: 5ab2f7229dde9b504c1c410d2f91ed1f 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Jo mindre de er - jo mindre hjerne har de - jo mindre smarte er de Anonym poster: 3bfb0043319cdd2756177eeff3b57a0b 2
Gjest Spiderpig Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Chihuahua er slik pga eieren i 99% av alle tilfeller. 12
kattepus89 Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Dårlig miljøtrening og sosialisering fra de var små sikkert... Blir løftet opp på armen med en gang de bjeffer eller er redde = å belønne den atferden. Lett at det blir sånn når de er så små og søte... Veldig synd uansett. De er jo hunder. 6
Gjest Wanderlust Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Veldig synd uansett. De er jo hunder. Syns de ligner mer på rotter, jeg. 5
Gjest Spiderpig Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Syns de ligner mer på rotter, jeg. Er jo fortsatt en hund da Jeg syntes en Komondor ser ut som en vaskemopp men det er jo fortsatt en hund 5
Ribbon Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 Har selv en chihuahua-blanding, og jeg må innrømme hvor lett det er å løfte dem opp med en gang de ikke gjør som de skal, bjeffer på andre hunder osv. Det er derfor de har så dårlig rykte på seg, fordi eierne er late og ikke gidder å trene hunden skikkelig, fordi det ikke blir så nødvendig som med større hunder som er sterkere og tyngre. Når de er veloppdragne er de utrolig fine hunder, så det er synd at så mange "hater" dem fordi de med en gang tenker på Paris Hilton-stereotypen. Bare husk at med de aller fleste tilfeller, så er det eieren som står for atferden til hunden, ikke fordi den tilhører den og den rasen. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #10 Skrevet 8. januar 2013 Har selv en chihuahua-blanding, og jeg må innrømme hvor lett det er å løfte dem opp med en gang de ikke gjør som de skal, bjeffer på andre hunder osv. Det er derfor de har så dårlig rykte på seg, fordi eierne er late og ikke gidder å trene hunden skikkelig, fordi det ikke blir så nødvendig som med større hunder som er sterkere og tyngre. Når de er veloppdragne er de utrolig fine hunder, så det er synd at så mange "hater" dem fordi de med en gang tenker på Paris Hilton-stereotypen. Bare husk at med de aller fleste tilfeller, så er det eieren som står for atferden til hunden, ikke fordi den tilhører den og den rasen. Men hvorfor gjør du det? Hvorfor kan ikke hunden din stå på alle fire som en hvilken som helst annen hund? Tror du bikkja blir tryggere eller mer veloppdragen om du plukker den opp? Ingen hunder liker å miste bakkekontakt. Og du gjør helt sikkert vondt mye verre ved å holde på slik.. Anonym poster: 940e5eaf83200c6bda9623df013808ae 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #11 Skrevet 8. januar 2013 Syns de ligner mer på rotter, jeg. Anbefaler deg å sjekke synet ditt. Har en sterk mistanke om at du trenger briller Anonym poster: f3f7151ff711cf76c9ca5e7c8fab57af 5
Ribbon Skrevet 9. januar 2013 #12 Skrevet 9. januar 2013 Men hvorfor gjør du det? Hvorfor kan ikke hunden din stå på alle fire som en hvilken som helst annen hund? Tror du bikkja blir tryggere eller mer veloppdragen om du plukker den opp? Ingen hunder liker å miste bakkekontakt. Og du gjør helt sikkert vondt mye verre ved å holde på slik.. Anonym poster: 940e5eaf83200c6bda9623df013808ae Jeg sa aldri at dette er noe jeg pleier å gjøre, jeg bare sier at jeg vet hvor lett det er. Jeg vet godt hvordan man trener en hund. 1
Majott Skrevet 23. januar 2013 #13 Skrevet 23. januar 2013 Chier er slik fordi avlen er for dårlig, og kjøperne stiller ikke krav til oppdretterne om gemytt.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #14 Skrevet 23. januar 2013 Min erfaring er at i de aller fleste tilfeller så kommer denne adferden fra oppdragelsen. Jeg har selv denne rasen - han har aldri fått lov til å bjeffe (med unntak av i lek), blitt sosialisert fra liten av med alle type raser (har hundepark rett ved), må gå selv på bena og blir ikke båret hverken i veske eller på arm. Vi leker mye 'villt' med han slik at han blir vant til å tåle en støyt. Det er trist å se, for nesten alltid når vi møter andre chihuahuaer så syntes han at det er veldig stas å få hilse på.. men somregel er de enten agressive (bjeffer/snerrer) eller kjemperedde. Litt trist egentlig. Anonym poster: 2a97190109e0da80e108ee21328c4bff 2
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2013 #15 Skrevet 23. januar 2013 Hva skyldes de enorme humørsvingningene hos chichuaer. Den ene dagen kan de være kosete, den andre kan de bite når du kommer på besøk. Og hvorfor i alle dager bjeffer de så innihelvetes mye på forbipasserende? Hva faen er vitsen? Anonym poster: dab54f99c08a926ce5d378894144007b Dårlig oppdragelse. 1
Adhara Skrevet 23. januar 2013 #16 Skrevet 23. januar 2013 Dårlig oppdragelse. Har ei vennine som har en chihuahua, hun får aldri bli med på tur, ligger hjemme hele dagen, kan verken sitt, kom eller dekk, bjeffer som en gal på alt osv osv. Synes det er trist. Hunden blir ikke behandla som en hund, mer som en teddybjørn som er til pynt, virker det som på meg. 1
pingeline Skrevet 23. januar 2013 #17 Skrevet 23. januar 2013 Jeg ville også sagt dårlig oppdragelse...men så fikk jeg selv en ustabil hund. Når du har en hund som rett og slett har sterk angst, så er det utrolig vanskelig å gjøre noe med. Jeg har selv prøvd alt, inkludert å reise til andre siden av landet med henne for å besøke adferdsspesialist, og jeg fulgte opp til punkt og prikke, men ingenting fungerte. Nå er hun en gammel frøken, og alt jeg kunne gjøre var å gi henne et så godt liv som mulig. Nå som det er sagt så tror jeg at mange som skaffer seg små hunder glemmer hvor viktig det er å behandle de som nettopp hunder. Hvis oppdragelsen svikter er de på en størrelse som gjør at selv den svakeste eier vil kunne kontrollere hunden til en viss grad likevel. 1
Rubies_ Skrevet 24. januar 2013 #18 Skrevet 24. januar 2013 (endret) små hunder er ofte sånn Hvis du med "små hunder er ofte sånn" referer til at småhunder/miniatyrer er sånn pga. av at de er liten av vekst, tar du feil. Dersom du referer til at de er sånn pga. at små hunder ofte har udedikerte eiere som ikke gir de den oppdragelsen de trenger, har du rett. Og det gjelder like mye større hunder som små. Det er bare mer synlig hos små hunder fordi eiere med små hunder tror det ikke gjør noe at de er aggressive, siden de er små og ikke egentlig kan skade noen. (FEIL!) Hunder er som mennesker, egentlig - det er individforskjeller, og det er kjennetegn som er spesifikke for rasen. Jeg har møtt mange Chihuahuaer. Noen med dårlige vaner og aggresjon. Noen stabiliserte, fornøyde, lojale. Førstnevnte hadde eiere som hadde null erfaring fra tidligere, og trodde en hund oppdrar seg selv. Sistnevnte hadde satt seg inn i hva en hund faktisk krever og hva som er rette metoder og måter å oppdra en hund på. For ja - Chiahuahua er også en hund, selv om at noen ser mer ut som rotter eller små gnagere. Endret 24. januar 2013 av Rubies_ 2
Tippy Skrevet 24. januar 2013 #19 Skrevet 24. januar 2013 Jeg hadde vært flau hadde jeg hatt en sånn gneldre hund, det sier ALT om deg som hundeeier. Hunden min har flere Chi venner som hun går mye turer og leker med. De blir behandlet som en HUND og får god trenings stimuli både mentalt og fysisk. Det er så flott å se små hunder i alle raser som får det de trenger av eieren sin og som da klarer å oppføre seg skikkelig
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #20 Skrevet 24. januar 2013 Det handler litt om hundeeierne også. Hundene må jo oppdras, ikke bare dulles med. Signerer Tippy, hundene trenger å bli behandlet som hunder. Altfor mange hundeeierne tilegner hundene flere menneskelige egenskaper som de ikke har, og dermed blir hunden like nevrotisk som eieren. Anonym poster: ef141ea9f70be5312292702f037c4910 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå