AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Lyst på katt, og er nysgjerrig på om det er greit for dem å være inne hele livet? Noen som har noen erfaringer å dele rundt dette? Anonym poster: aeca8751caf9c6cb23c7b7fabc48c0aa
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Om den aldri har vært ute vet den ikke hva den savner. Jeg mener at det å ha innekatt er et stort annsvar og at altfor mange tar for lett på det. Om du er villig til å bruke mye tid på aktivisering og gjør hus/leilighet kattevenlig kan det gå veldig fint. Noen katter hadde hatt det fint alene, men de fleste raser og huskatter har et bedre inneliv om de er 2. Anonym poster: 9885692fab48694bdd1f4f42c61c9506
KaDust Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Det er tydeligvis helt greit, for den ene katten vår velger å være innekatt helt selv, mens den andre vandrer ute når den vil. Dessuten vet de ikke hva de går glipp av om du ikke lar de være ute i det hele tatt. Men da må du evt passe på at kattungen ikke har vært ute før du får den også.
Santflows Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Noen katter hater å være ute mens andre elsker det. Men jeg syntes allikevel at katten skal ha mulighet for å gå ut. Jeg mener at det er ikke noe ordentlig katteliv når de blir stengt inne, spessielt hvis huset ikke er spessielt stort.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Våre 2 katter var innekatter, og hadde det veldig fint:) Da vi flyttet fra leilighet i 3. etasje til en to-mannsbolig begynte de å få gå ut som de ville Anonym poster: 2bab3c1a14d19d5187fea925c4f43ec0
Gjest Lille-pus Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Tilrettelegging av innearealet er et must. Det samme er egentlig selskap, fortrinnsvis av en artsfrende. Innekatt krever mer av 'eier'. Stimulering (mentalt og fysisk). Mine tre er omplassert. En av dem har en funksjonshemning som utendørs ville gjøre ham til et svært enkelt bytte for biler, rev, unger og andre levende og døde farer. Nr. 2 vil kun ut på balkongen når det ikke blåser, ikke er nedbør, ikke er for varmt, ikke for kaldt, ikke er for mange skumle lyder. Han har tilbragt altfor mye tid utendørs som alt for liten pusunge uten mor. Nr. 3 ble funnet ute. Hun kunne i teorien blitt en ute-/inne-/ute-katt, men frister altså tilværelsen innendørs med sine to 'mannlige' artsfrender. Med riktig stimulering, tilrettelagt inneareal og selskap går dette ganske godt (vetrinæren ytrer kun gode ord ) Men, som sagt, kravene til mennesket er annerledes, og jeg anbefaler å holde to. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har tre innekatter og passer mange innekatter, min erfaring er at om eieren tilrettelegger er det helt uproblematisk. Unntaket er å gjøre en voksen utekatt om til innekatt, det går ikke alltid bra. Anonym poster: 64944defec0d94ab37148c02d6c19b99 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Går fint med min Hun er av en rase som er litt lat fra naturens side da. Men som mange andre sier, tilrettelegg leiligheten/huset, aktiviser katten mye og det skal vanligvis gå bra Det er mange som mener det er dyreplageri, men jeg har valgt å ha min inne fordi jeg daglig ser lapper eller innlegg på fb om folk som har mistet en katt, hund osv... Så jeg vil ha min trygt innendørs. Hvis man bor et sted som er kattevennlig, så ser jeg ikke problemet med å ha den ute. Men det er en helt annen debat... Lykke til Anonym poster: 07aa5e8323a4133ec9e779c3316d281c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 Går fint med min Hun er av en rase som er litt lat fra naturens side da. Men som mange andre sier, tilrettelegg leiligheten/huset, aktiviser katten mye og det skal vanligvis gå bra Det er mange som mener det er dyreplageri, men jeg har valgt å ha min inne fordi jeg daglig ser lapper eller innlegg på fb om folk som har mistet en katt, hund osv... Så jeg vil ha min trygt innendørs. Hvis man bor et sted som er kattevennlig, så ser jeg ikke problemet med å ha den ute. Men det er en helt annen debat... Lykke til Anonym poster: 07aa5e8323a4133ec9e779c3316d281c Jeg har innekatter som har egen sikker kattegård. Først og fremst fordi jeg har fertile avls/utstillingskatter som ikke bør ut på egen labb. Men, jeg har også kastrerte huskatter, de er også inne. Rett og slett pga sterkt traffikert vei på utsiden, faren for at de skal bli borte, plages av sadister osv. Det verste jeg leser er når det står i aviser om at katter har vært utsatt for dyreplagere. Og eierne lar dem gå ute, til tross for at X antall katter allerede er drept eller har forsvunnet... Men, jeg anbefaler normalt at man har to katter, da har de selskap i hverandre, og aktiviserer hverandre:) Har selv en hel gjeng, og det er utrolig artig å se på dem når de herjer rundt. Kjøp et skikkelig klorestativ, ikke bare et sånt lite, så sparer du møbler/tapet/tepper... Anonym poster: d4b050937bba7ee29caf3e049bbf294a 2
LittDiva Skrevet 8. januar 2013 #10 Skrevet 8. januar 2013 Min VIL ikke ut, uansett. Der vi bodde før så hadde hun katteluke og hun løpte rundt huset maks en gang i løpet av hver sommer. For så og pile inn. Nå bor vi i en leilighet og det hender at hun stikker poten ut av vinduet og lukter på det litt sånn " uscjh"! Så hun er selvvalgt innekatt. Det finnes også raser som er mer glad i være inne enn ute. Men som noen andre sa, vanskelig og gjøre en katt som liker og være ute til en innekatt.
Gjest Doh Skrevet 8. januar 2013 #11 Skrevet 8. januar 2013 Vi har innekatt. Skal få lov å være ute fra sommeren av, men tipper han blir mest innekatt da også (ikke så tøff når det gjelder fremmede ). Vi er dessverre ikke flinke nok til å leke med han (han gir så fort opp og bare ligger der, har prøvd så mye forskjellig så nå gr jeg opp når han bare ligger der) og han er nok litt overvektig. Løper mye i trappene da, vi har 3 etg så han får jo litt trim. Og han får lov å være overalt bortsett fra på bordene og to av soverommene (han tissa i gjestesenga, og mannen vil ikke ha han i vår seng). Han får være ute på terassen da, og koser seg der både sommer og vinter. Vi har også fått en fuglemater utenfor kjøkkenet, både fordi det er koselig og fordi det er underholdning for katten Og så har vi jo stadig andre katter i hagen da, senest i dag satt det en katt rett utenfor vinduet på kjøkkenet. Da blir det fart på vår pus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå