AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Hei jeg har en katt som ikke klarer å mjaue. Hun bare lager pipelyder eller knirke lyder. Er dette uvanlig? Anonym poster: 3dee61c46047a8a0aa5132e187a57464
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Min katt er sånn haha. Det er så søtt Anonym poster: 20af4783b56cd86d85c984680a8c90a6
Perelandra Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Det er akkurat som med folk: Noen skravler hele tida, mens andre er lite snakkesalige. 1
Minya Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Katta vår knirker også. Unntatt når hun abolutt VIL noe, da kommer det en sånn lang mrrrAAAAOOOOOOOOOO-greie som høres ut som om hun holder på å dø eller noe. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Det er akkurat som med folk: Noen skravler hele tida, mens andre er lite snakkesalige. Er ikke det at hun snakker lite, men når hun først gjør det så kan man såvidt høre henne. Katta vår knirker også. Unntatt når hun abolutt VIL noe, da kommer det en sånn lang mrrrAAAAOOOOOOOOOO-greie som høres ut som om hun holder på å dø eller noe. Haha vet om en katt som også gjør sånn. Men selv når hun vil noe så kan man ikke høre henne, høres ut som at hun har problemer med å mjaue. Som for eksempel når hun er sperret inne i et rom eller sitter fast et sted eller roper etter deg, så hører man ikke henne før man er rett ved.. Anonym poster: 39ac2bca53aa19d6303c0ab904da45e9
Perelandra Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Vi hadde en katt i oppveksten som var en dame av få ord. Hun bare så bestemt på oss og knirket litt når det var noe hun ville. Likevel kunne hun mjaue hvis det var noe viktig på samme måte som katten til Minya. Ble hun stående lenge foran inngangsdøra uten at noen åpnet, eller var innestengt, kunne hun mjaue med tydelig lyd. Vi pleide å tulle med at hun var for fin på det til å mjaue. Hun ville ikke nedlate seg til noe sånt uten av det var viktig.
Amens Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 Min katt begynnte å mjaue først for ett år siden. Hun er vel 8 år nå. Det har kommet seg litt i det siste, men stort sett er det merkelige lyder som kommer ut. Og noen ganger er det bare pipelyder og hese lyder.
_Tvillingjenta_ Skrevet 7. januar 2013 #10 Skrevet 7. januar 2013 Katta vår knirker også. Unntatt når hun abolutt VIL noe, da kommer det en sånn lang mrrrAAAAOOOOOOOOOO-greie som høres ut som om hun holder på å dø eller noe. Haha, det er akkurat som hannkatten min Han KAN IKKE mjaue ordentlig for fem flate øre, det kommer masse sånne fæle lyder så man skulle tro han var døden nær. De få gangene jeg har hørt noe tilnærmet lik normal mjauing var når han måtte være med å kjør bil, og når han skal få bløtfor. Søstra hans derimot mjauer som bare det, og får hun det ikke som hun vil skriker hun stygt i stedet Pussige dyr
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #11 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har hatt mange katter som nesten ikke lager lyd, tror det er ganske normalt Syns det er så søtt når de hopper opp i fanget og laget sånne knirkete/purrete lyd og koser. Ifølge en bok jeg nettopp leste er det en lyd katter bare lager når de har det bra. I motsetning til maling som også kan fungere som smertestillende. Har også lest et sted at katter som er mye ut og er aktive jegere og kanskje er litt skeptisk til mennesker lager mindre lyd. Det kan stemme bra med mitt inntrykk ihvertfall. Hadde to "låvekatter" som var født og oppvokst ute og de lagde aldri lyd, mens min bortskjemte kosekatt før det igjen snakket MYE. Også er det jo noen raser som bare er sånn. Siamesere er vel for eksempel kjent for å være ekstremt verbale. Anonym poster: d9916aed1dce66705fe0d36fea349816
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #12 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har også hatt katter som ikke mjauet. Knirke, knitre, murre, pipe, nom-nomme, nynne (!) og litt Oooooo.. men aldri/sjelden mjau. Noen skravlet mye, andre lite. En av dem hørtes av og til ut som diverse fugler Så nei jeg tror nok ikke det er uvanlig. Anonym poster: 80f5e629f414c579b2959c2b28395cb1
Gjest BC-jenta Skrevet 7. januar 2013 #13 Skrevet 7. januar 2013 Hei jeg har en katt som ikke klarer å mjaue. Hun bare lager pipelyder eller knirke lyder. Er dette uvanlig? Anonym poster: 3dee61c46047a8a0aa5132e187a57464 Pusen min hørtes ut som en baby som gråt da han mjaua. Da en fyr ringte heim til oss en gang, spurte han mamma: "Har du så små barn i hus?":D Så nei, ingen mjauing,mer breking:P
Gjest Lille-pus Skrevet 7. januar 2013 #14 Skrevet 7. januar 2013 (endret) Og med meg bor det en liten frøken som ikke gidder si så mye annet enn når det er noe hun skal ha. En svaksynt kosegutt som ikke sier så mye, men når han først sier noe så høres det ut som en ren klagesang fra middeladrens torturkammer (han kan den store kunst å høres skikkelig stusslig ut). Og så en sort Gentleman, som er en pratmaker av de sjeldne. Skravla går i ett kjør, koseprate, kreveprate, 'fortelle hva han akkurat har gjort'-prate, 'kom og lek med meg'-prate, 'Se det rører på seg'-prate, 'prate bare for å prate'-prate... Og til slutt: 'Hører du etter hva jeg sier 'mor' ? Hey ! Jeg snakker til deg, og har gjort det i minst 10 sekunder alt ! Høøør etter da ! Endret 7. januar 2013 av Lille-pus 1
Aurora M. Skrevet 7. januar 2013 #15 Skrevet 7. januar 2013 Pusen min hørtes ut som en baby som gråt da han mjaua. Da en fyr ringte heim til oss en gang, spurte han mamma: "Har du så små barn i hus?":D Så nei, ingen mjauing,mer breking:P Jeg har lest et sted at noen katter har lært seg å etterligne gråt fra menneskebabyer for å få viljen sin. :kgbaby: Pusina mi pludrer bare i vei på sitt eget uforståelige (regner jeg med også for andre katter) og uimotståelige vis. Spesielt ivrig er hun hvis vi har besøk eller jeg prater i telefonen. Da blander hun seg i samtalen med stor innlevelse, og gir seg som oftest ikke før hun har fått all oppmerksomhet (noe hun stort sett alltid ender opp med å få...) Hun mjauer svært sjelden på 'vanlig' vis, sikkert fordi det sjelden er behov for å si så tydelig ifra, men jeg vet at hun kan mjaue ordentlig tydelige og høye kattemjau hvis hun vil. Gamlepusen min som ble 17 år, var jeg faktisk mange år i tvil om kunne mjaue i det hele tatt. Det kom bare noen hese, korte lyder. Men så kom det en ukastrert sint hannkatt inn på territoriet hans en dag.. Og dermed kunne han også mjaue! Jeg tror det er uhyre sjelden at de ikke kan mjaue rent fysisk. Men at de ikke har lært det skikkelig fordi det ikke har vært behov for det er nok tilfelle noen ganger.
Gjest Borghild Skrevet 7. januar 2013 #16 Skrevet 7. januar 2013 Den ene min mjauer heller ikke. Han kvekker som en frosk. Og når han vil ut sier han æ-æ-æh og høres ut som han holder på å dø. Snodige dyret. Har selv 7 katter og alle har forskjellige mjau. Hører alltid hvem det er som mjauer.
Gjest Doh Skrevet 7. januar 2013 #17 Skrevet 7. januar 2013 Min bare sutrer han. Umulig å skjønne hva han vil, for ha høres alltid lik ut. Eneste gangen jeg har hørt han mjaue var noen skikkelig MAUOOOOO i bilen en gang (han MÅ se meg i bilen, ellers er det krise. Det lærte vi den gangen)
Ribbon Skrevet 7. januar 2013 #18 Skrevet 7. januar 2013 Katta mi er 15 år nå, og ofte når hun skal mjaue så kommer det bare en svak hviskelyd, nesten som om hun er stum. Har vært bekymret en del for at det skal være av helsemessige årsaker (hun begynner jo tross alt å dra litt på alderen), men det ser ut til at det ikke er et problem. Om hun ved et uhell blir stengt ute i oppgangen så rauter hun så høyt at de fleste vil skjønne at hun fortsatt har stemmen i behold et eller annet sted der inne.
Minya Skrevet 7. januar 2013 #19 Skrevet 7. januar 2013 Katta mi er 15 år nå, og ofte når hun skal mjaue så kommer det bare en svak hviskelyd, nesten som om hun er stum. Har vært bekymret en del for at det skal være av helsemessige årsaker (hun begynner jo tross alt å dra litt på alderen), men det ser ut til at det ikke er et problem. Om hun ved et uhell blir stengt ute i oppgangen så rauter hun så høyt at de fleste vil skjønne at hun fortsatt har stemmen i behold et eller annet sted der inne. :skratte: Åh, jeg synes jeg hører det :D I tillegg til at katta vår knirker, så står hun noen ganger og mjauer uten at det kommer noen lyd. Hun står liksom der og gaper og ser litt teit ut, så da prater vi tilbake som om det kom lyd allikevel. 1
CathFoto Skrevet 8. januar 2013 #20 Skrevet 8. januar 2013 Jeg har Pus1 som kvekker, Pus2 som piper som en liten mus og Pus3 som hyler/breker som en sau.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå