Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger noen synspunkter på et problem, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!

Jeg giftet meg for ett år siden, og min økonomi gikk fra enslig forsørger i full jobb skatteklasse to og en ekstra barnetrygd-til gift i full jobb skatteklasse en.Jeg har eid huset vi nå bor i siden 1994. Jeg tjener 300 0000 i året. han tjener 1,2000000. Han eide en leilighet som han solgte og gikk ut i 0,- på salget.

Vi deler regningene likt, huslån og strøm. Jeg betaler for min egen bil, parabol og eiendomsskatt. Nå har det nettopp vært jul, og jeg kjøpte alle presangene til min familie-fra oss to. Han kjøper ikke presanger til sin familie pga de bor ikke i Norge. I tillegg betalte jeg for rørlegger 7000 kr pga et rør som plutselig begynte å lekke. Nå skjønner jo alle at det ikke er mer igjen på min konto..Han vil ikke være med å betale for vedlikehold av mitt hus.

Da jeg fortalte ham at jeg hadde 160 kr på konto og at neste lønn er om fem uker, ga ham meg en tohundrelapp til bensin!! Med beskjed om å være forsiktig denne måneden.. Jeg har vanligvis 6000 kr til overs når alt er betalt hver mnd-4000 går til mat. Han har 85 0000 i lommepenger hver mnd.

Nå har jeg samlet alt gullet jeg har arvet og har tenkt å selge det til gullvekten.no, er veldig fortvilet og vet ikke hva jeg ellers skal gjøre..orker i gå uten penger så lenge. Jeg har ingen innsikt i hans kontoer eller økonomi.

Er det jeg som er idiot som mener at han bør gi meg penger til å leve for? Han var også blakk en gang, da overførte jeg halvparten av det lille jeg hadde på min konto til hans konto..Hva kan man i praksis gjøre med en sånn situasjon i ekteskapet?

Anonym poster: 771d00b973fa70b382736d7c78301639

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig kommunikasjon og en tulling av en mann. Hvorfor i alle dager ble dere ikke enig om dette før ekteskapet?

Årslønnen du nevner, er det etter skatt du mener?

Anonym poster: 96f4776bc99b4da287fa3dd37efc83d0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig kommunikasjon og en tulling av en mann. Hvorfor i alle dager ble dere ikke enig om dette før ekteskapet?

(Postet for tidlig)

Du sier dere deler regninger og huslån i to, og du har nesten ikke penger. Hvordan klarte du deg da du var alene? Er ikke så stor forskjell på skatteklasse en og to med den inntekten din.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemstillingen. Dere deler alle fellesregninger på 2? Skatteklasse 1 og bortfall av en ekstra barnetrygd kan umulig utgjøre så mye at det blir umulig for deg å få det til å gå rundt økonomisk.

Selvsagt ønsker ikke han å betale for vedlikehold på ditt hus, det hadde ikke jeg vært interessert i. At han ikke bidrar med penger til julegaver til din familie ser jeg heller ikke problemet med.

Snakket dere ikke om økonomi før dere giftet dere? Har dere planer om at han skal kjøpe seg inn i huset?

• Liker 4
Skrevet

Da jeg bodde alene spiste ikke jeg og mine barn middag hver dag, nå må kjøleskapet være fullt til enhver tid-fordi han vil ha middag hver dag. Han vil absolutt ha meg med å besøke familien hans, da må jeg ta fri fra jobb-og dermed får jeg enda mindre i lønn. Vi diskuterte økonoomien før vi giftet oss, og var da enig om at vi skulle ha felles konto og jeg skulle styre økonomien siden han ikke er så flink. Han bruker opp alle pengene sine på håndsydde sko, kamera, dyre klær, filmer osv. Nå vil han ikke ha felles konto likevel. Vår levestandard er basert på hans økonomi-jeg klarte meg med mye mindre da jeg bodde alene med to barn. Jeg har 18000 utbetalt hver mnd. Syns ikke det er urimelig at han skal være med å betale vedlikehold? Han bruker tross alt disse rørene han også. Meningen er at vi skal kjøpe nytt hus-da går jeg inn med 1000000 i egenkapital som jeg vil tjene på salg av huset. Dette vil jo også han nyte godt av? Og julegavene er jo fra oss begge?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis dere er gift, og ikke har egne avtaler for særeie etc, deles jo alt i tilfelle skilsmisse... Det lure nå er at han kjøper seg inn i 50% av huset ditt eller at dere kjøper et annet hus sammen. Så bidrar dere til månedlige utgifter ut fra evne (altså han litt mer enn deg fordi han tjener mer). Så kan dere evt spare opp penger hver for dere. Men han må vite at penger som han sparer heretter, deles ved en skilsmisse. Sånn sett har man ikke helt separat økonomi når man er gift.

En ting jeg reagerer på: Det er selvsagt at dere skal spise middag hver dag hvis dere har barn! Har dere ikke råd til det med tilsammen 1,5 mill i lønn, trenger dere seriøst samtaler hos en økonom eller på familievernkontoret! Dette holder ikke mål!

Anonym poster: 5bfe40f79075b52e449800094f4b2d26

• Liker 6
Skrevet

Årslønnen er før skatt..og vi var enig om noe helt annet før vi giftet oss. Kanskje best å bare bestille time hos samlivsterapaut.

• Liker 1
Gjest regine
Skrevet

Når dere er gift har han faktisk forsørgerPLIKT for deg - det er nemlig gjensidig forsørgerplikt mellom ektefeller. Så når du ikke har penger, så er han pliktig å forsørge deg. Dvs. han kan ikke tviholde på sine penger, mens du sulter og må selge gullet ditt. Du har også rett på innsyn i hans økonomi, det har man som ektefeller.

Hvis du googler ekteskapsloven el. så vil du finne at det står der.

Personlig hadde jeg mistet all respekt for en mann som holdt på sånn - greit nok at begge skal bidra til forsørgelsen, men at den ene i forholdet skal leve i luksus mens den andre sulter, det er IKKE greit. Og hadde heller ikke vært det om jeg var den som kunne leve i luksus. Vi tjener heldigvis (!) nokså likt - og hjelper selvsagt hverandre om det kniper. Noe annet ville vært helt utenkelig.

Tror dere må ta en skikkelig prat om hvordan dere skal ordne det økonomiske framover, slik det er nå kan det iallfall ikke fortsette.

Skrevet

Dere spiste ikke middag hver dag? Dette høres rart ut. Det er ikke ekstravagant å spise middag hver dag, dette er vel heller normalen, spesielt når du har barn. Og dere deler vel matutgiftene? Hvis han vil ha dyr luksusmat som du ikke har råd til må dere snakk om det og bli enige om hvordan matbudsjettet skal se ut. Hvis han vil ha noe utover det dere har blitt enige om må han koste dette.

Og du må slutte å ta deg fri fra jobb for å besøke hans familie om du ikke har råd til det, det er det urimelig av han å kreve.

• Liker 6
Skrevet

Men hvis dere er gift, og ikke har egne avtaler for særeie etc, deles jo alt i tilfelle skilsmisse... Det lure nå er at han kjøper seg inn i 50% av huset ditt eller at dere kjøper et annet hus sammen. Så bidrar dere til månedlige utgifter ut fra evne (altså han litt mer enn deg fordi han tjener mer). Så kan dere evt spare opp penger hver for dere. Men han må vite at penger som han sparer heretter, deles ved en skilsmisse. Sånn sett har man ikke helt separat økonomi når man er gift.

En ting jeg reagerer på: Det er selvsagt at dere skal spise middag hver dag hvis dere har barn! Har dere ikke råd til det med tilsammen 1,5 mill i lønn, trenger dere seriøst samtaler hos en økonom eller på familievernkontoret! Dette holder ikke mål!

Har ett voksent barn boende hjemme nå, og hun trenger ikke indrefilet og laks fire ganger i uken. Har spurt om han ville kjøpe seg inn i huset-men han har for mye kredittkortgjeld til å få huslån sier han. Men ved skilsmisse tar man vel med seg ut det man hadde før man giftet seg?

Gjest regine
Skrevet

Har ett voksent barn boende hjemme nå, og hun trenger ikke indrefilet og laks fire ganger i uken. Har spurt om han ville kjøpe seg inn i huset-men han har for mye kredittkortgjeld til å få huslån sier han. Men ved skilsmisse tar man vel med seg ut det man hadde før man giftet seg?

Ja det gjør man. Det er ikke slik noen hevder lenger opp at "alt" blir delt - det du hadde tar du med deg, og det han hadde tar han med seg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke rimelig at han betaler vedlikehold på et hus bare du eier, nei. Men han kunne jo fått kjøpe seg inn i huset? Ellers virker det ikke så lurt å ha 50/50-deling når dere har et forbruk basert på den høyeste inntekten. Enten får dere redusere forbruket til det du har råd til, eller så får han betale mer hvis han vil ha luksus.

Anonym poster: 855dd6c8358ab6d033fed237d9d855e9

• Liker 2
Skrevet

Dere spiste ikke middag hver dag? Dette høres rart ut. Det er ikke ekstravagant å spise middag hver dag, dette er vel heller normalen, spesielt når du har barn. Og dere deler vel matutgiftene? Hvis han vil ha dyr luksusmat som du ikke har råd til må dere snakk om det og bli enige om hvordan matbudsjettet skal se ut. Hvis han vil ha noe utover det dere har blitt enige om må han koste dette.

Og du må slutte å ta deg fri fra jobb for å besøke hans familie om du ikke har råd til det, det er det urimelig av han å kreve.

Nei, det er ikke ekstragavant å spise middag hver dag-men å spise dyre middager hver dag er ekstragavant. Men situasjonen var faktisk sånn at vi hadde nudler og havregrøt til middag mange ganger da jeg var enslig forsørger! Har sagt til ham at jeg ikke har råd til å ta mer fri-men da kan ikke han besøke familien, for han er så sjalu at han ikke kan reise og la meg være alene hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det du tok med inn, tar du med ut. Men verdier skapt i ekteskapet skal deles.

Det som dere bør gjøre er å legge alle lån og inntekter på bordet, og se om noen kan prioriteres å betale ned først slik at økonomien på kort sikt kan bli bedre for dere som familie. Kredittkortgjeld er dyr gjeld. Kan være lurt å heller f.eks. øke litt på husbanklånet for å få betalt ned dyre smålån.

Det var ikke meningen å være frekk mht middager, og dere trenger såvisst ikke indrefilet og laks. Det kan høres ut som om din mann har dyre vaner og at dere som familie betaler for hans dyre vaner...

Mange ektepar i deres situasjon havner tilslutt med krangel om penger, økonomisk utroskap og tilslutt skilsmisse... Mitt beste råd: Søk hjelp! Begynn gjerne hos familievernkontoret, der kan dere snakke med noen gratis. Og dere kan få god hjelp i banken deres, be om samtale der om økonomien! Ta tak i dette nå, tror det haster!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det høres ut som dere har betydelig flere problemer enn bare økonomien. Samlivsterapi er et godt sted å starte.

Endret av Naria
  • Liker 6
Skrevet

Når dere er gift har han faktisk forsørgerPLIKT for deg - det er nemlig gjensidig forsørgerplikt mellom ektefeller. Så når du ikke har penger, så er han pliktig å forsørge deg. Dvs. han kan ikke tviholde på sine penger, mens du sulter og må selge gullet ditt. Du har også rett på innsyn i hans økonomi, det har man som ektefeller.

Hvis du googler ekteskapsloven el. så vil du finne at det står der.

Personlig hadde jeg mistet all respekt for en mann som holdt på sånn - greit nok at begge skal bidra til forsørgelsen, men at den ene i forholdet skal leve i luksus mens den andre sulter, det er IKKE greit. Og hadde heller ikke vært det om jeg var den som kunne leve i luksus. Vi tjener heldigvis (!) nokså likt - og hjelper selvsagt hverandre om det kniper. Noe annet ville vært helt utenkelig.

Tror dere må ta en skikkelig prat om hvordan dere skal ordne det økonomiske framover, slik det er nå kan det iallfall ikke fortsette.

Jeg hadde heller ikke klart å gjøre dette-penger er døde ting. Blir så utrolig lei meg av at han tenker på denne måten om penger. Jeg trodde økonomiske problemer var noe man hadde når man hadde for lite penger-men nå ser jeg at også de med mye penger har økonomiske problemer-frykten for at andre skal bruke opp pengene deres!!

• Liker 1
Skrevet

Ja, det du tok med inn, tar du med ut. Men verdier skapt i ekteskapet skal deles.

Det som dere bør gjøre er å legge alle lån og inntekter på bordet, og se om noen kan prioriteres å betale ned først slik at økonomien på kort sikt kan bli bedre for dere som familie. Kredittkortgjeld er dyr gjeld. Kan være lurt å heller f.eks. øke litt på husbanklånet for å få betalt ned dyre smålån.

Det var ikke meningen å være frekk mht middager, og dere trenger såvisst ikke indrefilet og laks. Det kan høres ut som om din mann har dyre vaner og at dere som familie betaler for hans dyre vaner...

Mange ektepar i deres situasjon havner tilslutt med krangel om penger, økonomisk utroskap og tilslutt skilsmisse... Mitt beste råd: Søk hjelp! Begynn gjerne hos familievernkontoret, der kan dere snakke med noen gratis. Og dere kan få god hjelp i banken deres, be om samtale der om økonomien! Ta tak i dette nå, tror det haster!

Takk skal du ha, ofte er det vanskelig å tenke klart når man står oppi sånne problemer. Begynner å tvile på meg selv-om jeg er urimelig og vanskelig. Derfor var det godt å få luftet dette.

Skrevet

Det høres ut som dere har betydelig flere problemer enn bare økonomien. Samlivsterapi er et godt sted å starte.

Det har du sikkert rett i... ;)

AnonymBruker
Skrevet

Årslønnen er før skatt..og vi var enig om noe helt annet før vi giftet oss. Kanskje best å bare bestille time hos samlivsterapaut.

Hvordan kan han da ha 85 000,- i lommepenger hver måned?

Ikke særlig troverdig når du oppgir summer helt ut av det blå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og vet du hvor mange nuller det er i en million?

1,2000000 er 12 000 000. Altså tolv millioner. Regner med at summen du skulle oppgi var; 1 200 000.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...