AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Går for tiden på en utdanning som jeg ikke trives med,da jeg kunne ønske meg en kontorjobb. Har tenkt på å begynne på økonomi og administrasjon,men leste på bl.a HiB sine hjemmesider at man måtte ha gode mattekunnskaper. Jeg gikk media og kommunikasjon på Vgs og hadde dermed den enkleste matten. Fikk 3. Jeg er ikke god i matte. Vil det si at jeg burde velge noe annet? Noen som har gått øk/ad og kan svare? Jeg vurdert også ingeniør,men slo det fra meg pga matten. og nå får jeg samme problemet med øk/ad..? ;/ Anonym poster: 1924e7bd965ca37a03fd4a67c6f3a81b
Rægs Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Hei! Jeg går ØKAD på BI, og slet litt med det samme som deg. Fikk 2 og 3 i matematikk på VGS, og hadde praktisk matte. Valgte økonomi, fordi jeg selv mener at jeg har stor økonomisk forstårelse (matte er matte, økonomi er økonomi). Jeg begynte å øve til matten i oktober, eksamen var i starten av desember. Går 1.året, og da er det multiple choice-eksamen. 20 spørsmål, med A-E som alternativer. I utgangspunktet veldig "lett", men mange stryker på den. Inkludert meg selv. Strøk nok fordi jeg ikke hadde øvd nok. Satt vel 3 ganger i uka med det tipper jeg. På eksamen i første semester er det mye algebra, brøk og linære regnestykker, det som mange ungdommer sliter med idag. Dette er ikke ting du får inn i hodet ditt på 2-3 måneder, der du kanskje sitter en dag i uka med det. Jeg har matematikk igjen dette semesteret, med fem timers skriftlig prøve. Denne gangen skal jeg begynne allerede i januar. Men syntes det var hardt å begynne med matten, når jeg i utgangspunktet ikke skjønte bæret. Du vet liksom ikke helt hvor du skal starte, og en STOR nedtur når du har funnet ut at du har regnet ting helt feil. Anbefales å finne en som er flink i matte, men også veldig flink til å lære bort! Ser du kanskje kommer til å velge HiB, så kan kun si om hvordan det er på BI. Mitt tips er ihvertfall at du må starte tidlig i semesteret med å regne, og sitt gjerne med andre Og så må du for all del huske at det er aldri, aldri, aldri så lett å tro at man kun kan øve i en måned, og så få en bra karakter. Når man sliter såpass mye med én spesiell ting, hjelper ihvertfall ikke skippertak deg! Matte er dessverre ikke et fag man kan lese seg til... Hørt at mange syntes jeg absolutt ikke har noe på Bi å gjøre siden jeg ikke er særlig flink matematisk, men skal presisere at jeg studerer økonomi, og ikke matte. Vanlig matematikk kan være veldig vrient, og hvis man ikke jobber godt nok med det, er det lett å falle ut. Skal sies at man har mye matte 2 og 3.året og (ihvertfall på BI). Hvis du har skikkelig ståpå-vilje, er jo det en kjempefin start! Og så er det jo ikke kriiise om du må ta den opp igjen. Det er viktigere at du forstår økonomifagene, jeg har selv funnet ut at jo mer jeg forstår økonomi, desto større forstårelse har jeg for matematikk. Problemet med matten, syntes jeg er at man ikke alltid kan knytte det til en kontekst, og da er det vanskeligere å forstå det en feks sette opp en bedriftskalkyle o.l. Har hørt om folk som har fått 2 i matte fra vgs, og fikk B på eksamen, samt noen som gikk ut med 6 i matte, og nesten strøk på BI-eksamen. Er nok et stort pluss å ha matematisk forstårelse fra før av, da sparer du mye tid. Men først og fremst er det arbeidsmengden din det går på :-) Lykke til
Gjest alille Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Hørt at mange syntes jeg absolutt ikke har noe på Bi å gjøre siden jeg ikke er særlig flink matematisk, men skal presisere at jeg studerer økonomi, og ikke matte. Vanlig matematikk kan være veldig vrient, og hvis man ikke jobber godt nok med det, er det lett å falle ut. Skal sies at man har mye matte 2 og 3.året og (ihvertfall på BI). Problemet er at matematikk er en svært essensiell bit av økonomien! Matematikk brukes for å beskrive mye økonomi, og du kan rett og slett ikke lukke øynene for matematikken og innbille deg selv at du "bare" studerer økonomi! Like greit å innse det først som sist, slik at man jobber seriøst og hardt med matematikken. Jeg har hjulpet mange som sliter med matten på økonomien, og det er en gjenganger det der - "jammen, jeg studerer jo økonomi, hvorfor plager de meg med denne matten!". Den lille matematikken man har første året er svært nyttig hvis man går videre på øk.ad, og spesielt om man går videre på master. Det er MANGE som sliter. Men det er også mange som synes det er kjempelett, inkludert meg selv. Jeg tror absolutt man kan greie økonomi selv om man ikke er flink i matte, hvis man bare innser at man må jobbe på matten, og at man må bruke tid på det (for mange er det ikke nok med bare ett semester, som skolene utenom BI tilbyr, og man må kanskje ta det opp igjen). Fokuser på å forstå hva du driver på med i matten, bruk noen måneder FØR studiestart på å sette deg inn i det du skal kunne fra før (bruk f.eks khanacademy.org og dine gamle mattebøker, fokuser spesielt på å forstå ligninger, ligningssystemer og derivasjon (har du ikke hatt dette, skaff bøkene i S1 og S2)). Matten i økonomi er jo relativt praktisk, så for mange funker det bedre enn på vgs, i tillegg til at det for noen har hjulpet med noen år på baken. Om du jobber veldig grundig med matten før studiestart, og hele første året vil du klare deg fint. De andre fagene som involverer matte vil basere seg på førsteårs-matten, så får man kontroll på den har man ingenting å bekymre seg for resten av bacheloren.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #4 Skrevet 8. januar 2013 BI og HiB bruker samme boken, men ellers er faget lagt opp annerledes så vidt jeg har forstått det. På HiB har de vel ett år på seg til endelig eksamen? Correct me if I'm wrong. Anyways! Har selv gått HiB, og matten er helt grei. Så lenge du jobber jevnt med innleveringene (de er jo obligatoriske), stiller på alle timer med stud.ass, og generelt jobber med faget jevnt og trutt skal det ikke ha noe å si at du har lett matte fra vgs. Matten en har på øk.adm er ganske basic, og enkel så fremt du setter av tiden du trenger til å lære det. Absolutt ikke uoverkommelig, og studenter fra kullene over kan også være behjelpelige med privat undervisning. Så kommer den kjipe delen, foreleseren er en dust! For folk som meg, som er flinke i matte fra før, så henger vi med. Men han er arrogant og til tider frekk med dem som ikke helt forstår det med det samme. Anonym poster: fd0c4fa6166a791afc6eb7eaf10a9dee
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #5 Skrevet 9. januar 2013 søstra mi hadde mellom 2-og 3 på vgs i matte og nå ha hun A og B på økonomi og adminstrasjon.. Anonym poster: 5fa551ecc9ff61db5ab1db290d1a9484
AloeVera Skrevet 9. januar 2013 #6 Skrevet 9. januar 2013 Jeg hadde den enkleste matten på vgs. Og jeg slet med den, gikk ut med 4. Vil si det var flaks, for jeg er elendig i matte. I mattefaget på økonomi og administrasjon fikk jeg D.. Men i fagene vi bruker matten som i økonomistyring 1 og økonomistyring 2, og statistikk fikk jeg A og B Jeg kan ikke matte, men jeg kan å anvende meg av den. Vil tro det er viktigst
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #7 Skrevet 9. januar 2013 Tusen takk for svar alle sammen! Det er ikke krav til noen spesiell matte utenom vanlig studiekompetanse for å komme inn, er det? Det burde jo være det, hvis det er essensielt for å klare studiet mener jeg.. Anonym poster: 1924e7bd965ca37a03fd4a67c6f3a81b
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #8 Skrevet 9. januar 2013 Kommer veldig an på om du jobbet mye med matten, eller ikke. Matte er et fag man må jobbe med. Anonym poster: 7c9b7e6c22448b49d2293caf1bef7358
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå