Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå det siste 1,5 året tatt opp fag fra videregående som privatist, noen har jeg også tatt opp 2 ganger. Jeg går på skole og følger undervisning i fagene, og jeg jobber veldig hardt med fagene. Målet er å få flest mulig 5 ere, da jeg skal inn på et studie med høyt snitt, og jeg er ikke superflink i Norsk, så det drar ned snittet litt. Får mellom 3-4 i Norsk.

Og jeg jobber utrolig hardt, øver meg ved å gjøre et hav av tidligere eksamensoppgaver, og vi har jo mange innleveringer på skolen, som lærerne setter karakter på, så vi vet hva vi har å jobbe med for å forbedre oss. Jeg gjør det veldig bra på alle eksamensoppgaver jeg øver meg på, og lærerne gir meg gode karakterer. Men på eksamen gjør jeg det dårligere. Noen av fagene så dårlig, at lærerne ikke kan fatte hva som har skjedd. Og selv forstår jeg heller ikke det. Noen fag har jeg tatt opp 2 ganger og, uten å forbedret meg. Vet jeg blir veldig stressa av eksamener, men ikke noe mer enn normalt tror jeg.

Så er det andre der ute som er som meg, som vet de kan mye bedre, men gjør det dårlig på eksamen? Og noen som har tips til å gjøre det bedre, stresse ned og få fram alt man kan.

Kjenner jeg er nå livredd for å ikke komme inn på det jeg vil, på grunn av dette. Utrolig frustrerende og se på de andre i klassen som du vet er dårligere enn deg, men på eksamen får samme eller bedre karakter.

Nå til våren får jeg 7 eksamener grunnet at jeg må ta opp en del.

Foreløbig er det bare to fag jeg har fått bra karakter i, og det var engelsk muntlig som jeg fikk 5 i, men jeg har alltid vært veldig flink i muntlig engelsk, og jeg pugget jo som en idiot i tilegg, så jeg kunne hele boka. Og samfunnslære fikk jeg 6 i, dette fordi jeg fikk 2 forskjellige emner jeg skulle prate om, det første noe som intresserer meg mye, så da kunne jeg prate veldig mye om det, også utenom pensum, derfor fikk jeg veldig roen på meg, og klarte derfor å svare bra på det andre emne og. Hadde nok ikke klart å svare like bra på emne to, hadde jeg ikke fått den roen på meg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder norsken bør du lære å sette punktum fremfor komma enkelte steder :) Bortsett fra det skriver du ganske bra.

Jeg studerer ved et av universitetene, og satser på gode karakterer. Det går stort sett bra, men jeg sliter med eksamensnerver i fag som betyr mye for meg. Semesteret som gikk førte dette til at jeg skrev mye dårligere på en eksamen enn jeg vanligvis gjør, og havnet på en karakter lavere enn den jeg sannsynligvis lå på.

Kanskje noe av problemet ligger i at du ikke skriver godt nok på eksamen. For min del har gode skrivekunnskaper hjulpet meg mye. Du sier jo selv at problemet er norskfaget, og selv om det naturligvis ikke burde vært slik, påvirker skrivemåten inntrykket i oppgaven. På innleveringer har du bedre tid, er mindre stresset, og bruker muligens data. På eksamen skriver man for hånd, ofte rett inn i besvarelsen. Jeg ville forsøkt å øve på å skrive for hånd. Det kan selvfølgelig også hende at du har samme problem som meg i forhold til nerver. Prøv å lese tidligere eksamensbesvarelser, og se om du kan få noen tips der. :)

Anonym poster: bb819fdc5ca2bdac9a624a6ab3375087

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og et annet tips: vær nøye med å svare på det du blir bedt om :) Dette har svært mye å si!

Anonym poster: bb819fdc5ca2bdac9a624a6ab3375087

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tipsene. Norsk vet jeg at jeg sliter med, og det faget forventer jeg ikke bedre enn 3-4, og er også da fornøyd med den karakteren.

Vi får lov til å bruke pc på eksamen, men jeg har skrevet mye for hånd på oppgaver som er levert til lærer.

Jeg har og lært, etter en skikkelig bom på bokmål eksamen, at oppgaven skal leses ekstremt nøye, og man skal følge oppskriften til punkt og prikke, så man ikke bommer.

Men det er ikke bare i norsk jeg får dårlig. Men matte og, der går jeg og ned en karakter.

Har jo noen fag jeg har fått to karakterer dårligere, enn lærer mener jeg fortjener. Men mest bare en karakter. Så jeg tror det har mest med stress og gjøre.

På muntlig eksamen så er jeg nok ekstra stressa og, så glemmer ting, jeg vet jeg kan. Så er ganske frustrerende. Skulle ønske jeg bare klarte å slappe av. For vil jo helst ikke at dette skal følge meg på høyskole heller.

Skrevet

Er du sikker på at læreren din underviser etter læreplanen i faget? Ofte har man lærere som drar inn en million andre temaer og egne erfaringer. Altså får man mindre opplæring i emner som faktisk kan komme på eksamen.

Skrevet

Jeg leser læreplanen i hvert fag, lærer alt i bøkene, så vet at jeg lærer det jeg skal.

På eksamnene og, så er det jo ting jeg kan, og har jobbet med. Er bare det at jeg sliter med å få alt fram, gjør nok en del dumme feil, fordi jeg stresser. Jeg har og fra skolestart for 1,5 år siden jobbet i gruppe med andre i klassen. Så føler vel det mest må være stress.

På muntlig eksamen så går jeg og hjem, setter meg ned, og kommer på alt jeg burde svart bedre på. For jeg svarer jo på alt da jeg faktisk kan det, men er nok så stresset at jeg får ikke svart utdypende nok.

Til våren har jeg 3 muntlige eksamener, og 3,5 skriftlige. Men tror jeg de neste 4,5 mnd gir opp mitt sosiale liv, og bare jobber som en helt med skolearbeid.

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert på at du egentlig er så flink som du selv synes?

Anonym poster: 7e30c6ba7b93a9c3754985cf6479aa4d

• Liker 3
Skrevet

Sikkert på at du egentlig er så flink som du selv synes?

Anonym poster: 7e30c6ba7b93a9c3754985cf6479aa4d

Ja, det er jeg. Jeg har jo lærer i hvert eneste fag, leverer inn mange oppgaver, har prøve eksamener på skolen. Der får jeg bedre karakter i alle fag, enn hva jeg får på eksamen. Og har jeg prøve eksamen i matte på skolen, får bare en eller to små feil, og læreren gir meg 5, så er jo ikke læreren snill heller. Er to lærere som er sjokkert over hvor dårlig karakter jeg har fått på eksamen. Og i det ene av de fagene har jeg tatt eksamen 2 ganger og.

Så noe merklig må skje med meg på eksamen som gjør at jeg presterer dårligere.

Skrevet

Kommer an på. Jeg gjør det ekstremt dårlig på muntlige eksamner pga stress og angst, men jeg gjør det bra på skriftlige, så fremt jeg har forberedt meg grundig.

Skrevet

Får du nok søvn før eksamen, eller leser du hele natten?

Skrevet

Chill-Pill.jpg

Dette her er det aller viktigste. Ikke stress.

Skrevet

Takk for svar!

KaDust kjedelig å høre at du sliter sånn med muntlig eksamen.

Min første muntlige eksamen var nok mye med på å sette angsten i meg, for muntlig eksamen. Den var helt grusom, jeg ble kryssforhørt i alt, jeg fikk aldri prate ferdig, selv om jeg vet at det jeg pratet om var riktig og relevant for oppgavene jeg fikk. Jeg og flere i klassen fikk denne sensoren og eksaminatoren, og vi alle klagde på de etterpå. For vi satt alle igjen med en veldig dårlig opplevelse. Men de tok ikke hensyn til klagen vår.

Chloe desverre sover jeg nesten ingenting to netter før eksamen, dette fordi jeg er så stresset. Men jeg leser ingenting på natta. Jeg er en student som jobber daglig fra skolestart med skolearbeid, så det skal slippe å bli alt for mye den siste måneden. Blir jo sefølgelig mer lesing måneden før, men dagen før prøver jeg å lese mindre, heller slappe av og kose meg. Men det hjelper ikke mye på søvnen.

Enapyn ja jeg burde lære meg og slappe av ja, men vet ikke hvordan jeg skal få gjort det.

Skrevet

Da er det nok fordi du er for stresset og har fått for lite søvn. Det er utrolig hvor mye det gjør med prestasjonene på eksamen. :/

Derfor synes jeg også at mappeeksamen hadde vært bedre enn ordningen vi har nå, men det er det mange som er uenige i. :gjeiper:

Skrevet

Norsken kan være kinkig - for det første har de begynt med "skriv 250 ord om noe du kunne skrevet 15 sider om"-oppgaver, og jeg husker godt at for 2010-kullet (året over meg) på min skole var det en strykprosent på 25 i norsk det året.. Primært fordi de ikke hadde lest oppgaven nøye nok - i stedet for å skrive 250 ord hadde enkelte skrevet mange sider (eller aaaalt for lite), andre hadde gått milevis ut over det de ble spurt om i oppgaven, og en del hadde ikke skjønt oppgaven i det hele tatt, eventuelt ikke lest den ordentlig og tenkt over hva det faktisk handlet om, før de begynte å skrive. Det er de vanligste feilene.

Det er dessuten vanskelig å peke på enkelte ting eller gi tips når vi ikke vet hva som trekker deg ned. Regner med at du har gått over de eksamenene du har tatt, og også fått lærerne dine til å se på hva du burde ha gjort annerledes? Det eneste jeg kan se ut i fra innleggene dine (her og ellers på forumet) er at du har en litt spesiell setningsoppbygging, i betydningen at flere av setningene dine kan være ganske tunge å lese (det har også noe med ordvalg å gjøre), samt at du har noen grammatikkfeil (komma + og/å). Men om du skriver på denne måten i oppgavene dine aner jeg jo ikke, så det er hvertfall det eneste jeg kan tenke meg herfra. At dette skulle gi deg 2 i norsk, derimot - det synes jeg høres rart ut :klo:

Samtidig finnes det jo også mange rare sensorer der ute, så det er aldri godt å vite..

Og jeg mener ikke på noen måte å være slem her, så dersom du oppfatter innlegget som et angrep/en form for bitching, eller noe i den duren, beklager jeg selvsagt det.

Gjest Vampen
Skrevet

Vektingen av språk er ikke så tung at språket til TS skulle tilsi en 2'er.

TS: har du bedt om begrunnelse? Det bør du alltid gjøre om du får et resultat du er misfornøyd med. Uansett om sensuren er korrekt eller ikke, så er det lurt å finne ut hva du må jobbe med til neste gang.

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg er også lite flink med eksamener. Kommer alltid på etterpå hva jeg burde ha skrevet og slikt. Fikkr alltid veldig gode karakterer på innleveringer og foredrag, og sånn middels gode karakterer på eksamen. Slik var det både på videregående og universitetet. Glad jeg er ferdig med skolen :)

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er til hjelp, men jeg bruker læreplanmålene/kompetansemålene veldig ofte. Det har blitt min nye bibel. Så hver gang jeg øver meg, sjekker jeg om jeg har inkludert så mange relevante kompetansemål som mulig. Som regel har jeg toppkarakterer i alle fag - men når jeg tar eksamen svikter jeg totalt. Jeg tror kanskje det dreier seg om at spørsmålene ikke er nok konkrete, eller at jeg glemmer drøftingen. Nerver er ikke noe problem for meg lenger, men jeg tror jeg tenker for mye. Det andre jeg sliter med er at jeg går lei veldig fort, så da går jeg alltid hjem så fort jeg har sjansen.

Selv tar jeg opp et par fag fordi jeg ikke fikk de fagene jeg skulle ha for å få studiekompetanse etter å ha vært på utveksling. Siden skolesystemet er annerledes i vertslandet mitt, har jeg på en måte blir vant til å svare rett frem, uten drøfting. Der ligger fokuset kun på kunnskaper, og ikke bruk av kunnskapene. I følge de lærerne som veileder meg nå - som forresten er veldig flinke lærere - er drøftingen ekstremt viktig. Det at man reflekterer rundt dine egne svar er et tegn på høy kompetanse og et bredere spekter når det gjelder kunnskap.

Det aller viktigste er det vanskeligste; å holde hodet kaldt. Tidligere har jeg vært kjempenervøs, og det medførte at jeg utelot enkelte ting, dårlig retorikk, skrivefeil, glemme kildehenvisninger, osv. Husk også å spise godt godt, ikke drikk alkohol, drikk masse vann. Jeg vet ikke hvorfor, men sjokolademelk funker for meg.

Skrevet

Kjæresten min gjør det alltid dårligere på eksamen enn han gjør det på prøver o.l. Han er langt i fra dum, men det er noe med eksamen som gjør at han får dårligere enn vanlig. Tror rett og slett at noen takler en eksamenssituasjon dårligere enn andre. Det er jo veldig stressende, og alle opptrer ulikt under en stressituasjon. Noen enkle råd er å lese oppgaven skikkelig og ta deg god tid. Skriv en liten disposisjon om mulig, det er lett å glemme god struktur når man er stressa. Kanskje du kan få en lærer til å gi deg en "liksomeksamen", så kan han/hun se hva du har gjort galt etterpå?

Lykke til uansett! :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Og jeg er glad for alle tilbakemeldinger jeg får her.

Jeg skriver nok bedre norsk på eksamen, enn hva jeg gjør her inne, for her skriver jeg så raskt jeg kan, og tenker ikke over hva jeg skriver. Vet at jeg sliter litt med setningsoppbygning, så jobber med det under eksamen. Men i norsk så forventer jeg ikke bedre enn 4, blir veldig glad hvis jeg får 4. Læreren min i norsk har alltid gitt meg 4 på alle stiler jeg har levert inn. Men den eksamenen i norsk jeg fikk 2 på, var nok fordi jeg bomma på oppgaven og.

Tror nok stresset må få en stor del av skylden. Så tror jeg må jobbe med det. Men sefølgelig jobbe mye mer med fagene og, så jeg kan føle meg ennå mer sikker.

Vi har prøve eksamener på skolen, der gjør jeg det bra. Men kanskje jeg skulle pratet med venner en del i de muntlige fagene, om det faglige. Så jeg får testet meg mer i muntlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...