Gå til innhold

Bytter dere etternavn når dere gifter dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I "gamledager" var det jo ingen tvil om endring av etternavn, men dette har vel endret seg. Det er kanskje fortsatt flertallet som tar etternavnet til mannen sin?

Jeg klarer ikke å gi fra meg etternavnet mitt, men har sagt til min forlovede at jeg kan ta hans etternavn i tillegg til mitt. Men likevel så føler jeg litt på at han ikke tar mitt. Det har ingenting med prinsipp å gjøre, men mitt etternavn er sjeldent og "det eneste" jeg fører videre etter min pappa. Det hadde betydd så utrolig mye for meg dersom min forlovede tok mitt etternavn som mellomnavn, men han vet ikke om han ønsker det. Jeg skal ikke tvinge han, men er det virkelig så uvanlig å gjør det på denne måten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjorde det ikke helt ulikt hvordan du ønsker det: (Navnene er endret men speiler hva vi gjorde)

Mitt navn før vielse: Line Viksnes Larsen

Hans navn før vielse: Trond Samsø

Mitt navn etter vielse: Line Samsø Viksnes

Hans navn etter vielse: Trond Viksnes Samsø

Jeg var skit lei Larsen og ville kvitte meg med det. Viksnes er min mors familie og de fleste jeg treffer som har det navnet vil jeg være i slekt med. Det var mannen min som foreslo at vi gjorde det slik.

Skrevet

vi bruker begges etternavn. Mitt etternavn blir da mellomnavnet våres, og etternavnet til sambo blir selve etternavnet.

jeg har valgt det slik, fordi jeg har ei jente fra et tidligere forhold. hun har mitt etternavn som mellomnavn, og da vil jeg fortsette å ha det navnet, slik at vi alle har ett likt navn ihvertfall :)

Skrevet

Min forlovede har et kjedelig sen-navn som han har fra sin stefar. Jeg har et historisk spennende, gammelt, skjeldent og pent navn. Jeg har ingen planer om å kutte det ut for et navn som bare er anonymt og kjedelig. Jeg beholder altså mitt navn. Han er dansk, men blir norsk statsborger snart. Det blir enklere fir han å beholde sitt etternavn, så han for eksempel slipper reise for å få endret papirer. (Ja han må faktisk det.) Derfor sier han at han vil ta mitt når han har endret statsborgerskap.

Skrevet

Men er ikke det litt rart at man heter:

Ole Larsen Hansen

Fride Hansen Larsen?

Man får jo litt krøll på tungen og det blir litt rotete føler jeg.

Jeg skal ta bort begge mine, og ta hans:) Datteren vår har kun hans.

Så da får vi samme etternavn alle 3:)

Skrevet

Jeg kommer muligens til å ta hans navn i tillegg (da burde han ta mitt), men aldri i verden om jeg kommer til å bytte etternavnet mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke falt meg inn. Navnet mitt er veldig spesielt og jeg har stor tilknytting til det (ikke at jeg ville byttet uansett, tror jeg).

Barna har bare mitt etternavn, og mannen har derfor tatt dette navet som mellomnavn for å ha et felles navn med barna.

Anonym poster: a66c45d03362c350218052ec9c9d1697

Skrevet

Her heter vi

Nathalie Christin Lindblad

og Jonathan Sveavik

Han skal bytte til Jonathan Lindblad Sveavik, jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal hete Nathalie Christin Lindblad Sveavik eller om jeg skal bare fortsette uten å bytte.

Har tenkt masse på det i dag faktisk, er i grunn litt nærmere en bytting i dag. Men det kan snu seg fort.

Skrevet

Jeg tar etternavnet hans og beholder mitt som mellom navn, mens han bytter ut sitt mellom navn med mitt nåværende etternavn :)

Gjest lehmkuhl
Skrevet (endret)

*slettet*

Endret av lehmkuhl
Gjest Daenerys
Skrevet

Vi er ikke forlovet, men jeg kommer til å ta hans navn som mellomnavn, og han kommer til å ta mitt navn som etternavn. Altså tar vi hverandres navn og får lik rekkefølge på dem, syns det er rotete når man har ulik rekkefølge.

Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Jeg tar hans etternavn og beholder mitt som mellomnavn, har ikke tenkt noe over det en gang, men det føles naturlig. Nå har han et -sen navn, ikke det kjedeligste som finnes, men jeg synes heller ikke det er nydelig. Men det får være som det er, jeg synes det er viktig å hete det samme.

Jeg har også lekt litt med tanken på at han kunne tatt mitt som mellomnavn, men jeg har ingen argumenter på at det er sjeldent, selvom det betyr litt i familien min. Dessuten ønsker jeg at eventuelle barn kun skal ha ett etternavn, det blir derfor hans, og det er da ingen grunn for at han skal ha mitt.

Skrevet

Nei, vi har beholdt våre etternavn.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi har tatt hverandres etternavn og gjort det til ett likt navn med bindestrek. To navn som passet veldig godt sammen og fikk en ny "swung" :-)

Gjest Tavira
Skrevet

Som det ser ut nå så blir det ikke bytting på noe av oss. Jeg har to sjeldne navn fra før (hans er et -sen navn), og han vil ikke hete det jeg heter! Sånn går det når begge er like sta :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville egentlig ikke. Det som er fint med å beholde navnet har ingenting med "likestilling" å gjøre,men det at det er så trist at jeg ikke skal føre over min slekt sin navn,og at den bare skal dø ut?

Men jeg ser at det er mer praktisk med norsk etternavn

Anonym poster: ad8b43877a4afa0a705eb99adacee13a

Skrevet (endret)

før vi giftet oss, het vi

Wilma Fiske

og

Glenn Asbjørn Pedersen

etter vi giftet oss, het vi

Wilma Fiske Pedersen

Glenn Asbjørn Pedersen, men siden jeg kort tid etter vi var gift kuttet ut å bruke navnet Fiske, så fjernet jeg det, så nå er jeg Wilma Pedersen

Endret av wilmap
Skrevet

Vi har begge sjeldne etternavn som vi har sterkt forhold til, så ingen av oss ønsker å bytte navn. Hans foreldre er i mot, mine bryr seg ikke. Med et fornavn som mitt som jeg har delt med minst to andre i klassen gjennom hele skoletiden så har etternavnet mitt oftere blitt brukt enn fornavnet mitt, noe som har gjort at jeg er ekstra knyttet til det.

Skrevet

Her har alle beholdt sine navn.

Om min forlovede forventet at jeg skulle ta hans navn, men ikke ta mitt, så hadde eg lurt litt på hva slags mann eg hatt fått meg.

• Liker 1
Gjest -Marla-
Skrevet

Jeg tror vi kommer til å beholde våre egne navn.

Eller trekke lodd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...