AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 De fleste borettslag har regler om at det skal være ro i leiligheten, spesifisert gjerne mellom kl 22/23 til kl 06/07. Kan noen hjelpe med å definere hva som betraktes som ro i en lytt bygård? Er det ro hvis det er flere på besøk, og: folk kommer og går, går hardt/tramper i trappen, og snakker med vanlig høy stemme i oppgangendet snakkes med vanlig høye dagligstemmer inne i leiligheten og dette høres i naboleiligheten, men uten musikkdet høres veldig godt i naboleiligheten at det spilles musikk, selv om det kanskje ikke spilles spesielt høytpga mange mennsker blir det mye dunking mot gulv og vegger, som f.eks. når ting faller i gulvet, de går raskt på helen som får guvet til å dundre, slenger av seg/tar på seg støvler osv (ja, det er lytt) Og kan man si at det er normalt og man må godta at det kontinuerlig er gjester der, opptil kanskje 4-5 -6-7 stykker, hver dag, at det størstedelen av dagen spilles musikk som bærer inn i naboleiligheten? Er det å vise hensyn overfor naboer, som er en annen ofte brukt standardformulering i husordensreglene? (Den aktuelle saken gjelder selvsagt en leilighet med svært unge leietagere som er støykilden, og det gjelder uansett ukedag og det varer langt på natt/morgenkvisten.) Er det noen som har kommet over definisjoner eller som har sterke oppfatninger om hvordan dette skal fortolkes? Anonym poster: d48b95aff4a1d965d810790279186d10
Gjest Memories Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Jeg hadde ikke sagt noe på det der. Folk må da få høre på musikk, ha besøk, gå osv. Du sier jo selv at de ikke spiller så veldig høy musikk og at de prater normalt høyt. Man kan ikke akkurat liste seg rundt og hviske bare fordi det er litt lytt der man bor. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Det betyr at det skal være ganske stille pga at folk sover. Det er bare å klage, folk skal ta hensyn til andre folk og reglene. Anonym poster: 944ffe06309bc60ec8d30bb06cb4a66f 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Høres ut som du har fått noen dophoder til nabo. Du får true med politiet. Anonym poster: 7bcad55f1b9c4702fc11e9361bcd74c0 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Jeg hadde ikke sagt noe på det der. Folk må da få høre på musikk, ha besøk, gå osv. Du sier jo selv at de ikke spiller så veldig høy musikk og at de prater normalt høyt. Man kan ikke akkurat liste seg rundt og hviske bare fordi det er litt lytt der man bor. Og du mener at dette kan skje selv om natten? Og til tross for at man som nabo våkner av dunk, tramping, i leiligheten, og i trappen av folk som kommer og går? Syns du ikke at det "å liste seg rundt og hviske" er et normalt krav nattestid? Videre, på dagtid, skal man tåle å bli størstedelen av tiden bli pådyttet andres musikk? (Til tross for at det ikke er veldig høyt er det høyt nok til at det høres i flere retninger ut fra leiligheten, dvs. også ut gjennom vindu og til oppgang.) Anonym poster: 5d76b96c4291551a28c4506427d12b9e
estrella Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Ja, på dagtid må du nesten bare akseptere at naboer hører på musikk (særlig hvis de ikke hører veldig høyt). Hvis det er et stort problem er egentlig alternativet å flytte, for folk må få lov å eksistere i sitt eget hjem. Det er jo ikke deres feil at det er lytt mellom leilighetene. Jeg kjenner litt på det selv, støy fra naboene. Det er ikke så lytt her, at vi hører selv lav musikk, men vi hører de som går både over og under oss, vi hører musikken og når naboene har besøk (som kan bli litt høyt når de er mer enn 2-3 personer) så hører vi hele samtalen(e). Det er fryktelig slitsomt, men vi har planer om å flytte i løpet av 2013, så får bare holde ut. Men apropos støy, når man bor slik man bor, er det ikke normalt med nabovarsel når folk skal pusse opp? Da tenker jeg ordentlig oppussing, hvor det er støy fra morgenen til 23 over lang tid (de har holdt på i 2-3 måneder nå, med litt pause i jula). Nå kuppet jeg tråden litt.. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Ja, på dagtid må du nesten bare akseptere at naboer hører på musikk (særlig hvis de ikke hører veldig høyt). Hvis det er et stort problem er egentlig alternativet å flytte, for folk må få lov å eksistere i sitt eget hjem. Det er jo ikke deres feil at det er lytt mellom leilighetene. Jeg kjenner litt på det selv, støy fra naboene. Det er ikke så lytt her, at vi hører selv lav musikk, men vi hører de som går både over og under oss, vi hører musikken og når naboene har besøk (som kan bli litt høyt når de er mer enn 2-3 personer) så hører vi hele samtalen(e). Det er fryktelig slitsomt, men vi har planer om å flytte i løpet av 2013, så får bare holde ut. Men apropos støy, når man bor slik man bor, er det ikke normalt med nabovarsel når folk skal pusse opp? Da tenker jeg ordentlig oppussing, hvor det er støy fra morgenen til 23 over lang tid (de har holdt på i 2-3 måneder nå, med litt pause i jula). Nå kuppet jeg tråden litt.. For å svare på det siste først: Vanligvis kreves det at oppussing skal primært foregå på dagtid (dvs. vanlig arbeidstid), og uansett begrenses på kveldstid. Jeg har også lest regler om at oppussingsprosjekt må forsøkes gjennomført innen en måned. At det arbeides over lengre tid til 23 om kvelden, må være uakseptabelt. Jeg ville ha tatt det opp med eier / styret. Så til din anbefaling om å flytte: Jeg mener at hvis man bor i en lytt bygår, må man begrense aktiviteter som forstyrrer naboer, - inklusiv å spille musikk. Det er tross alt en unødvendig belastning for omgivelsene, og man kan bruke headsets. Derimot kan man selvfølgelig ikke begrense normal tale eller bruk av radio/TV på dag- og kveldstid, - som i motsetning til musikk de fleste ønsker å holde på et begrenset volum. (Om nattet derimot må det være stille.) Jeg mener også at man må begrense antall besøkende også på dag/kveldstid for ikke å belaste naboer. Å ha besøk av flere personer samtidig i en mindre leilighet hver dag, påfører andre mye støy. Spesielt når folk kommer og går, gjerne flere ganger i timen. Mener du virkelig at det er støymakerne som skal råde grunnen og at andre bare må flykte? Særlig når støymakerne er leietagere eller nyinnflyttede, mener jeg det er urimelig at de som har bodd der gjennom mange, mange år, og som er stille og tar hensyn til naboer, er de som som du mener skal flytte! Jeg har selv alltid tenkt på naboer når jeg har besøk, - selv av én person. Det medfører alltid ekstra støy med gjester i en leilighet. Anonym poster: 5d76b96c4291551a28c4506427d12b9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå