Gjest Anonym Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Til stadighet samles ungene hjemme hos hverandre for å spille en hel helg. Når man er 13/14 år, er det da greit at man døgner hele helga, og bare sover litt nå og da? De vil nemlig styre seg selv, og legger seg ikke før vi voksne står opp dagen etter. Er det virkelig sånn at ungene får gjøre dette "alle andre steder", eller blir vi lurt? Problemet er at vi som foreldre ikke blir enige, PG dermed kunne det vært greit å høre hva andre tenåringsforeldre gjør når det er LAN? At ungene bør legge seg tidlig osv er jeg klar over. Jeg ønsker bare å høre hva andre "LANtenåringsforeldre" gjør.
charactouy Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Nå har ikke jeg tenåring, men jeg tar meg den frihet å mene noe likevel. Søvn er viktig. Livsviktig. Om det er snakk om to-tre helger i året, eller to-tre helger i mnd ville vært avgjørende for min håndtering. Et par ganger i året vil ikke være noe problem, men flere ganger i mnd tviler jeg på kan være sunt.
Gjest Lurifix Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Nå er ikke jeg forelder til en tenåring, men jeg var en tenåring som dro MYE på LAN fra jeg var 14 til jeg ble 19. Være våken i over 24+ timer var vanlig rutine. Hadde LAN alt fra hver helg til 1 gang i måneden. Ingen jeg kjenner tok skade av å herje på LAN hver helg. Så bare slapp av og la ungene leke som de vil!
Miley Cyrus Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Du er en dårlig mor hvis du prøver å messe med sønnen ditt sitt LAN imo. 1
Gjest brutal mann Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Hva er vitsen med LAN om en ikke døgner? Er det LAN så er det LAN. Det en kan diskutere er frekvensen. En gang i måneden bør gå helt fint. Hver helg er ikke bra.
SubHuman Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Hvis man vil døgne så døgner man. Med eller uten tillatelse fra foreldre.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 La de ordne selv. Som tenåring så var jeg mye på LAN, og brødrene til samboeren min hadde også LAN (han ene er samme alder som din sønn) hjemme da vi bodde der, og det var aldri noe problem å være oppe sent/døgne. Som oftest legger de seg når de føler for det, og sover lenge om de har vært oppe et døgn. Så lenge det ikke går utover at de ikke orker å dra på skolen på en mandag burde det ikke være noe problem. Anonym poster: e4254125809340dbf16666adc4df19e7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Hva i fandens navn er lan? Anonym poster: 92951f50e37d9be4641e5a4f4d03b631
SubHuman Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 (endret) Hva i fandens navn er lan? Anonym poster: 92951f50e37d9be4641e5a4f4d03b631 Local Area Network. Vil ikke gå inn på hva dette er, fordi jeg regner med at de er på "LAN" som er at de bare spiller spill på PC eller en form for konsoll sammen, drikker mye brus, spiser mye fastfood og godteri etc. Med andre ord de "gamer" hele natta Endret 7. januar 2013 av SubHuman
melly666 Skrevet 7. januar 2013 #10 Skrevet 7. januar 2013 Jeg dro aldri på LAN som ungdom, men styrte søvnen min selv fra 8. klasse (inkludert mye døgning). Så lenge det ikke går utover dere voksnes søvn (bråk osv) eller skolearbeidet ser jeg ingen problemer med det. Tror det er sunt at ungdommen lærer å sette grenser for søvn selv ut fra behov og ønsker.
Gjesten Skrevet 7. januar 2013 #11 Skrevet 7. januar 2013 Jeg tror det kommer an på frekvensen. Så lenge skolen på mandag ikke blir problematisk, ser jeg ikke noe særlig problem med å ha lan innimellom.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #12 Skrevet 7. januar 2013 Ja, de spiller hele natta og dagen med - den delen de greier å holde seg våken. I jula var det hver eneste natt hele juleferien. Jeg mener at 13-14 åringer trenger en døgnrytme og søvn - men skjønner jeg er nedstemt her. Bare synd jeg trenger det, og det er vanskelig med roping og hyling døgnet rundt i helgene :-( Blir det ikke slitsomt å snu døgnet to ganger i uka, og fremdeles være klar i hodet for læring mandagene etter ei sånn helg???
Chloe- Skrevet 7. januar 2013 #13 Skrevet 7. januar 2013 Ja, de spiller hele natta og dagen med - den delen de greier å holde seg våken. I jula var det hver eneste natt hele juleferien. Jeg mener at 13-14 åringer trenger en døgnrytme og søvn - men skjønner jeg er nedstemt her. Bare synd jeg trenger det, og det er vanskelig med roping og hyling døgnet rundt i helgene :-( Blir det ikke slitsomt å snu døgnet to ganger i uka, og fremdeles være klar i hodet for læring mandagene etter ei sånn helg??? Det går an å begrense det til feks en helg i uken. Ta kontakt med de andre foreldrene, så samkjører dere! Uansett mye bedre at de har hjemmelan enn at de rangler rundt uten oppsyn frem til innetid.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2013 #14 Skrevet 7. januar 2013 Ps: min sønn har dysleksi, lærevansker, konsentrasjonsvansker og store problemer med noe de kaller korttidsminne (læringsminne) - så jeg er urolig for at uregelmessig søvn ikke er bra - men der blir vi ikke enige i hjemmet
Gjest brutal mann Skrevet 7. januar 2013 #15 Skrevet 7. januar 2013 Poenget mitt er at når en har LAN, da har en LAN! Da gamer en til en sovner i sofaen. Punktum ferdig finale! Det som kan diskuteres er hvor ofte en skal ha LAN. Men har en LAN, da har en LAN! Ikke kødd med konseptet da er du den teiteste forelderen i hele verden. 2
Gjesten Skrevet 7. januar 2013 #16 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har ikke tenåringsbarn, men jeg ville nok ikke godtatt at dette skjedde hver helg. Sliter han med korttidsminnet og har lærevansker generelt, er jeg nok enig i at nok søvn er et behov. Hvorvidt spillingen går ut over skolegangen vet nok du bedre enn vi gjør, men hvis du har inntrykk av at det gjør det, ville jeg nok strammet inn spillingen enda mer. Ikke mer enn en gang i måneden f.eks., og overhodet ikke natt til mandag. 3
Gjest brutal mann Skrevet 7. januar 2013 #17 Skrevet 7. januar 2013 En LAN'er ikke natt til mandag da Om det ikke er påske
ViljaH Skrevet 7. januar 2013 #18 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har LAN hjemme, til og med WLAN, men sover da om natta fordet... [dumdidum]
Gjest Lanmor Skrevet 7. januar 2013 #19 Skrevet 7. januar 2013 Vi har to tenåringsgutter som er ofte på lan. Vi innførte tidlig et par regler: lan skulle være på fredag, slik de var uthvilt til mandag og skole igjen, samt at det må gå minimum 5 uker mellom vært lan. Siden jeg er venninne med mødre til flere av mine sønners venner, har dette fungert veldig bra i mange år. Enkelte ganger er det storlan (fra fredag til søndag) og det er heldigvis kun kanske en gang i året, ellers har det vært en og annen sjelden gang på lørdag (feks pga bursdagsfeiring) Mitt tips er å forsøke å styre lan til fredager og at det må gå en viss tid mellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå