AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Grunnet et hjerneslag har jeg vært sykemeldt i 1 år og gått på aap i to år. Legen har sendt en søknad til nav om 50% uføre siden arbeidevnen min ser ut til å ha blitt sterkt redusert og vil vedvare i lengre tid - kanskje alltid. Søknaden er under behandlig. Nå er saken den at jeg har fått ny veileder hos nav, og hun sier noe helt annet enn min forrige veileder. Jeg fikk nemlig beskjed fra forrige veileder at det var en god idè å søke og da evt få innvilget 50% uføre nå, og at jeg da kunne fortsette å ha aap på de resterende 50% til jeg fant en fast jobb. Problemet mitt har vært at jeg har sagt opp jobben jeg hadde før hjerneslaget og at jeg nå sliter med å finne en 50% jobb som passer for meg. Jeg har tatt på meg vikariater på skoler (er utdannet lærer) men det har ikke vært noen fast stilling for meg å søke på i redusert stilling. Uansett. Nå sier min nye veileder at jeg IKKE kan få aap hvis jeg får uføretrygd på 50%. Jeg kan kun få aap hvis jeg er i jobb og blir syk igjen. Hun sier også at uføretrygden regnes ut med grunnlag i den jobben man HAR!??, og derfor vil det være dumt av meg å søke uføre nå som jeg ikke jobber. Da vil jeg sitte igjen med kun 50% uføretrygd og ingenting ellers, mens jeg i dag har full aap. Hun sier også at det er bedre for meg økonomisk å bli på aap til jeg da får meg en 50% stilling for da kan uføretrygden regnes ut fra dette og jeg får både lønn for halvparten og andre halvparten uføre. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner noen ting... Er det noen som har erfaring med dette? Hvis uføretrygden regnes ut i fra en ny jobb - 50% som jeg vet garantert vil betale meg mindre i lønn enn tidligere arbeid (jeg må nemlig finne en litt annen type jobb og disse er ikke like godt betalte som det jeg gjorde de siste 10 årene før slaget). Da vil jeg jo sitte igjen med en mye dårligere uføretrygd enn om de regnet ut i fra tidligere inntekt som jeg hadde da jeg fikk slaget. Jeg skjønner ikke helt dette jeg... Min fastlege mener min nye veileder tar feil og har tilbudt seg å bli med på møte med nav så vi får klarhet i dette. Jeg er på ingen måte desperat her, men bare nysgjerrig på om noen har opplevd noe av det samme og/eller vet hva som kan være riktig? Anonym poster: d94c6d1090148e730e134b7833379207
Gjest Yellow Taxi Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 NAV er jævlig vanskelige, du har tydeligvis en dyktig fastlege dra for guds skyld nytte av det å ta med deg dette flotte mennesket på møte!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Jeg har hatt et uproblematisk forhold med nav i et par år nå så jeg har hele tiden "snakket godt" om de, så derfor ble jeg litt overrasket her ja. TS Anonym poster: d94c6d1090148e730e134b7833379207
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Her skurrer det gitt. Uføretrygd beregnes jo ut fra tidligere inntekt samlet sett, ikke utfra den jobben en har. Har ikke hørt om noen med 50 % aap og 50 % uføretrygd før, kanskje problemet hennes er at dette er en ukjent problemstilling for henne? Men tror hun kan ha rett i at det økonomisk vil lønne seg for deg å få full aap. De som får innvilga uføretrygd går gjerne litt ned i inntekt. Anonym poster: fb338293e86f53191555bd8887585a00
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Noen fler med erfaring om dette? Anonym poster: d94c6d1090148e730e134b7833379207
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå