Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Jeg er i prinsippet imot barn på FB før de fyller 13, som faktisk er aldersgrensen der inne. Min datter som fyller 13 i november har lenge spurt om å få lov ettersom mange i klassen og andre venner på samme alder har hatt det i flere år allerede. Et par av klassevenninnene fikk FB-profil nå etter nyttår med begrunnelse at de fyller 13 i løpet av året, selv om det ikke er før etter sommeren. Av de jentene i klassen som hun henger sammen med (6-7 stk), så er det kun min datter og en til som ikke har FB-profil. Hun andre fyller 13 i løpet av januar, og kommer til å opprette FB-profil da. Min datter blir da den eneste i vennegjengen uten FB. Nå er jeg fryktelig i tvil om hva jeg skal gjøre. Skal jeg så fast på mine prinsipper og vente til november, eller skal jeg la henne få FB-profil samtidig med hun som fyller i januar? Nå er jo FB blitt et stort og "viktig" sosialt medium i dagens samfunn.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Jeg er i mot at barn skal få facebook før tiden, men i dette tilfellet ville jeg latt henne få lov, men jeg ville ha hatt litt ekstra kontroll i starten. Kanskje en avtale om at du skal ha passordet hennes? (Men ikke bruk det uten at hun er sammen med deg, det skal bare være en sikkerhet for å hindre misbruk og mobbing). Anonym poster: 8e0ea19aa999cacf14b51be7360be18c
Gjest Gaby Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Jeg ville ventet. Aldergrensen er 13 år, hun er jo nærmere 11 enn 13. Dessuten, FB renner over av søppel og fjas etter min mening, så jo lengre man kan holde barna borte derfra jo bedre. 2
Myntkast Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 (endret) Jeg er litt delt i denne saken. Har man først tatt et standpunkt i en sak, mener jeg at man for selvfølelsens skyld bør stå fast ved det. På en annen side gjelder det datteren din, som du antakeligvis mener kommer til å bli den eneste i sin vennegjeng uten tilgang på dette.. noe som ikke er lett i den fasen av livet hun er i. Det er mulig hun går glipp av små artigheter som andre i klassen deler på facebook, chatte med venner og lignende. Jeg ville ikke følt meg veldig bra, hvis jeg hadde vært i hennes situasjon. Hva med å inngå et kompromiss om at hun får lov til å registrere seg (kanskje når hun nest siste gjør det) mot at du i blant kan få full tilgang til å sjekke litt. Altså ingen direkte overvåkning, slik at dere kanskje kan gjøre det sammen. Du vil jo hennes eget beste, noe hun antakeligvis skjønner etter hvert. Endret 6. januar 2013 av Myntkast
Gjest WendyClear Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 Jeg ville ventet. Aldergrensen er 13 år, hun er jo nærmere 11 enn 13. Dessuten, FB renner over av søppel og fjas etter min mening, så jo lengre man kan holde barna borte derfra jo bedre. uhm.. nærmere 11 enn 13? Jeg synes du skal la henne få lov hvis du føler at hun er moden nok til det. Det at hun spør deg om lov til å opprette en profil er jo et godt tegn, mange ville nok bare laget en profil selv når de har ventet så lenge på å få en. Barn idag har generelt god nettvett! 1
Solbærsaft Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 Jeg ville ventet. Aldergrensen er 13 år, hun er jo nærmere 11 enn 13. Dessuten, FB renner over av søppel og fjas etter min mening, så jo lengre man kan holde barna borte derfra jo bedre. Hvordan er hun nærmere 11 enn 13 når hun blir 13 år i november? Syns du kan la henne få ha facebook-konto, men si at dere må være venner og at du må ha passordet hennes (men ikke gå inn uten at hun vet det).
Gjest Gaby Skrevet 6. januar 2013 #7 Skrevet 6. januar 2013 Hun ble 12 nå i november som var, og før det var hun 11... Det er bare litt over en mnd siden det var november. 3
charactouy Skrevet 6. januar 2013 #8 Skrevet 6. januar 2013 (endret) Hun ble 12 nå i november som var, og før det var hun 11... Det er bare litt over en mnd siden det var november. Og det siste halvåret hun var 11, var hun nærmere 12 enn 11... Et viktigere spørsmål er om du har lært henne nettvett, TS? Om ikke, vil jeg på det sterkeste anbefale at dere tar noen runder på det før dere overhodet vurderer FB. Endret 6. januar 2013 av charactouy 1
Gjest WendyClear Skrevet 6. januar 2013 #9 Skrevet 6. januar 2013 Hun ble 12 nå i november som var, og før det var hun 11... Det er bare litt over en mnd siden det var november. Du har mindfucka deg selv hvis hun er 1 mnd over sin 12-årsdag vil det si at hun er 11 mnd unna 13-årsdagen og 13 mnd unna 11-årsdagen. 2
Gjest Gaby Skrevet 6. januar 2013 #10 Skrevet 6. januar 2013 Og det siste halvåret hun var 11, var hun nærmere 12 enn 11... Ergo er hun nærmere 11 enn 13, helt til i mai
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2013 #11 Skrevet 6. januar 2013 TS her. Jeg har aldri sagt til henne direkte at hun må vente helt til hun fyller 13 år, kun "du er ikke gammel nok" etc. En gang spurte hun "XX skal få FB 01.01.13, kan jeg også det?", da svarte jeg at vi får se da, og nå er jo den datoen passert og spørsmålet kommer igjen.. Hun er en forholdsvis ganske erfaren nettbruker, og vi har hele tiden hatt høyt fokus på generelt nettvett her i huset. Helt fra hun startet med elektronisk kommunikasjon, først via msn og gosupermodel og senere diverse andre fora som f.eks. skype, blogg og instagram har jeg hatt jevnlige samtaler om hva som er ok og ikke mtp bilder og hva man skriver. Jeg har også vist henne artikler med "skremselshistorier" og fortalt om reelle hendelser som har oppstått pga uvettig nettbruk og ubetenksomheter. Slik sett er ikke FB en ny måte å kommunisere og dele informasjon for henne, bare et nytt og større forum.
Gjest Gaby Skrevet 6. januar 2013 #12 Skrevet 6. januar 2013 Du har mindfucka deg selv hvis hun er 1 mnd over sin 12-årsdag vil det si at hun er 11 mnd unna 13-årsdagen og 13 mnd unna 11-årsdagen. Joda, men man er jo 11 et helt år, ikke bare på bursdagen. Men nå sporer jeg av tråden, unnskyld TS. Ikke mer babbel fra meg nå!
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2013 #13 Skrevet 6. januar 2013 Ergo er hun nærmere 11 enn 13, helt til i mai Hun er nærmere 12 enn 13 helt til mai, ikke nærmere 11.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2013 #14 Skrevet 6. januar 2013 Joda, men man er jo 11 et helt år, ikke bare på bursdagen. Men nå sporer jeg av tråden, unnskyld TS. Ikke mer babbel fra meg nå! Joda, men man er jo 11 et helt år, ikke bare på bursdagen. Men nå sporer jeg av tråden, unnskyld TS. Ikke mer babbel fra meg nå! Man er ikke 11 et helt år, fra mai i fjor var hun 11,5. Like før hun fylte 12 var hun 11,9.
charactouy Skrevet 7. januar 2013 #15 Skrevet 7. januar 2013 Ergo er hun nærmere 11 enn 13, helt til i mai Nei. Hun er 14mnd unna 11-årsdagen, og 10mnd unna 13-årsdagen. Om man er født 01.11.2000 kl. 00:04, er man kun 11 år kl 00:04 den 01.11.2011. Hvis man skal spikke fliser. Og det skal man visst. Dersom du opplever at du kan stole på henne, samt føle deg trygg på at hun vet å manøvrere FB's mange fallgruver, kan du nok absolutt vurdere å la henne få konto før 13-årsdagen. I alle fall om du opplever at det å være den eneste i gjengen som mangler FB, vil være til vesentlig ulempe for henne.
Gjest brutal mann Skrevet 7. januar 2013 #16 Skrevet 7. januar 2013 FB er noe rask jeg ikke fatter at folk bruker. Når det er sagt, din datter er en raring i venninneflokken som ikke er på denne våte drømmen til STASI.
Ellie Skrevet 7. januar 2013 #17 Skrevet 7. januar 2013 Jeg synes absolutt du burde la henne få Facebook! Lillesøstrene mine er 9 og 12, men de bruker for det meste nettstedet til å spille på, avtale med venninner osv. Bare vær klar med det å legge til ukjente personer og hvilken informasjon hun skal skjule fra de som ikke er "venner" med henne. Nå vet jeg ikke hvordan barnet ditt er, men jeg tror nok ikke hun vil presse grensen om dere inngår en avtale på hva som er greit og ikke greit med bruk av Facebook. Du kan jo også ta en prat med disse andre mødrene som har gitt sine barn lov!
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #18 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har en jente på 11 år og hun har ikke FB, men det har flere på trinnet hennes, kanskje så mange som 3 av 10 eller noe sånt. Men de trenger ikke FB for å komme borti mye rart i den alderen! De får kontakt med fremmede både på Moviestar Planet, MySuperModel, Instagram, Snapchat etc. Og dette er arenaer hvor foreldrene ikke deltar på samme måte. Dette er ikke et innlegg for FB, men for at vi følger mer med på nettsidene barna våre driver - også hvis de ennå ikke har fått tilgang til FB. Anonym poster: fd5fbfad6bdfd93d5ef075b7c4da5f75
Gjest Ts Skrevet 7. januar 2013 #19 Skrevet 7. januar 2013 Hun blir den eneste i vennegjengen uten FB, men ikke den eneste som ikke fyller 13 før i høst. Det er egentlig ikke bruken av FB som bekymrer meg mest, for jeg føler at jeg har ganske god oversikt over hva hun driver med på nettet ellers også. Og jeg tror hun er ganske ærlig med meg. Største grunnen til at jeg er i tvil er egentlig at da gir jeg henne lov til å bryte regler som andre har bestemt ved å lyve om fødselsdatoen sin. Hvilke signaler gir jeg da? At det er ok å lyve? Eller bli dette mer på samme nivå som at hun fikk se enkelte filmer med 11-årsgrense før hun var 11. Skolen har også vist filmer med for høy aldersgrense ved flere anledninger til begge mine barn. Hvor firkantet skal man være? ts
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #20 Skrevet 7. januar 2013 Jeg synes egentlig det er tullete å følge aldersgrenser slavisk. Man må se an ungene. Og hun blir tross alt 13 i år. Synes ikke det er noe galt i bryte den slags regler heller. Hvorfor skal man være så streng og følge regler så slavisk når hun mest sansynlig blir uttenfor? Nå er jeg selvsagt ikke for å bryte alle regler med alkohol til 15-åringer, lappen til 10-åring, men dette er en filleting. Og facebook har så vidt jeg vet 13-årsgrense fordi det er 13-årsgrense på sosiale medier i USA. Alle amerikanske forum har også en advarsel om at du må være 13 for å registrere (selv om noen fjerner advarselen som er lagt inn i forumpakken når man installerer det). Hadde det vært opp til facebook så hadde det ikke vært noen aldersgrense. Anonym poster: a22f80b231efa6b0919935d444fbe12e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå