AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Jeg har en datter som bor halvparten av tiden hos meg. Denne uka som kommer er faren hennes på ferie i et annet land. Jenta kastet opp og hadde feber i kveld, så jeg sendte sms til sjefen for å forberede han på at jeg blir hjemme i morgen. (Vi pleier å gjøre det om man selv eller barna blir syke i helg/på kveld, og så ringe på morgenen) Fikk sms tilbake.: "Du kan ikke ta sykt barn dag i morgen, trenger deg her. God bedring." Kan de si det? Jeg har null familie her, far er som sagt bortreist, og alle jeg kjenner jobber selv, og dessuten har jeg vel krav på sykt barn dager? Anonym poster: 9f96087287b25c10d2eff5d9dab557b6
Frøken eple Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Sykt barn er ikke noe man "tar", men noe man har. Mitt barn er sykt, og jeg må derfor være hjemme med henne da faren er bortreist. Ville jeg svart... 12
Strixvaria Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 (endret) Du får sende melding tilbake, "hva foreslår du at jeg gjør med ungen - lar henne ligge her alene? eller melder du deg frivillig til å sitte her med spybøtte, paracet og varmflaske?" Når det er sagt, har du vært mye borte fra jobb? Synes det var et temmelig spesielt svar.. Edit: enig med Frøken eple Endret 6. januar 2013 av Strixvaria 6
Gjest :-) Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Informer sjefen din om at du da ser deg nødt til å ta barnet ditt med deg på jobb, til tross for at hun har omgangssyke. Dette fordi du ikke har noen til å se etter henne hjemme. Tenker du får beskjed om å bli hjemme med barnet
Heart Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 (endret) Her er en oppsummering av arbeidsmiljølovens regler for permisjon ved barns sykdom. Du kan jo svare at du fortalte til din datter at det passet veldig dårlig at hun er syk nå, men at bakteriene eller virusene antakelig ikke hørte etter. Jeg synes sjefen din virker litt useriøs. Endret 6. januar 2013 av Heart 17
Gjest Anonym Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 Strixvaria - hva har det med saken å gjøre om hun har vært mye borte fra jobb? Barnet er jo like sykt uansett om hun har vært fraværende hele siste året eller ikke!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #7 Skrevet 6. januar 2013 For et idiotisk svar. Hva forventer han at du skal gjøre da? Jeg hadde valgt å ringe han (men nå var jo vel sent kanskje, men visst han svarte deg nå nettopp så er jo han fremdeles våken) helst, men om du ikke vil det så hadde jeg sendt tilbake melding og sagt "Beklager, faren er bortreist og jeg har ingen som kan ta henne. De kommer til å nekte å ta imot henne i barnehagen når hun spyr og har feber, så jeg ser ikke noen annen mulighet enn å være hjemme med henne". Men har du mye fravær siden han skriver dette? Ganske spesielt må jeg si. Anonym poster: 150b88634f94b60309a9e95f72e46605
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #8 Skrevet 6. januar 2013 Takk for svar alle, og takk for link. Hverken jeg eller jenta har vært syk siden august 2012. Hun er seks år, så hun kan jo ikke akkurat være hjemme alene nei. Jeg svarte tilbake at "Pappaen er bortreist, så jeg har ingen mulighet, skjønner at du trenger folk, men hun trenger meg også." Anonym poster: 9f96087287b25c10d2eff5d9dab557b6 21
Gjest Keikolina Skrevet 6. januar 2013 #9 Skrevet 6. januar 2013 Stakkars jenta di som er dårlig, kan ikke dra ut syke barn, for en jævla usympatisk sjef, håper det er noe du får ordna opp i, sjefen kan langt ifra nekte deg.
Strixvaria Skrevet 6. januar 2013 #10 Skrevet 6. januar 2013 Strixvaria - hva har det med saken å gjøre om hun har vært mye borte fra jobb? Barnet er jo like sykt uansett om hun har vært fraværende hele siste året eller ikke! Rent juridisk fint lite. Jeg tenkte mest ift. svaret hun fikk av sin mannlige sjef, altså måten det ble skrevet tilbake på - har hun vært mye borte ellers, er det masse å gjøre på jobb (lønnsoppgjør?), eller har ikke fyren barn selv, er han alltid sånn osvosv., siden han i mine øyne tar veldig lett på det "uff da, syk gitt, jaja, det er sikkert ikke SÅ farlig"-attitude. Det er jo temmelig spesielt å svare folk på den måten som denne sjefen gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #11 Skrevet 6. januar 2013 Strixvaria - hva har det med saken å gjøre om hun har vært mye borte fra jobb? Barnet er jo like sykt uansett om hun har vært fraværende hele siste året eller ikke! Det har vel noe å si hvis TS har brukt opp persmisjonsdagene. Det står jo at man er begrenset til 10 dagers fravær med sykt barn. Noe som vi ser nå ikke er tilfellet til TS, men sånn generelt. Anonym poster: d611650e8196952f88336993c19b4c65 2
Gjest loren Skrevet 6. januar 2013 #13 Skrevet 6. januar 2013 Det har vel noe å si hvis TS har brukt opp persmisjonsdagene. Det står jo at man er begrenset til 10 dagers fravær med sykt barn. Noe som vi ser nå ikke er tilfellet til TS, men sånn generelt. Anonym poster: d611650e8196952f88336993c19b4c65 7 januar kan ingen ha brukt opp kvota si uansett God bedring til jenta di, TS 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #14 Skrevet 7. januar 2013 For en tragisk sjef. Hvordan gikk det TS? Anonym poster: 55c66ea07a9a4f85b24c12858dd3983b
makkapakka Skrevet 7. januar 2013 #17 Skrevet 7. januar 2013 Hørte av et familiemedlem at lederen i bedriften der skulle jobbe med å få ned antall sykedager for barn, for han syns det var veldig høyt i bedriften. Litt av en målsetting. Er det samme sjef du har? Trodde ikke at det var lov å nekte eller protestere på sykt barn dager, men jeg har hørt flere som har gjort det, eller prøver seg. 1
ViljaH Skrevet 7. januar 2013 #18 Skrevet 7. januar 2013 Enten er det egenmeldingsdager eller sykt-barn dager som ikke følger kalenderåret, men 12 mnd periode. Uansett, useriøs sjef. Han har ikke noe med å legge seg borti hvordan dere foreldrene fordeler heller. Han skal bare si "ok, god bedring til den lille" 2
Montefalco Skrevet 7. januar 2013 #19 Skrevet 7. januar 2013 (endret) Nytt år nu, ny kvote. Endret 7. januar 2013 av Montefalco 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #20 Skrevet 7. januar 2013 Hadde det væørt jeg som hadde fått den beskjeden fra min sjef hadde jeg unnlatt å svare på meldingen, og latt han tro han fikk viljen sin. Helt til dagen etter hvor jeg hadde ringt å gitt beskjed at jeg ikke kommer på jobb. Så kunne han stått der med skjegget i postkassen! Anonym poster: c8f056037b296fd38b8f681cc314e176 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå