Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er for tiden innleid hos en bedrift med 1 års kontrakt (ikke vikar). Rekrutterinsbyrået sa til meg at de ikke betalte for røde dager da man må ha jobbet ganske lenge hos de.

Før helgen leste jeg på intranettet at bedriften jeg er hos behandlet vikarer/innleide på lik linje som faste ansatte. Det var et skriv i forbindelse med det nye vikardirektivet (noe sånt). De behandlet altså alle på lik linje før det nye regelverket. De faste får jo betalte for røde dager, julaften/nyttårsaften.

Da jeg sendte inn timelisten min for jul, trakk jeg ut alle de dagene der man ikke skulle jobbe. Dvs at det kommer en liten lønnsutbetaling. Men skal ikke jeg også ha betalt for disse dagene, ettersom de behandler alle likt? Det vil i såfall være de som leier meg som betaler for de...?

Jeg skal selvfølgelig sjekke opp dette i morgen, men kanskje det er noen som har erfaringer?

Anonym poster: f90f2e7e82b23da6f20ae6c9d557f9c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært hos de 4,5 mnd alt.

Skrevet

Hva du har krav på kommer an på hvem som betaler ut lønnen din.

Dersom det er rekrutteringsbyrået som utbetaler lønnen din, så vil du nok neppe få noe ekstra. Er det bedriften du er innleid til som betaler ut lønnen din, så bør du ta opp dette med lønningskontoret der.

AnonymBruker
Skrevet

Rekrutteringsbyrået fakturerer bedriften for de timer jeg har jobbet. Min "sjef" må godkjenne listen før jeg får lønn. Ettersom de skal behandle alle likt, må jo rekrutterinsbyrået fakturerer bedriften for de røde dagene også.

Skrevet

Ikke nødvendigvis.

Dersom bedriften har ansatt vikarer direkte så får nok disse lønn på røde dager. Dersom de har ansatt folk gjennom et rektutteringsbyrå så er det neppe bedriften sitt ansvar å sørge for at rekrutteringsbyrået fakturerer dem for røde dager, med mindre du faktisk har jobbet på røde dager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, ser den. Men siden de skryter av at de behandler alle likt, og derfor vil ikke det nye regelverket påvirke de eksterne. Som sagt jeg skal sjekke det opp i morgen. Om ikke jeg år betalt disse dagene, så blir jo ikke jeg behandlet på lik linje med de andre

AnonymBruker
Skrevet

"Vikarbyrådirektivet krever at det blir innført et likebehandlingsprinsipp, som innebærer at arbeidstakere som blir leid ut fra et vikarbyrå, skal ha de samme lønns- og arbeidsvilkår mens de er i innleievirksomheten som de ville fått ved direkte ansettelse. Dette vil føre til bedre lønns- og arbeidsvilkår for mange utleide."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/tema/arbeidsmiljo/midtspalte/vikarbyradirektivet.html?id=672407

Jeg tviler på at det er mulig å sno seg unna like rettigheter bare ved at det er rekrutteringsbyrået/vikarbyrået som betaler ut lønna - direktivet retter seg tross alt mest mot byråer som tilbyr dårligere vilkår for sin utleide arbeidskraft sammenlignet med de faste i bedriften som leier vikarene.

Men jeg er ikke det minste overrasket over at byråene likevel prøver å sno seg unna. Det er en råtten bransje, med råtne mennesker som forsøker å skape et A og B arbeidsliv. Et med vanlige rettigheter for de som er fast ansatt, og en underklasse som i praksis kategoriseres som leilendinger med elendige vilkår.

Anonym poster: 1cde47600adc9194ee19b7060767afa6

AnonymBruker
Skrevet

Julaften og nyttårsaften er ikke røde dager.

Anonym poster: 65d55ba615cad7a3d75437ee9bf07f83

AnonymBruker
Skrevet

Loven trådde i kraft 1. januar og vil uansett ikke gjelde for i fjor.

Anonym poster: a265c9944bcbd112690d1e64dc3a21b8

AnonymBruker
Skrevet

Julaften og nyttårsaften er ikke røde dager.

Anonym poster: 65d55ba615cad7a3d75437ee9bf07f83

TS her:

Det vet jeg, men bedriften har stengt og de faste ansatte får betalt for disse dagene.

AnonymBruker
Skrevet

Loven trådde i kraft 1. januar og vil uansett ikke gjelde for i fjor.

Anonym poster: a265c9944bcbd112690d1e64dc3a21b8

TS her:

Er klar over det :) men de behandlet alle likt i 2012 også, derfor ville det nye regelverket ikke påvirkes.

Skrevet

Ta en telefon til HR-avdelingen i firmaet du er innleid til. De skal kunne gi deg et svar, samt ta dette videre med innleiefirmaet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte mail til de det gjaldt i dag, men har ikke fått svar. Har ikke snakket med HR. Spurte lønningskontoret, hun mente jeg skulle stille på lik linje med de andre, ergo få betalt. Langtidsvikarene som bedriften lønner ville få betalt.

TS

Skrevet

Jeg er også ansatt gjennom et rekrutteringsbyrå. Jeg ble ansatt 1. oktober, og fikk mail i romjula om at de som ble ansatt 25. september fikk betalt på de røde dagene, men ikke jeg. DET syns jeg er grådig urettferdig!

Stå på krava!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også ansatt gjennom et rekrutteringsbyrå. Jeg ble ansatt 1. oktober, og fikk mail i romjula om at de som ble ansatt 25. september fikk betalt på de røde dagene, men ikke jeg. DET syns jeg er grådig urettferdig!

Stå på krava!

Det er første gang i min 15 års arbeidskarriere at jeg jobber via et rekrutteringsbyrå. Har funnet ut at det ikke ligger for meg. Nesten samme eksempel som meg, der jeg er nå begynte det en 1 uke før meg. Vedkommende får betalt fordi bedriften lønner. Det syns jeg er urettferdig! Blir spennende å se om jeg får svar i morgen.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...