Gå til innhold

Å trene med et friskt fokus med tidligere spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har mesteparten av livet slitt med spiseforstyrrelser. Var i fjor innlagt for behandling av dette og har blitt utrolig mye bedre.

En del av behandlingen var da 4 timer fysisk aktivitet i uka og 2300 kcal inn hver dag.

Jeg klarer ikke å motivere meg til å trene bare fordi noen annen sier at jeg skal det. Begynte i høst å bytte ut de treningsfomene som fort skaper spiseforstyrra tanker, med andre ting som kan skape treningsglede og mestring.

Jeg liker å svømme, ri, yoga og har prøvd meg litt på zumba nå de siste dagene.

Målet er å få en godt trent kropp og stramme inn. Vil også veldig gjerne gå ned litt igjen ettersom jeg har en bmi på 28,7 etter at jeg har gått opp over 20 kg igjennom behandlingen.

Men aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette?

Merker at det å telle kalorier inn og ut er en kjempe trigger. Har gjort det et par dager nå, med veiing osv for å være nøyaktig men det setter igang altfor mye spiseforstyrra tanker. Jeg var på gråten da jeg spiste kveldsmat ista fordi jeg følte jeg hadde spist nok i dag. Endte med ei treningsøkt til etter kveldsmat for å kunne ta meg de sjokoladebitene jeg hadde så sykt lyst på, selv om jeg var utslitt etter å ha vært å svømt før i dag.

Jeg ser at dette ikke er sunt for meg, men jeg vil bli i bedre fysisk form og ned på en bmi normal igjen.

Jeg vil jo aldri få et sunt og normalt liv ved å ikke kunne trene og gå rundt med overvekt heller...

Og hvis jeg får i meg for lite kcal pr dag men fyller opp kvota med godis eller dårlig mat så vil vel heller aldri kroppen bli fit?

Har flere behandlere, og har bedt om noen tips, men dem skjønner ikke alle tankene rundt, og prater i mot hverandre så jeg blir enda mer forvirra...

Er det noen som har noen tips/ tanker rundt dette?

Anonym poster: 62bd2671a8a0c820472517a86b2ad202

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble visst mye og rotete det her, men blir så frustrert av hele greia!

Håper noen har noen innspill!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen spesiell kunnskap om spiseforstyrrelser. Men vil si at det er kjempe fint å høre at du er på bedringens vei. Min umiddelbare tanke er at du skal legge kaloritellingen helt fra deg, selv om det sikkert er svært vanskelig. Klarer ikke å gi deg noen råd ut over det da jeg som sagt ikke er kvalifisert. Prøv å forklar behandlerene dine hva du tenker og ønsker.

Kanskje du ikke burde fokusere på vekt i det hele tatt, men på å spise sunt (og samtidig ha rom for noen godsaker) og gjøre aktiviteter du trives med?

Anonym poster: ca1853b84ef86c0b09157101ad46a9d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AB#3: Ja, jeg bør antageligvis kutte ut alt med vekt og kcal osv men da har jeg jo ingen peiling om jeg får i meg nok/ for lite og hvordan skal jeg da klare å motivere meg for trening? Vanskelig å finne et mål som motiverer uten at det innebærer endring av kropp og vekt...

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Først og fremst så synes jeg det er flott at du er motivert til å få en sunn og sterk kropp og en sunn livsstil.

Det første du burde gjøre er å sette opp en matplan, men ikke fokusere på kalorier.

Du skal ha frokost, lunsj, mellom, middag og kvelds. Med gode faste måltider så vil blodsukkeret ditt holde seg stabilt slik at du ikke sprekker og spiser junk.

Alternativ:

Frokost:

3 grove knekkebrød med 2 kokte egg og masse kokt skinkepålegg/

Havregrøt med frukt og kanel

Lunsj:

Salat med 150 gram kylling/fisk, litt linser/bønner og masse grønnsaker

Mellom:

Fruktsalat

Middag:

200 gram kjøtt med en halv pose boil in a bag brun ris og masse grønnsaker

Dessert:

Frukt

Kvelds:

Eggerøre av 2 egg med kokt skinke og grønnsaker

Drikk vann til alle måltider

Ha en dag i uka der du kan unne deg litt godteri, men uten å ta av og spis normalt resten av dagen.

Her får du en fin balanse på proteiner, fett og karbs. Du får nok næring til å ha masse overskudd og energi, du får nok til at kroppen byggr seg opp og du får muskelmasse, men lite nok til at du får et passelig underskudd så du tærer på fettet uten å bryte ned kroppen din :)

Endret av *Maja*
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips til matplan! Matplaner er bra, og hjelper meg til å kutte ut endel tanker :)

Men tror kanskje ikke jeg bør spise så mye egg selv om jeg er glad i det. Kolesterolnivået mitt er ikke helt bra :/

Har du forslag til hva jeg kan bytte det ut med?

Forslag til hvordan jeg kan gjøre grønnsakene litt mer spennende? Jeg syns det blir så utrolig kjedelig, og smakløst. Er så mye jeg ikke liker som jeg aldri har vært vant til å spise...

Gjest *Maja*
Skrevet

Tusen takk for tips til matplan! Matplaner er bra, og hjelper meg til å kutte ut endel tanker :)

Men tror kanskje ikke jeg bør spise så mye egg selv om jeg er glad i det. Kolesterolnivået mitt er ikke helt bra :/

Har du forslag til hva jeg kan bytte det ut med?

Forslag til hvordan jeg kan gjøre grønnsakene litt mer spennende? Jeg syns det blir så utrolig kjedelig, og smakløst. Er så mye jeg ikke liker som jeg aldri har vært vant til å spise...

Da spiser du havregrøt til frokost. Er superraskt å kjøre i mikroen på morgenen :)

Kvelden kan du spise knekkebrød med MASSE rent kjøttpålegg :)

Grønnsaker ja. Har et godt tips faktisk. Kokosmelk light er supert! Kok den opp med litt buljong og pepper og ha i et par spiseskjeer med grovt mel. Da har du en deilig og sunn kremet kokossaus som funker til alle retter! En sånn boks er nok til 2 middager om du er et sausemennesker( som jeg er :) ) Med saus er grønnsaker YUM!

Og gulerotstappe!!!!! Kok opp gulerøtter og mos dem så er det akkurat som potetmos, bare mye lavere GI! Og så smaker det digg!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk!

Hvordan lager du havregrøten da?

Skal ta en tur i en av de større butikkene å se om jeg finner kokos melk! Hvilke varer står den plassert ved? Har du bare i buljongpulveret eller lager du buljong først?

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne ha innspill da det kommer til det med trening/ slanking/ motivasjon/ treningsmål også :)

Gjest *Maja*
Skrevet

Tusen takk!

Hvordan lager du havregrøten da?

Skal ta en tur i en av de større butikkene å se om jeg finner kokos melk! Hvilke varer står den plassert ved? Har du bare i buljongpulveret eller lager du buljong først?

Det står bak på pakken hvor mye vann du skal ha i forhold til havregryn til mikroen. Er superlett! Ha i oppkuttet eple og strø på med kanel :)

Kokosmelk har de overalt. Står med asiatisk mat som ris, nudler etc. Der står vel også boil in a bag pakkene. De er geniale og det er lett å styre porsjonene siden du vet at en halv sånn pakke er perfekt middagstørrelse for en. Resten sparer du til middagen dagen etter.

Du koker posen oppi en kjele med vann og lar den putre på lav varme i 15 minutter og voila: perfekt ris. Om den brune risen blir litt hard for magen kan du blande 50/50 med hvit jasminris. Det gjør jeg. Da har jeg middag i 4 dager på 2 sånne poser blandet sammen :)

Buljongen kan du kjøpe i sånne terninger. Du kan smake til med en halv terning først, og om du føler at du vil ha litt mer smak så tilsetter du bare den andre halvparten.

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Vil gjerne ha innspill da det kommer til det med trening/ slanking/ motivasjon/ treningsmål også :)

Hvilke treningsformer trigger deg?

Endret av *Maja*
AnonymBruker
Skrevet

Det skal testes!

Ja, jeg har brukt den der natur-ris boil in bag greia før ;)

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si... Konkurransepreget, og dessverre tredemølla...

Skrevet (endret)

Alle slags maskiner der man KAN plotte inn vekt/alder og få ut kcal forbruk.

Vet man ikke må det, men jeg føler jeg må det hvis det er et alternativ...

Edit: og der var jeg ikke anonym lenger nei.... *rødmer*

Endret av PepsiMax
Gjest *Maja*
Skrevet

Vanskelig å si... Konkurransepreget, og dessverre tredemølla...

Ok, da holder du deg unna den.

Hva med ellipsemaskinen? Det brenner godt og du slipper belastningsskader. Spinning er også supert.

Med matplanen jeg har gitt deg så kommer du til å gå ned i vekt, men på en sunn måte. Om du klarer å få inn 2-3 økter med styrketrening i uka så vil du få supre resultater.

Målet ditt skal ikke være å bli tynn. Du skal bli fit, stram og få en frisk og sterk kropp! DET er målet ditt :)

Gjest *Maja*
Skrevet

Alle slags maskiner der man KAN plotte inn vekt/alder og få ut kcal forbruk.

Vet man ikke må det, men jeg føler jeg må det hvis det er et alternativ...

Edit: og der var jeg ikke anonym lenger nei.... *rødmer*

Det går bra :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange kcal ca ligger den kostplanen du lagde på?

Gjest *Maja*
Skrevet

Hvor mange kcal ca ligger den kostplanen du lagde på?

Det er ikke viktig.

Jeg spiser sånn og er veldig godt trent og i god form. Med det kostholdet så får du i deg rette næringsstoffer og får sterk og sunn kropp med en fin balanse mellom fett og muskler.

AnonymBruker
Skrevet

Okei, skal prøve å mate den inn i hodet!!

skal bli fit, stram og få en frisk og sterk kropp!!

Gjest *Maja*
Skrevet

Okei, skal prøve å mate den inn i hodet!!

skal bli fit, stram og få en frisk og sterk kropp!!

That a girl! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...