AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Jeg startet å jogge for ikke så lenge siden. I begynnelsen så klarte jeg så vidt bare tjue minutter, og det var med intervaller (4 min jogge, 4 min gå fort). Det gikk veldig fort til jeg klarte 60 min på mølla, fortsatt med de "samme" intervallene. Ligger på 8 km nå. Første hovedmålet mitt er å kunne jogge 1 mil, helst da på en time. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå fram? Skal jeg korte ned på antall minutter jeg går/øke antall minutter jeg jogger? Evt. droppe intervallene og se hvor lenge jeg holder ut for så å forsøke å øke på her? Sistnevnte synes jeg kanskje høres fornuftig ut, men er redd for å bli skuffet over hvor kort jeg holder.. På slutten av en økt jogger jeg åtte minutter, men da vet jeg jo at jeg nærmer meg slutten. Samtidig er jeg veldig sliten da etter 52 min på mølla. Ble kanskje rotete det her (skriver i tillegg fra tlf, som sikkert ikke hjelper). Men håper dere kan gi meg noen gode tips Anonym poster: a22a53230cc106a28cd77266f0bde471
Gjest *Maja* Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Så du jogger ikke de 8 km? Den beste måten å klare å jogge en mil på er å trene seg opp til å klare hele distanser om gangen. Da jeg trente meg opp til mila så startet jeg da jeg klarte 5 km sammenhengende uten stress. Økte med en halv kilometer til jeg nådde mila. Første gangen tok jeg den på 78 minutter. Nå løper jeg den flere ganger i uka på under 50 minutter uten stress. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Tusen takk for svar! Nei, jeg jogger ikke hele distansen. Var storrøyker for inntil to år siden og er først nå jeg har "turt" å begynne å trene, holdt jo på å dø av bare lange trapper tidligere Men du har helt sikkert rett... Skal prøve det ut, er bare så redd for å bli ekstremt skuffet over hvor lenge jeg holder ut. Økte du med en halv km for hver gang du løp? Det høres jo faktisk veldig bra ut, håper jeg kan få til det samme! Anonym poster: a22a53230cc106a28cd77266f0bde471
Gjest *Maja* Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 (endret) Tusen takk for svar! Nei, jeg jogger ikke hele distansen. Var storrøyker for inntil to år siden og er først nå jeg har "turt" å begynne å trene, holdt jo på å dø av bare lange trapper tidligere Men du har helt sikkert rett... Skal prøve det ut, er bare så redd for å bli ekstremt skuffet over hvor lenge jeg holder ut. Økte du med en halv km for hver gang du løp? Det høres jo faktisk veldig bra ut, håper jeg kan få til det samme! Anonym poster: a22a53230cc106a28cd77266f0bde471 Jeg røykte 40 om dagen og hadde røykt i 16 år for 3 år siden. Jeg powerwalker da jeg trappet ned og startet å løpe i sekundet jeg stumpet røyken Jeg er 31 år og har løpt mila på 44.23 min og halvmaraton på 1 t og 40 min. Ja det var vondt! Lungene hveeeeeste i starten, men formen kom til slutt. Å jukseløpe med gåing hjelper bare helt i starten når du skal komme i gang, men etterhvert så lønner det seg å løpe hele distanser. Uansett hvor korte de måtte bli. Det er kun sånn du kan klare langdistanse. Ps: økte med en halvkilometer hver til annenhver uke. Det er bare 2 minutter ekstra. Selv om en føler en skal dø så er det faktisk forbløffende hva kroppen klarer selv om psyken sier nei Endret 6. januar 2013 av *Maja*
Ivana Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 Jeg ville kanskje i starten kuttet ned på pausene, 4 min pause er vanligvis mer en nok til å få tilbake normalpuls på. Når du får mindre og mindre pauser og føler at du mestrer det, ville jeg prøvd å jogge uten pause og sett hvor lenge du greier det. Dra på litt mer for hver gang du føler til det, viktig å ta det gradevis. Hvis jogging er nytt for deg og du ikke har trent så mye, ville jeg ha hatt litt mer variert treningsunderlag. Ei tredemølle kan være hardt for knær og legger, og du kan få skader hvis du trener for mye uten at du er vant med det. En skogsvei er mye bedre. Tren ute i skogen eller på fjellet. Det gir så mye mer både på formen og i sinnet! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 Så utrolig bra! Er godt å høre at selv om en ikke har vært sunn sprek hele livet så er det ikke for sent Ok, i morgen dristerjeg meg til å se hvor lenge jeg holder ut! Takk for god motivasjon! Anonym poster: a22a53230cc106a28cd77266f0bde471
Gjest *Maja* Skrevet 6. januar 2013 #7 Skrevet 6. januar 2013 Så utrolig bra! Er godt å høre at selv om en ikke har vært sunn sprek hele livet så er det ikke for sent Ok, i morgen dristerjeg meg til å se hvor lenge jeg holder ut! Takk for god motivasjon! Anonym poster: a22a53230cc106a28cd77266f0bde471 Ja, det er da du virkelig finner ut hvor du ligger. Fra der har du et mål om å øke med en halv kilometer om gangen Lykke til
Athene Skrevet 6. januar 2013 #8 Skrevet 6. januar 2013 Intervaller er gull når man skal forbedre kondisen. 4x4 som du allerede har trent er det aller beste. Samtidig er langkjøring også viktig, det samme er jevnt tempo og kortere økter. På den måten venner du kroppen til ulik typer løping. Jeg løper nesten hver dag, og på en treningsuke varierer jeg mellom lette joggeturer (30-60 minutter i et jevnt løpetempo), intervaller (4X4, pyramide og kortintervaller) og langkjøring (1-3 timer småjogging i terreng). Anbefaler også at du kommer deg ut i terrenget, og at du løper med helning på mølla. Det er alt for lett å få belastningsskader med jogging.
Gjest *Maja* Skrevet 6. januar 2013 #9 Skrevet 6. januar 2013 Intervaller er gull når man skal forbedre kondisen. 4x4 som du allerede har trent er det aller beste. Samtidig er langkjøring også viktig, det samme er jevnt tempo og kortere økter. På den måten venner du kroppen til ulik typer løping. Jeg løper nesten hver dag, og på en treningsuke varierer jeg mellom lette joggeturer (30-60 minutter i et jevnt løpetempo), intervaller (4X4, pyramide og kortintervaller) og langkjøring (1-3 timer småjogging i terreng). Anbefaler også at du kommer deg ut i terrenget, og at du løper med helning på mølla. Det er alt for lett å få belastningsskader med jogging. Joda, variasjon er alltid lurt. Men når det kommer til å trene seg opp til mila så hjelper det ikke å ha gåturer innimellom. En må senke farten og finne rytmen og løpe jevnt. Jeg har også kortere økter i blandt og da kjører jeg mye hardere med fart opp mot 15-18. Men på mila er det sjeldent jeg jogger fortere enn 14-15, om jeg ikke da prøver å gruse rekorden min.
Athene Skrevet 6. januar 2013 #10 Skrevet 6. januar 2013 (endret) Joda, variasjon er alltid lurt. Men når det kommer til å trene seg opp til mila så hjelper det ikke å ha gåturer innimellom. En må senke farten og finne rytmen og løpe jevnt. Jeg har også kortere økter i blandt og da kjører jeg mye hardere med fart opp mot 15-18. Men på mila er det sjeldent jeg jogger fortere enn 14-15, om jeg ikke da prøver å gruse rekorden min. Jeg har aldri snakket om gåturer som trening, det gjør jeg aldri annet enn når jeg går i fjellet. Var det slik du forstod innlegget mitt så har du missforstått kraftig. Jeg snakker om variasjon, det å utfordre kroppen på ulike måter for å utvikle utholdenhet og kondisjon maksimalt. Jeg har løpt i 15 år, profesjonelt i yngre år, blant annet deltagelse i NM. Så jeg kan en del om løpetrening. Da jeg innførte ulike typer intervalløkter i treningen min forbedret jeg tiden på mila enormt, det til tross for mange langturer i flere år. Så jeg anbefaler på det varmeste et treningsregime som på en uke innebærer 2-3 intervalløkter (ulike intervaller med pulstopper på 85-95% av makspuls), 2-3 normaløkter (30-60 minutter med moderat/anstrengende tempo, 70-80% av makspuls), og en langkjøring (2-3 timer) med 60-70% av makspuls. Endret 6. januar 2013 av Athene
Gjest *Maja* Skrevet 6. januar 2013 #11 Skrevet 6. januar 2013 Jeg har aldri snakket om gåturer som trening, det gjør jeg aldri annet enn når jeg går i fjellet. Var det slik du forstod innlegget mitt så har du missforstått kraftig. Jeg snakker om variasjon, det å utfordre kroppen på ulike måter for å utvikle utholdenhet og kondisjon maksimalt. Jeg har løpt i 15 år, profesjonelt i yngre år, blant annet deltagelse i NM. Så jeg kan en del om løpetrening. Da jeg innførte ulike typer intervalløkter i treningen min forbedret jeg tiden på mila enormt, det til tross for mange langturer i flere år. Så jeg anbefaler på det varmeste et treningsregime som på en uke innebærer 2-3 intervalløkter (ulike intervaller med pulstopper på 85-95% av makspuls), 2-3 normaløkter (30-60 minutter med moderat/anstrengende tempo, 70-80% av makspuls), og en langkjøring (2-3 timer) med 60-70% av makspuls. Du misforstår. Jeg gav råd i hvordan hun skulle forbedre langdistanse løpingen. TS har hatt gåintevaller i langdistanse joggingen. Jeg gav råd at hun heller burde senke farten og løpe sammenhengende og øke distansen fra der.
Athene Skrevet 6. januar 2013 #12 Skrevet 6. januar 2013 Du misforstår. Jeg gav råd i hvordan hun skulle forbedre langdistanse løpingen. TS har hatt gåintevaller i langdistanse joggingen. Jeg gav råd at hun heller burde senke farten og løpe sammenhengende og øke distansen fra der. Det var mitt innlegg du siterte, og kommenterte. Uansett er jeg dels uenig. All forskning viser at pulstopper er det mest effektive for å forbedre kondisen, så TS bør absolutt fortsette å variere tempo. Men samtidig gjøre som du skriver, å finne "trivselstempo" som hun kan holde i så og så mange kilometer. Jeg er forøvrig enig i at hun ikke skal gå for mye, men til hun er såpass restituert at det føles riktig å begynne å løpe igjen. Mange som trener med pulstopper har for passive og for lange økter. Man skal ikke stoppe helt (lett jogg eller gåing er greit), og man skal ha akkurat lange nok pauser til at det føles riktig å begynne å løpe igjen. 4x4, med 4 minutters pause, er helt greit for nybegynnere. Jeg trener 4x4 med 3 minutters pauser, men da vil pauser si 10 kmt.
Gjest *Maja* Skrevet 6. januar 2013 #13 Skrevet 6. januar 2013 Det var mitt innlegg du siterte, og kommenterte. Uansett er jeg dels uenig. All forskning viser at pulstopper er det mest effektive for å forbedre kondisen, så TS bør absolutt fortsette å variere tempo. Men samtidig gjøre som du skriver, å finne "trivselstempo" som hun kan holde i så og så mange kilometer. Jeg er forøvrig enig i at hun ikke skal gå for mye, men til hun er såpass restituert at det føles riktig å begynne å løpe igjen. Mange som trener med pulstopper har for passive og for lange økter. Man skal ikke stoppe helt (lett jogg eller gåing er greit), og man skal ha akkurat lange nok pauser til at det føles riktig å begynne å løpe igjen. 4x4, med 4 minutters pause, er helt greit for nybegynnere. Jeg trener 4x4 med 3 minutters pauser, men da vil pauser si 10 kmt. Jeg siterte til variasjonen. At det er viktig. Jeg var enig med deg om det. Mitt poeng var at akkurat for langdistanse så er det beste å kjøre rolig og jevnt tempo og øke distansen etterhvert som joggeformen blir sterkere. Intervallløping er en helt annen løpeform. Det er intenst og eksplosivt. Og ja, det øker kondisen på et annet nivå enn utholdenhetstrening som langkjøring med jogging. Jeg skiller de to løpeformene. Fokuset til TS var å ta mila, og det var det jeg gav råd om. Og så var jeg enig med deg om at variasjon er bra. Men som sagt: akkurat når det kommer til mila så mener jeg at det beste er å løpe rolig og jevnt og fokusere på distansen etter det kroppen klarer, istedet for at TS stopper og går imellom bare for å se 10K på mølla.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå