Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte ber du deg fri fra jobben en dag eller to om det er noe du skal? Hvor mye må til for at du ber deg fri?

Jeg begynte å jobbe i høst, og siden jeg bor i ingenmannsland, går hele helgen med dersom jeg/vi skal besøke familie og venner. Dersom du skal besøke familie eller venner som bor på andre siden av landet, er det da akseptert å be seg fri en fredag?

Anonym poster: 72cc3ea3da91ef12a749a462f59db69e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du jobber et sted der de ansatte selv får fordele ferien sin, og det ikke skaper noe problemer for arbeidsgiver eller kollegaer at du er borte ser jeg ikke problemet med å gjøre det sånn. Hvis det derimot gjør at de andre på jobben må dra din del av lasset fordi jobben ikke kan vente til du er tilbake igjen synes jeg ikke det høres så ålreit ut.

Hva med å høre med jobben din?

• Liker 3
Skrevet

Jeg har familie en times flytur unna, og har flere ganger bedt om fri fredag eller mandag for å få en dag ekstra hvis jeg skal hjem til noe.

F.eks da nevøen min ble døpt i fjor ba jeg om fri dagen etter dåpen(mandag) for å slippe å dra med meg barn rett fra dåpsfest til flyplass.

Jeg forsøker å reise hjem i naturlige langhelger, men noen ganger er det jo slike ting som dåp, konfirmasjon ++ som gjør at det er greit med en dag ekstra :)

Der jeg jobber nå må noen gjøre deler av jobben min når jeg er borte, mens det meste må jeg ta igjen når jeg kommer tilbake.

Skrevet

For mitt vedkommende kan det dreie seg om 3-4 ganger i året at jeg avspaserer en eller flere dager i tilknytning til en helg. I tillegg kommer vanlig ferie, naturligvis, samt at jeg avspaserer enkelttimer hvis jeg skal til lege eller tannlege eller noe slikt.

Det er fullstendig akseptert å gjøre det på den måten, men begrensningen ligger i at det er likt for alle så alle kan nødvendigvis ikke ta fri samtidig ;) .

Gjest Ekstase
Skrevet (endret)

..

Endret av Ekstase
Skrevet

Ofte. Reiser mye til utlandet, mye på hytta og har enkelte engsjement utenfor jobb. Har en fleksibel arbeidsgiver som i praksis lar meg komme og gå som jeg vil, jobber enormt med overtid, og har fleksitid. Så det byr ikke på problemer å være borte torsdag-fredag, etter å ha jobbet ekstra timer mandag-onsdag eller helgen før.

Det er kjedelig å bare ha to fridager når man først skal på tur. Så personling foretrekker jeg å jobbe når jeg jobber og ha fri når jeg har fri, i stedet for å bare bruke 8 timer på jobb, eller å sitte hjemme foran TVen en søndag det regner.

AnonymBruker
Skrevet

Har i teorien muligheten ofte. Imidlertid er det veldig vanskelig siden jeg er den eneste med min funksjon. Til tross for at det kan være opp mot 1000 timer overtid i året, så er det veldig vanskelig å få avspasert da det alltid er mye å gjøre og jeg har oppgaver som tilsier at jeg alltid må være tilgjengelig. Kjedelig...

Anonym poster: 224ba73e303ea6016b4b6de98720c740

Skrevet

Du får jo ikke fri, men du kan be om feriedager. Svært få får vel fri med lønn.

Skrevet

Jeg gjør det flere ganger per halvår, men så kan vi velge selv velge hva vi skal gjøre med de resterende feriedagene utover fastsatt sommerferie (tre uker, utover dette kan vi spre dagene som vi vil).

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg jobber på kontor hvor jeg legger opp mine egne arbeidsuker. Selv om jeg ikke har tatt meg fri enda, vil det være helt uproblematisk. Jeg har ansvar for mine egne arbeidsoppgaver, kan jobbe fra hvor-som-helst, har flexitid og styrer generelt min egen arbeidsdag.

Jobber i tillegg i en ekstrahjelp-stilling (dagligvare) som gjør at jeg kan si nei til jobb når som helst, men samtidig jobbe så mye jeg ønsker.

Skrevet

Har i teorien muligheten ofte. Imidlertid er det veldig vanskelig siden jeg er den eneste med min funksjon. Til tross for at det kan være opp mot 1000 timer overtid i året, så er det veldig vanskelig å få avspasert da det alltid er mye å gjøre og jeg har oppgaver som tilsier at jeg alltid må være tilgjengelig. Kjedelig...

Ja, det tilsvarer jo 150 % stilling....

Jeg har selv i perioder jobbet mye, 12 timers dager, og jeg forstår ikke at det går an å opparbeide seg 1000 timer overtid. Betyr at du jobber 8-20 hver dag hele året hvis jeg ikke teller helt feil (og forutsetter at du tar ut ferie iallefall...)

I hvert fall ikke rart du ikke rekker å avspasere:-)

Skrevet

Har avtalt med sjefen at jeg jobber overtid enkelte dager (eller jevnt over en halvtime daglig f.eks) slik at jeg kan avspasere enkelte dager (typisk inneklemte dager etter en rød dag f.eks). Har aldri vært noe problem så lenge vi har denne avtalen og jeg gir beskjed god tid i forveien.

Har familie på andre siden av landet så det blir totalt kanskje 4 dager årlig. Avspaserer også i romjulen.

Skrevet

Jeg lider av "Flink pike"-syndromet, så det sitter langt inne å be om fri. Likevel er det helt vanlig og fullt forståelig:)

Skrevet

Til tross for at det kan være opp mot 1000 timer overtid i året, så er det veldig vanskelig å få avspasert da det alltid er mye å gjøre og jeg har oppgaver som tilsier at jeg alltid må være tilgjengelig. Kjedelig...

Du har ikke tastet en null for mye? 1000 timer overtid i året kan da ikke være lov! Trodde det var opptil 400 timer i året, eller noe sånt jeg. Sier som Orcinus; ikke rart du ikke rekker å avspasere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...