Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fritatt fra nynorsk,

men min store drøm er å bli norsklærer!

Er det mulig?.....

Hva synes universitetene om dette?

Anonym poster: 921d87755f4be7c34d4256ef350e4f83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nynorsk er da en del av norskfaget, så hvordan har du tenkt det?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er fritatt fra nynorsk,

men min store drøm er å bli norsklærer!

Er det mulig?.....

Hva synes universitetene om dette?

Anonym poster: 921d87755f4be7c34d4256ef350e4f83

Hvorfor er du fritatt for nynorskfaget ? Det er jo relevant.

Endret av sebastianen
  • Liker 3
Gjest Vampen
Skrevet

Nei, du må ta nynorsk også. Det er flere av de jeg har studert med som har hatt fritak fra nynorsk tidligere. Men skal du bli norsklærer, så må du ta nynorsk. Det er en del av faget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir som å bli mattelærer og være fritatt for geometri.

Anonym poster: 6b4a5969da5e3df3418362efa6915328

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg gjøre da?

Har bare tenkt å være lærer på barneskolen/ungdomsskolen, så det er vel ikke all verdens å lære seg det grunnleggende? Kan ikke være så vanskelig?

Grunnen til at jeg er fritatt er fordi mora mi er utenlandsk. (også ville jeg ha fri selvfølgelig)

Går 3.året på vgs forresten

Anonym poster: 913582c92bf1431573f1f8f1266c087d

Skrevet

Det går ikke. Som norsklærer skal du undervise i begge de skriftmålene vi har i dette landet, og det kan du ikke dersom du ikke har dem selv. I tillegg er nynorsk en stor del av lektorutdanningen, og det slipper du ikke unna uansett hva slags "grunn" du måtte ha - det er en del av pensum som kreves i de enkelte fagene på universitetet, rett og slett.

Skrevet

Hva skal jeg gjøre da?

Har bare tenkt å være lærer på barneskolen/ungdomsskolen, så det er vel ikke all verdens å lære seg det grunnleggende? Kan ikke være så vanskelig?

Grunnen til at jeg er fritatt er fordi mora mi er utenlandsk. (også ville jeg ha fri selvfølgelig)

Går 3.året på vgs forresten

Du kan ta nynorsk som privatist? Du må uansett ha nynorskdelen av fagene ved høyskole/universitet, så det er like greit å begynne på vgs (:

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Du må rett og slett lære deg det.:) Det er faktisk noe du skal undervise i, om du skal være norsklærer. Det vil si at det er ditt ansvar å lære andre det. Du må altså lære deg mer enn det rent grunnleggende. Så om det er dette du vil, så er det like greit å begynne nå.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta nynorsk som privatist? Du må uansett ha nynorskdelen av fagene ved høyskole/universitet, så det er like greit å begynne på vgs (:

Takk for svar.

Men det siste du sier der, mener du da at jeg kan bare glemme nynorsk ut vgs, og heller får undervisning i det på universitetet? :D går det?

Gjest Vampen
Skrevet

Og dette er et godt eksempel på at man ikke bør velge fritak, bare fordi "man kan". Sikkert flott med fri der og da, men det er surt når det viser seg at man ønsker en utdanning/jobb hvor man må kunne det.

• Liker 6
Gjest Vampen
Skrevet

Takk for svar.

Men det siste du sier der, mener du da at jeg kan bare glemme nynorsk ut vgs, og heller får undervisning i det på universitetet? :D går det?

Du får ikke ekstra undervisning i lærerutdanningen, om det er det du mener? Du får samme undervisning som alle andre, og nynorsk er en liten del av det. Det forventes at man kan det grunnleggende fra før. Kan man ikke det, så må man selv ta ansvar for å lære seg det.

• Liker 1
Skrevet

Det er virkelig for lave krav for i bli lærer. Der burde man ha de beste. For å få til det må man øke statusen ( henger gjerne sammen med lønn )

Bare et lite hjertesukk....

Skrevet

Takk for svar.

Det er ikke egen undervisning i nynorsk ved høyere utdanningsinstitusjoner, nei. Langt ifra. Det forventes at du kan nynorsk fra før av. I fag som f.eks. norsk litteratur får du en lang leseliste, hvor mye av det er på nynorsk, og det forventes at du skal lese samtlige bøker på egen hånd. Det er ingen undervisning på et universitet; det er forelesninger (du hører, foreleseren snakker) og seminarer (som ikke er som et klasserom - de forventer at du har gjort alt på forhånd, ingen underviser, kun veileder). Så det går nok ikke.

Dette er det dessverre mange som gjør - "det er så sykt chill med fri mens de andre har nynorsk ass", og så går de i den fella, mens de senere sliter fordi nynorsk pensum er til stede i mange utdanninger, samt at mye av stillingsutlysninger og offentlige dokumenter skrives på nynorsk - da sitter de fint i det når de selv skippet undervisningen på vgs.

• Liker 2
Skrevet

Det er virkelig for lave krav for i bli lærer. Der burde man ha de beste. For å få til det må man øke statusen ( henger gjerne sammen med lønn )

Bare et lite hjertesukk....

Jeg vurderte selv å gå lektor, men når de slipper inn folk med 3 i norsk, engelsk og matte så er det helt uaktuelt for mitt vedkommende. Synes det er helt horribelt at noen med 3 i et fag tror de er kvalifiserte til å undervise andre i det (og enda verre at styresmaktene i dette landet mener de er det) - jeg har dessverre sett flere skremmende eksempler på at dette ikke akkurat er en god idé. Når en lærer har 32 lese- og uttalelsesfeil på én enkelt side (engelsk), da burde hvertfall ikke vedkommende fått undervise.. Og når lønnen i tillegg er dårlig, statusen lav, kravene store (de som tror at lærerne har 8 uker sommerferie må virkelig være naïve, eller rett og slett ha meget lite peiling - som jo ikke ville være en stor nyhet), og man tar med forventningene fra høyere hold (både til prestasjoner i 'internasjonale prøver', planlegging, dokumentasjonskrav av en annen verden m.m.) samt foreldre som gjerne tar med seg advokat på elevsamtaler (og nåde den som sier at det er barnet deres som er problemet og at vedkommende må skjerpe seg, da blir det månelyst), gjør at dette yrket virker lite tiltrekkende på de glupeste hodene, og følgelig blir det en ond sirkel, hvor de det går mest ut over er de elevene som må gå i den offentlige norske skolen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Søren... da skal jeg ikke bli norsklærer likevel.... :(

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg vurderte selv å gå lektor, men når de slipper inn folk med 3 i norsk, engelsk og matte så er det helt uaktuelt for mitt vedkommende. Synes det er helt horribelt at noen med 3 i et fag tror de er kvalifiserte til å undervise andre i det (og enda verre at styresmaktene i dette landet mener de er det) - jeg har dessverre sett flere skremmende eksempler på at dette ikke akkurat er en god idé. Når en lærer har 32 lese- og uttalelsesfeil på én enkelt side (engelsk), da burde hvertfall ikke vedkommende fått undervise.. Og når lønnen i tillegg er dårlig, statusen lav, kravene store (de som tror at lærerne har 8 uker sommerferie må virkelig være naïve, eller rett og slett ha meget lite peiling - som jo ikke ville være en stor nyhet), og man tar med forventningene fra høyere hold (både til prestasjoner i 'internasjonale prøver', planlegging, dokumentasjonskrav av en annen verden m.m.) samt foreldre som gjerne tar med seg advokat på elevsamtaler (og nåde den som sier at det er barnet deres som er problemet og at vedkommende må skjerpe seg, da blir det månelyst), gjør at dette yrket virker lite tiltrekkende på de glupeste hodene, og følgelig blir det en ond sirkel, hvor de det går mest ut over er de elevene som må gå i den offentlige norske skolen.

Det ble uaktuelt for deg, fordi man har for mange andre studenter med dårlige karakterer? Det burde jo være omvendt. Jeg hadde gode karakterer, og fikk høre fra "alle" at jeg ikke måtte "kaste bort gode resultater på å bli lærer. Og ihvertfall ikke i grunnskolen.". Den holdningen er en del av problemet. Ønsker man lærere med gode karakterer, så må de som får gode karakterer søke. Velger de noe annet, så må man fylle opp med de som faktisk søker.

Jeg kunne ha kommet inn på det meste, men jeg er faktisk glad for at jeg valgte lærer. Jeg kan ikke snu verken trenden eller systemet over natta, men jeg kan begynne med meg selv. Og jeg valgte også, til tross for alle "advarsler", grunnskole fremfor lektor. Rett og slett fordi det heller ikke hjelper om det er fullt av gode lærere, om det er dårlige lærere som har ansvar for å få på plass det grunnleggende.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Søren... da skal jeg ikke bli norsklærer likevel.... :(

Hvorfor det? Fordi du må gjøre en innsats selv? Det skulle bare mangle, det må du i all høyere utdanning. Nynorsk er ikke latin, det er overkommelig om man har en normal språkforståelse. Og om norsklærer er drømmen, så klarer du det. Mange med samme utgangspunkt som deg har klart det.

• Liker 6
Skrevet

Forøvrig meget underlig at det gis fritak " fordi mor er utlending" .

• Liker 5
Gjest Vampen
Skrevet

Forøvrig meget underlig at det gis fritak " fordi mor er utlending" .

Det er latterlig at det gis fritak fordi en av foreldrene er utenlandsk, eller fordi man selv har et annet morsmål, men er født i Norge. Fritak bør gis basert på evner, de som ikke har forutsetning til å klare det, bør få det. Ikke alle som kan klare det, men ikke vil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...